• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Romun

Użytkownik
Reakcje
96 0 0
Mam pytanie po co robiono taką zabudowę tendra z desek, jak na załączonym zdjęciu. Oszalowanie aby zwiększyć ilość węgla robiono wyżej co zresztą jest widoczne. Wiatrołapy zabudowywano w kabinie koło wejścia, a jeśli o przeznaczenie tej konstrukcji to nie mam pojęcia do czego służyła.
Może ktoś wie.
1.png
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Jednym słowem zamknięcie budki maszynisty robione własnym sumptem. Analogia do zamknięcia fabrycznego jak w parowozach Ty5 (BR50). Podobne były na BR55 (G7) i Th4 (BR53.3) ale i na francuskich 140C.
 

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
Mam pytanie po co robiono taką zabudowę tendra z desek, jak na załączonym zdjęciu. Oszalowanie aby zwiększyć ilość węgla robiono wyżej co zresztą jest widoczne. Wiatrołapy zabudowywano w kabinie koło wejścia, a jeśli o przeznaczenie tej konstrukcji to nie mam pojęcia do czego służyła.
Może ktoś wie.
Zdjęcie z początku lat 50-ych, więc ta drewniana "kontrbudka" jest najprawdopodobniej wojenną pamiątką po rosyjskich zimach na froncie wschodnim... Setki popruskich lokomotyw dopasowanych do zim w centralnej i zachodniej Europie pojechało między 1941-1944 na wschód. Trafiły tam jak tylko tory przekuto na europejski rozstaw. Po krótkim użyciu przy -15-25° mrozach defektowały na potęgę, a ich obsada wracała ze szlaku z odmrożeniami po jeździe tendrem naprzód. Często nie można było jej uniknąć bo obrotnic było za mało albo były zniszczone. Zdesperowane załogi z własnej inicjatywy budowały drewniane osłony na budkach, zaworach, sprężarkach i reszcie wrażliwej na mróz armatury kotła. Później warsztaty dostały wytyczne by budować osłony najtańszym kosztem czyli też z drewna. Poniżej przykład takiej warsztatowej osłony na maszynie Tp4-456 z okupacyjnej parowozowni Nowa Wilejka pod Wilnem. Maszyna ta po wojnie wróciła na PKP, ale już jako Tp4-269.

Nowa-Wilejka-parowoz-553485-ex-Tp4-456.jpg


Gdy skala uszkodzeń dalej rosła, a zimą 1941/42 i 1942/43 z ruchu potrafiło wypaść 50-80% maszyn, okazało się, że mrozoodporność parowozów może mieć duży wpływ na wynik wojny na wschodzie. Stąd radykalna próba usunięcia zimowych kłopotów z transportem przez budowę odpornych na mróz maszyn serii 52 (Ty2).

Teigreki miały wszystkie rury wzdłuż kotła owinięte matą szklaną i pochowane pod blaszanymi osłonami (PKP szybko pozdejmowała osłony). Poza tym zamykaną klapę na kominie, by wygaszony kocioł wolniej stygł na mrozie, no całkowicie zamkniętą budkę. Co więcej Hitler przy prezentacji prototypu kriegsloka w Gierłoży (15.12.1942) wypalił, że każda nowa maszyna ma mieć w budce... rurę klozetową! Musiano mu ją wyperswadować, bo w końcu żaden teigrek nie doczekał się kibelka.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Fotka wykonana prawdopodobnie krótko po wojnie, widać dwa parowozy, pierwszego tylko tył tendra BR55.... a druga w całości widoczna BR57 (na PKP Tw1) z bardzo ciekawymi opisami na budce maszynisty:
Ja widzę:
- oczywiście numer inwentarzowy: 57 1381, (czy ktoś potrafi podpowiedzieć czy ten parowóz był po II wojnie w Polsce na PKP czy pojechał do RFN, NRD czy jeszcze gdzieś dalej)
- z lewej od numeru: RBD 4 , poniżej: BD Luga... (jakies sugestie jaki był przydział parowozu w tamtym okresie?)
- z prawej od numeru, tuż koło drzwi do budki: G⁵⁵ (Czy tabliczka taka oznacza wersję lokomotywy budowy pruskiej? Czy ktoś mógłby rozwinąć myśl, wyjaśnić czy po prostu pomóc w rozszyfrowaniu.)

- na tendrze kredą napisane jest Oels (po niemiecku Oleśnica - czyli jedna z miejscowości, w której naprawiano parowozy, w Polsce do dziś działa tam zakład napraw lokomotyw --> czyżby planowano naprawę lokomotywy i się wojna skończyła, czy też nieco przekłamane są opisy na facebuku i jest to zdjęcie jeszcze z czasów okupacji Bromberga - Bydgoszczy).
37994153_2120080711613973_2394004587422941184_o.jpg
Zdjęcie pochodzi ze strony fejsbukowej ,,Fotografie znalezione na kliszach": https://www.facebook.com/1753067738315274/photos/a.1753069548315093/2120080708280640/
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Tp4-456 z okupacyjnej parowozowni Nowa Wilejka pod Wilnem. Maszyna ta po wojnie wróciła na PKP, ale już jako Tp4-269.

Zobacz załącznik 755486
jakies sugestie jaki był przydział parowozu w tamtym okresie?)


- na tendrze kredą napisane jest (po niemiecku ) Oels - Oleśnica - jest to zdjęcie jeszcze z czasów okupacji Bromberga - Bydgoszczy).
Zobacz załącznik 761387
Zdjęcie pochodzi ze strony fejsbukowej ,,Fotografie znalezione na kliszach": https://www.facebook.com/1753067738315274/photos/a.1753069548315093/2120080708280640/
Miejsce , czas, przydział lokomotywy znany.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Czas okupacji - patrz ; niemieckie" dystynkcje" na budce parowozu, miejsce - patrz ; wieża kaplicy cmentarnej ewang. -augsb. okolice ulicy Ludwikowo w Bydgoszczy, przydział do parowozowni - patrz ; kredą napisana na tendrze - Oels ` Oleśnica
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.198 504 30
Czas okupacji - patrz ; niemieckie" dystynkcje" na budce parowozu
A może tuż powojenny? Parowóz sprawia wrażenie nieczynnego, a człowiek w budce wyraźnie pozuje do zdjęcia.
przydział do parowozowni - patrz ; kredą napisana na tendrze - Oels ` Oleśnica
Od kiedy przydział do parowozowni był wypisywany kredą, nawet w czasie wojny? Bardziej mnie przekonuje tłumaczenie:
na tendrze kredą napisane jest Oels (po niemiecku Oleśnica - czyli jedna z miejscowości, w której naprawiano parowozy, w Polsce do dziś działa tam zakład napraw lokomotyw --> czyżby planowano naprawę lokomotywy
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Parowóz jest nieczynny, widać jakieś rozbebeszenie z rurami przy pompie wodnej ,tablica informacyjna na poręczy ,człowiek pilnuje lokomotywy i przy okazji pozuje , jest oddelegowany do konwojowania lokomotywy, a że to wojna (a nie po wojnie) -symbole (wrona) i napis kredą po niemiecku- podczas okupacji pstrykano fotki,
Zacytowałem wpis Kolegi Lyck i zdjęcie ,które wkleił i powołuję się na jego wpis( na zdjęciu widać parowóz 55 i na jego tendrze napisany jest kredą skrót przydziału parowozowni NWa /Nowa Wilejka - na zdjęciu z facebooka na tendrze BR 57 kredą jest napisane Oels ,stąd wnioskuję ,że BR 57 jest z Oleśnicy .Z tymi inskrypcjami kredą na tendrach to albo przypadek albo reguła - sprawa do dociekania...
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
a może ten napis kredą wykonany to informuje, że ta maszyna jedzie do naprawy do zakładów naprawczych w Oleśnicy?
To samo sugerowałem stronę wcześniej:
Fotka wykonana prawdopodobnie krótko po wojnie, widać dwa parowozy, ....

- na tendrze kredą napisane jest Oels (po niemiecku Oleśnica - czyli jedna z miejscowości, w której naprawiano parowozy, w Polsce do dziś działa tam zakład napraw lokomotyw --> czyżby planowano naprawę lokomotywy i się wojna skończyła, czy też nieco przekłamane są opisy na facebuku i jest to zdjęcie jeszcze z czasów okupacji Bromberga - Bydgoszczy).

Zdjęcie pochodzi ze strony fejsbukowej ,,Fotografie znalezione na kliszach": https://www.facebook.com/1753067738315274/photos/a.1753069548315093/2120080708280640/
 

Podobne wątki