• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

K

KNG

Gość
z przełomu lat 70/ 80 tych ubiegłego wieku
Raczej 10 lat wcześniej. Od połowy lat 70-tych ruch przejęły SP45 i bywało zapuszczały się do Berlina.
Czy polskie parowozy w kierunku zachodnim docierały tylko do Frankfurtu nad Odrą?
Z dostępnych materiałów wynika, że owszem.
Przedstawiona na zrzucie ekranu maszyna mogła stacjonować w Poznaniu?
Z dostępnych materiałów wynika, że owszem.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.800 5 0
Raczej 10 lat wcześniej. Od połowy lat 70-tych ruch przejęły SP45 i bywało zapuszczały się do Berlina.
Jarek
Przeanalizowałem jeszcze raz film pod kątem modeli samochodów i lat ich produkcji. Mój błąd. Masz rację, film musiał być nakręcony na przełomie lat 60/ 70 -tych, lub zaraz na samym początku lat 70-tych ubiegłego wieku. Dokładniej pisząc stawiam z pewnością dolną granicę na 1969 rok, ponieważ pod koniec filmu widać auto Renault 12 znane w Polsce jako Dacia 1300, ktore jako Renault 12 było produkowane od 1969 roku. Górną granicę jest ciężej ustalić, ale sądzę, że to będzie tak do roku 1974. Masz rację, jak pojawiły się SP45, to one wyparły parowozy z tego odcinka i zgadzam się z tym, że SP45 docierały do Berlina.
Bardziej interesowało mnie czy polskie parowozy mogły jechać dalej na zachód za Frankfurt nad Odrą.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
743 1 0
film musiał być nakręcony na przełomie lat 60/ 70 -tych, lub zaraz na samym początku lat 70-tych ubiegłego wieku
Układ o współpracy w dziedzinie komunikacji między NRD a Polską podpisano w Berlinie dopiero w 1971 roku (Dz.U.1972.4.18) i od tego momentu rozpoczął się ruch transgraniczny (stąd inspiracja dla propagandowych filmów). Wcześniej kolejarze komunikowali się drogą telefoniczną - na dole linkowanego artykułu: Pokonać granice są materiały audio z opowieściami z tamtych czasów...
Bardziej interesowało mnie czy polskie parowozy mogły jechać dalej na zachód za Frankfurt nad Odrą.
Jedyne zdjęcia jakie są mi znane ograniczają się do dworca w Goerlitz i przedstawiają Ty2-1064 (czarno-białe mam opisane jako Ty2-1086, ale sądząc po charakterystycznej dekoracji na dymnicy to chyba 1064). Foty "pstrykał" Wilfried Rettig.

Ty2-1064 Bahnhof Görlitz.jpg Ty2-1064 mit D 485, Bahnhof Görlitz 10.1986 fot.W. Rettig.jpg Ty2-1086 Zgorzelec-Goerlitz 09.1986 fot.W. Rettig.jpg
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.800 5 0
Układ o współpracy w dziedzinie komunikacji między NRD a Polską podpisano w Berlinie dopiero w 1971 roku (Dz.U.1972.4.18) i od tego momentu rozpoczął się ruch transgraniczny (stąd inspiracja dla propagandowych filmów).
Dziękuje za tą wartościową informację! Nie znalem tej daty.
Wynalazłem jeszcze inny film, z serii o ruchy przygranicznym w DDR. No i znowu mamy Petuchę, tym razem we Frankfurcie nad Odrą. Tu odbywała się kontrola graniczna (jak wynika z filmu). Najprawdopodobniej w czasie kontroli była dokonywana podmiana polskiej lokomotywy na niemiecką. Zdjęcia SP45 w Berlinie są znane. Polskiego parowozu z pociągiem planowym na zdjęciach z lat 70-tych (i wcześniejszych) w Berlinie nigdy nie widziałem.
Pt47_Frankfurt_Oder_pierwsza_połowa_70_tych.JPG

Link do filmu:
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.321 602 30
Układ o współpracy w dziedzinie komunikacji między NRD a Polską podpisano w Berlinie dopiero w 1971 roku (Dz.U.1972.4.18) i od tego momentu rozpoczął się ruch transgraniczny
Ale już wcześniej polskie pojazdy trakcyjne jeździły do NRD i odwrotnie, DR do Polski. Najbardziej znanym (a może jedynym) przykładem jest "Berolina": spalinowe zespoły trakcyjne DR jeździły aż do Brześcia, a później polskie SN61 jeździły do Berlina. Tak, że rok 1971 nie był tu rokiem granicznym.

Należy tu odróżnić jazdę obcych pojazdów trakcyjnych po liniach danego kraju, jak "Berolina", a później polskie SP45 do Berlina, a enerdowskie BR 118 do Poznania, od wjazdów na sąsiednią sieć do najbliższej, wyznaczonej stacji granicznej. W pierwszym wypadku lokomotywy (zespoły trakcyjne) musiały mieć dopuszczenie do eksploatacji na sieci obcego kraju. W drugim wypadku lokomotywy wjeżdżają tylko do stacji granicznej i zasadniczo nie muszą mieć pełnego dopuszczenia. W praktyce zawsze są dokonywane pewne ustalenia, które lokomotywy i jak wyposażone mogą wjechać do sąsiada. Ta druga sytuacja występowała i do dziś występuje w Görlitz i Frankfurcie nad Odrą, bo te stacje są wyznaczone jako stacje graniczne i tam następuje wymiana lokomotyw między DR i PKP (w ruchu towarowym Frankfurt Oderbrücke). Tak więc Ty2 i SP45 w Görlitz, czy Pt47, a później SP45 we Frankfurcie, to nic nadzwyczajnego i trzy fotki zamieszczone przez kolegę Grocha mogły być wykonane aż do końca eksploatacji parowozów w tamtych stronach - rok 1986 jest jak najbardziej możliwy i nie jest niczym niezwykłym.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.366 94 9
Mam do was pytanie: Czy w latach 60-70.XX wieku niemieckie parowozy
BR 01 i BR 01.5 wjeżdzały do Polski i czy mogły ciągnąć Polskie Y-greki ?
Zdaje mi się że gdzieś widziałem takie zdjęcia :niepewny: Nie mogę ich znależć
Jakie mogły być to relacje międzynarodowe ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.321 602 30
Na oba pytania odpowiedź jest "tak". Sam widziałem taki skład w Szczecinie, a znane są w sieci zdjęcia tych pociągów wykonane na terenie NRD. Chodzi głównie o pociąg Gdynia - Szczecin - Berlin, który od Szczecina do Berlina był prowadzony parowozem DR. Nie mam pełnej wiedzy na temat linii Berlin - Kunowice - Poznań, ale wydaje mi się, że przed BR 118 (o których wiemy, że dojeżdżały aż do Poznania) także parowozy DR prowadziły pociągi międzynarodowe między Berlinem a Poznaniem. Na tej linii były to różne relacje.
 

Podobne wątki