• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.424 3 1
Kilka zdjęć z mojego archiwum. Dostałem je kiedyś od emerytowanego pracownika MD Karsznice (czy jak się toto zwało). Autor niestety nieznany. I tak:
Pt47-13, na tabliczce stoi: "W czynie produkcyjnym dla uczczenia 27 rocznicy powstania P.R.L. i Dnia Kolejarza załoga MD Karsznice wykonała naprawę...Pt47-13".
PRL swoje 27 urodziny obchodziła w 1972 roku, druga niedziela września to 10. Stąd można przyjąć, że zdjęcie powstało 10.09.1972r.:
Naprawa_rewizyjna_Pt47-13.jpg


"Odbiór Pt47-145", data nieznana, ale można odczytać Dyr. Szczecin, Par. Szczecin:
Odbiór_Pt47-145_2.jpg


Odbiór_Pt47-145_3.jpg


I na okrasę Ty2-133 w MD Karsznice:
Ty2_133_Karsznice_manewry_lata_70_te.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Park parowozów pozostałych na stacji w Kowlu po IIRP. Opis zdjęcia: Bahnhof Beutestelle Kowel Kovel Breitspurloks.
_Bahnhof Beutestelle Kowel Kovel Breitspurloks.jpg

[DOUBLEPOST=1482007453,1482006976][/DOUBLEPOST]Dodam jeszcze zdjęcie niemieckiego plakatu. Chwalą się naszym taborem :)
Opis zdjęcia: Lichtbildstelle - Gedob 1940.
_Lichtbildstelle - Gedob 1940.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
A w książce skąd to zdjęcie pochodzi nie było podpisane kto jest jego autorem ?
Niestety nie wiem.
W swoim archiwum mam sporo zdjęć. Gromadziłem je latami jedynie dla potrzeb budowy modeli kolejowych i dlatego rzadko je opisywałem oraz odnotowywałem ich źródła pozyskania. Dzisiaj zmieniłem zainteresowania na poszukiwanie informacji o historii wybranego taboru i żałuję, że wówczas tego nie robiłem.

Trzeci parowóz z lewej na tylnym torze, to OKl101.
Pewnie fragment tej publikacji jest Koledze znany?
OKl101.jpg


PS. Wierzę, że przedstawiając materiały czasami niekompletne nie "podpadam" Koledze i innym forumowiczom. Staram się by zachęcić do dyskusji na tematy historii taboru, ponieważ sam poszukuję wielu informacji i nie wiem jak je pozyskać. Przykładem jest moja "mordęga" z tematem o pociągach sanitarnych prowadzonym na forum.odkrywca. Jeśli nie zamieszczam pełnych lub jakichkolwiek informacji o zdjęciu, to tylko z powody ich braku. Miał bym jednak "moralnego kaca" gdybym któregoś razu nieświadomie opublikował zdjęcie bez informacji, że jego autorem jest Kolega Prezes TS ;)
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Pewnie fragment tej publikacji jest Koledze znany?
Znam ten fragment jak i całą książkę, bo stoi u mnie na półce. Jej autora znam osobiście.

Miał bym jednak "moralnego kaca" gdybym któregoś razu nieświadomie opublikował zdjęcie bez informacji, że jego autorem jest Kolega Prezes TS
No nie miej takiego kaca bo to przykre uczucie, zdjęcie jest z książki "Węzeł kolejowy Gliwice" str. 185.

Jeśli mi wolno, to chciałbym Ciebie bardziej zachęcić do pokazywania zdjęć pozyskanych z aukcji lub innych prywatnych źródeł, niż tych reprodukowanych z książek, bo te koledzy z forum zapewne posiadają i takie zdjęcia są jakby mniejszą nowością.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Mi wydaje się, że za tymi czterema Pn11 stoją jeszcze dwie sztuki tej serii, oraz przed nimi jest parowóz z takim samym tendrem, może to być kolejna sztuka Pn11. W oddali natomiast jest coś co przypomina Pn12, być może nawet dwie sztuki ale to trudno jednoznacznie ze zdjęcia ustalić.
 
Widać w radzieckich realiach węgiel był cenniejszy od parowozów ;). Patrząc na tą fotkę mam nieodparte wrażenie, że o żadnej z tych maszyn nie da się powiedzieć "Breitspurloks", co sugeruje niemiecki opis zdjęcia. Wszystkie te lokomotywy, które tak precyzyjnie zidentyfikował Jarząbek (po raz kolejny szacun), były widocznie seriami na tyle starymi bądź też "egzotycznymi", że nie opłacało się ich przekuwać. W innym wypadku były by przecież pięknie przyozdobione bukwami na bocznych ścianach budki maszynisty, a na tych - poza usunięciem orzełków - zmian nie widać.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
W innym wypadku były by przecież pięknie przyozdobione bukwami na bocznych ścianach budki maszynisty, a na tych - poza usunięciem orzełków - zmian nie widać.
Nie zawsze tak "przyozdabiano". Poniżej malutki przykładzik zmiany tylko tabliczki seryjnej i dodanie niedużego napisu cyrylicą - Brzeska ŻD.

Tp1-17.jpg

[DOUBLEPOST=1482085661][/DOUBLEPOST]
oj przeskoczył mi palec przy pisaniu ...
Kolegom Fenixowi i Szwedowi1978 ... też? :(
[DOUBLEPOST=1482085762][/DOUBLEPOST]
chodzi oczywiście o serię Pn12,
Dziękuję za sprostowanie. :)
 
Ot i widzisz, człowiekowi się wydaje że błyśnie, a tu pupa ;).
Jakbyś jeszcze mógł skrobnąć, czy drugi i czwarty zaznaczony przez Ciebie Pn12 ma austriacki tender serii 88, czy taż już coś polskiego?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Widzę, że też zwróciłeś na to uwagę. Długo się gapiłem na te tendry i przypuszczam, że są to tendry austriackiej serii 88 czyli polskie 27D11.
Wielka szkoda, że dwa rarytasowe tendry - 27D11-5 i tender nr 1 od Os424, które były w składzie pociągu p.poż. MD Praga zostały złomowane.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Długo się gapiłem na te tendry i przypuszczam, że są to tendry austriackiej serii 88 czyli polskie 27D11.
Jarząbku, dobrze przypuszczasz - to są tendry austriackiego typu 88, pozostałe to typ 86 na PKP oznaczone 21D11. Te typu 88 mogły pomieścić nawet 30 m3 wody.

dwa rarytasowe tendry - 27D11-5 i tender nr 1 od Os424
A ten od Os424 miał serię 24D424
 

Podobne wątki