• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Pewnie Koledze Jarząbek nie zaimponuję aktualnie publikowanymi obrazkami, ponieważ zna 99,5 % moich obrazków. Drogi Jarząbku wyliczyłeś to? :) Jeśli tak to oznacza, że to forum nie ma sensu, ponieważ wszyscy prawdziwi pasjonaci i tak trafiają na te same źródła :) Oczywiście jest to daleko idące uroszczenie, ponieważ jednak przyznaję rację Koledze axer1970, który powiedział za pewnym Aerykaninem:
"CHCESZ MIEĆ STATUS KONESERA?
POKAŻ ZBIORY, NIE BĄDŹ SKNERA!"
Zatem, czy te obrazki Was zaskoczą?:

Opis zdjęcia: 12 Stück als Reihe Pn12 zur Polnischen Eisenbahn,
12 Stück als Reihe Pn12 zur Polnischen Eisenbahn.jpg


Opis zdjęcia 943:
Eine ehemalige kkStB/BBÖ Lok der Baureihe 310, eingereiht als "Ostbahnlok" Pn 12 11 in Posen. Hierbei könnte es sich um eine Maschine handeln, die über die PKP zur Ostbahn gekommen ist. Diese österreichischen Loks liefen, bevor sie an Polen gingen, in Preussen kurze Zeit als S 11. (1944)
_943.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.201 67 3
Lokomotywy serii 310.3 były zbudowane w czasie pierwszej wojny dla kolei austriackich lecz ze względu na wojenną sytuację nie zostały odebrane od producenta . Zostały wystawione na sprzedaż na wolnym rynku . Z oferty skorzystały koleje pruskie które przydzielily te lokomotywy do dyrekcji Berlin a pozniej Kattowitz. Po zakończeniu wojny koleje pruskie uznały lokomotywy te jako nietypowe i postanowiły je sprzedać z czego skorzystały koleje polskie. Stąd na PKP znalazły się dwie odmiany lokomotyw 310 / Pn12.
Lokomotywy 310.3 otrzymały kocioł ze stojakiem wodnorurkowym systemu Brotana (to z zewnątrz jest trudne do zauważenia no może brak wyczystek da się zauważyć) bardziej widoczną różnicą były dwa kołpaki . Odmiennej konstrukcji był także tender na nietypowych wózkach z wewnętrzną ostoją .
Różnice zewnętrzne pomiędzy seriami 310 i 210 są bardziej subtelne niż przy obydwu odmianach 310 . Jednak da się je zauważyć i szukalbym tam gdzie występuje zasadnicza różnica pomiędzy seriami.
Mariusz szukaj tam gdzie w parowozie jest skrzynia przegrzewacza :).
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Pewnie Koledze Jarząbek nie zaimponuję aktualnie publikowanymi obrazkami, ponieważ zna 99,5 % moich obrazków. Drogi Jarząbku wyliczyłeś to?
Tak, wyliczyłem, jasna sprawa, że w uproszczeniu. Do tej pory z publikowanych przez Ciebie zdjęć nie znałem jednego, przynajmniej z tego co pamiętam. :) Oczywiście nie wliczam Twoich relacji z Torunia i Poniatowej. :)
Jeśli tak to oznacza, że to forum nie ma sensu, ponieważ wszyscy prawdziwi pasjonaci i tak trafiają na te same źródła.
Poniekąd masz rację. Często się zastanawiam nad tymi "ochami" i "achami" zachwytu nad powszechnie znanymi zdjęciami, niejednokrotnie zamieszczanymi tu wcześniej na tym Forum. ;)
Ale publikuj dalej ... wszak nie tylko dla mnie publikujesz, ale obiecuję, że jak zobaczę jakiś "fajerwerk" lub "wodotrysk" to zanim wyskoczę z portek;) nie omieszkam wydać głośnych dźwięków zachwytu. :)
[DOUBLEPOST=1482265986][/DOUBLEPOST]
Lokomotywy 310.3 otrzymały kocioł ze stojakiem wodnorurkowym systemu Brotana
O coś takiego, kiedyś znalezione na Drehscheibe:
Brotankessel.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.085 44 4
No ale zakradł się powyżej błąd u kolegi Jacka.
Koleje pruskie kupiły 7 sztuk i oznaczyły je jako S11 jako 1301-1307 Berlin ( 310.300 do 306 i 309) z przydziałem do Berlin Grunewald. I prowadziły składy w kierunku Katowic przez Frankfurt, Wrocław i Opole. I dopiero w 1920 roku z powodu "kłopotów" w obsłudze ze względu na duży ruszt i lepszy węgiel niż w Austrii i za mały przegrzewacz oraz stanowisko maszynisty z innej strony przekazano je do Katowic oznaczając S11 Kattowitz. A po Powstaniach Śląskich znalazły się w Polsce.
[DOUBLEPOST=1482266629,1482266317][/DOUBLEPOST]
Pewnie Koledze Jarząbek nie zaimponuję aktualnie publikowanymi obrazkami, ponieważ zna 99,5 % moich obrazków. Drogi Jarząbku wyliczyłeś to? :) Jeśli tak to oznacza, że to forum nie ma sensu, ponieważ wszyscy prawdziwi pasjonaci i tak trafiają na te same źródła :) Oczywiście jest to daleko idące uroszczenie, ponieważ jednak przyznaję rację Koledze axer1970, który powiedział za pewnym Aerykaninem:

Zatem, czy te obrazki Was zaskoczą?:

Opis zdjęcia: 12 Stück als Reihe Pn12 zur Polnischen Eisenbahn,
Zobacz załącznik 441321

Opis zdjęcia 943:
Eine ehemalige kkStB/BBÖ Lok der Baureihe 310, eingereiht als "Ostbahnlok" Pn 12 11 in Posen. Hierbei könnte es sich um eine Maschine handeln, die über die PKP zur Ostbahn gekommen ist. Diese österreichischen Loks liefen, bevor sie an Polen gingen, in Preussen kurze Zeit als S 11. (1944)
Zobacz załącznik 441323
Ale czy to jest w Poznaniu? Skoro widać tarczę manewrową austriacką?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.201 67 3
Dzięki za sprostowanie jestem akurat w pracy i nie mam dostępu do moich książek . Stąd proszę potraktować mój wpis jako informacje podane w pewnym skrócie .
[DOUBLEPOST=1482267249,1482266831][/DOUBLEPOST]Udało mi się poprawić wpis
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Można jeszcze dodać, że pozostałe trzy parowozy zostały zakupione bezpośrednio w wiedeńskiej fabryce Floridsdorf. Cała dziesiątka z kotłami Brotana otrzymała nr PKP Pn12-13 do 22.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.201 67 3
Ciekawe zdjęcie wnętrza stojaka kotła Brotana. Ciekawe do jakiego parowozu. sądząc po nachyleniu pionowych rur może to być albo BR 42 lub G8.1 bo chyba ta seria też posiadała takie kotły . Z tego co wiem to było zaledwie kilka sztuk zbudowanych eksperymentalnie .
[DOUBLEPOST=1482268483,1482267944][/DOUBLEPOST]
Ale czy to jest w Poznaniu? Skoro widać tarczę manewrową austriacką?
Ja to lub podobne ujęcie kojarzę z książki Eisenbahn in Polen 1939-1945 i jeśli dobrze pamiętam to był Rzeszów ale mogę się mylić .
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.201 67 3
Obejrzałem pozostałe zdjęcia z tamtego forum . Niestety słabo znam niemiecki ale sporo zrozumiałem z ważnych informacji .
G8.1 odpada od razu. Jest to parowóz 1Eh2. W tej grupie się mieści 42, 50 i 52. Tutaj dla mnie istotną dla rozpoznania serii jest konstrukcja dzwigara stawiała . Taką belkę miały lokomotywy serii 50. Moje spostrzeżenia są zgodne z konkluzja na tamtym forum ze jest to lokomotywa 50 3011 lub 3012.
[DOUBLEPOST=1482274441][/DOUBLEPOST]Z tamtej dyskusji jak i tej doszedłem do pewnego spostrzeżenia że kotły systemu Brotana były specjalnością fabryki Floridsdorf.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Dzięki za ciekawe informacje i uwagi. Z tego co czytałem, to parowozy Pn12 powróciły po wojnie na PKP, ale nie zostały odbudowane. Zgrupowano je gdzieś w Dyrekcji Szczecin. Macie coś więcej na ten temat informacji, typu: gdzie, i ile ich było?

to zanim wyskoczę z portek;) nie omieszkam wydać głośnych dźwięków zachwytu. :)
Wyskakiwanie z portek z dźwiękami zachwytu....zabrzmiało jak po spożyciu dobrej grochówki:)

Pozdrawiam.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Pewnie Koledze Jarząbek nie zaimponuję aktualnie publikowanymi obrazkami, ponieważ zna 99,5 % moich obrazków. Drogi Jarząbku wyliczyłeś to? :) Jeśli tak to oznacza, że to forum nie ma sensu, ponieważ wszyscy prawdziwi pasjonaci i tak trafiają na te same źródła :)

Zatem, czy te obrazki Was zaskoczą?:
Drogi Kolegi wa1aw, jakoś nie możesz pojąć, że obrazki które wstawiasz znamy, ponieważ znamy książki z których są one zaczerpnięte. Do tego informujesz nas, że są to "moje obrazki" - zapewne miałeś na myśli te które zeskanowalem.
To właśnie chciał Ci przekazać Kolega Jarząbek piszac o tych 99,5 procentach. Oczywiście przeglądamy też aukcje internetowe i nowinki fotograficzne nam raczej nie umykają. Do tego stwierdzasz, że pewnie nie zaimponujesz kolejnymi, bo je znamy, poczem wstawiasz kolejne zdjęcia zeskanowane z bardzo znanej książki, zresztą było ono w kilku innych też, i zadajesz retoryczne pytanie: czy te obrazki Was zaskoczą ? - oczywiście że nie.
A co byś powiedział jakbym tak ja zaczął wstawiać obrazki z książek, które posiadam ? - a mam ich kilkaset ... mam zacząć ? ... , na początek te polskie: "Encyklopedia kolejnictwa", Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych" - wyd. III, "Normalnotorowe parowozy amerykańskie na PKP", itd itp.
Nie odczytaj tego proszę jako ironia ...
ale chyba wszyscy oczekujemy czegoś nieznanego, a nie tego co już było wielokrotnie publikowane, czyli nie skany ze znanych książek.
Pozdrawiam przedświąteczne !
 
Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Domniemuję, że zaczniesz pierwszy.
Zobacz w temat "kult jednostki".

ale chyba wszyscy oczekujemy czegoś nieznanego, a nie tego co już było wielokrotnie publikowane
No właśnie! Stąd i ja zachęcam, szczególnie pana TS do umieszczania więcej zdjęć z przeszłości. Sam żałuję, ze za późno zacząłęm fotografować i spóźniłem się na czynne parowozy. Nadzieję by coś więcej zobaczyć możemy więc pokładać w starszych forumowiczach o większym stażu z aparatem na torach.

******************************
"Chcesz mieć status konesera - pokaż zbiory, nie bądź sknera"
 

Podobne wątki