• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Tak mi się zdawało. Oglądałem go kilka a może kilkadziesiąt razy. Jeszcze z parowozem jak stał na Wschodniej a później na praskim wachlarzu i jeszcze później na torach trakcyjnych Pragi.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Jeśli mi wolno, to chciałbym Ciebie bardziej zachęcić do pokazywania zdjęć pozyskanych z aukcji lub innych prywatnych źródeł, niż tych reprodukowanych z książek, bo te koledzy z forum zapewne posiadają i takie zdjęcia są jakby mniejszą nowością.
To cytat z kilku postów wcześniej. Bardzo podoba mi się te zdanie! Publikacja zdjęć reprodukowanych z książek nie jest sama w sobie taka zła. Moi zdaniem nie wszyscy tutaj forumowicze posiadają wszystkie książki. A co do prywatnych źródeł - jak najbardziej! Wielu z nas, tak i ja pamiętamy epokę pięknej kolei, dymiące parowozy... Wtedy to wrodziło się zainteresowanie koleją. Myślę, że warto pokazywać wiele zdjęć z przeszłości, przypomnieć jak wyglądały, np. Ol49-55, Ty51-186, Pt31-38 i setki innych lokomotyw, jakie oglądaliśmy kiedyś. I nie tylko lokomotyw, ale kolei w ogóle. W zacytowanych przeze mnie słowach kolega Prezes TS zachęca kolegę wa1aw do pokazywania zdjęć. A ja bym w tym miejscu zachęcił wszystkich do tego, szczególnie tych, co wiele wcześniej niż ja zajmują się fotografowaniem kolei i mogliby coś pokazać. Ot, chociażby pan TS, autor zacytowanych przeze mnie słów. Historyczne fotografie autorstwa tego pana pojawiały się tu i ówdzie w różnych publikacjach czy postach, więc tym bardziej zachęcam tego właśnie pana, by pokazywać nam tu na fotografiach więcej przeszłości kolejowej. Panie Tadeuszu, proszę się tego nie wstydzić!
Inaczej - zdjęcia pożółkną, pokryje je kurz, zjedzą mole.. Ot, tak jak napisał pewien poeta, pozwolę sobie zacytować:
"Nie miał pająk zajęcia, usiadł z nudów na zdjęcia,
zależane i pożółkłe... pomyślał: to kupa śmieci
i uwinął na nich swe sieci.
Na niej siedzi i raduje się jego dusza
bo oplótł zbiory pana Tadeusza.
Robi i brudzi w sfoconych pociągach,
bo Tadeusz zdjęć z archiwum nie wyciąga.
Panie Tadku wyciąg swe zdjęcia, i wygoń pająka
niech już w pańskich zbiorach się on nie błąka.
I pająk ujdzie czym prędzej...
A ma dokąd, bo takich tu więcej."

Proszę wybaczyć, to nie ja. To tylko cytat. Nie wiem... Może Asnyk? Staff? Cziort go tam wie. Tak czy owak - zachęcam do pokazywania zdjęć z swoich archiwów.
Pozdrawiam.
[DOUBLEPOST=1482171889,1482171363][/DOUBLEPOST]Podziwiam też waszą wiedzę, szczególnie dokonanie pana Jarząbka, który w sznurze parowozów na fotografii rozpoznał tak wiele serii. Dla was rysunek parowozu Pn11. Wprawdzie daleki od oryginału, ale cóż... następnym razem obiecuję zrobić lepiej. Dedykuję go i Jarząbkowi, i Panu TS i wa1aw, który potrafi zaskakiwać w tematach.
Pn11.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Oto chodzi, że różnice są, ale w szczegółach. I nie migam się od odpowiedzi a spróbuję to wyjaśnić. Jeżeli zrobię składankę zestawieniową dwóch serii 210 i 310 czy też w wydaniu PKP Pn11 i Pn12 i na zdjęciu różnicę zaznaczę strzałkami czy też kółeczkami to gwarantuję, że będziesz to wiedział w danej chwili a za chwileczkę zapomnisz. A jak znajdziesz w internecie zdjęcia parowozów tych dwóch serii i sam porównasz to naprawdę porównanie i różnicę zapamiętasz. Tak jak kiedyś w "Przekroju" ... dwa rysuneczki i ... znajdź 20 szczegółów, którymi te rysunki się różnią. Przynajmniej ja tak dochodziłem do tego. Przyznaję, zdarzają mi się pomyłki, najczęściej przez niedokładne spojrzenie i ... szybkość.
I gwarantuję Tobie, że największą przyjemnością będzie to jak sam coś prawidłowo rozpoznasz ... Przynajmniej tak jest w moim przypadku, ale zawsze lubiłem krzyżówki, rebusy i szarady.
A najprostszym sposobem na pozbycie się błędu w Twoim rysunku ... jest zatytułowanie go Pn12. Tak jak ten poniższy, który cały czas stoi przede mną ... seria, którą z pewnych względów darzę ogromnym sentymentem ....
Pozdrawiam. J.
310.JPG
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Dedykuję go i Jarząbkowi, i Panu TS i wa1aw, który potrafi zaskakiwać w tematach.
Dołączam się do podziękowań. Dziękuję także za intencje Kolegi axer1970. W ramach twórczości nieznanego poety, zacytowanego przez Kolegę, wrzucam kolejne zdjęcie naszej ciuchci oraz zdjęcie do rozszyfrowania. Pierwotnie miałem nadzieję, że być może jest to tender od Pm36-1, ale rozbieżności są zbyt duże. Czy Kolega Jarząbek może pomóc w identyfikacji od jakiej stromlinienlokomotive jest to tender?

IIRP, rok 1925.
_album str 3.jpg


Czy to tender? Od czego?
_Reichsbahner Reichsbahn_tender od czego_pm36_może.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
wieczorem postaram się wrzucić zdjęcie z okresu okupacji
Udało mi się znaleźć troszkę czasu wcześniej, więc nawiązując do wypowiedzi Kolegi Jarząbek
Jeszcze z parowozem jak stał na Wschodniej a później na praskim wachlarzu i jeszcze później na torach trakcyjnych Pragi.
zamieszczam obiecane zdjęcie teraz. Dla mnie zadęcie to jest sensacyjne ponieważ wbrew opisowi, że jest to parowóz Br55, moim zdaniem obrazuje jeden z ostatnich parowozów typu "owieczka". Seria "O" została na PKP została zlikwidowana do okresu okupacji, a tu masz! Hala parowozów na Pradze i taki piękny kwiatek :) Pewnie zachował się jako parowóz przemysłowy. Nie mylę się, że jest to "owieczka"?

Cała reszta treści zdjęcia również jest fascynująca, łącznie ze stojącym obok tendrem. Posiadam kilkadziesiąt zdjęć dokumentujących wydarzenia i szczegóły RAW Warschau-Praga.

Oryginalny opis zdjęcia: Polen RAW Warschau-Praga Eisenbahn Lokhalle Schiebebühne Lok-Reihe 55.
_Polen RAW Warschau-Praga Eisenbahn Lokhalle Schiebebühne Lok-Reihe 55.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Powiem tak. Znam zarówno to zdjęcie jak i wiele pozostałych związanych z wizytą w parowozowni i warsztatach praskich Juliusa Dorpmüller'a ówczesnego Ministra Transportu Rzeszy i Prezesa Kolei Niemieckich w jednej osobie. Tych zdjęć jest około pięćdziesiąt, które znam i dlatego też nie wyskakuję z ... portek na widok tego jednego. ;)
Nie wiem skąd taka informacja, że parowozy serii O zostały wycofane przed wojną z PKP. Kilka parowozów z mniej licznej serii Tp102 (Od) zostało przejętych zarówno przez stronę niemiecką jak i rosyjską, tak samo było z dużo liczniejszą serią Tp104 (Ow).
I jeszcze jedna uwaga - piszesz, że "jakość kopii zdjęcia poprawił wa1aw". Nie zgadzam się z takim stwierdzeniem, gdyż jakość nie została poprawiona a wręcz przeciwnie ... pogorszona. To, że zdjęcie zostało powiększone spowodowało tylko jego "rozmydlenie". I zauważyłem, że dotyczy to większości zdjęć wstawianych przez Ciebie. I tak się dziwnie składa, że ja mimo swojego wieku umiem korzystać z materiałów dostępnych w internecie i możesz mi wierzyć lub nie, znam 99,5 % skanów, które do tej pory wstawiłeś. Dlatego wolę oglądać oryginalne skany, lepsze jakościowo, z których mogę więcej zobaczyć i zidentyfikować. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.368 602 30
Po przejęciu taboru PKP Niemcy nadawali lokomotywom oznaczenie według swojego systemu i parowozy O dostały, albo miały dostać, serię 55 z odpowiednim zakresem numerów, więc nie można powiedzieć, że "wbrew opisowi" jest to O. Oznaczenie O nie jest polskie, lecz rosyjskie, na PKP były oznaczone serią Tp102 (rosyjskie Od) i Tp104 (Ow), więc jeżeli już, to jest to dawny parowóz serii O, służący na PKP jako Tp102 lub 104 (nie potrafię rozpoznać) i oznaczony przez Niemców serią 55. Podobnie było z Pt31, które oznaczono serią 19. Ten parowóz na zdjęciu wygląda, jakby był odstawiony i już wycofany z eksploatacji.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.201 67 3
Żeby rozpoznać czy jest to lokomotywa Od/Tp102 czy też Ow/Tp104 trzeba by zobaczyć co jest pod pieczątką a konkretnie pod napisem Bartko. Lokomotywy te różniły się zastosowanym mechanizmem rozrządu pary. Najlepsze było by zdjęcie bez tej pieczątki ale nie poprawione . Nie znam się na sposobach oczyszczania zdjęć i czy istnieje możliwość odzyskania oryginalnych parametrów skanu przed naniesieniem pieczątki .
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
A ja chciałbym powrócić do wspomnianego rysunku, którego nieco wyżej wstawiłem i miałem go zatytułować Pn12. Czym się zasugerowałem, że akurat Pn11? W jakiejś książce (już nie pamiętam jakiej) było zdjęcie Pn12-20 (te same zdjęcie było w "Młodym Techniku" w artykułach z cyklu "Lokomotywy polskich szlaków"). Niżej umieszczam zdjęcie. Wydaje mi się tutaj nieco inny kocioł, osprzęt i tender, dlatego tamten rysowany parowóz uznałem jak widać mylnie jako Pn11. Dla porównania wrzucam reprodukcję.
Pn12-20.jpg

[DOUBLEPOST=1482251233][/DOUBLEPOST]Jeszcze w kwestii zachęty do pokazywania cennych archiwalnych zdjęć.
Pewien znany Amerykanin powiedział:

"CHCESZ MIEĆ STATUS KONESERA?
POKAŻ ZBIORY, NIE BĄDŹ SKNERA!"

I niech ten cytat od dziś stanie się podstawowym mottem naszego forum.
Pozdrawiam.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.804 112 11
A ja chciałbym powrócić do wspomnianego rysunku, którego nieco wyżej wstawiłem i miałem go zatytułować Pn12. Czym się zasugerowałem, że akurat Pn11? W jakiejś książce (już nie pamiętam jakiej) było zdjęcie Pn12-20 (te same zdjęcie było w "Młodym Techniku" w artykułach z cyklu "Lokomotywy polskich szlaków"). Niżej umieszczam zdjęcie. Wydaje mi się tutaj nieco inny kocioł, osprzęt i tender, dlatego tamten rysowany parowóz uznałem jak widać mylnie jako Pn11. Dla porównania wrzucam reprodukcję.
[DOUBLEPOST=1482251233][/DOUBLEPOST]Jeszcze w kwestii zachęty do pokazywania cennych archiwalnych zdjęć.
Pewien znany Amerykanin powiedział:

"CHCESZ MIEĆ STATUS KONESERA?
POKAŻ ZBIORY, NIE BĄDŹ SKNERA!"

I niech ten cytat od dziś stanie się podstawowym mottem naszego forum.
Pozdrawiam.
Jaka piekna parowozownia, czy wiadomo gdzie to bylo?
 
Wiadomo - Stanisławów. Chociaż sam projekt był raczej typowy dla parowozowni ck Kolei na obszarze Galicji, podobne budynki istniały m.in. w Przemyślu Bakończycach, Rawie Ruskiej czy Nowym Zagórzu. Różniły się między sobą ilością stanowisk, czyli inaczej mówiąc wielkością wachlarza.
 

Podobne wątki