• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Romun

Użytkownik
Reakcje
110 0 0
Tak stacjonowały.
Lata 1946-47 w MD Jaworzyna Śląska.
W połowie 1946 roku ( dane mogą zawierać błędy).
Ty2-28,46,238,330,460,620,768,1195
Ty42-74,87,112,113
Ty4-63,113
TKt2-33,37,40,45,58

Pozdrawiam
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
677 9 1
W latach 46-47 to historyczny Jawornik Świdnicki, ale o Ty4 w Jaworzynie to pierwsze słyszę i brakuje mi np. Ty43, które były w tych latach przekazywane prosto z fabryki, ale się tu nie sprawdzały i były oddawane dalej.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Ogłoszenie:
Proszę Kolegów o pomoc w odnalezieniu dokumentów remontu wagonów angielskiej konstrukcji w Polsce. Wpis z dnia 2015-12-13 16:03:57 na: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html

Jako ilustrację ogłoszenia zamieszczam obrazek "ciuchci" :) Ol49-111.

PS. Żadnych innych niż żartobliwe, moich komentarzy nie będzie. Z góry pozostaję wdzięczny za okazaną mi pomoc.
Ol49-111.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Każda dyskusja, niezależnie od tematyki, może być ciekawa jeśli wnosi coś nowego. Ubolewam nad tym, że nasza Ojczyzna jest tak ciekawym miejscem, że chętnie wpadają do nas "turyści", raz z zachodu, a innym razem ze wschodu. Niestety, jak widać na obrazkach z załączonej całej strony albumu o LZ669 (P.S.66), owi "turyści" trochę się źle prowadzili będąc u nas w gościnie :(

Skany albumu mają to samo pochodzenie, co wcześniejsze zdjęcia (o czym już pisałem). Bieżąca strona pokazuje lokalizację naszego parowozu - jest, to Warszawa. Taki widok na "swoje dzieło" miała załoga zagrabionego pociągu sanitarnego P.S.66 ze Lwowa.

Proszę sympatycznych Kolegów o wsparcie w wyjaśnieniu wojennych losów naszych pociągów sanitarnych. Jak już pisałem, dotychczasowe wyniki poszukiwań wskazują, że prawdopodobnym może być domniemanie, że jedynym zachowanym do dzisiejszego dnia wagonem z polskiego wojskowego taboru II RP jest wagon Mhx838, przemianowany później na Xxn938. Więcej o tym wagonie: https://www.facebook.com/2171614216...7161421666997/584804864902649/?type=3&theater

Jeśli jest to prawda, to wagon ten należał do sławnego składu sanitarnego P.S.84, prowadzonego w 1939 roku przez parowóz Pm36-1! Jest to wagon z serii wagonów angielskiej konstrukcji, które zostały nam podarowane przez USA w 1919 roku. Proszę Kolegów o przeczytanie obszernego wątku na ten temat na: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html
Znajdziecie tam wiele sensacyjnych wiadomości, w tym taką, że amerykańscy piloci walczący w szeregach WP, dotarli do Polski takim właśnie pociągiem!

LZ669, str14.jpg


PS. Na marginesie dyskusji wybaczcie mi Koledzy moją prywatna wypowiedź. Dzisiaj mamy święto naszej flagi. Wolę wierzyć, tak samo jak nasi "dziadowie", że barwy biała i czerwona nas łączą :)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Bieżąca strona pokazuje lokalizację naszego parowozu - jest, to Warszawa.
Dokładniej Warszawa Praga. Plansza jest opisana przez autora zdjęć jako "Dworzec Północny" - takiego w Warszawie nie było.

Dziękuję Administratorowi za usunięcie ostatniej tutaj dyskusji - nic do tematu nie wnoszącej.
Może wszczynającemu ją, da to coś do myślenia ...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Napisałem: Warszawa Praga, jednak po konsultacji z zaprzyjaźnionym kolegą, mam wątpliwości, czy aby nie jest to Warszawa Wschodnia ?
Zapewne pomocna w rozwiązaniu tej zagadki może być ortofotomapa zniszczeń Warszawy z 1945 roku, ale jakoś w tej chwili nie chce się ona otwierać ...
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Szanowni Koledzy,
Dla potrzeb rozwiązania zagadki gdzie dokładnie znajdował się nasz parowóz, zamieszczam kolejną stronę z wojennego albumu P.S.66 - następnie LZ669. Strona ta wyjaśnia wszystko :)

Jednak pamiętając o tym, że tematem przewodnim jest " Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)", pragnę zwrócić uwagę na to, że pomiędzy bliźniaczym pociągiem P.S.84 istnieje związek z parowozem Pm36-1. Na stronie http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642 zostało to udokumentowane na fotografiach z 1939 roku. Istnieje domniemanie, że Pm-ka ponoć jeszcze pracowała krótko na Ostbahn, zanim trafiła na testy do Berlina. Natomiast P.S.84 został zajęty przez Niemców. Czy to prawda, że Pm36-1 została rozdzielona z P.S.84 i pracowała podczas okupacji w WWK? Jeśli tak, to czy istnieją na to dowody i dlaczego dopiero po jakimś czasie Pm-ka trafiła do Niemiec? Moim zdaniem na P.S.84 niemieccy dywersanci polowali w 1939 roku (wpisy: 2016-01-21 21:03:45 , 2016-01-21 21:38:12 , 2016-01-23 22:50:58 , 2016-01-30 18:20:43 , 2016-02-05 21:49:01 , 2016-02-05 22:05:45 , 2016-02-05 22:22:47 ). Taką hipotezę przedstawiłem w temacie pociągów sanitarnych. Pociąg ten razem z parowozem był dla Niemców łakomym kąskiem. Dlaczego więc eksperymentalny parowóz, miał by jeszcze pracować w normalnym ruchu, zanim trafił do Rzeszy?

Warto by poszukać dokładniejszych informacji na ten temat. Zachęcam Kolegów do brania udziału w gromadzeniu wiedzy historycznej na forum Odkrywca. Kompletujmy wiedzę w jednym miejscu. Poszukując informacji związanych z pociągami sanitarnymi znalazłem wiele wyśmienitych zdjęć. Jednym z takich, jest zdjęcie trzyosiowego wagonu sanitarnego Diy w polskim malowaniu!

Przypominam, że moim motywem działania jest skompletowanie dokumentacji technicznej wagonów Mhx, odtworzenie ich historii oraz wsparcie dzieła odbudowy jedynego wojskowego wagonu na jego 100 rocznicę wcielenia do WP. Planowane jest wydanie publikacji na ten temat w zeszytach historycznych.

Niech już temat wagonów sanitarnych pozostanie na forum Odkrywca, a ja na forum modelarstwo.info będę publikował wyniki moich poszukiwań dotyczące innych kolejowych tematów.

-Album LZ669_P.S.66.jpg

PS. Nie czuję się kompetentny, by zabierać głos w innych tematach (oprócz pociągów sanitarnych), więc będę publikował bez "eksperckich" wypowiedzi, za to z humorem :)
Umowa stoi ? ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.540 606 30
Dla potrzeb rozwiązania zagadki gdzie dokładnie znajdował się nasz parowóz, zamieszczam kolejną stronę z wojennego albumu P.S.66 - następnie LZ669. Strona ta wyjaśnia wszystko
Niestety, to strona niewiele wnosi do sprawy lokalizacji zniszczonego parowozu, powtórzona jest tylko informacja o Nordbahnhof in Warschau. Jak już pisał Prezes TS, nie było w Warszawie stacji o takiej nazwie, więc dalej spekulujemy, czy chodziło o Pragę, czy może o Wschodnią, jak ostatnio napisał Prezes.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Niestety, to strona niewiele wnosi do sprawy lokalizacji zniszczonego parowozu, powtórzona jest tylko informacja o Nordbahnhof in Warschau.
Tak naprawdę to niestety obie zamieszczone strony nie wnoszą nic do sprawy lokalizacji parowozu a dzięki tej informacji ( Nordbahnhof in Warschau )tylko gmatwają sprawę. Ta informacja dla zdjęć przedstawionych na obu stronach jest niestety błędna. Ale ten błąd został tam kiedyś popełniony przez właściciela albumu ze zdjęciami.
Dla przypomnienia - w Warszawie nie było nigdy Dworca Północnego. W ogóle jakoś to określenie nie ma szczęścia ....miał być przecież Most Północny. Całe szczęście, że jest przynajmniej Północny .... Cmentarz.
Ale wracam do sprawy aby rozwiać wszelkie spekulacje:
- pierwsza strona dotyczy prawobrzeżnej Warszawy i widzimy na niej zniszczony fragment hali wachlarzowej MD Warszawa Wsch, Ti 4 też tam stoi. Nie wypowiadam się na temat małego zdjęcia w lewym, górnym rogu - nic nie wiem na ten temat, zresztą ono niewiele wnosi do sprawy.
- druga strona albumu - to Warszawa lewobrzeżna. Widzimy zbiorniki gazu przy Dw. Zachodnim oraz bardzo rzadko spotykane zdjęcie (co prawda tylko fragmencik) zrujnowanej parowozowni przy ul. Mszczonowskiej.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Niestety, to strona niewiele wnosi do sprawy lokalizacji zniszczonego parowozu, powtórzona jest tylko informacja o Nordbahnhof in Warschau. Jak już pisał Prezes TS, nie było w Warszawie stacji o takiej nazwie, więc dalej spekulujemy, czy chodziło o Pragę, czy może o Wschodnią, jak ostatnio napisał Prezes.
A wydawało mi się, że widoczne na zdjęciach zbiorniki wszystko wyjaśnią.

Zbiorniki.jpg

Polecam materiał źródłowy:
oraz
Zakładam, że teraz wszystko się wyjaśniło :)

PS. Zdradzę Kolegom, że w swoich poszukiwaniach pociągów sanitarnych analizuję prawie każdy wątek poboczny. Dzięki temu odkryłem wiele ciekawych tematów (Pm36-1, polskie trzyosiowe wagony sanitarne, wojna 1920 roku i wiele innych), jednak trzymam się tego głównego. Dlatego zachęcam do poszukiwań i współpracy :)

http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html

PS. Niestety w momencie publikacji mojej odpowiedzi nie zauważyłem odpowiedzi poprzedzającej moją. Zatem moja odpowiedź traci na znaczeniu :)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki