"Okręg komunikacyjny" to pojęcie stosowane przy redakcji rozkładów jazdy. Z okręgami związana była numeracja tabel w rozkładzie jazdy. Nie miało to jednak związku z podziałem sieci PKP na okręgi kolei państwowych i ich dyrekcje (DOKP). Podział na 8 DOKP (1. Centralna, 2. Wschodnia, 3. Południowa, 4. Śląska, 5. Północna, 6. Dolnośląska, 7. Zachodnia i 8. Pomorska) obowiązywał od 1975 roku do czasu przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego PKP w spółkę prawa handlowego, a następnie podziału na PLK, przewoźników i inne spółki pomocnicze. W epoce III i początku IV liczba i zasięg terytorialny DOKP (nazywanych wtedy od nazwy miasta-siedziby DOKP, np. DOKP Warszawa) kilka razy był zmieniany. Przydziały lokomotyw były związane z DOKP, a nie z okręgami komunikacyjnymi i tych pojęć nie należy mylić.