Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Nie taka przykra ... na zdjęciu prezentowanym przez KoVal widać stopnie . Więc były wersje z podwójnymi strzemieniami i stopniami. Szkoda że ani producent ani dystrybutor nie zamieszczają żadnego info na temat modelu . Przecież ktoś musiał przygotować dokumentację ... Przynajmniej co do modelu chłodni w III epoc z ryflami mamy praktycznie 100% pozytywne ustalenia .
A cena 130zł nie jest zbyt wygórowana ... zwłaszcza jak na Tilliga
Zgadza się , bo to jest model-czysta postać zachodnioniemieckiej chłodni T(m)ehs 50/ Tmmehs 50 / Ichqrs369/376/377 . Gedecte Wagen - Sonderbauarten str 114-116 . S. Carstens . Mająca małpować bardzo podobną polska chłodnię 202L z początkowego okresu produkcyjnego . Różnice to m.in. inne drzwiczki wrzutu lodu i podwozie w tym stopnie boczne - w polskich chłodniach było strzemię zamiast stopni.
No chyba że tak wyglądała - identycznie z zach.niemiecką - enerdowska ( NRD ) partia dla PKP poprzedzająca produkcję w Polsce ?
Ale tu musiałby być foto-dokument !
Mi się rzuca w oczy zupełnie inny kształt dolnej części pudła, a nawet inne rozmieszenie i ilość wentylatorów dachowych. Model bardzo zrubnie oddaje chłodnię 4L, wg mnie na poziomie dyskwalifikującym zakup przynajmniej z punktu widzenia mojej kolekcji.
W 202L znowu nie pasuje mi liczba wentylatorów. Abstrahując od słusznych uwag h. Draculi napisanych powyżej.
Nie tak nie wyglądała wersja ( ok. 30 szt ) zakupionych w NRD zasadnicza różnica w niemieckich chłodniach to sześć zawiasów przy drzwiach tych chłodni! Dopiero produkowane już w Ostrowie chłodnie miały cztery zawiasy Na potwierdzenie tego zdjęcie Krzyśka Młodzikowskiego
Pierwsze chłodnie (te krajowe) czyli z sześcioma ryflami miały stopnie . Co zresztą pokazał Konrad @KoVaL . Dopiero chłodnie z 14 ryflami posiadały to podwójne strzemie jak napisałeś Andrzeju I znów na potwierdzenie fotka ( nie znam niestety autora -może też Krzyśka? )
Dla informacji chłodnie 6-cio ryflowe miały na dachu 7 ryfli. I na modelu chyba tyle jest - trudno to określić z tej perspektywy z jakiej jest zrobione zdjęcie modelu.
Bernard myślę,że pisząc to miałeś na myśli wersję bez ryfli. A jeżeli tak to daleko modelowi do chłodni 4L. Dwie ale jak znaczące różnice.
W chłodniach typu 4L poszycie dachu wychodziło na ścianę szczytową wagonu i najważniejsza różnica - na 4L było 6 wentylatorów dachowych .
Myślę,że podobieństwo określimy mając model w rękach, bo to będzie można naocznie stwierdzić.
Pozdrawiam serdecznie
Bernard myślę,że pisząc to miałeś na myśli wersję bez ryfli. A jeżeli tak to daleko modelowi do chłodni 4L. Dwie ale jak znaczące różnice.
W chłodniach typu 4L
Ale jak wyżej napisałem wersja gładka do chłodni 4L ma się jak "piernik do wiatraka"
Nawet drzwi do lodu w 4L były kwadratowe. Tak więc moim zdaniem chłodnia (gładka) Tilliga nie jest nawet godna uwagi.
Inaczej ma się sprawa wersji ryflowanej -no ale to można ocenić mając model w rękach.
Jeżeli kupować to wersję ryfolwaną
Co do prezentowanych modeli, oba modele mają odwzorowywać chłodnie 202L - gładką i ryflowaną. Niestety, w tej drugiej od początku wkradł się błąd (co już przy prezentacji wizualizacji modeli zostało zauważone) - to te nieszczęsne drzwi do lodu. Przedstawiciel Tilliga interweniował osobiście i obiecano zamianę/korektę tego elementu. Dlaczego na prezentowanym zdjęciu są niepoprawne - nie wiem. Mam nadzieję, że to jakiś jednostkowy prototyp (wykonany pod potrzeby reklamowe) i w seryjnej produkcji błąd zostanie skorygowany. W kolejnych wersjach wagonów chłodni ma pojawić się jeszcze jeden element (ale o nim nie będę już wspominał ).
Tak czy owak - chłodnie Tilliga to modele naszej 202L a nie 4L. Zresztą, takie "okrągłe" drzwi lodowe nigdy w chłodniach polskich nie występowały. Jedynymi wyprodukowanymi w Polsce wagonami które takie drzwi posiadały, to chłodnie 5L (50 szt. w latach 59/60) zbudowane w Ostrowie dla Jugosławii.
Zakładając, że wagon przyszedł z fabryki w 1989 a każda naprawa wagonu powyżej 120km/h jest ważna 18(+1) miesięcy, dodatkowo czas stójki do naprawy i sama naprawa, to jak na moje 31.08.93 to data ukończenia drugiej naprawy okresowej, a pierwszą miał w 1991.
Może Robo wyda
Wspominam o Robo bo jedyne zdjęcie jakie znalazłem gdzie widać cały wagon, a nie fragmenty (z początkowego okresu eksploatacji) znalazłem właśnie na stronie Robo...
Już o niej coś tam publikował.... http://robo.eu.com/wagon-chlodnia-202lc
W artykule słabe zdjęcie 202Lc, z początkowego okresu eksploatacji.
Jeśli ma ktoś wyraźniejsze fotki tych wagonów, które można było by porównać z modelem - podrzućcie proszę link. Dzięki.... Nie wiem czy kupić czy nie....
Stopniami na tej górnej chłodni to bym się za bardzo nie przejmował. Od początku produkcji był to szeroki stopień jak na modelu a "drabinka" adaptowana z 204L zastąpiła go dość późno czyli dla 202L jest ok. (gdyby to miałoby być 202Lc byłoby gorzej z tym że nie jestem pewien czy pierwsze egzemplarze też nie miały wersji wcześniejszej) Jeżeli coś wygląda nie teges to ryfle na dachu co do reszty to trzeba by mieć model w ręce.
Co do dolnej to nie wiem co TILLIG chciał zrobić ale wyszło mu coś zbliżonego do NRDowskiego typu 4 zaimportowanego w niewielkiej liczbie na początku lat 60-ych.
Ja też bym tak chciał … Może za jakiś czas - kto to wie. Jeśli modele będą się w miarę dobrze sprzedawać - to może producentowi da to do myślenia ...
Poniżej fotki fabryczne - interesującej nas "ryflowanej" oraz dwie wersje chłodni zbudowanych na eksport (50 i 150 szt.) Tu wyraźnie widać zmianę konstrukcji drzwi do załadunku lodu.
Mi się rzuca w oczy zupełnie inny kształt dolnej części pudła, a nawet inne rozmieszenie i ilość wentylatorów dachowych. Model bardzo zrubnie oddaje chłodnię 4L, wg mnie na poziomie dyskwalifikującym zakup przynajmniej z punktu widzenia mojej kolekcji.
W 202L znowu nie pasuje mi liczba wentylatorów. Abstrahując od słusznych uwag h. Draculi napisanych powyżej.
Fajnie że jest konkretna fotka wagonu PKP serii Slmsh.....
Takie szybkie porównanie wizualizacji Tilliga ze zdjęciem ze zbiorów kolegi...
Nie wiem jak myślicie, ale na tym ryflowanym nawet skoro pewne różnice są (np. ilość ryfli na dachu), to biorąc pod uwagę produkcję wielkoseryjną Tilliga można by napisać, że "tragedii nie ma"...
Przy okazji: Ten ryflowany w propozycji Tilliga oznaczony jest na epokę III? Slmsh....
Pytam, bo z kolei "-x" w oznaczeniu serii na modelu nie ryflowanym (Ibchqss-x) wskazuje na epokę IVc....
Szkoda też że nie można namierzyć fotki prawdziwego wagonu PKP bez ryfli w takim samym oznaczeniu serii z tym "x" by porównać konkretnie te wersje PKP ze sobą. Kolega @Młodzikowski pokazał co prawda tą fotkę, ale to jest wagon pod innym zarządem kolei, co znowu rodzi pytanie czy ten konkretnie typ tak właśnie wyglądał mając oznaczenia serii jakie naniósł na niego Tillig?...
Szkoda też że nie można namierzyć fotki prawdziwego wagonu PKP bez ryfli w takim samym oznaczeniu serii z tym "x" by porównać konkretnie te wersje PKP ze sobą. Kolega @Młodzikowski pokazał co prawda tą fotkę, ale to jest wagon pod innym zarządem kolei, co znowu rodzi pytanie czy ten konkretnie typ tak właśnie wyglądał mając oznaczenia serii jakie naniósł na niego Tillig?...
No niestety, fotki "gładkiej" 202L w tym oznaczeniu nie posiadam. Jedyna ukazująca interesujący nas wagon - to ta poniżej (oznaczenia z III epoki). Autor oraz miejsce wykonania fotografii - w opisie.
Fotografia chłodni w oznaczeniu kolei Jugosłowiańskich którą przytacza Kolega, przedstawia wagon innego typu - 5L w wersji z "okrągłymi" drzwiami lodowymi. Jak wspominałem wcześniej - wagony tego typu (i kolejne 5L/2) nie były eksploatowane/budowane dla PKP. Wykonano ich tylko 50 szt. (5L), a kolejne 150 szt. (5L/2) zostało wyposażone w inne drzwi lodowe (fotki 4 posty wcześniej). Tak więc porównanie modelu Tilliga do wagonów zbudowanych dla Jugosławii - nie ma sensu/uzasadnienia.
Producent musi koniecznie zmienić w formie element drzwi lodowych na wersję z modelu chłodni "ryflowanej". Tak to jest, kiedy wykonuje się cztery wersje jednocześnie (zmieniając formy poszczególnych detali) i nie zawraca sobie głowy "pierdołami" …