• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości PKP 2020

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
Dokładnie. Choć 23K już troszkę mniej niż 9W. Do tego, jeśli faktycznie specjalnie na rynek polski producent wprowadził pewne zmiany to już całkiem przyjemnie i optymistycznie to wygląda. A ja już Tilliga na straty spisałem.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.405 31 1
Nie wiem jak myślicie, ale na tym ryflowanym nawet skoro pewne różnice są (np. ilość ryfli na dachu), to biorąc pod uwagę produkcję wielkoseryjną Tilliga można by napisać, że "tragedii nie ma"...
Zapytam kolegę o te ryfle na dachu. Jaka pewność ,że są różnice ? Napisałem wcześniej,że tych ryfli było siedem. Ile jest na modelu Tilliga przekonamy się jak będzie model. Myślę,że kolega zasugerował się zdjęciem jakie podesłał Krzysiek. Na tym zdjęciu widać trzy rzędy ryfli do wywietrzników ( tyle samo było z drugiej strony dachu) plus jeden rząd centralnie na środku dachu. Na zdjęciu modelu widać trzy rzędy ryfli do wentylatorów więc przypuszczam ,że na środku też jest ten jeden rząd ;) I zgodzę się z tym co kolega napisał "tragedii nie ma " a jak jest na prawdę zobaczymy trzymając model w ręce. Uważam,że jest godny uwagi.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.679 443 99
Zapytam kolegę o te ryfle na dachu. Jaka pewność ,że są różnice ? Napisałem wcześniej,że tych ryfli było siedem. Ile jest na modelu Tilliga przekonamy się jak będzie model. Myślę,że kolega zasugerował się zdjęciem jakie podesłał Krzysiek. Na tym zdjęciu widać trzy rzędy ryfli do wywietrzników ( tyle samo było z drugiej strony dachu) plus jeden rząd centralnie na środku dachu. Na zdjęciu modelu widać trzy rzędy ryfli do wentylatorów więc przypuszczam ,że na środku też jest ten jeden rząd ;) I zgodzę się z tym co kolega napisał "tragedii nie ma " a jak jest na prawdę zobaczymy trzymając model w ręce. Uważam,że jest godny uwagi.
Po jakże cennej lekturze zamieszczanych tu wpisów (to jest super na forum :) ) dowiedziałem się, że z dwóch wypuszczanych przez Tilliga modeli chłodni godna uwagi jest tylko wersja z ryflami - bo najbardziej przypomina typ używany na PKP (202L) i że wersja nie ryflowana to typ wagonu, którego PKP nigdy nie miało na stanie (z tego co zrozumiałem 5L jak dla kolei Jugosławii - m.in. inaczej wyglądające te drzwiczki lodowe, co widać na realnej fotce wagonu z PKP bez ryfli z epoki III we wpisie kolegi @Młodzikowski --> TU jak to w realu wyglądało).

Co do wersji ryflowanej i tych ryfli na dachu to zgadzam się, że wszystko się wyjaśni jak już zamiast wizualizacji zobaczymy stricte realny model. Jednak już na tym etapie (podobnie jak kolega) myślę, że wersja ryflowana godna jest uwagi nawet, gdyby było jak jest na wizualizacji (dla mnie akceptowalny poziom odejścia od stanu rzeczywistego).
Ciekawe czy ta wersja wyjdzie w oznaczeniach z epoki IVc? Stąd jeszcze mam pytanie - czy te wagony były jeszcze na stanie PKP w tej właśnie epoce? Jeśli tak to mam nadzieję, że w takich oznaczeniach (seria z "-x") też ukaże się ten ryflowany wagon...

A co do wersji "płaskiej":

No niestety, fotki "gładkiej" 202L w tym oznaczeniu nie posiadam. Jedyna ukazująca interesujący nas wagon - to ta poniżej (oznaczenia z III epoki). Autor oraz miejsce wykonania fotografii - w opisie.

Fotografia chłodni w oznaczeniu kolei Jugosłowiańskich którą przytacza Kolega, przedstawia wagon innego typu - 5L w wersji z "okrągłymi" drzwiami lodowymi. Jak wspominałem wcześniej - wagony tego typu (i kolejne 5L/2) nie były eksploatowane/budowane dla PKP. Wykonano ich tylko 50 szt. (5L), a kolejne 150 szt. (5L/2) zostało wyposażone w inne drzwi lodowe (fotki 4 posty wcześniej). Tak więc porównanie modelu Tilliga do wagonów zbudowanych dla Jugosławii - nie ma sensu/uzasadnienia.
Producent musi koniecznie zmienić w formie element drzwi lodowych na wersję z modelu chłodni "ryflowanej". Tak to jest, kiedy wykonuje się cztery wersje jednocześnie (zmieniając formy poszczególnych detali) i nie zawraca sobie głowy "pierdołami" … ;)
...to skoro uznamy za prawdę, że możliwe jest "tylko" zamiana w formie elementu drzwi lodowych - dlaczego więc wypuścili jako PKP to co wypuścili? To już pozostaje w sferze domysłów, aczkolwiek przykra była by opcja gdyby w takiej sytuacji łatwej modyfikacji formy pokierowali się ignorancką myślą, że - "oj tam, drzwi lodowe.... nanieśmy oznaczenia PKP na to co jest - Polak głupi i tak kupi".....
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
dlaczego więc wypuścili jako PKP to co wypuścili? To już pozostaje w sferze domysłów, aczkolwiek przykra była by opcja gdyby w takiej sytuacji łatwej modyfikacji formy pokierowali się ignorancką myślą, że - "oj tam, drzwi lodowe.... nanieśmy oznaczenia PKP na to co jest - Polak głupi i tak kupi".....
Znowu wdajemy się w idiotyczne teorie spiskowe, zakładające, że nas, biednych i uciśnionych Polaków wszyscy, wszędzie i zawsze próbują oszukać, nabrać, naciągnąć... Czy naprawdę tak trudno zrozumieć, że producenci modeli zawsze starają się wyprodukować jak najwięcej różnych odmian i wersji modelu w oparciu o jedno opracowanie, często naciągając trochę rzeczywistość i stosując różne uproszczenia i nieścisłości odwzorowania? I dotyczy to modeli we wszystkich wersjach, nie tylko PKP. Ale faktem jest też, że model opracowuje się biorąc pod uwagę największy rynek, a potem próbuje się na jego bazie zrobić jak największą liczbę innych wersji. Tak więc nic dziwnego, że modele w wersjach wykonywanych na mniejsze rynki, jak polski, mogą mieć więcej nieścisłości i niezgodności z oryginałem - dotyczy to nie tylko modeli w wersji PKP.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.320 18 0
I dotyczy to modeli we wszystkich wersjach, nie tylko PKP.
W mojej małej skali (N) również takie chocki klocki są (pisałem już kiedyś o tym), że jedna forma wagonu robi za typy Eaos (tu z różnymi numerami w indeksie), Eaos-x, Eas, Eas-u, Eanos z zarządów: DR, DB, DB AG, FS, SBB-CFF, CH-SBB, SNCF, SNCB, DSB, S-GC, NS, PKP, PKPC w epokach od IV do VI (tu akurat Fleischmann). Różnice, jeżeli występują, to w formie podwozia (z różną liczbą instalacji pod wagonem - zauważyłem chyba max 3 formy) oraz w kilku modelach wózków (też chyba ze trzy). Wychodzi na to, że FLM w balona robi praktycznie wszystkich w tej skali poza np. Niemcami (choć tych też robi). Zatem dlaczego producenci nie mieliby tego robić w większych skalach (oczywiście w proporcjonalnie mniejszym stopniu z uwagi na bardziej widoczne różnice między poszczególnymi typami).

PS. Może trzeba gdzieś zrobić taki przypięty post z informacjami, jak postępują producenci i dlaczego liczba schodów, ryfli, okien czy innych wywietrzników jest taka a nie inna. Coś w rodzaju "FAQ", czyli działu z najczęściej zadawanymi pytaniami.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.009 144 0
jedna forma wagonu robi za typy Eaos (tu z różnymi numerami w indeksie), Eaos-x, Eas, Eas-u, Eanos z zarządów: DR, DB, DB AG, FS, SBB-CFF, CH-SBB, SNCF, SNCB, DSB, S-GC, NS, PKP, PKPC w epokach od IV do VI
I to robią skutecznie: jak przeczytasz małymi literkami na burcie symbol "długość wagonu". Forma ta sama ale oznaczenia zgodnie z oryginałem: 12,8 lub 14,5m
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.925 8 0
... Ale faktem jest też, że model opracowuje się biorąc pod uwagę największy rynek, a potem próbuje się na jego bazie zrobić jak największą liczbę innych wersji. Tak więc nic dziwnego, że modele w wersjach wykonywanych na mniejsze rynki, jak polski, mogą mieć więcej nieścisłości i niezgodności z oryginałem - dotyczy to nie tylko modeli w wersji PKP.
Ale na cztery przewidziane wersje chłodni - dwie mają być typowo polskie. A to już nie jest taki "mniejszy rynek".

… Ciekawe czy ta wersja wyjdzie w oznaczeniach z epoki IVc? Stąd jeszcze mam pytanie - czy te wagony były jeszcze na stanie PKP w tej właśnie epoce? Jeśli tak to mam nadzieję, że w takich oznaczeniach (seria z "-x") też ukaże się ten ryflowany wagon...
O to należałoby zapytać Krzyśka Koja - tradycyjnie to On opracował wersje oznaczeń wagonów.
Wagony 202L dotrwały w normalnej eksploatacji do lat 99-00 - więc możliwości wykonania oznaczeń jest sporo.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
293 35 1
Wagony 202L dotrwały w normalnej eksploatacji do lat 99-00 - więc możliwości wykonania oznaczeń jest sporo.
Odnośnie wagonu 202Lc taki jest opis "Gwałtowny spadek przewozów mięsa koleją na początku lat osiemdziesiątych spowodował, że duża liczba wagonów lodowni z rodziny 202L pozostawała bez zatrudnienia. Między innymi z tego właśnie powodu, zdecydowano się na przebudowę niemal 3 tysięcy wagonów z rodziny 202L na wagony kryte specjalne typu 211K, przeznaczone do przewozu przesyłek ekspresowych. Eksploatację wagonów lodowni typu 202Lc zakończono na PKP ok. roku 2000." https://www.stacjamuzeum.pl/pl.wagon_lodownia_typu_202lc.html a do tego KSK ma taki egzemplarz http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk/galeria/211K/211K.php
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.405 31 1
Krzysiek zdążył już odpowiedzieć kol @J1974H0 na pytanie:
Ciekawe czy ta wersja wyjdzie w oznaczeniach z epoki IVc? Stąd jeszcze mam pytanie - czy te wagony były jeszcze na stanie PKP w tej właśnie epoce? Jeśli tak to mam nadzieję, że w takich oznaczeniach (seria z "-x") też ukaże się ten ryflowany wagon...
Zgodzę się z tym co Krzysiek napisał. Możliwości jest masa tylko producent (Tillig) musiałby chcieć zrobić model z różnymi opisami.
Widziałem zdjęcie chłodni 6-ryflowej zrobione w marcu 1983 roku z takim oznaczeniem:
21 51 810 8028-8 serii Ibhs-x
a więc modelarsko ep.IVc jak nic :D
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.925 8 0
Ale na cztery przewidziane wersje chłodni - dwie mają być typowo polskie...
Zapomniałem o jeszcze jednej możliwości wykonania autentycznego modelu w oznaczeniu PKP - to wersja wagonu izotermicznego (chłodni) zbudowanego w Dessau i zakupionego przez PKP w ilości 30 szt. (1960-61). Wizualnie wagon niewiele różni się od naszego "ryflowanego" - widoczna różnica, to ilość zawiasów drzwi bocznych (6 szt.) Modele w oznaczeniach z epoki IIIc i IVa z pewnością znalazły by nabywców. Ciekawostką jest to, że w późniejszych latach słuch o nich zaginął (brak autentycznych "kwitów") - w/g naszych Szacownych Archiwistów, wagony te włączano do zespołów chłodniczych gdzie zastępowały wyeksploatowane chłodnie 1L.

I na koniec jeszcze dobra informacja od Tilliga (po interwencji Pana Andrzeja z AMC):

[…] Przede wszystkim chcę Pana zapewnić, że model otrzyma odpowiednią lukę lodową, a także odpowiednią platformę.
Niestety do wykonania zdjęcia „76778 z napisami” mieliśmy (do dyspozycji) tylko „zły” model.
Problem polegał na tym, że nie mieliśmy wystarczającej liczby części, aby móc zbudować (w pełni odpowiednią) próbną wersję dla każdego wariantu chłodni.
Ale spróbujemy ponownie zbudować najbardziej zbliżony wzór dla 76778 i zrobić nowe zdjęcie.
Bardzo prosimy jeszcze o trochę cierpliwości. […]


I okazuje się, że nie można oceniać seryjnego modelu na podstawie wizualizacji czy jednostkowego prototypu. Szkoda nerwów, zdrowia i strzępienia języka ...
Mam nadzieję, że już wkrótce wzbogacę się o wymarzone, ostrowskie wagony … :)
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.679 443 99
I na koniec jeszcze dobra informacja od Tilliga (po interwencji Pana Andrzeja z AMC):

[…] Przede wszystkim chcę Pana zapewnić, że model otrzyma odpowiednią lukę lodową, a także odpowiednią platformę.
Niestety do wykonania zdjęcia „76778 z napisami” mieliśmy (do dyspozycji) tylko „zły” model.
Problem polegał na tym, że nie mieliśmy wystarczającej liczby części, aby móc zbudować (w pełni odpowiednią) próbną wersję dla każdego wariantu chłodni.
Ale spróbujemy ponownie zbudować najbardziej zbliżony wzór dla 76778 i zrobić nowe zdjęcie.
Bardzo prosimy jeszcze o trochę cierpliwości. […]


I okazuje się, że nie można oceniać seryjnego modelu na podstawie wizualizacji czy jednostkowego prototypu. Szkoda nerwów, zdrowia i strzępienia języka ...
Mam nadzieję, że już wkrótce wzbogacę się o wymarzone, ostrowskie wagony … :)
Super info. W tym momencie oba modele stają się godnymi zainteresowania :)
W takim razie jako kolekcjoner modeli z epoki IV - mając na uwadze tą FOTKĘ i wspomniane wyżej info kolegi - warto czaić się także na wersję bez ryfli, bo na starcie wygląda (w modelu) na wersję z epoki IVc (oznaczenie serii z "-x").
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
"Gwałtowny spadek przewozów mięsa koleją na początku lat osiemdziesiątych spowodował, że duża liczba wagonów lodowni z rodziny 202L pozostawała bez zatrudnienia. Między innymi z tego właśnie powodu, zdecydowano się na przebudowę niemal 3 tysięcy wagonów z rodziny 202L na wagony kryte specjalne typu 211K
To dla mnie z kolei powyższa informacja oznacza, że planując wahadło (bo mam nadzieje, że "lodówki" w takim wydaniu jeździły) trzeba nastawić się na edycje wagonów z epoki najwyżej 4b :)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.679 443 99
To dla mnie z kolei powyższa informacja oznacza, że planując wahadło (bo mam nadzieje, że "lodówki" w takim wydaniu jeździły) trzeba nastawić się na edycje wagonów z epoki najwyżej 4b :)
Dlaczego.... Ja bym tak na pewno nie wyciągał wniosków, że max to IVb.
Kolega @WrocT napisał co prawda, że niemal 3000 szt. na początku lat 80-tych zdecydowano się przebudować na 211K, ale zapewne nie wszystkie.... tym bardziej że "na poczatku lat 80-tych to może być i w 1981, a może 1982.... Zresztą... :

Wagony 202L dotrwały w normalnej eksploatacji do lat 99-00 - więc możliwości wykonania oznaczeń jest sporo.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.925 8 0
To dla mnie z kolei powyższa informacja oznacza, że planując wahadło (bo mam nadzieje, że "lodówki" w takim wydaniu jeździły) trzeba nastawić się na edycje wagonów z epoki najwyżej 4b :)
W "Wykazie naprawianych wagonów" (w ostrowskich ZNTK-ach) zapisano, że w 1995 r. wykonano rewizje chłodni w ilości 147 szt. (tylko do tego roku prowadzony jest wykaz). W poprzednim zaś, napraw rewizyjnych było 420 (dla PKP) oraz 69 dla innych podmiotów. Być może w kolejnych latach takie naprawy jeszcze wykonywano, ale jak wspomniałem wcześniej - brak rzetelnych/potwierdzonych danych.
Należy jeszcze wspomnieć, że wycofywanie i kasacja wagonów chłodni z rodziny 202L zaczęła się od wagonów zbudowanych na początku ich produkcji (czyli tych najstarszych). Tak więc w pierwszej kolejności "pod palnik" poszły wersje "gładkie", 6-cio "ryflowe" i na końcu 14-to "ryflowe". Chociaż do przebudowy na wagony 214K kwalifikowano również i te starsze - chłodnie typu 4L.

Myślę, że z biegiem czasu, Tillig zleci opracowanie kolejnych wersji oznaczeń modeli chłodni i każdy z chętnych znajdzie coś dla siebie. Zresztą oczekuję, że wagonów z IIIc uzbieram po kilka sztuk w różnych wersjach wykonania ale każdy z innym numerem inwentarzowym ;)
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.405 31 1
To dla mnie z kolei powyższa informacja oznacza, że planując wahadło (bo mam nadzieje, że "lodówki" w takim wydaniu jeździły) trzeba nastawić się na edycje wagonów z epoki najwyżej 4b :)
Myślę,że ten wpis kolegi odnosił się do wagonów już przebudowanych jako 211K/214K pisząc o planowanym wahadle.
I tu zacytuję: "bo mam nadzieje, że "lodówki" w takim wydaniu jeździły."
Jeżeli kolega myśli,że tak to błąd. Wagony 211,214 choć podobne do 202L po przebudowie wyglądały już nie co inaczej ;)
Myśląc o w/w wagonach producent (Tillig) musiał by zrobić inną formę pod modele tych wagonów.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 77
Tabor 10
Tabor 38
Tabor 408
Tabor 10

Podobne wątki