• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.226 7 0
...

... natomiast z chęcią poznam "źródło" (a czemu w cudzysłowie ?) dotyczące mostu Bailey'a stosowanego do przeprawy kolejowej ..
Cudzysłów dlatego, że informacja w tym źródle jest wątpliwa lub błędna i jest to w
cytat.JPG
publikacji(!).
Cytat z publikacji T.Roszak "Amerykańskie normalnotorowe parowozy na PKP" z rozdziału"Działalność UNRRA w sferze potrzeb polskiego Ministerstwa Komunikacji", strona 116.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.588 42 7
Wpiszcie sobie w google "most Bailey'a", to zobaczycie, ze na fotografii jest przęsło ESTB.
Kolokwialnie mówiąc: most Bailey'a to 2 widoczne kartownice po bokach, coś jak barierka, może być np 2-3m wysoka, ale nie jest to zamknięta konstrukcja z dołem i górą.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.226 7 0
Czyli Most kolejowy na Regalicy otwarty w 1948 roku to konstrukcja ESTB a nie systemu Bailey'a, natomiast most drogowy w Szczecinie to typowa konstrukcja systemu Bailey'a. https://fotopolska.eu/Szczecin/b319154,Most_Baileya_nad_Odra_Zach.html
W podstawowym skrócie wg mnie ;
- Konstrukcja mostowa systemu Bailey'a( Donald Bailey cywil -inżynier budowy mostów drogowych w okresie IIWŚ), - to konstrukcja o lekkiej i średniej nośności, składająca się z lekkich modułów i elementów łączonych w pożądaną całość za pomocą śrub.
- Konstrukcja mostowa systemu Everall'a /ESTB/( William Everall -pułkownik-inżynier budowy kolejowych mostów w okresie IIWŚ), - to konstrukcja o dużej nośności złożona z ciężkich elementów łączonych również tylko za pomocą śrub.

Zamieszanie i uogólnienia w poprawnym nazewnictwie występują myślę dlatego, że
konstrukcji mostowych systemu Bailey'a było wyprodukowanych o wiele więcej niż konstrukcji systemu Everall'a, i być może dlatego przyjęło się, że każdą taką konstrukcję kombinatoryczną, mostową określało się po prostu -systemu Bailey'a.
 

Lech

Nowy użytkownik
Reakcje
9 9 6
Czyli Most kolejowy na Regalicy otwarty w 1948 roku to konstrukcja ESTB a nie systemu Bailey'a, natomiast most drogowy w Szczecinie to typowa konstrukcja systemu Bailey'a. https://fotopolska.eu/Szczecin/b319154,Most_Baileya_nad_Odra_Zach.html
W podstawowym skrócie wg mnie ;
- Konstrukcja mostowa systemu Bailey'a( Donald Bailey cywil -inżynier budowy mostów drogowych w okresie IIWŚ), - to konstrukcja o lekkiej i średniej nośności, składająca się z lekkich modułów i elementów łączonych w pożądaną całość za pomocą śrub.
- Konstrukcja mostowa systemu Everall'a /ESTB/( William Everall -pułkownik-inżynier budowy kolejowych mostów w okresie IIWŚ), - to konstrukcja o dużej nośności złożona z ciężkich elementów łączonych również tylko za pomocą śrub.

Zamieszanie i uogólnienia w poprawnym nazewnictwie występują myślę dlatego, że
konstrukcji mostowych systemu Bailey'a było wyprodukowanych o wiele więcej niż konstrukcji systemu Everall'a, i być może dlatego przyjęło się, że każdą taką konstrukcję kombinatoryczną, mostową określało się po prostu -systemu Bailey'a.
Jeszcze dla uporządkowania kilka podstawowych informacji:

Drogowy most składany Bailey’a był konstrukcją nowatorską, która umożliwiła zdecydowanie szybsze i łatwiejsze budowanie przepraw mostowych przez aliantów zachodnich podczas II WŚ. Przez wielu jest uznawany za jedno z dziesięciu największych osiągnięć technicznych aliantów tej wojny. Można go było montować RĘCZNIE bez użycia jakiegokolwiek sprzętu mechanicznego. Po wojnie był powszechnie używany do odbudowy drogowych przepraw mostowych na całym świecie, również w Polsce i jest używany do dzisiaj. W latach pięćdziesiątych został u nas skopiowany jako MS 22-80. W wielu krajach na bazie konstrukcji Bailey’a powstało mniej lub bardziej do niego podobnych systemów mostów składanych. Na przykład w ostatnich latach powstał system Acrow, w prostej linii wywodzący się z Bailey’a.

Podstawowym elementem składowych dźwigarów jest ELEMENT PŁASKI (tzw. rama) w kształcie kraty romboidalnej (3050 mm x 1450 mm). Poszczególne ramy łączone są miedzy sobą BOLCAMI o średnicy 48 mm. Do łączenia pozostałych elementów używane są śruby. Z ram można budować dźwigary jednościenne, dwuścienne i trójścienne (warstwy ram w każdym z dwóch dźwigarów) oraz od jednopiętowych do trzypiętrowych (trzy ciągi ram jedna na drugiej). Z ram można budować podpory mostu. Buduje się również rusztowania, na przykład pod szalunki przy budowie mostów betonowych. Rusztowania zbudowane w systemie Bailey’a były wykorzystywane przy montażu dachu Dworca Centralnego w Warszawie.

Kolejowy most składany ESTB jest to konstrukcja angielska, dla której pierwowzorem był austriacki system Roth-Waagnera (RW) opracowany przez inż. Rotha jeszcze przed I WŚ. Jeżeli ktoś chciałby zobaczyć taki most do może pojechać na dawny poligon wojskowy pod Inowrocławiem.
Przęsła i całą konstrukcję mostu RW budowało się z ELEMENTÓW LINIOWYCH (najdłuższe ponad 6 m) i łączyło ŚRUBAMI 20 i 30 mm. Montaż wyłącznie przy pomocy dźwigów. W oryginalnym systemie był rozbieralny żuraw drewniany(!), poruszający się po górnych pasach dźwigarów montowanego przęsła. Przy niewielkich rozpiętościach dźwigary były jednopiętrowe i przy jeździe dołem nie miały stężenia górnego (most miał przekrój U, podobnie jak np. większość konstrukcji w systemie Bailey’a).

Most RW był na początku XX w również nowatorską konstrukcją i stał się wzorem dla mostów składanych opracowanych przed II WŚ. Na przykład niemieckie R i SKR6 czy też angielski ESTB.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki