• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe

Reakcje
3.838 34 0
Wg mnie zdjęcie przedstawia most im. inż. Ernesta Malinowskiego w Toruniu. Pierwotnie most posiadał jeden tor kolejowy oraz wąską jezdnię i chodnik dla pieszych. W 1934 w związku z oddaniem mostu drogowo-pieszego im. Józefa Piłsudskiego, most kolejowy zamknięto dla ruchu pieszych i samochodów, a w miejscu jezdni ułożono drugi tor kolejowy. We wrześniu 1939 most został zniszczony przez wycofujące się oddziały Wojska Polskiego (wysadzony 7 września 1939 przez polskich saperów). Niemcy odbudowali go w 1940 (oraz zniszczyli 30 stycznia 1945, został ponownie odbudowany - w marcu 1947 otwarto tor nr 2, wschodni, tor nr 1, zachodni, oddano dopiero w latach 1953-55).

Poniżej, jedno z historycznych zdjęć zniszczonego mostu, wykonane w 1939 r. Widać charakterystyczne elementy konstrukcji, jak na fotografii, którą zamieścił Hoart

Toruń - most kolejowy im. inż. Ernesta Malinowskiego w 1939, po zniszczeniu przez oddziały ...jpg


PS. Mały lapsus, oczywiście swoje imię, inż. Ernesta Malinowskiego, most otrzymał dopiero w 1999 r., tak więc w 1939 był bezimienny (chyba :niepewny:).
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.226 7 0
Brawo Stanisław1972! To jest most na Wiśle w Toruniu w kierunku Toruń Główny. Trudna zagadka do odgadnięcia przez zmieniony kształt konstrukcji dźwigarów, które są obecnie. Ale dzięki temu zdjęciu mamy dowód na to, że w roku 1939 sygnalizator świetlny był zastosowany daleko po za węzłem warszawskim.
 
Ostatnio edytowane:

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
712 6 1
Wiadukt w Polanowicach na linii Kraków - Miechów (Warszawa) zbudowany w 1934. (zdjęcie z Googla)
most.png


ciekawostka: na odcinku 2 km znajdują się trzy skrzyżowania linii kolejowej Kraków - Warszawa z drogami - i jest tak:

droga gminna (Polanowice) - praktycznie bez ruchu - przejście bezkolizyjne j.w.
droga powiatowa (stacja Niedźwiedź) - ruch średni - rogatka
droga wojewódzka 773 z dużym ruchem - do listopada 2023 był przejazdem NIESTRZEŻONYM. Na szczęście po wielu monitach (i na nieszczęście po 3 wypadkach) ten kretynizm naprawiono stawiając rogatkę
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.404 85 12
Wiadukt w Polanowicach na linii Kraków - Miechów (Warszawa) zbudowany w 1934. (zdjęcie z Googla)
Zobacz załącznik 1024102

ciekawostka: na odcinku 2 km znajdują się trzy skrzyżowania linii kolejowej Kraków - Warszawa z drogami - i jest tak:

droga gminna (Polanowice) - praktycznie bez ruchu - przejście bezkolizyjne j.w.
droga powiatowa (stacja Niedźwiedź) - ruch średni - rogatka
droga wojewódzka 773 z dużym ruchem - do listopada 2023 był przejazdem NIESTRZEŻONYM. Na szczęście po wielu monitach (i na nieszczęście po 3 wypadkach) ten kretynizm naprawiono stawiając rogatkę
...przyznać muszę, że fotka ma coś w sobie...

Pozdr,...
 
Reakcje
3.838 34 0
zmieniony kształt konstrukcji dźwigarów, które są obecnie.
Gwoli uzupełnienia informacji o powojennym wyglądzie mostu.

Po 1945 r., w trakcie odbudowy mostu kolejowego w Toruniu, nowe przęsła wykonano w oparciu o projekt mostu na Bugu, z 1933, autorstwa prof. Andrzeja Pszenickiego i prof. Franiciszka Szelągowskiego. Były one niezależne dla obu torów. Obecny wygląd, most zawdzięcza kapitalnemu remontowi z lat 80-tych XX w. (wg projektów mgr inż. Anny Niedzielskiej i mgr inż. Konrada Kubińskiego). Remont ukończono dopiero w 1994, w jego trakcie linię zelektryfikowano. Zamontowano wówczas nowe przęsła o konstrukcji blachownicowej (w części południowej, nad terenem zalewowym i tzw. Martwą Wisłą), kratownicowej parabolicznej (nad głównym nurtem rzeki) i blachownicowej w części północnej (nad ulicą, przęsło po tej stronie wymieniono już w 1984) [wg: praca zbiorowa pod red. W. Grabowski, T. Kowalski, Twierdza Toruń (z cyklu fortyfikacje pomorza nadwiślańskiego), Grudziądz 2020].

Można spotkać się z informacjami (m.in. w źródle jak wyżej), że po ukończeniu remontu w 1994, ze starego mostu nie zostały już żadne elementy metalowe.

mamy dowód na to, że w roku 1939 sygnalizator świetlny był zastosowany daleko po za węzłem warszawskim.
Na moście w Toruniu, mogły być świetlne tarcze ostrzegawcze systemu Westinghouse'a, produkowane w Zakładach Ostrowieckich. Zakłady te produkowały na licencji, świetlne semafory i tarcze, już w 1933 (ustawiano je w Warszawskim Węźle Kolejowym). Przebudowa mostu w Toruniu (pod drugi tor), nastąpiła ok. 1934-35, dopiero po otwarciu nowego mostu dla ruchu kołowego i pieszego (zakładając, że sygnalizatory świetlne, ustawiono po tej dacie, uważam, że mało prawdopodobne jest to, że ustawiono je przed 1934). Myślę, że w połowie lat 30-tych korzystano raczej z dostępnych produktów przemysłu krajowego, choć oczywiście zakupu u Ericssona nie można wykluczyć.

Co do stacji Toruń Główny, wymieniona jest ona (obok. m.in. Gdyni Głównej i stacji w węźle warszawskim), w opracowaniu 20-lecie Komunikacji w Polsce Odrodzonej, Kraków 1939, na str. 185, jako jedna z tych, które podlegają modernizacji (do 1938) poprzez wyposażanie w nowoczesne urządzenia elektryczne. Wprawdzie w tekście wymieniono budowę 27 nastawni elektrycznych i elektryczno-mechanicznych, 2 posterunków dyspozycyjnych i 1 nastawni z samoczynnym nastawianiem zwrotnic, ale nie można wykluczyć tego, że pociągało to za sobą ustawianie świetlnych urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów. Dotarcie do daty, kiedy taką modernizację ukończono dla stacji Toruń Gł. (1938 ?), może być odpowiedzią na to, kiedy świetlna tarcza ostrzegawcza stanęła na moście w Toruniu.
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
10.376 31 0
17.07.2024r. Pilchowice.
W okresie wiosenno-letnim, gdy na drzewach są liście, z "poziomu gruntu" ciężko zrobić zdjęcie całej konstrukcji mostu.
1.jpg


Wjazd na most, z obydwu stron zasłonięty jest kratami. A do toru przytwierdzono przemyślne "belki". To tak na wszelki wypadek, gdyby ktoś chciał np. pojeździć sobie rowerową drezyną... ;)
2.jpg

3.jpg


Warto nieco się natrudzić i zejść tuż nad lustro wody. Obiekt z tej perspektywy prezentuje się naprawdę godnie.
4.jpg

W przyszłym roku, nie pozostaje mi nic innego, jak wypożyczyć łódkę i podpłynąć bezpośrednio pod konstrukcję mostu... Pożyjemy, zobaczymy.
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0m
Reakcje
2.338 103 4
17.07.2024r. Pilchowice.
W okresie wiosenno-letnim, gdy na drzewach są liście, z "poziomu gruntu" ciężko zrobić zdjęcie całej konstrukcji mostu.
Zobacz załącznik 1067744

Wjazd na most, z obydwu stron zasłonięty jest kratami. A do toru przytwierdzono przemyślne "belki". To tak na wszelki wypadek, gdyby ktoś chciał np. pojeździć sobie rowerową drezyną... ;)
Zobacz załącznik 1067745
Zobacz załącznik 1067746

Warto nieco się natrudzić i zejść tuż nad lustro wody. Obiekt z tej perspektywy prezentuje się naprawdę godnie.
Zobacz załącznik 1067747
W przyszłym roku, nie pozostaje mi nic innego, jak wypożyczyć łódkę i podpłynąć bezpośrednio pod konstrukcję mostu... Pożyjemy, zobaczymy.
Ale się wysilili z tym zabezpieczeniem, zamiast przywrócić przejezdność tej przepięknej linii kolejowej, która w połączeniu z elektrowniami mogłaby się stać prawdziwą turystyczną perełką.
Zalew dalej tak śmierdzi jak rok temu?
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0m
Reakcje
2.338 103 4
Będąc praktycznie przy samym brzegu niczego nie czułem. Zastanawiałem się tylko, dlaczego woda ma tak mocno intensywny, zielony kolor. Co w niej zakwitło?
Kolor skorodowanej miedzi. Faktycznie taki ma od kilku lat.
Rok temu tłumaczyli to jednorazowym zanieczyszczenie z jakiejś fabryki, ale widać że to nie był jednorazowy wyciek.
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
712 6 1
jeśli było to przepraszam.

Jeszcze 12 lat temu było tam normalnie (linię zamknięto w listopadzie 2016)


(w opisie jest błąd. Most na Bobrze jest owszem na tej samej linii, ale 4 km dalej - w Nielestnie. I jest powiedzmy :taki sobie")

Natomiast ten piękny most jest nad odnogą - jarem Jeziora Pilchowickiego

Błąd ten powielany jest w wielu źródłach - począwszy od map googla
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.660 60 3
Kowary 18 X 2025 r kamienny wiadukt kolejowy nad ul. Wiejską
Widok w kierunku stacji Kowary
IMG_20251017_111929_071.jpg

widok w kierunku zakładów R1 oraz Ogorzelca
IMG_20251017_112026_027.jpg


.. oraz w kierunku stacji kolejowej
IMG_20251017_112043_169.jpg


Barierki już odmalowane pozostała reszta do remontu. Ale sam wiadukt w bardzo dobrym stanie.
IMG_20251017_112110_904.jpg
IMG_20251017_112121_591.jpg

Ponownie widok w kierunku Ogorzelca
IMG_20251017_112139_811.jpg

Na jednym z podkladów stalowych cecha UNION 1927
IMG_20251017_112232_861.jpg

Kierunek Ogorzelec
IMG_20251017_112316_511.jpg

Wiadukt jest w ciasnej zabudowie oraz wśród wysokich drzew wiec ciężko uzyskać zdjęcia wiaduktu w całości
IMG_20251017_112353_883.jpg
IMG_20251017_112412_829.jpg
IMG_20251017_112459_557.jpg
IMG_20251017_112607_203.jpg

Swoją droga jak wyremontują linie kolejową to będzie ciekawa trasa z wcielona serpentynami i przez środek zakładu przetwarzania uranu R1.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.404 85 12
Kowary 18 X 2025 r kamienny wiadukt kolejowy nad ul. Wiejską
Widok w kierunku stacji Kowary
Zobacz załącznik 1149384
widok w kierunku zakładów R1 oraz Ogorzelca
Zobacz załącznik 1149385

.. oraz w kierunku stacji kolejowej
Zobacz załącznik 1149386

Barierki już odmalowane pozostała reszta do remontu. Ale sam wiadukt w bardzo dobrym stanie.
Zobacz załącznik 1149387 Zobacz załącznik 1149388
Ponownie widok w kierunku Ogorzelca
Zobacz załącznik 1149389
Na jednym z podkladów stalowych cecha UNION 1927
Zobacz załącznik 1149390
Kierunek Ogorzelec
Zobacz załącznik 1149391
Wiadukt jest w ciasnej zabudowie oraz wśród wysokich drzew wiec ciężko uzyskać zdjęcia wiaduktu w całości
Zobacz załącznik 1149392 Zobacz załącznik 1149393 Zobacz załącznik 1149394 Zobacz załącznik 1149395
Swoją droga jak wyremontują linie kolejową to będzie ciekawa trasa z wcielona serpentynami i przez środek zakładu przetwarzania uranu R1.
...mega klimat. Jeśli faktycznie by to zrewitalizowali, to dla samych widoków warto się wybrać ( nie mówiąc o uranowej historii tego miejsca, bo zdaje się są dwa szlaki turystyczne w dawnej kopalni uranu - oddzielne przedsięwzięcia, z tego co wiem)...

Pozdr,...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki