Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Witam.
Zanurkowałem zbyt głęboko w internet i znalazłem książkę o ruskim kolejowym moście pontonowym NŻM-56: http://www.scaletrainsclub.com/board/download/file.php?id=175961
Nie wiem ile ten most ma wspólnego z konstrukcjami budowanymi w Polsce, ale książka opisuje budowę, sposoby transportu i zabudowania mostu w rzece, więc myślę, że jest to dość ciekawa lektura.
O "ruskim" to znaczy o jakim? Rosyjskim, z carskich czasów, radzieckim z czasów ZSRR, czy może współczesnym rosyjskim? Nie będę ściągał całej książki w pdf, żeby to sprawdzić.
Może nie wszyscy wiedzą, że ten most na Regalicy to konstrukcja systemu Bailey'a (trzy przęsła) i był to dar rządu brytyjskiego, stąd na innych zdjęciach z tej uroczystości obok flag polskich , flagi Union Jack. Podniosła uroczystość z udziałem ambasadora GB.Wówczas to było jedyne połączenie kolejowe Szczecina z resztą kraju.
Może nie wszyscy wiedzą, że ten most na Regalicy to konstrukcja systemu Beile'a (trzy przęsła) i był to dar rządu brytyjskiego, stąd na innych zdjęciach z tej uroczystości obok flag polskich , flagi Union Jack. Podniosła uroczystość z udziałem ambasadora GB.Wówczas to było jedyne połączenie kolejowe Szczecina z resztą kraju.
Z całą pewnością nie był to most Baileya. Mosty systemu Baileya to mosty drogowe i ich zastosowanie jako mostu kolejowego to gwarantowana "piękna katastrofa". Polska dostała po wojnie zestawy kolejowych mostów składanych systemu ESTB . Przed modernizacją linii kolejowej z Warszawy do Gdańska most składany ESTB był na Narwi pod Modlinem. Dzisiaj dwa przęsła mostu drogowego na Wiśle pod Tczewem (od strony Tczewa) to również ESTB.
W "źródle" jest napisane,że to Bailey'a, a nie Everall'a, oczywiście źródło mogę podać.
Ale dzięki za tak ważne sprostowanie tych skomplikowanych spraw.
*Skrót ESTB- Everall Sectional Train Bridge
*źródło nowej wiedzy https://dawnytczew.pl/forum/viewtopic.php?t=538&start=20
... natomiast z chęcią poznam "źródło" (a czemu w cudzysłowie ?) dotyczące mostu Beiley'a stosowanego do przeprawy kolejowej (? może po jakimś odpowiednim przystosowaniu nadawał by się dla kolejki wąskotorowej, tego jednak nie wiem), bo nie ukrywam, że tematyka "dotykająca" spraw militarnych interesuje mnie szczególnie. Mosty Baileya znam (tak jak zaznaczył Lech) z przepraw typowo drogowych, i myślę, że nawet "zdwojony" miałby zbyt małą nośność aby przejechał po nim parowóz normalnotorowy, choć przejeżdżały po nich także czołgi (np. ok. 31 t. Shermany, ok. 28 t. Cromwelle itp), tym niemniej to nie 98 t. Ty2 - widocznego na moście na Regalicy (po za tym, na zdjeciach wyżej stalowe elementy są o wiele większe od typowego Baileya). https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Baileya https://en.wikipedia.org/wiki/Bailey_bridge
Autorskie, everallowskie rozwinięcie akronimu to Everall Standard Truss Railway Bridge: https://in.booksc.me/book/61697075/cc810b - tamże zestawienie ESTB, UCRB i innych wojskowych kompaktów.
Proponuję, aby Kolega nie wstawiał wątków wypowiedzi osób zawodowo zajmujących się działalnością polityczną. Nie ma to najmniejszego sensu z różnych względów, a przede wszystkim ze względu na tematykę forum kolejowego. Poza tym jakość języka i sposób wypowiedzi tych ludzi niekoniecznie nas interesuje (chcemy zachować zdrowe nerwy i pogodny nastrój). Informacja o publikacji jest jak najbardziej wartościowa.