• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny (moje) Wagony towarowe Reno0

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
1.014 1 0
hmm no model wagonu słaby jak widać, szpachlowanie tych jam skurczowych do przyjemnych nie należy...
Malowanie DB no ale można podejrzeć co i jak
http://forum.spurnull-magazin.de/fahrzeugbau/baubericht-ssy45-db-ep-iii-mein-erster-wagen-924/
a co do wagi i wagonów...
http://forum.valka.cz/files/55.jpg
jak widać na ogół nie przestrzegano ;) to tak jak z Oplem Blitzem ładowność 3 t i + żołnierze ten plus dociągneli do 4 t (późne wersje miały wzmocnione resory)
na temat SSy
http://www.m-niggemann.com/modellbau_lok_Gueterwagen_3.htm
http://www.m-niggemann.com/modellbau_lok_Gueterwagen_2.htm
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Przypuszczam że jest to stary wagon firmy Rivarossi w skali 0, dodano do niego troszkę odlewanych elementów, zobaczymy co z tego wyjdzie. Oznaczenie pasowało by z II epoki niemieckiej jako DR, rewizja z lat 1943-45. Na pewno nie zrobię takiego wagonu jaki był pokazany w linkach, z metalowymi wózkami. Być może jakaś firma w przyszłości wypuści ten typ wagonu jako gotowy model. One były używane również po wojnie. Tak się również zastanawiam czy takie wagony platformy
Zdjęcie0026.jpg
Zdjęcie0031.jpg Zdjęcie0032.jpg Zdjęcie0035.jpg Zdjęcie0036.jpg Zdjęcie0038.jpg Zdjęcie0042.jpg Zdjęcie0043.jpg Zdjęcie0045.jpg Zdjęcie0051.jpg nie zostały po wojnie na obecnych terenach Polski i zostały włączone na stan taboru PKP. Zakupiłem następny czołg, tym razem Panterę. Mam wagony do przewozu tego typu sprzętu z oznaczeniem, który będzie pasował idealnie do tego okresu który chcę odwzorować. Co do przekraczania ciężaru ładunku na wagonie to mam takie zdjęcie pokazujące czołg Maus na platformie która był zaprojektowana do przewozy tego czołgu oraz możdzierz rakietowy Sturmtiger na podwoziu czołgu Tygrys na platformie czteroosiowej. Na tym zdjęciu już jest widoczne załamanie tego wagonu pod tak dużym ciężarem., ten możdzierz ważył 68 ton. Prawdopodobnie te eksponaty na tym zdjęciu są przygotowane do wywozu na wschód jako zdobycz wojenna, jak nam dzisiaj wiadomo, oba te czołgi znajdują się w muzeum w Kubince. Zastanawiam się tylko czy ten możdzierz dojechał do tego muzeum na tym wagonie, czy jednak został załadowany na platformę sześcioosiową.
4232207_original.jpg
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
1.014 1 0
Trzeba by poszperać, bo Sturm na pewno był pusty, bez amunicji pewnie z resztkami paliwa a to znacznie obniża masę, Pantera na 4 osiową jak najbardziej. Z tygrysem mogło być podobnie bez amunicji być może np bez silnika i skrzyni biegów, moze by i wytrzymała 45t
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Na pewno masa nawet pustego wozu bojowego przekraczała ponad 60 ton, 1 pocisk ważył ok. 380 kg, a zabierał 14 pocisków, zbiornik paliwa prawie 600 litrów, więc ten na zdjęciu z gąsiennicami bojowymi miał wagę około 60 ton, tak +-. ale nawet gdyby był trochę lżejszy, ok 55-58 ton, to nie powinien być transportowany taką platformą 4-osiową, tylko platformą 6-osiową. Odległość z Berlina do Moskwy wynosi ok.1700 km, więc jest to kawałek szlaku, który ten transport musi pokonać. Jest model tego możdzierza na niemieckim ebayu firmy Altaya w skali 1/43, przydałby się do kolekcji, może pokaże się i na polskim allegro, jest też Elefant, ciągnik ewakuacyjny na podwoziu Tygrysa, tak że możliwości ładunku na te platformy jest wiele.
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
1.014 1 0
tylko czy jest sens kupować sturma? Użyty był do ostrzeliwania powstania prototyp (wczesne podwozie kazamata z płyt stalowaych nie pancernych) drugi egzemplarz seryjny, oba wycofane do Meaux we Francji.
Ruscy pewnie wywieźli na 60 t swojej platformie , pewnie nie ma modelu, (http://www.lzmodels.com/135-Russian-60t--platform-wagon.html) takze do eszelonu raczej słabo , Elefant też może być no ale to wsio na 6 osiowe...
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Rosyjski lub Radziecki wagon miał sprzęg samoczynny, więc do granicy zmiany szerokości rozstawu torów musiał dojechać na platformie niemieckiej normalnotorowej lub jakiejkolwiek innej która by wytrzymała to obciążenie. Taka, która jest pokazana na tym zdjęciu, zbytnio się nie nadaje do tego przewozu, mnie się wydaje że widać ugięcie w środkowej części wagonu. Ta platforma na zdjęciu może i ma nośność ok 60 ton, ale cała masa tego przewożonego ładunku znajduje się w środkowej części wagonu, a nie rozłożona na całą powierzchnię tej platformy, ten wagon jest bardzo długi. Co do innych modeli to jak napisałem, będą jak mi się uda je zakupić.
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
1.014 1 0
no nie do końca niemcy po zajęciu sporego obszaru Rosji zmienili rozstaw torów na europejski, nie zagłębiałem się w temat ale czy zmieniono je zaraz po wojnie? po jakimś czasie na pewno tak ale sam fakt używania masowo BR52 w służbie rosyjskiej łącznie z modyfikacjami daje do myślenia że może jednak nie nastąpiło to tak szybko...
Do tego niemcy zmieniali sprzęgi samoczynne na europejskie bo tak samo używali zdobycznych wagonów a wymiana zestawu kołowego to nie problem...
i np taki franki (cysterna rosyjska )
1.jpg
IMG_3909.jpg

co do platformy na zdjęciu obstawiałbym SSlma i dlatego nie wytrzymała ale to moje spekulacje...
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Czyli potwierdzasz to co napisałem, granice powojenne ustalono w Jałcie i Rosja Radziecka na pewno nie inwestowała w przekucie torów które nie zostały w powojennych granicach Związku Radzieckiego. Czyli ten transport tych dwóch niemieckich jednostek bojowych musiał nastąpić na rozstawie normalnotorowym do miejsca gdzie ten tor normalny się kończył, a zaczynał szerokotorowy. Zdjęcie tego Panzer III super.
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
1.014 1 0
niestety nie wiem dokąd mogły sięgać zmienione przez niemców tory, a niestety ze zdjęć nie da się zdefiniować szerokości toru bo różnica to 85mm jest niezauważalna do Charkowa zmieniali
WP_20170806_19_30_53_Rich_LI.jpg

-zdjęcie tylko do dyskusji-
co do transportu Myszki i Sturmtigera, Myszka była testowana w Kumersdorfie na poligonie i tam ją zdobyto tzn dokładnie 2 szt z tym że jedna miała uszkodzoną wieże, i ruscy poskładali obecny egzemplarz właśnie z tych dwóch, także transport był na niemieckiej platformie bo nie posiadali czegokolwiek umożliwiającego transport, natomiast jak daleko dojechali? nie mam pojęcia ;) i czym ją dowieźli na miejsce :D
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.877 67 3
Bardzo podobają mi się te platformy tylko że patrząc na części mam wątpliwości czy z tego da sie zrobić wagon z czasów II Wojny. Warto wiedzieć że Koleje DB posiadały dwie serie podobnych platform starsza budowy wojennej SSy45 została oznaczona serią Rlmmp700 (na PKP te wagony nosiły oznaczenie PPyk203 później Sp) i charakteryzowały się rozstawem czopów skrętu 6150mm i wózkami o rozstawie osi 1800mm typu 977( z wyglądu bardzo podobne do wózków w tendrach wannowych). Drugi typ to Rlmmp650, który był budowany od roku 1955-go, jako rozwinięcie konstrukcji wojennej. Ponieważ zastosowano nowocześniejsze wózki Minden Dorstfeld typu 931 o większych rozmiarach konieczne było zmniejszenie rozstawu czopów skrętu do 5800mm by zachować zewnętrzne wymiary wagonu jak w konstrukcji wojennej. Ponieważ DB w praktyce nie budowała już nowocześniejszych wagonów to w części jeszcze potrzebnych ale wyeksploatowanych wagonów serii Rlmmp700 w ramach napraw głównych w latach 1988/89 zamontowano wózki nowszych typów głównie 661 . Zachowano oryginalny rozstaw czopów skrętu 6150mm , wymieniono sterego typu hamulec Hildebrand Knorr (Hik-G) na nowy typu Knorr E (KE-GP). Dzięki temu zwiększono granicę obciązenia z 52t na 60t i prędkość maksymalną do 100 km/h. Tak zmodernizowane wagony oznaczono serią Rlmmps651. W częsci wagonów ponownie wymieniono wózki na typu 652 lub Y25 ale to chyba jakieś kilka lub kilkanaście lat temu. Wagony bodajże wszystkich trzech typów były lub sa także w posiadaniu Bundeswehr.
Zestaw do montażu wagonu posiada ramę jak w Rlmmp700 lub Rlmmps651 natomiast wózki są typu 931 Minden Dorstfeld jakie zastosowano w Rlmmp650. Zeby zrobić model
wagonu wojennego trzeba niestety dać inne wózki. Natomiast z tego co jest mozna zrobić wagon powojenny Rlmmp650 tylko trzeba w bokach ramy usunąc te krótkie pionowe wzmocnienia na wysokości belki skrętowej. Coś na ten temat znalazłem tutaj; http://forum.spurnull-magazin.de/fa...r-wird-aufgepeppt-schnellenkamp-ssy-45-12821/

A tutaj troche zdjęć.
650_5062.jpg rlmmps65033803994139px9k1n.jpg
Rlmmp650

651_4768.jpg db-schenker-ein-drehgestellflachwagen-mit-486188.jpg img_3842j688.jpg
Rlmmps651 z wózkami kolejno 661, 650 lub 652 i Y25

700rlmmp389104219830313lk8 (1).jpg
Rlmmp700
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.877 67 3
To ostatnie zdjęcie H-14778 to co przedstawia bo wagony troche mi wyglądają na brytyjskie natomiast na ładunku to sie nie znam więc nie wiem co to za wozy.
Widze ze Niemcy wozili swój sprzęt także na wszelkiej maści zdobycznych wagonach. Ta troche filigranowa platforma z ciekawym kołem hamulca postojowego to wagon konstrukcji amerykańskiej kolei francuskich. A inna platforma na piątym zdjęciu od końca (czwarte nie licząc miniatury) to wygląda na coś rosyjskiego, ewentualnie amerykańskiego ale nie USATC z II WŚ.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.877 67 3
No to do tematu wagonów SSy45/Rlmmp700 czyli PPyk203 PKP.
PPyk203.3.jpg
PPyk203.jpg
PPyk203.1.jpg
PPyk203.2.jpg


To co zobaczyłem co "wyzwoliciele" zrobili z wagonem ładując na niego moździerz Sturmtiger, to mnie przeraziło. Jest to techniczne morderstwo konstrukcji. Masa ładunku jest +50% dopuszczalnego obciążenia wagonu. Ale nie powinno to nikogo dziwić , Rosjanie zwykle w taki właśnie sposób traktowali zdobycze. Mało co nadawało sie do ponownego użycia. Co do transportu tego pojazdu to pewnie gdzieś na terenie Niemiec przeładowali go na swój szeroko torowy wagon bo zaraz po przejściu frontu przekuwali przynajmniej po jednym torze na 1524mm by ułatwić sobie transport zaopatrzenia dla wojsk a z powrotem transport zdobyczy. Tak więc mozliwe że na tym zmasakrowanym wagonie dowlekli sie do punktu gdzie było mozliwe przeładowanie pojazdu na ich wagon.
A tu wagon na jaki załadowano Sturmtigera, już w eksploatacji na PKP.
PPuksh.30003.jpg
PPuksh.jpg
PPuksh.1.jpg
PPuksh.2.jpg


A co do sprzęgów samoczynnych stosowanych na kolejach Sowieckich to przejście od sprzęgu śrubowego i zderzaków do SA3 trwało dobre 20 lat a zaczynali w latach 30-tych kupujac patent Willisona. Dlatego nowy tabor miał sprzęgi samoczynne i zderzaki i dopiero gdy cały tabor otrzymał sprzęgi SA3 zaczęto zderzaki demontować z wagonów towarowych i lokomotyw.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Kolego Jacku. Dziękuję za tak obszerny opis rodzajów tego typu wagonu. Chcę dołączyć te wagony do platform 6-osiowych wykonanych przez firmę Kiss, data rewizji 1944 rok. Tak, żeby był taki mały skład pojazdów wojskowych, stojących gdzieś na bocznicy. Sama platforma jest porównywalna do tych wagonów czteroosiowych które wstawił kolega Greif, problemem są wózki, ale ponieważ nie posiadam innych, więc na razie platformy będą miały te z zestawu. Być może firma Kiss wypuści ten rodzaj platform, tak jak wyprodukowała platformy 6-osiowe.

Zdjęcie0013.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.877 67 3
Tutaj jeszcze zanim prace będa bardziej zaawansowane to proponowałbym sprawdzić jaki jest rozstaw tych pionowych wzmocnień bocznej ściany ostoi. Podobno w modelu tego wagonu popełniono błąd o ile dobrze przeczytałem z linku , który podałem wcześniej. Te wzmocnienia a konkretnie połowa odległości miedzy nimi powinna się pokrywać z osią skrętu wózków. Żeby wykonać model z czasów IIWŚ to proponowałbym przyjąć ten wymiar 6150mm. Ponieważ do tego modelu na razie brakuje właściwych wózków proponowałbym wykonać 4 gniazda skrętu. Dwa w rozstawie 6150mm i dwa w rozstawie 5800mm. Wtedy na razie mozna przykręcić istniejące wózki do gniazd skrętu o mniejszym rozstawie a gdy uda sie zdobyć prawidłowe wózki to już wystarczy je tylko wymienić.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.645 14 6
Dziękuję za radę. Sprawdzę czy da się to wykonać to dodatkowe
Zdjęcie0045.jpg
Zdjęcie0051.jpg
umiejscowienie osi skrętu wózków, może być to trudne ponieważ czop do wózka ma średnicę ok. 10mm, a przesunięcie powinno wynosić po przeliczeniu 350:45=7,7mm. Mam jeszcze do kolegi takie pytanie dotyczące napisów na wagonach towarowych, jedne mają pełną nazwę Deutsche Reichsbahn, tak jak na platformie 6-osiowej firmy Kiss, a niektóre tylko skrót DR, tak jak na tej platformie z czołgiem. Gdzieś przeczytałem, na jakimś forum, bodajże o broni pancernej z okresu II wś,
img_3251.jpg
że od 1943 roku wszedł przepis mówiący o oznakowaniu na wagonach skróconej nazwy czyli DR.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki