• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony towarowe firmy Lima oraz Pola Maxi - modernizacje.

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#1
Zakupiłem ten wagon z postanowieniem jego przeróbki na wagon pociągu sieciowego. Pousuwałem plastikowe zderzaki i w te miejsca wkleiłem ruchome zderzaki metalowe, zamontowałem sprzęg śrubowy, i aby dociążyć wagon w środku pudła dołożyłem po obu końcach wagonu kawałki płaskownika mosiężnego.
Zdjęcie0004.jpg
Zdjęcie0016.jpg
Zdjęcie0026.jpg
Zdjęcie0032.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#2
Zakupiłem drugi wagon i przystąpiłem do przeróbek. Wykonałem obciążniki z płaskownika mosiężnego o gr. 6mm, 2 pręty aluminiowe o śred. 6mm, nawierciłem otwory i nagwintowałem pod śrubki 2mm. Elementy te zamocowałem do budy wagonu.
Zdjęcie0020.jpg
Zdjęcie0001.jpg
Zdjęcie0020.jpg
Zdjęcie0022.jpg
Zdjęcie0004.jpg
Zdjęcie0025.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#3
Wagony firmy Pola Maxi to może nie najwyższa półka, ale do takich przeróbek jakie ja wykonuje nadają się znakomicie, mają jedną zaletę, są po prostu tanie. Projektanci formy nadwozia
Zdjęcie0010.jpg
Zdjęcie0031.jpg
Zdjęcie0007.jpg
Zdjęcie0004.jpg
Zdjęcie0010.jpg
Zdjęcie0028.jpg
Zdjęcie0033.jpg
Zdjęcie0021.jpg
poszli na uproszczenia i mocowanie dachu wagonu do pudła zrobili na wcisk z wypustkami które wchodziły do otworów z boków pudła wagonu. Ja te otwory pozaklejałem, [ to te jasne plamy na boku ] wypustki spiłowałem pilnikiem, w dachu wywierciłem otwory pod śrubki które będą ten dach łączyć z podwoziem za pomocą tych prętów aluminiowych. Żeby określić miejsce gdzie należy wywiercić te otwory to użyłem do tego celu plasteliny.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#6
Buda wagonu pomalowana, dach do całkowitego pomalowania nową farbą, będzie
Zdjęcie0016.jpg
Zdjęcie0022.jpg
szybciej niż dobieranie koloru zaprawek do koloru dachu. Mam jeszcze do kolegów takie pytanie, czy taki typ wagonu mógł być oczywiście po przeróbkach używany jako wagon Brankard?
 

Adamzalesie

Znany użytkownik
Reakcje
283 45 10
#7
Buda wagonu pomalowana, dach do całkowitego pomalowania nową farbą, będzie Zobacz załącznik 819957 ;) Zobacz załącznik 819958 szybciej niż dobieranie koloru zaprawek do koloru dachu. Mam jeszcze do kolegów takie pytanie, czy taki typ wagonu mógł być oczywiście po przeróbkach używany jako wagon Brankard?
Zależy jak duże by to były przeróbki, ale możliwe. Nadawał by się nawet do eszelonu, szczególnie w tym kolorze maskującym.;)
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#9
Kolego Adamie, co masz na myśli pisząc o porzeżbieniu tych zaklejonych otworów? Kolego Adamzalesie, jeżeli taki wagon jak ten pokazany tu obecnie by pasował do przeróbki jako wagon brankard, to zakres przeróbek polegał by na wstawieniu okiem oraz kominka na dachu, nie mam obecnie takiego wagonu, dopiero musiał bym taki wagon zakupić, oczywiście w kolorze czerwieni tlenkowej.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#11
Kolego Adamie. Tych otworów to nie będę ruszał, to jest wagon po przejściach. Klej położony do tych otworów był na równo z deskowaniem, niestety po wyschnięciu klej się skurczył, dlatego jest taki efekt.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#14
Na razie wagon z postów powyżej, a który wymaga pewnych poprawek stoi dalej na warsztacie, teraz próbuję wykonać wagon węglarkę przykrytą plandeką. Mam takie pytanie, z jakiego materiału wykonać imitację oczek przez które przechodzi linka napinająca plandekę?
Zdjęcie0037.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#16
Nic mi nie wiadomo na temat wagonów tego typu by były eksploatowane na SBB CFF FFS. Szwajcaria raczej nie przejmowała wagonów obcych zarządów w ramach reparacji wojennych bo była państwem neurealnym i na jej terytorium nie było działań wojennych skutkujących zniszczeniami.
Sam rozstaw słupków raczej sugeruje że nie jest to wagon konstrukcji niemieckiej. Pod tym względem jest bardziej podobny do wagonów konstrukcji polskiej. Według systemu DRG/DRB wagony polskiej konstrukcji zostały oznaczone w czasie wojny jako (Gattungsbezirk) Danzig.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#17
Kolego Jacku. dziękuję za odpowiedz, ja też tak myślałem ale nie byłem pewny do końca, skoro na kolejach szwajcarskich nie był ten typ wagonu używany, to już na kolei austriackiej po przyłączeniu do Niemiec był używany we wspólnym parku wagonów towarowych. Mam kilka szt. tych pudel tego typu nadwozi do wykorzystania.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#18
Ja akurat mam dwa wagony tego typu i planuję je trochę bardziej upodobnić do wagonów polskiej budowy 1W, CIIa. Samo wykonanie Pola Maxi i następcy pozostawia wiele do życzenia. Kupiłem profile prostokątne do pogrubienia górnej obwodziny i wzmocnienia górnego profilu ściany czołowej. Ten model raczej nie doścignie Lenza ale można z niego zrobić coś ładniejszego. Muszę jeszcze się dowiedzieć czy przynajmniej część wagonów tego typu budowanych przed wojną w Polsce była wyposażona w hamulec. Bo wagony z produkcji powojennej wszystkie były bez hamulca i posiadały tylko przewód przelotowy.
 

Podobne wątki