• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja pierwsza makieta modułowa.

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.960 627 30
#22
No niestety kolega bstok70 ma rację, nie jest OK. Pędnia do napędu zwrotnicowego powinna dochodzić wzdłuż toru, bo taka jest konstrukcja napędu (przy okazji: jest pędnia i są pędnie, nie ma czegoś takiego, jak "cięgnie").

Zwrotnica pod nastawną powinna również być nastawiana z nastawni, bo leży w torze głównym (przebiegowym), po którym jeżdżą pociągi, a nie tylko składy manewrowe. Tak więc zwrotnik z dźwignią tam nie pasuje, powinien być napęd z pędnią.

Ale moim zdaniem błędna jest sama lokalizacja nastawni. Przy takim układzie torowym na makiecie potrzebne są trzy nastawnie, jak na rysunku niżej (czerwone prostokąty). Ta na dole jest OK, ale nie musi być ukośnie. Nastawnia po lewej na górze może być umieszczona po przeciwnej stronie torów, ale tam jest magazyn z rampą, a tam, gdzie ją narysowałem jest o tyle lepiej, że obsługa ma lepszą widoczność torów.

I tu wracamy do zwrotnicy, gdzie kolega chciał zastosować zwrotnik Kluby. Otóż przy mojej propozycji nastawni może to mieć uzaadnienie. Wprawdzie zawsze lepiej jest nastawiać zwrotnicę z nastawni, ale jeżeli jest ona daleko od nastawni i jest sporadycznie używana, można zastosować ręczną dźwignię na miejscu (zwrotnik z dźwignią). Ale wtedy dodatkowo stosuje się albo rygiel, nastawiany pędnią z nastawni (pędnie do rygla mogą być dłuższe), albo zamek kluczowy, od którego klucz jest uzależniony w nastawni. Jest to oczywiście znacznie bardziej kłopotliwe w obsłudze, ale tańsze w budowie.

Makieta.jpg
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#24
Wziąłem wasze rady do siebie i po udanych przeróbkach wygląda to mniej więcej tak.



Nastawnia będzie tak jak mi poradziliście na górze przy stacji, teraz czekam aż przyjdzie zwrotnik od kluby to będę mógł go zamontować:) ogólnie ten układ sterowania zwrotnicami mi odpowiada:cool:
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
139 3 0
#25
Projekt bardzo ciekawy i rozbudowany. Mam nadzieję, że tak, jak teraz jest robiona infrastruktura pędniowa będą dalsze podzespoły tworzone. Jeśli utrzymasz ten poziom, finalnie może powstać bardzo dobrze wykonana makieta. Razi mnie tylko jedna rzecz. Bierzesz się za infrastrukturę a nawierzchnia torowa nie jest nic spatynowana. Mam nadzieję, że jesteś świadom tego, że im później, tym trudniej będzie to wszystko pomalować?
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#27
Witam. Po kolejnych dwóch dniach pracy wykonałem:
-malowanie torów,
-wstępne zainstalowanie wskaźniki w17,
-zainstalowany i pomalowany kozioł oporowy,
-wstępnie zastał też już wykonany peron, teraz trzeba poczekać aż wyschnie i zabiorę się za jego obróbkę oraz malowanie
-doszedł też jeszcze jeden moduł na którym zainstalowałem tory,
-a na końcu zainstalowałem całą instalację do wczepiania lokomausów w czterech różnych punktach, żeby ułatwiło to swobodne sterowanie

Mam tylko trzy pytania do kolegów modelarzy:
-czy dobrze zainstalowałem wskaźniki w17 ?
-gdzie mogę dostać w miarę tańsze niż od kluby ale w miarę ładnie wykonane lampy peronowe jedno i dwu ramienne ?
-jak mam instalować słupki hektometrowe bo na zdjęciu są pokazane jak rozmieszczać je na szlaku prostym ale co jeśli te tory dochodzą do stacji albo idą dwa tory czy każdy ma mieć swoje oznaczenie, więc generalnie jak powinny być prawidłowo rozmieszczone na moich modułach i odkąd mam zacząć je stawiać?
słupki hektometrowe.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
139 3 0
#28
Oświetlenie to jak nie u Kluby to u Omkii. Przy montażu oświetlenia tego drugiego producenta trzeba mocno uważać aby nie urywać przewodów, ponieważ są bardzo cienkie.
 

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#29
Kolor torów całkiem, całkiem, ja jeszcze bym się pokusił o delikatne przyciemnienie.Teraz to wygląda tak bardziej, że tory są okurzone, aniżeli zardzewiałe.Chyba, że był taki zamysł :).
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#31
Drugi peron już zrobiony ale że zrobiłem go na końcu to nie mam jeszcze zdjęć, postaram się jutro wstawić. Wziąłem się jeszcze za podkłady i pomalowałem je na ciemniejszy kolor, co prawda na zdjęciu nie widać dokładnie ale wyszło to bardzo ładnie:D oprócz tego jeszcze trochę przybrudziłem peron pierwszy, a w przyszłym tygodniu powinny dotrzeć lampy;)
 

Załączniki

14D40

Ostrzeżony
Reakcje
391 18 1
#32
Bardzo ładnie Ci to idzie, brawo. Zastanawiam się tylko czy nie mogłeś ciut skrócić tego toru z koziołkiem, czy jest sens ciągnąć kilka cm na sąsiednią skrzynkę? ;)
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#33
Zastanawiam się tylko czy nie mogłeś ciut skrócić tego toru z koziołkiem, czy jest sens ciągnąć kilka cm na sąsiednią skrzynkę? ;)
[DOUBLEPOST=1380388392][/DOUBLEPOST]Z tym nie będzie problemu bo to może i tak wygląda ale akurat mi tak stolarz skrzynki te dwie zrobił ze były osobno ale są skręcone na stałe, a moduły łączą się dopiero tam gdzie narysowałem;)
 

Załączniki

OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#34
Witam. Wczoraj nie dałem rady więc dzisiaj wstawiam obiecane zdjęcia z postępu prac:)
Materiał na drugi peron już wysechł, więc zabrałem się za obróbkę no i powoli zaczyna to przypominać peron. Oprócz tego wstępnie zacząłem malowanie ale farba asfaltowa mi się skończyła także tak to wygląda;)
 

Załączniki

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#37
Spróbuj drobny tłuczeń najwyżej dla tt wsypać między podkłady a potem spryskaj wikolem rozcieńczonym wodą 1:5 i wytrzyj od razu z szyn. Warto najpierw eksperymentować na jakimś bocznym torze. Stężenie wikolu koryguj doświadczalnie i najlepiej tak jak z malowaniem cienkimi warstwami kilkakrotnie. Malowanie na końcu rdzawym z czarnym a miejscowo z innymi kolorami i miejscami z zielenią. Jak zaszutrujesz to wtedy drobny pył na posmarowany wikol.
Nastawnia dysponująca może być w budynku stacyjnym a klucze są stosowane do dziś na wielu bardzo obciążonych liniach. Niedawno widziałem w Rytrze dwa ciężkie składy eaosów i dróżniczkę wędrującą z kluczem do rozjazdu. Oczywiście nie zapomnij ościeżce w trawie od nastawni do zwrotnika
Tempo imponujące, tylko pozazdrościć.
Co do układów i sygnalizacji słuchaj Andrzeja.
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.852 12 0
#38
Dziękuję za dobre rady, wsparcie doświadczonych modelarzy - bezcenne:) za wszystkie inne rzeczy zapłacisz kartą Mastercard;) A tak na poważnie teraz miałem dwa dni pracy do wieczora także nie udało mi się nic podłubać przy modułach, ale jutro może coś ruszy do przodu, więc jakby co będą kolejne zdjęcia:)
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#40
To będzie największy problem tej makiety. Powstanie piękny przejezdny realistyczny uklad i przy próbie wykończenia zielenią i inną infrastruktórą wszystko wrośnie w ziemie.
Może chodzi o klimat V epoka na lokalnej lini z nieczynną parowozownią. Dlatego radzę tylko drobny pyl na wikol to może utrzyma sie na widoku.
Ale na razie jest pięknie.
I idzie jak burza. Jak by każdy tak budował i w tym tempie to mieli byśmy makiet że hoho.
 

Podobne wątki