• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja makieta modułowa

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.340 544 30
Mniej więcej tędy będzie odchodził tor do bazy paliw.
Żeby dobrze zaprojektować sygnalizację konieczny jest rysunek, rzeczywiście odwzorowujący układ torowy, przede wszystkim rzeczywiste usytuowanie rozjazdów (kierunek "na wprost" i "na bok", bo od tego zależą wskazania semaforów. Ponieważ zamieszczony wyżej rysunek kolegi @Krystian nie spełnia tego warunku, naszkicowałem taki plan na podstawie zdjęcia. Moje propozycje są oparte o założenia, przyjęte na tym planie, jeżeli plan nie oddaje rzeczywistości, należałoby ponownie przeanalizować rozstawienie sygnalizatorów. Jak rozumiem, na tej mijance mają być zamontowane sygnalizatory świetlne i tak przygotowałem swoją propozycję.

Przy bocznicy, zlokalizowanej przy stacji, tor prowadzący na bocznicę nie powinien odgałęziać się od szlaku, a od jednego z torów stacyjnych. Jazdy na i z bocznicy odbywają się jako manewry. Najlepiej byłoby, gdyby jazdy na i z bocznicy odbywały się z wykorzystaniem toru wyciągowego, bez wyjazdu na szlak. Układ pokazany na rysunku 1 pozwala na jazdy między bocznicą a torem wyciągowym niezależnie od wjazdów i wyjazdów z obu torów stacyjnych. Jeżeli z jakichś powodów układ ten byłby niemożliwy, można zrobić tak, jak na rysunku 2. W ostateczności przy układzie z rysunku 2 można zrezygnować z toru wyciągowego, ale takie układ jest mniej korzystny, bo wjazd i wyjazd z bocznicy blokuje wtedy ruch pociągów na szlaku w prawo. W obu wersjach semafory wjazdowe na stację muszą być odsunięte od stacji na tyle, by ewentualne manewry z wyjazdem na szlak nie dojeżdżały do semaforów i kończyły się przed wskaźnikami W 5. Na rysunkach nie pokazano też tarcz ostrzegawczych przed semaforami wjazdowymi. Jeżeli długość toru wyciągowego na to pozwala, tarczę manewrową przy tym torze warto przenieść przed przejazd, żeby dało się na chwilę "uwięzić" skład manewrowy na wyciągu w celu przepuszczenia pojazdów drogowych przez przejazd.

Wersja 1:

bocznica 1.jpg


Wersja 2:

bocznica 2.jpg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.990 53 5
Moim okiem laika, drugi projekt jest chyba lepszy.
Jednocześnie uważam ten tor wyciągowy za opcjonalny.
Są bocznice, które osłonięte są jedynie żeberkiem, a czasem nawet nie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.340 544 30
drugi projekt jest chyba lepszy
A dlaczego lepszy? W pierwszym wariancie jazdy manewrowe mniej kolidują z wjazdami i wyjazdami pociągów, więc moim zdaniem właśnie ten wariant jest lepszy.
Jednocześnie uważam ten tor wyciągowy za opcjonalny.
Są bocznice, które osłonięte są jedynie żeberkiem, a czasem nawet nie.
Ale ja to wszystko przecież napisałem. Jeżeli nie może być toru wyciągowego, lub jego budowa nie jest uzasadniona odpowiednio dużym ruchem manewrowym, to wjazdy na bocznicę muszą odbywać się z wyciąganiem składu na tor szlakowy - to nigdy nie jest lepsze rozwiązanie, ale oczywiście dopuszczalne. Tor wyciągowy nie pełni roli żeberka ochronnego, wyjazd z bocznicy w tory stacyjne (a takim jest również wyciąg) zawsze musi być jakoś zabezpieczony - jeżeli nie ma żeberka, to powinna być przynajmniej wykolejnica. Powtórzę: wjazdy na bocznicę odbywają się w trybie jazd manewrowych. Pociąg ze szlaku musi być najpierw przyjęty na tor stacyjny (w wariancie z torem wyciągowym musi to być dolny tor stacyjny, bo tylko z niego można skład wyciągnąć na tor wyciągowy). Dopiero potem ruchem manewrowym wagony są wyciągane na tor wyciągowy lub na tor szlakowy, a następnie wpychane na bocznicę. Wyjazd z bocznicy odbywa się podobnie, w odwrotnej kolejności.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.990 53 5
Pierwszy nie koliduje, ale powoduje dodatkowe ruchy manewrowe, co jest nieekonomiczne.
Zależy też, w którą stronę będzie udawał..... Wszystko zależy.

Tak, czy inaczej, decyzja należy do autora. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.340 544 30
Pierwszy nie koliduje, ale powoduje dodatkowe ruchy manewrowe
A jakie dodatkowe ruchy manewrowe? W obu wypadkach jest dokładnie tak samo:
1. Pociąg wjeżdża ze szlaku na dolny tor stacyjny (jazda pociągowa).
2. Lokomotywa (manewrowa albo pociągowa) wyciąga wagony (lub cały skład) na tor wyciągowy albo na tor szlakowy (jazda manewrowa).
3. Wagony (skład) z toru wyciągowego albo z toru szlakowego są wpychane na bocznicę (jazda manewrowa).
W drugą stronę:
1. Wagony są wyciągane z bocznicy na tor wyciągowy albo na tor szlakowy (jazda manewrowa).
2. Wagony z toru wyciągowego albo z toru szlakowego są wpychane na tor stacyjny (jazda manewrowa).
3. Pociąg wyjeżdża z toru stacyjnego na szlak (jazda pociągowa).
Nie widzę tu żadnych dodatkowych ruchów. Powtórzę: nie ma możliwości bezpośredniego wjazdu pociągu (przybywającego z innej stacji) ze szlaku na bocznicę ani wyjazdu z bocznicy od razu na szlak i dalej do następnej stacji - niezależnie od tego, czy układ torowy na to pozwala (wariant 2), czy nie (wariant 1).
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Wielkie dzięki za objaśnienie łącznie z tym jak powinny wyglądać manewry, a o to też w dużej mierze mi chodziło gdyż myślałem ze pociąg może stanąć pod semaforem wjazdowym przełączyć światła na manewrowe i sobie wjechać na bocznicę ,ale widzę ,że jednak tak być nie może.
Co do toru wyciągowego nie ma szans na jego upchnięcie . Na makiecie tak czy tak jest bardzo dużo uproszczeń realia domowe.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.990 53 5
Powtórzę: nie ma możliwości bezpośredniego wjazdu pociągu (przybywającego z innej stacji) ze szlaku na bocznicę ani wyjazdu z bocznicy od razu na szlak i dalej do następnej stacji - niezależnie od tego, czy układ torowy na to pozwala (wariant 2), czy nie (wariant 1).
Panie Andrzeju - za każdym razem (lub komukolwiek Pan doradza, także mnie - za co dziękuję) - zapomina Pan o realiach makietowych, gdzie rządzą ograniczenia lokalowo-budżetowe i trzeba się pogodzić z kompromisami.

Uważam, że w przypadku tej mijanki słowo stacja, to duże nadużycie i widzę tu 2 możliwości:
1. Pociąg wjeżdża ze szlaku na bocznicę i z powrotem. Wg zasad wymienionych wyżej przez kolegów.
2. Pociąg wjeżdża na mijankę, lok robi oblot składu i wtacza wagony na bocznicę, gdzie również jest możliwość oblotu składu, co czyni tą opcję bezsensowną.

Ja tak to widzę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.340 544 30
myślałem ze pociąg może stanąć pod semaforem wjazdowym przełączyć światła na manewrowe i sobie wjechać na bocznicę ,ale widzę ,że jednak tak być nie może
Dobrze kolega @Krystian widzi. Zgodnie z regułami obowiązującymi na prawdziwej kolei pociąg jako pociąg musi wjechać na stację z sygnałem pociągowym Pc 1 na czole (pomijam tu sytuacje nadzwyczajne, jak sygnał Pc 3) i sygnałami końcowymi. Szlak musi być zwolniony, muszą zostać obsłużone urządzenia blokady liniowej. Dopiero potem wagony mogą zostać podstawione na bocznicę w trybie jazdy manewrowej. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy na bocznicy jest normalna stacja, połączona z publiczną siecią kolejową normalnym szlakiem, co opisałem w sąsiednim wątku.
Panie Andrzeju - za każdym razem (lub komukolwiek Pan doradza, także mnie - za co dziękuję) - zapomina Pan o realiach makietowych, gdzie rządzą ograniczenia lokalowo-budżetowe i trzeba się pogodzić z kompromisami.
Zupełnie się nie zgadzam z takim stwierdzeniem. Doradzam jak powinno być, żeby było zgodnie z zasadami, obowiązującymi na prawdziwej kolei i o niczym nie zapominam. Jeżeli ktoś zdecyduje się na jakiekolwiek kompromisy, zwłaszcza łamiące te zasady, to już jego decyzja - ale ja nie będę takich rzeczy proponował, bo nie tak widzę swoją rolę.
Uważam, że w przypadku tej mijanki słowo stacja, to duże nadużycie i widzę tu 2 możliwości:
1. Pociąg wjeżdża ze szlaku na bocznicę i z powrotem. Wg zasad wymienionych wyżej przez kolegów.
2. Pociąg wjeżdża na mijankę, lok robi oblot składu i wtacza wagony na bocznicę, gdzie również jest możliwość oblotu składu, co czyni tą opcję bezsensowną.

Ja tak to widzę.
No to źle kolega @Kris widzi.
Mijanka to też stacja i obowiązują na niej dokładnie te same zasady, co na każdej innej stacji - nie ma tu żadnego nadużycia. Pierwsza możliwość, opisana przez kolegę @Kris, jest na prawdziwej kolei niedopuszczalna i kropka. A jeżeli na makiecie tak ktoś będzie się bawił, to już jego sprawa. Opcja druga jest jedyną prawidłową, niezależnie od tego, czy na bocznicy jest możliwość oblotu składu, czy nie. Fakt, że tu możliwość oblotu jest, tego nie zmienia i nie powoduje, iż ta opcja staje się bezsensowna.

I proponuję nie mieszać w głowach innym użytkownikom forum.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Tu się z Kolega Andrzejem zgodzę ,realia domowe są jakie są ale chce aby w maksymalnym stopniu odzwierciedlić realia jak na prawdziwej kolei. Natomiast na chwilę obecną rozważam czy już w samej bazie paliw nie zrezygnować z rozjazdów ale na to mam czas i zobaczymy na co budżet pozwoli. Tak ,że jeszcze raz dziękuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.340 544 30
rozważam czy już w samej bazie paliw nie zrezygnować z rozjazdów
Nie wiem, jakie jest przeznaczenie poszczególnych torów na terenie bazy, ani jaka jest technologia pracy bazy, ale pewnie przynajmniej z części rozjazdów można zrezygnować. I jeszcze małe uzupełnienie wcześniejszego wpisu:
Co do toru wyciągowego nie ma szans na jego upchnięcie
Jeżeli tak, to pozostaje moja wersja 2, ale bez toru wyciągowego. Tylko trzeba pamiętać, żeby semafor wjazdowy stał na tyle daleko, żeby cały skład, jaki ma być wyciągnięty i potem wstawiony na bocznicę, zmieścił się między tarczą manewrową a wskaźnikiem W 5, za którym jeszcze powinna zostać do semafora choć minimalna (ze 20 cm - teoretycznie w realu powinno być 100 metrów) droga ochronna.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Witam chciałem jeszcze zapytać w taki układ mógłby również powstać ,tzn. pociąg wjeżdża z toru szlakowego na bocznicę jazda pociągowa z odpowiednio nadaną sygnalizacją (dwa pomarańczowe ) na tor zdawczo odbiorczy . Następnie manewry do semafora grupowego w celu wjechania cystern pod rozładunek. Następnie wyciągnięcie taboru z bazy na tor zdawczo odbiorczy i dalej podjazd pod semafor wyjazdowy grupowy i po podaniu sygnału wyjazd na szlak ,czyli generalnie z pominięciem stacji. Proszę o poradę czy tak mogło by być.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Witam przeanalizowałem wszystko od początku i chyba najlepszym wyborem będzie jednak odgałęzienie toru do bocznicy za stacją nie popsuje to klimatu.
Poniżej przedstawiam wariant proszę podpowiedzieć czy taki układ mógłby być i czy rozmieszczenie semaforów będzie ok na obrazku nie namalowałem lecz będzie jeszcze żeberko ochronne.
I czy w tym układzie pociąg dojedzie do semafora wyjazdowego (jazda pociągowa) następnie zmiana oświetlenia na manewrowe następnie wjazd na bocznicę i tam po manewrach itd. skład wyjedzie na stację (mijanka) (oświetlenie manewrowe) pod semafor wyjazdowy . Następnie zmiana oświetlenia na i po podaniu sygnału pociąg opuszcza stację.
 

Załączniki

OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Witam pomału prace nad budową bazy paliw ruszyły. Na chwile obecną likwidacja rozjazdu ,oraz montaż rozjazdu typu ,,anglik". Dodatkowo przesyłam filmik z przejazdu SM42 ze szmaciakami.
 

Załączniki

OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Witam przedstawiam pierwsze fotki z bocznicy do bazy paliw, oraz kilka fotek z pozostałej części makiety gdzie pracuje nad poprawą zieleni i detali :)
 

Załączniki

OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Tak Freon, linka nie mam jak podać bo kupowałem na wystawie w NCK-u bezpośrednio od nich. Ale w sklepie Exito powinni mieć byłem kilka dni temu i było ich dość sporo.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
515 2 4
Witam udało się prawie ukończyć kolejną część makiety jest to niewielka stacja towarowa .
 

Załączniki

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
252 1 0
Piękna makieta ale mam pytanie. Czy znaki STOP na przejazdach są celowym przekłamaniem czy zostały umieszczone z rozpędu?

Zgodnie z rozporządzeniem 1744 w sprawie przejazdów kolejowych znak STOP stawia się tylko w 2 pzypadkach:
1. Jeśli dla przejazdu kat D (bez zabezpieczeń) nie ma zachowanej widoczności i łączy się to z wprowadzeniem stałego ograniczenia do 20 km/h dla czoła pociągu na przejeździe.
2. Jeśli dojdzie do uszkodzenia systemu przejazdowego jednak wtedy pod znakiem umieszcza się tabliczkę "rogatka uszkodzona".

Wiem, że praktyka jest inna (w szczególności umundurowanych mandatodawców) ale nie jest ona zgodna z przepisami.

EDIT:
Piękny przykład prawidłowego oznakowania na Żnińskiej kolejce. Znak STOP tylko z jednej strony - tam gdzie faktycznie jest ograniczona widoczność.
 

Podobne wątki