• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.275 88 0
Dziękuję :)

Poluję zwłaszcza na ten z zaokrąglonymi końcami dachu i przedziałem sterowniczym, czyli HR4217. Ma przydział Dresden i rewizję (chyba) .77

Podejrzewam, że wersje z prostymi końcami mogą odwzorowywać późniejsze lata.


Przy okazji, czym różni się wagon DBze od DBve?
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
DBve ma kibelek w członie skrajnym na środku platformy dla podróżnych z bagażem ręcznym i po lewej stronie czyli 2 przedziały WC, a DBze patrząc z platformy tylko po lewej stronie, tak jak u nas (w narożniku pudła). No i różnią się ilością okien na czole wagonu, ten pierwszy ma na środku duże i patrząc na czoło po lewej stronie wąskie okno, a ten drugi trzy wąskie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Ogółem to w tym roku dosyć skromnie z nowościami,Są w sumie 4 nowe formy wagonów, a wśród nich wagon do przewozu zboża GGrhs 15-30 wyprodukowany dla DR w latach 1954-1957 w liczbie 1655 egzemplarzy :D ! Producent podaje, że wagony tego typu pozostawały w eksploatacji aż do 1994 roku :niepewny: ... najmłodsze znane mi zdjęcie z uwiecznionym takim wagonem w eksploatacji zostało wykonane we wrześniu 1987 roku.

Dodatkowa informacja - dotychczas w H0 produkowała go jedynie firma PIKO.
Faktycznie, moje przeoczenie. Teraz dopiero sobie porównałem te dwie formy.

Edyta: "Nowsze" wagony, o których niżej napisał Kolega Jacek765 przestały być produkowane pod koniec lat 70-tych i już wówczas wyglądały dość topornie.
Zanim pojawią się w sprzedaży modele wagonów firmy Brawa to może warto przypomnieć modele tych wagonów z dotychczasowych opracowań. Niestety nie mam żadnego modelu z najstarszego bakelitowego wykonania firmy Piko. Natomiast mam już modele wykonane z plastiku. W swoim czasie były to bardzo dobre modele, dzisiaj już mocno podstarzałe ale po przeprowadzonej modernizacji wykonania mogą jeszcze się podobać bez rażącego odstawania swoim wyglądem od nowych modeli.
20250125_213815.jpg

Zbiorowe zdjęcie wagonów LOWA Piko na końcu Bromberg Roco dla porównania.
20250126_173125.jpg
20250126_173206.jpg

Model 5/6420-010 produkcja z lat 70-tych. Wózki starego typu 925 z blachy tłoczonej. W modelu dość prymitywne i niskiej jakości wykonania z termicznymi deformacjami (technologia chyba polegała na wtapianiu stalowego szkieletu wózka w plastikowe maskownice).

20250126_173305.jpg
20250126_173322.jpg

Model 54053 produkcja z początku nowego tysiąclecia zmodernizowany z mechanizmem kkk i nowe plastikowe wózki Niesky. Napisy na ramie i ścianie czołowej. Daje to bardzo dużą poprawę wyglądu pomimo że pozostałe detale obudowy i podwozia nie zostały zmienione.

20250126_173437.jpg
20250126_173453.jpg

Model 5/6405-010 wersja z budką hamulcową produkcja prawdopodobnie z początku lat 80-tych. Wózki typu 925 z maskownicami z nowej lub naprawianej formy gorszej jakości detali ale bez deformacji termicznej.

20250126_173602.jpg
20250126_173618.jpg

Model 5/6421-015 wersja wagonu z otwieranymi ścianami czołowymi. Wykonanie z lat 70-tych wózki typu 925 maskownice starsze z lepszymi szczegółami i bez deformacji termicznych.

20250126_174234.jpg

Porównanie wykonania podwozia modeli w starszym wykonaniu (na dole) i po modernizacji (na górze).
Ogólnie modele Piko ze starej produkcji są bardzo ładne w kwestii nadwozia, niestety słabą stroną są wózki o prymitywnej konstrukcji i dużej rozbieżności w jakości wykonania.
Na koniec warto przedstawić model wagonu w skali TT opracowany jeszcze przez starą firmę Zeüke. Model niestety został opracowany tylko w wersji z otwieranymi ścianami czołowymi. Jak dotąd nie powstała wersja ze stałymi ścianami czołowymi.
20250126_173708.jpg
20250126_173719.jpg

Tutaj model 5110 składak podwozie Zeüke lub BTTB, wózki BTTB i obudowa Tillig. Obudowa jest z opracowania Zeüke ale już w nowej jakości malowania i napisów przy czym numer inwentarzowy jest identyczny jak w starym wykonaniu. Dużą zaletą modelu są napisy na ostoi co nie było prawie wcale praktykowane w tamtych czasach u innych producentów modeli.
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
Raczej PIKO z czasów DDR nie miało w tych wagonach różnych wózków, tylko te w których plastikowe osłony boczne były wtapiane w ramę metalową. Liftingu jak cysterny które otrzymały nowe wózki te nie dostały. Brak jeszcze wagonu zielonego.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.431 138 19
Liftingu jak cysterny które otrzymały nowe wózki te nie dostały.
Mówimy o modernizacji w drugiej połowie lat 90-tych? W jej ramach modele dostawały nowe wózki, mechanizmy kinematyki krótkiego sprzęgu, gniazda wymiennych sprzęgów, poprawieniu uległa jakość malatury, oznaczeń, niektórych detali, od tego momentu producent przestał malować na biało oznaczenia hamulca (na narożnikach) i zaczął dodawać je w formie kalkomanii do samodzielnego nałożenia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.015 531 30
Mówimy o modernizacji w drugiej połowie lat 90-tych?
Chyba nie:
Raczej PIKO z czasów DDR nie miało w tych wagonach różnych wózków...
Liftingu jak cysterny które otrzymały nowe wózki te nie dostały.
Myślę, że koledze @robertkroma chodziło o zmianę konstrukcji wózków, wprowadzoną przez Piko jeszcze w latach 70. XX wieku. W wózkach wykonanych z plastiku zastosowano dwie metalowe wkładki, mające pewien luz w płaszczyźnie pionowej, w których były gniazda na stożkowe końcówki osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu zestawy kołowe mogły w pewnym zakresie przechylać się na boki, dostosowując się do nierówności toru. Wózki nowej konstrukcji z pewnością były stosowane w cysternach 4-osiowych, w 4-osiowych chłodniach i platformach kontenerowych, ale zdaniem kolegi @robertkroma omawiane tu wagony kryte tych wózków nie dostały - ja tego nie pamiętam, a takiego modelu nie mam.

Edycja: Co ciekawe, w katalogach Piko z lat 80. XX wieku tych wagonów w ogóle nie ma. Najwyraźniej po zjednoczeniu Niemiec i prywatyzacji Piko wznowiono produkcję tego modelu w nowej wersji.
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
Tak w czasie NRD-owskiego Piko. Zmianę wózków otrzymały cysterny 4-o osiowe, chłodnia CSD, DR i rumuńska, i od początku produkcji ale z innymi wózkami platformy 4-o osiowe, talboty samowyładowcze i "ruska" chłodnia. Z wagonów pasażerskich otrzymały tę "technologię" wagony zmodernizowane, które pod koniec lat 80-tych przekonstruowano i zlikwidowano blaszki prowadzące zestawy kołowe łożyskując ośki w plastikowej ramie wózka.
Jedynie "Brombergi" do ok 1978 roku pozostawały do czasu zakończenia ich produkcji na starych wózkach i nie wiadomo dlaczego te stare wózki były montowane w węglarkach 4-o osiowych LOWA aż do upadku NRD i państwowego PIKO i też do około 1976 roku miały te metalowe wózki z nakładkami wagony INOX.

Brombergi były w katalogu do 1978 roku, pozostałe wagony aż do 1990/91 roku.
Fragment strony z Brombergami z katalogu z 1978 roku
Kat PIKO 1978.jpg
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
Mówimy o modernizacji w drugiej połowie lat 90-tych? W jej ramach modele dostawały nowe wózki, mechanizmy kinematyki krótkiego sprzęgu, gniazda wymiennych sprzęgów, poprawieniu uległa jakość malatury, oznaczeń, niektórych detali, od tego momentu producent przestał malować na biało oznaczenia hamulca (na narożnikach) i zaczął dodawać je w formie kalkomanii do samodzielnego nałożenia.
Modernizację ale nie w drugiej połowie lat 90-tych tylko około 1992 roku przeszło kilka typów wagonów. Polegało to na doklejeniu do konstrukcji wagonu (wiem że od środka, zle czy zawsze to nie wiem) kinematyki marki Synoba tej kwadratowej co produkował później Götzold ale te i o podstawie owalnej. Te były wklejanej do wszystkich krótkich wagonów towarowych.
Poniżej prospekt PIKO z 91 roku, gdzie przedstawiał zmodernizowane wagony o dodaną kinematykę i zmianę napędu na ten podobny z BR38 i silnikiem Faulhabera.
PikoPro-91-1.jpg
PikoPro-91-2.jpg
PikoPro-91-3.jpg
PikoPro-91-4.jpg
PikoPro-91-4.jpg
PikoPro-91-4.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Raczej PIKO z czasów DDR nie miało w tych wagonach różnych wózków, tylko te w których plastikowe osłony boczne były wtapiane w ramę metalową. Liftingu jak cysterny które otrzymały nowe wózki te nie dostały. Brak jeszcze wagonu zielonego.
Tak zgadza się z najstarszych konstrukcji wagonów towarowych 4 osiowych Piko tylko dwie konstrukcje zostały zmodernizowane i otrzymały wózki nowej wahliwej konstrukcji, gdzieś na początku lat 70-tych. Były to chłodnia EK4 i cysterna Uerdingen. Przy okazji cysterna otrzymała dolną część zbiornika i duże tablice napisowe a asortyment chłodni został rozszerzony o wersję SŻD o znacznych różnicach detali. Inne konstrukcje które otrzymały wózki wahliwe to platforma SSbly i talbot Fads oraz wagony osobowe zmidernizowane, ale to nowe konstrukcje które te wózki miały od początku produkcji. Natomiast wagony kryte 3 wersje formy oraz weglarki 2 formy nigdy za czasów NRD nie zostały zmodernizowane w kwestii konstrukcji wózków. Jedyna "modernizacja" formy jaką spotkałem w węglarce drewnianej z końca lat 80-tych to pokrętło hamulca postojowego odlewane razem z obudową już nie jako osobny element klejony do konstrukcji. Jednak w kwestii wózków też zachodziły zmiany w tych wagonach niestety na gorsze bo zużyte formy do maskownic naprawiano lub wymieniono na nowe o gorszym bardziej topornym odtworzeniu resorów piórowych. Takie wózki mam w wagonie krytym z budką, przez co mam podejrzenia że mógł zostać wyprodukowany w latach 80-tych. Co prawda tych wagonów krytych nie było w katalogach z tamtych lat to nie wyklucza że coś mogło zostać wypuszczone w niedużej ilości. Tak przecież było w przypadku szarych węglarek 2 osiowych PKP z których część została zmontowana na podwoziach z lat 80-tych tych z cienkimi resorami chociaż te wagony po raz ostatni się pojawiły w katalogu wydanym w pierwszej połowie lat 70-tych.
Owszem był także model słuźbowego wagonu krytego cztero osiowego z drzwiami w ścianach czołowych w kolorze zielonym 5/6421-012 jednak go nie posiadam jak też modeli tych wagonów z epoki III, które były produkowane przez niemal całe lata 60-te.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
I np te wagony bez cysterny, choć jest ona na opakowaniu
KatPiko 90 DRG.jpg

wydane zostały około 1991 roku wraz z węglarką, kwasiarką i brankardem jako zestaw DRG z kinematykami. Być może cysterna się nie pojawiła bo już zdążono oddzielić byłego Schichta od PIKO i PIKO dodało w zamian wagon kryty. Ale w żadnym katalogu ich nie ma. Natomiast dopiero w katalogu Sachsenmodelle pojawił się zestaw zestaw z BR64 po modernizacji napędu z wagonem bagażowym Pwi32 i dwoma wagonami 3 klasy Cv32, który się ukazał, natomiast nigdy nie widziałem zestawu DRG E44 i eilzugów jaki miał wyjść, abyół w katalogu .
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.800 41 4
Na temat modeli NRD-owskich można napisać doktorat. Jaka była pierwsza wersja V200?, Jak wyglądała E11 (niebieska) kolei S-Bahn Leipzig i wydane do niej wagony, jak wyglądała V200 1001, ile było wersji E46? Jak wyglądała BR52 prototyp? Czy wyszła T334 kolei CSD, czy wyprodukowano 4-o osiową cysternę PKP? Czy ktoś widział BR 118 142-9 z dwoma oknami z boku i dwoma żaluzjami? To tylko niektóre pytania na które mogą odpowiedzieć nie liczni.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.015 531 30
Były to chłodnia EK4 i cysterna Uerdingen. Przy okazji cysterna otrzymała dolną część zbiornika i duże tablice napisowe...
I plastikową wkładkę pod ramą z imitacją układu hamulcowego pod podwoziem. W starszych wersjach była po prostu gładka blacha.
...a asortyment chłodni został rozszerzony o wersję SŻD o znacznych różnicach detali.
I zupełnie innych wózkach typu diamond, chociaż też z tymi wahliwymi blaszkami.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.781 402 7
Chyba mam wszystkie katalogi PIKO od 1956 roku do 1991 roku.
Mnie ostał się jeden katalog z 2. połowy lat 80., w którym jako nowość prezentowana jest BR95 /cena modelu w honeckerowych markach powalała z nóg/, ale do tej pory mam ubaw jak tłumaczono z niemieckiego na polski wszelkie udoskonalenia, nowocześnienia, które wprowadzano w modelach...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
I np te wagony bez cysterny, choć jest ona na opakowaniu
Zobacz załącznik 1100210
wydane zostały około 1991 roku wraz z węglarką, kwasiarką i brankardem jako zestaw DRG z kinematykami. Być może cysterna się nie pojawiła bo już zdążono oddzielić byłego Schichta od PIKO i PIKO dodało w zamian wagon kryty. Ale w żadnym katalogu ich nie ma. Natomiast dopiero w katalogu Sachsenmodelle pojawił się zestaw zestaw z BR64 po modernizacji napędu z wagonem bagażowym Pwi32 i dwoma wagonami 3 klasy Cv32, który się ukazał, natomiast nigdy nie widziałem zestawu DRG E44 i eilzugów jaki miał wyjść, abyół w katalogu .
W ogóle to ten katalog Piko 90/91 jest bardzo ciekawy a jedną z tych ciekawostek jest lokomotywa E44 która figurowała dotychczas pod numerami katalogowymi 5/6201 DR 244 i 6211 DB E44, w tym katalogu są pod numerami 190/6201 DR 244 i 190/6211 DB E44 i dodatkowo pod numerem 190/6201/011 DRG E44. To by sugerowało o przeniesieniu produkcji do zakładu nr 5 w Zwickau dawnego (i późniejszego) Gützolda. Jest to o tyle dziwne bo te modele korzystały z tych samych zespołów napędowych co Holzrollery czyli E11, E42 i spółka które pozostały przy swoich dotychczasowych numerach katalogowych.
 

Podobne wątki