• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
Panowie (i Panie jeśli jakieś tu też są),
Mam duży problem. Na jednej z minionych imprez udało mi się pogubić gumki przyczepnościowe w pikowskim holzrollerze (51052). Ostatnio wpadłem na pomysł ich wymiany i walczę cały dzień i poległem :(

Rozbebeszylem ją niemal całkowicie ale zestawów kołowych wywiązac nie umiem. Udało się to komuś?

Instrukcja jest nad wyraz lakoniczna (4)
gumki1.jpg


Miał ktoś z Was z tym tematem jakoeś doświadczenia?
gumkiw.jpg

gumki3.jpg

gumki4.jpg


Zdroofka
Andrzej

P.s. jeśli temat lepiej pasuje do innego wątku to gorąco proszę administratora o przesunięcie posta.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
742 83 8
Skoro gumki wypadły, to wystarczy powtórzyć proces na odwrót (dla ułatwienia powinno się wyjąć atrapy hamulców). Ze zdjęć i instrukcji wynika, że osie zestawów kołowych mają luz boczny. Czyli dadzą się przesunąć na tyle, by włożyć gumki między koła i ramę.

IMG_1896.jpeg
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
Skoro gumki wypadły, to wystarczy powtórzyć proces na odwrót (dla ułatwienia powinno się wyjąć atrapy hamulców). Ze zdjęć i instrukcji wynika, że osie zestawów kołowych mają luz boczny. Czyli dadzą się przesunąć na tyle, by włożyć gumki między koła i ramę.

Zobacz załącznik 1056067
Tak też i próbowałem ze 4h, ale bez skutku. Jak mi się uda to idę na ginekologię ;)

Muszę sobie chyba zrobić jakieś narzędzie do naciągnięcia gumki przez tę szczelinę.

Zdroofka
Andrzej
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.601 64 3
Obawiam się że taką technologię zakładania gumek przewidział producent. Tak przynajmniej jest to przedstawione na rysunku nr. 4 w instrukcji. Pomysł ze specjalnym narzędziem wydaje się najbardziej sensowny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.330 504 30
Pomijając fakt, że nie bardzo wiem, co to jest "pikowski holzroller", to wydaje się, że kolega @Jacek765 ma rację, iż taką technologię wymiany gumek założył producent. Ale niezależnie od tego, zestawy kołowe oczywiście można wyjąć. Dolne płyty wózków (na zdjęciu z widocznymi pozostałościami jakichś naklejek) trzymają się w ramie na dwóch zatrzaskach na końcach wózka. Trzeba w odpowiednim miejscu ostrożnie nacisnąć lub podważyć śrubokrętem ten zatrzask i płyta powinna odskoczyć w dół - wtedy trzeba ją odczepić na drugim końcu i wyjąć całkowicie. Te zatrzaski widać rysunkach części zamiennych - pozycja 19 i 20.
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
683 54 1
Pomijając fakt, że nie bardzo wiem, co to jest "pikowski holzroller", to wydaje się, że kolega @Jacek765 ma rację, iż taką technologię wymiany gumek założył producent. Ale niezależnie od tego, zestawy kołowe oczywiście można wyjąć. Dolne płyty wózków (na zdjęciu z widocznymi pozostałościami jakichś naklejek) trzymają się w ramie na dwóch zatrzaskach na końcach wózka. Trzeba w odpowiednim miejscu ostrożnie nacisnąć lub podważyć śrubokrętem ten zatrzask i płyta powinna odskoczyć w dół - wtedy trzeba ją odczepić na drugim końcu i wyjąć całkowicie. Te zatrzaski widać rysunkach części zamiennych - pozycja 19 i 20.
Holzroller to niemieckie elektrowozy serii E11/E42.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Panowie (i Panie jeśli jakieś tu też są),
Mam duży problem. Na jednej z minionych imprez udało mi się pogubić gumki przyczepnościowe w pikowskim holzrollerze (51052). Ostatnio wpadłem na pomysł ich wymiany i walczę cały dzień i poległem :(

Rozbebeszylem ją niemal całkowicie ale zestawów kołowych wywiązac nie umiem. Udało się to komuś?

Instrukcja jest nad wyraz lakoniczna (4)
Zobacz załącznik 1056058

Miał ktoś z Was z tym tematem jakoeś doświadczenia?
Zobacz załącznik 1056059
Zobacz załącznik 1056060
Zobacz załącznik 1056061

Zdroofka
Andrzej

P.s. jeśli temat lepiej pasuje do innego wątku to gorąco proszę administratora o przesunięcie posta.

A jak kolega zdjął obudowę, bo próbowałem i nie mogę jej rozszerzyć aby puściły zatrzaski. A co do kół, czy od dołu nie ma jakiejś szczeliny aby wsunąć śrubokręt albo od przodu lub od tyłu wózka i przekręcić go aby osłona zeszła z ramy?
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
Pomijając fakt, że nie bardzo wiem, co to jest "pikowski holzroller", to wydaje się, że kolega @Jacek765 ma rację, iż taką technologię wymiany gumek założył producent. Ale niezależnie od tego, zestawy kołowe oczywiście można wyjąć. Dolne płyty wózków (na zdjęciu z widocznymi pozostałościami jakichś naklejek) trzymają się w ramie na dwóch zatrzaskach na końcach wózka. Trzeba w odpowiednim miejscu ostrożnie nacisnąć lub podważyć śrubokrętem ten zatrzask i płyta powinna odskoczyć w dół - wtedy trzeba ją odczepić na drugim końcu i wyjąć całkowicie. Te zatrzaski widać rysunkach części zamiennych - pozycja 19 i 20.
Andrzeju, popraw mnie proszę jeśli się mylę, ale "Holzroller" to po niemiecku "drewniana hulajnoga", a taki przydomek niemieccy miłośnicy kolei nadali lokomotywom E11/E42, dlatego się nim na wstępie poslużyłem. A "pikowskim" bo akurat problem mam z modelem tego producenta :)

Mam nadzieję że teraz jest jaśniej.
I druga kwestia z Twojego posta - temat demontażu plastikowej osłony osi (tej co na niej są pozostałości naklejki). Próbowałem, jeden zatrzask złamałem, analizowałem dokładnie instrukcję i sztuką jest wiedzieć w którym miejscu nacisnąć, a w którym pociągnąć. Mnie ta wiedza nie jest dana, a plastik z jakiego te części są wykonane jest tak twardy i sztywny że się łamie a nie poddaje, teoretycznie tam gdzie powinien.

Dzięki chłopaki, że się tak przejęliście tematem. Fajnie czuć wsparcie. Dlatego podzielę się z Wami odrobiną magii :)

Zacznę od tego, że mi się udało założyć, a jak to zrobiłem?
Patent jest prosty, tylko trzeba zwrócić uwagę na kilka detali. Poslużyłem się nitką, grubszą, lnianą, aby lepiej wypełniała wyżłobioną pod gumkę obręcz koła. Pętelkę z niej przełożyłem przez gumkę. O tak:
gumki5.jpg

Następnie tę pętelkę przełożyłem przez koło:
gumki6.jpg

Kolejny krok to przeciągnięcie wolnych końcówek nitki na drugą stronę kola (tu odwrotna orientacja zdjęcia):
gumki7.jpg

Idea jest taka by za te końcowki pociągnąć co spowoduje nałożenie gumki na koło. Trzeba tylko zadbać aby gumka poprawnie weszła w dostępną przestrzeń:
gumki8.jpg

Pociągniecie za te końce spowoduje nałożenie gumki na oś i wyskoczenie pętelki z koła, które to miejsce zajmuje gumka:
gumki10.jpg


Jedną tylko bardzo istotna uwaga: nić jaką użyłem jest nieco sztywna, gruba i jej suchość może powodować poskręcanie się gumki gdy zbyt ostro się pociągnie za końcówki:
gumki9.jpg

Aby tego uniknąć trzeba nić nieco zwilżyć wodą, ale nie tak żeby z niej kapało tylko żeby to ułatwiło zsuwanie się gumy z nici. Po wszystkim woda odparuje i nie będzie powodować przesuwania się gumki po obręczy.

Mam nadzieję, że teraz nakładanie gumek w trudno dostępnych miejscach będzie szło łatwiej.

Zdroofka
Andrzej
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
Dodam jeszcze, żebyście się nie zrażali, że metoda wymaga nieco cierpliwości i wprawy. Ja pierwszą gumkę poprawnie założyłem po 7mym razie, drugą po 3cim, a trzecia za pierwszym razem wyszła jak złoto, zatem: "ćwiczenie czyni mistrza" :)

Zdroofka
Andrzej
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.330 504 30
Andrzeju, popraw mnie proszę jeśli się mylę, ale "Holzroller" to po niemiecku "drewniana hulajnoga", a taki przydomek niemieccy miłośnicy kolei nadali lokomotywom E11/E42, dlatego się nim na wstępie poslużyłem. A "pikowskim" bo akurat problem mam z modelem tego producenta
Tak, Holzroller to drewniana hulajnoga, ale nie wiedziałem, że tym określeniem były nazywane te lokomotywy. To, że chodziło o model Piko, to oczywiste, więc domyśliłem się, o jaką lokomotywę chodzi, mimo że modelu akurat z tym numerem (51052) już w ofercie Piko nie ma. Ja takiego modelu nie mam, więc nie mam też doświadczeń z demontażem wózków.

A patent na zakładanie gumek bez wyjmowania zestawów kołowych fajny, może się przydać też przy innych modelach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.601 64 3
Jeśli dobrze zrozumiałem i dobrze pamiętam to nazwa Holzroller dla tych lokomotyw przylgnęła z powodu drewnianych wykończeń okien i innych elementów wnętrza kabiny. Sam posiadam dwa modele 211 i 242 Piko ale tylko ze starożytnej produkcji z czasów NRD. Przez co nie znam modeli E11 E42 tej firmy już z całkiem nowym napędem. Jak widać modernizacje i wcześniejsze opracowania z "nowych" czasów mogą mieć całkiem inną konstrukcję jak opracowania z linii Expert.
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
Tak, Holzroller to drewniana hulajnoga, ale nie wiedziałem, że tym określeniem były nazywane te lokomotywy.
Na Drehscheibe mi to mignęło i się spodobało, dlatego używam :)

Jeśli dobrze zrozumiałem i dobrze pamiętam to nazwa Holzroller dla tych lokomotyw przylgnęła z powodu drewnianych wykończeń okien i innych elementów wnętrza kabiny.
O toto - dokładnie. Miały bardzo dużo drewnianych detali i ze względu na prostopadłe do podłoża czoło wyglądały tak jakby faktycznie jechały na hulajnodze.

To, że chodziło o model Piko, to oczywiste, więc domyśliłem się, o jaką lokomotywę chodzi, mimo że modelu akurat z tym numerem (51052) już w ofercie Piko nie ma. Ja takiego modelu nie mam, więc nie mam też doświadczeń z demontażem wózków.
Trafiłem go gdzieś zupełnie niespodziewanie i długo leżał w pudełku zanim dekoder w ogóle dostał, teraz pojeździł raz i my spadły gumowe gatki. To stary wypust ale bardzo zacny. Chyba 2002, albo 2004, ale nie mam pewności. Szkoda, że już nie produkują bo wykonanie mimo wszystko na dość wysokim poziomie, tylko ten plastik...

A patent na zakładanie gumek bez wyjmowania zestawów kołowych fajny, może się przydać też przy innych modelach.
Cieszę się, że się do czegoś mogłem przydać :D

Zdroofka
Andrzej
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.114 55 1
Na Drehscheibe mi to mignęło i się spodobało, dlatego używam :)


O toto - dokładnie. Miały bardzo dużo drewnianych detali i ze względu na prostopadłe do podłoża czoło wyglądały tak jakby faktycznie jechały na hulajnodze.


Trafiłem go gdzieś zupełnie niespodziewanie i długo leżał w pudełku zanim dekoder w ogóle dostał, teraz pojeździł raz i my spadły gumowe gatki. To stary wypust ale bardzo zacny. Chyba 2002, albo 2004, ale nie mam pewności. Szkoda, że już nie produkują bo wykonanie mimo wszystko na dość wysokim poziomie, tylko ten plastik...


Cieszę się, że się do czegoś mogłem przydać :D

Zdroofka
Andrzej
Pod koniec czerwca ma być reedycja E11 S-Bahn Lipsk. Dwie sztuki z pierwszej edycji są jeszcze w sklepie MM. Wagony nadal są dostępne.
IMG_20240602_004840.jpg

Konstrukcyjnie to właściwie to samo co 20 lat temu.
Ogólnie obecnie jakoś ciężko dostać na rynku wtórnym ten model. Mi się udało kupić rozbebrszone BR242, które przerobiłem z AC na DC.
Obudowę zdejmuje się klasycznie:
IMG_20240602_002737.jpg
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.131 88 0
Bardzo fajny patent wymyśliłeś. Ja prawdopodobnie bym kombinował z haczykami z cienkiego stalowego drutu.
Tak zakładałem (akurat na inne modele). Bez demontażu wózków, o ile był dostęp do całej zewnętrznej powierzchni koła pod maskownicą. Haczyk metalowy ze spinacza biurowego, albo wykałaczka. Udaje się po mniej niż 10 próbach :D

Patentu z nitką nie znałem.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.160 131 19
Pod koniec czerwca ma być reedycja E11 S-Bahn Lipsk. Dwie sztuki z pierwszej edycji są jeszcze w sklepie MM. Wagony nadal są dostępne.
Zobacz załącznik 1056353
Konstrukcyjnie to właściwie to samo co 20 lat temu.
Ogólnie obecnie jakoś ciężko dostać na rynku wtórnym ten model. Mi się udało kupić rozbebrszone BR242, które przerobiłem z AC na DC.
Obudowę zdejmuje się klasycznie:
Zobacz załącznik 1056354
PIKO 51058 | lokomotywa elektryczna "Holzroller" E11 035 DR S-Bahn Leipzig [ep. IIIc/IVa]

46345_51058_id=34082.jpg


PIKO 53351 | wagon pasażerski typu Lowa E5, 57 50 29-14 185-1 Bghue [ Leipzig Hbf | Wm Leipzig Hbf ] [ep. IIIc/IVa]

44190_53351_id=34256.jpg


PIKO 53352 | wagon pasażerski z kabiną sterowniczą typu Lowa E5, 50 50 80-14 203-5 Bghqe [ Leipzig Hbf | Wm Leipzig Hbf ] [REV|De|24.6.69] [ep. IIIc/IVa]

44191_53352_id=34257.jpg


Wszystkie 3 modele to nowość 2023 roku. W tym samym roku wyprodukowany nakład się wyprzedał u producenta. W tym roku modele zostały doprodukowane - wagony są ponownie dostępne, a lokomotywa powinna pojawić się ponownie w sklepach pod koniec tego miesiąca. Gdyby ktoś był zainteresowany tymi modelami i nie tylko, to polecam się w tej kwestii ;) .

Na koniec dwie fotografie z Lipska z nieco późniejszego okresu:

- źródło: flickr.com/photos/52467480@N08/8209076676/
- autor: George Woods
- opis: "1976.07.20. - Leipzig"

1976.07.20. - Lipsk - Leipzig - S-Bahn DR.jpg

1976.07.20. - Lipsk - Leipzig - 242 103-0 DR.jpg
 

Podobne wątki