• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Peper

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
172 1 0
Ostatnio nabyłem trochę modeli wagonów ale ten ostatni który kupiłem kilka dni temu szczególnie pozytywnie mnie zaskoczył. Jakieś 3 lata temu Roco wydało nowy model cysterny 4 osiowej do przewozu produktów bitumicznych i ciężkich olejów. Pierwowzorem tego modelu jest cysterna zakupiona przez NRD na potrzeby przemysłu i kolei we Francji w fabryce Franco Belge. Wagon posiada ukosowany zbiornik wyposażony w ogrzewanie parowe i otulinę termiczną. Wagony te importowano od roku 1971 go. Poniżej zdjęcie oryginału zamieszczone w Eisenbahn Jahrbuch 1973. Zobacz załącznik 709390

A teraz model. Roco 67310 w wersji reprezentującej wygląd z początkowego okresu eksploatacji. Pod numerem katalogowym 67155 był też zestaw 3 wagonów w tym malowaniu. Zobacz załącznik 709393 Zobacz załącznik 709394 Zobacz załącznik 709395 Zobacz załącznik 709396
Zwykle jestem już przyzwyczajony do tego czego mogę się spodziewać po danym producencie modeli. W przypadku tego modelu producent bardzo mnie zaskoczył wysoką jakością wykonania detali i ich filigranowości. Taką jakość spotkałem w modelach cystern firm Brawa i REE co w przypadku wyrobu firmy Roco daje duży postęp. W modelu wykonano przelotowe kraty pomostów na zbiorniku, na pomoście hamulcowym i na stopniach. Co prawda są wykonane z plastiku lecz na tyle dobrze że w mojej subiektywnej ocenie wygląda to lepiej niż w modelu Brawy gdzie krata na pomoście jest wykonana z błyszczącej blachy.
Zobacz załącznik 709406 Zobacz załącznik 709407

Ten wagon jest na prawdę pięknie wykonany i żałuję że zdjęcia tego w pełni nie oddają.
Oprócz tego srebrnego malowania wagony te wykonano w czarnym malowaniu KVG DR z epoki Va. A także w polskim Krono cośtam. O ile malowań DR można być pewnym ich zgodności z oryginałem tak co do wersji Krono cośtam nie mam pewności bo nie widziałem takiego wagonu, ale warto to zweryfikować. Chciałbym żeby też wykonano wersję DR z epoki IVc z czarnym zbiornikiem. Co prawda wagony KVG są opisywane jako epoka IV jednak brak oznaczenia MC obok RIV wskazuje na czas po zjednoczeniu Niemiec.
Sam model 67310 ma oznaczenie 31 MC RIV 50 DR 729 6355-8 .Uahs ZZhs i datę rewizji 10. 11. 71. Ciekawostką jest przydział do grupy numerów 729 a nie 07x jakie wtedy stosowano dla cystern. Jednak po głębszej analizie stwierdzam ze jest to prawidłowe bo ten wagon jest własnością kolei DR a nie wagonem prywatnym włączonym do parku wagonów DR. Nie wiem czy DR swoje cysterny używało do celów handlowych przypuszczam że mogło tak być ale też przypuszczam że nimi wożono paliwo do parowozów mazutowych.
Jako uzupełnienie powyższego wpisu dodaję zdjęcie z trzema takimi cysternami i Lokomotywą 106 721-4 (29.3.71):

1. 31 MC RIV 50 DR 729 6360-8 .Uahs ZZhs, REV/UFB/17. 11. 71 (z zestawu startowego Roco 51327)
2. 31 MC RIV 50 DR 729 6359-0 .Uahs ZZhs, REV/UFB/16. 11. 71 (z zestawu startowego Roco 51327)
3. 31 MC RIV 50 DR 729 6355-8 .Uahs ZZhs, REV/UFB/25. 11. 71 (Roco 67310 zaprezentowana przez Jacek765)

BR106_3xUahs.jpg
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.142 129 19
Jako uzupełnienie powyższego wpisu dodaję zdjęcie z trzema takimi cysternami i Lokomotywą 106 721-4 (29.3.71):
To ja też coś dorzucę :) .

5 września 2020 roku - Poznań - ''Wumme'' 120 021-1 z mieszanym pociągiem towarowym DR (na zdjęciu widoczna połowa składu - 8 z 16 wagonów).

DSC_0634.2.mm.JPG


Skład w założeniu miał odwzorowywać pociąg z lata 1974 roku. Dane lokomotywy:

- producent: PIKO
- numer katalogowy: 52806
- rok produkcji: 2019
- seria i numer inwentarzowy: 120 021-1
- dyrekcja: Erfurt
- lokomotywownia: Eisenach
- przyjęcie na stan: 23.2.1967 r.
- ostatnia naprawa: Dessau 9.2.1974 r.

Pierwowzór:

26260_52806_id=21579.jpg


- źródło: piko-shop.de

W skład pociągu wchodziły m.in. 4 cysterny serii .Uahs ZZhs:

- Roco 76155.A 31 MC RIV 50 DR 729 6357-4 .Uahs ZZhs [REV|UFB|12.11.71]

20180826_103453.3.jpg

- Roco 76155.B 31 MC RIV 50 DR 729 6359-0 .Uahs ZZhs [REV|UFB|16.11.71]

20180826_103501.3.jpg

- Roco 76155.C 31 MC RIV 50 DR 729 6360-8 .Uahs ZZhs [REV|UFB|17.11.71]

20180826_103445.3.jpg

- Roco 67310 31 MC RIV 50 DR 729 6355-8 .Uahs ZZhs [REV|UFB|25.11.71]

20180826_103439.3.jpg

Powyższe zdjęcia cystern wykonano pośpiesznie (przepraszam za jakość) podczas ich debiutu na makiecie, który miał miejsce 26 sierpnia 2018 roku w trakcie I Bielańskiego Rodzinnego Spotkania z Koleją w Warszawie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Czyli z tego wynika że do zestawu startowego 51327 z którego wagony pokazał kolega @Peper były dawane wagony z identycznymi numerami jak z zestawu 76155. A już myślałem że wypuscili łącznie 6 różnych numerów w tym schemacie.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Napęd stanowiło połowa napędu z VT135 a producentem tego zestawu był AG Marienberg jako grupa robocza związku modelarzy (DMV) w NRD . Produkowali oni jako małe serie Wittfeldy, BR91 czyli replikę Hruski, może i dużą też (BR84), Hydronalium i BR01 504 zieloną z osłonami ale i też drezynę.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
@robertkroma Jeszcze raz dziękuję za poszerzoną informację. Dodam tylko, że produkowano także zespoły 3 wagonowe. Ja akurat mam tylko 2 wagonowe. Hydronalium mocno mnie zaskoczyło ale odszukałem ten wagon motorowy i znam go tylko nie spotkałem się z tą nazwą. Na BR01 504 poluję już od kilku lat. Raz się spóźniłem i czekam nadal :).
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Do trzywagonowego chyba pasował cały napęd a do dwuwagonowego trzeba było go przeciąć i wykorzystać jeden zestaw napędowy. produkowali jeszcze parowóz bezogniowy.
Co do BR01 504 to miałem w rękach trzy wersje ale nigdy czarnej z kołami boksowymi i z tendrem olejowym. Na e-Bay też takiej wersji nie widziałem, więc czy była produkowana?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Jest wiele obecnie na rynku modeli z byłej NRD, które za czasów minionych były niedostępne, bo nikt nie chciał ich sprzedać. Tak choćby zwykła BR 50 001 ale z drugim napędem w tendrze, co prawda nie NRD-owska ale DB -owska V200 035 z napisami, V180 128 z dwoma paskami, 118 142-9 kremowo-czerwona ale z żaluzjami czyli w nowym pudle, V200 ale 1001 Gützolda z 1968 roku czy V100 003 popielata i to w 3 wariantach, nie wspominając właśnie 01 504. Na uwagę zasługuje też replika dużej Hruski z silnikiem od BR66 i kołami Gützolda sprzedawana tylko na zachód. Czy wiele wersji E46 z zieloną włącznie.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
Co do BR01 504 to miałem w rękach trzy wersje ale nigdy czarnej z kołami boksowymi i z tendrem olejowym. Na e-Bay też takiej wersji nie widziałem, więc czy była produkowana?
Szperając i szukając informacji natknąłem się na opis produkcji BR01 504.
Pierwsze prototypy po zamontowaniu detali zmieniających BR01 na numer 504 miały biały pasek naklejany. Wspomina się o 5 sztukach na targi.
Kolejne miały malowany natryskowo z zagięciem w okolicy pod dymnicą.
Zielona była przebudowywana firmowo ale czarne miały szanse powstać po zakupie zestawu do konwersji i przerobieniu. Część czarnych 01 504 ma standardowy komin a część dyszę Giesla. Być może od inwencji przerabiającego zależało to co zmienił lub nie.
Natrafiłem na takie zdjęcia. Jakość słaba ale coś tam może rozjaśni. Być może wersja z tendrem olejowym powstała tylko jako przebudowa z zestawu a nie jako gotowy wyrób firmowy?
Komin okrągły.
100_0868.JPG
Dysza Giesla.
100_0869.JPG
Zestaw do przebudowy z instrukcją. Nawet pokazano co usunąć w modelu aby zamontować fartuchy.
100_0870.JPG 100_0871.JPG 100_0872.JPG
Czasami bywają modele z obniżonym "grzbietem" na dymnicy. To już inwencja modelarzy w celu zbliżenia do oryginału bo firmowo miały ten detal na całej długości.
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Formalnie w katalogu były 4 wersje malowań, a to że na zdjęciu jest wypraska odlewu "niby" do samodzielnego montażu to się tym nie spotkałem. Model produkowało PIKO w koprodukcji z DMV i oni je montowali i do każdej lokomotywy była dołączona ta ulotka. Targowe wersje mogły być naklejane ale nie seryjne. A tak nigdy nie widziałem olejowej czarnej. I co do detali to chyba zielone miały komin Giesela a czarne okrągły.
A propos to nadal są spory czy ta lokomotywa była zielona czy czarna, nie zachowały się żadne zdjęcia kolorowe.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
Wiadomości o zestawie przeczytałem i opisałem.
To jest model przebudowany podobno za pomocą tego zestawy z wypraski. Tender olejowy i przebudowana dymnica. Zniwelowany popielnik.
100_0873.JPG
Niemieccy modelarze piszą o takim zestawie wyprasek do samodzielnej przebudowy i przebudowie za jego pomocą zwykłych BR01. Podane jest nawet:
"Nawiasem mówiąc, mówi się, że częściowe poszycie ramy (okrągły fartuch) został zaprojektowany przez inżyniera testowego z Erfurtu z „Grupy Roboczej Modeli Kolei i Zabawek Elektromechanicznych” ASMW (Biura Normalizacji, Metrologii i Badań Towarów) i zbudowany w przedsiębiorstwo obróbki metali w Eichsfeld."
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.586 51 2
Do trzywagonowego chyba pasował cały napęd a do dwuwagonowego trzeba było go przeciąć i wykorzystać jeden zestaw napędowy. produkowali jeszcze parowóz bezogniowy.
Co do BR01 504 to miałem w rękach trzy wersje ale nigdy czarnej z kołami boksowymi i z tendrem olejowym. Na e-Bay też takiej wersji nie widziałem, więc czy była produkowana?
Była :) Roco 72134, 72135 (sound)

https://www.roco.cc/de/product/236894-0-0_1000_0-2-0-403-0-002001-0/products.html
 

Załączniki

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
A propos to nadal są spory czy ta lokomotywa była zielona czy czarna, nie zachowały się żadne zdjęcia kolorowe.
Moje poszukiwania zdjęć BR01 504 zakończyły się znalezieniem jej na kilku ujęciach. Dodatkowo jest też 513, 518 nie udało mi się odnaleźć.
Zdjęcia kolorowe wskazują kolor czarny. Czarno białe raczej patrząc na odcienie wg. mnie też wskazują kolorystykę czarno-czerwoną.
Doczytałem też sugestię niemieckich kolegów o tym, że malowanie BR01 504 na kolor zielony mogło być zabiegiem marketingowym pod rynek zachodni jako substytut BR18 201.
Ciekawą sprawą było zastosowanie kół boksowych po wymianie pękniętych szprychowych. Spotkałem się z opinią, że było to kopiowanie wzorów radzieckich bo i w ZSRR stosowano takie koła. Rozwiązanie nieco wyśmiane jako jak wyczytałem "komunistyczna niedoróbka" ale ciężko chyba posądzić USA o komunizm :)
71390571_2473747842863047_3678454002271387648_n.jpg
Poniżej BR01 504 i 513.
01504avjvb.jpg

015-504-hat-sich-sommer-26340.jpg

01 504.jpg 26331481275_ce180556c0_b.jpg s-l1600.jpg
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
To jak dywagacja co było pierwsze jajo czy kura. Nawet Niemcy nie mają kolorowego zdjęcia jak była niby zielona, ale wspomnienia o tym żadnego pracownika nie mówią. Był artykuł w EK i tam było sporo napisane na ten temat.
.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
Mam pytanie do kolegów posiadający BR84 Hruska a jest tutaj kilka osób posiadających ten model.
Czy w Waszych modelach wózki przedni i tylni posiadają dociążenie z ołowiu?
U mnie pusta przestrzeń jest wypełniona taką sklepaną ołowianą wstawką (taka plomba). Zastanawiam się czy to było firmowo wykonywane czy też ktoś dociążył te osie aby nie wypadały w czasie jazdy. Wypełnienia zaznaczyłem na zielono.
100_0969.JPG
100_0970.JPG
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
Dziękuję. Czyli ktoś je wypełnił i dociążył. Wychodzę z założenia, że jeśli coś jest pozornie głupie ale działa to nie jest głupie i zostawiam to jako pamiątkę po kimś kto posiadał ten model.
 

Podobne wątki