• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Szanowni Koledzy
Mam pytanie - w którym roku został wydany model lokomotywy BR 119 Piko - zwanego "U-Boot" - nr katalogowy 59934. Model z tym numerem został wypuszczony w roku 2012 ???
Coś mi tu nie gra - bowiem pojawił się niedawno na różnych stronach z rewelacyjnymi opisami jego wykonania pod względem detali. A jak wiem - wtedy Piko nie "grzeszyło" zbytnią jakością...
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
356 4 2
Szanowni Koledzy
Mam pytanie - w którym roku został wydany model lokomotywy BR 119 Piko - zwanego "U-Boot" - nr katalogowy 59934. Model z tym numerem został wypuszczony w roku 2012 ???
Coś mi tu nie gra - bowiem pojawił się niedawno na różnych stronach z rewelacyjnymi opisami jego wykonania pod względem detali. A jak wiem - wtedy Piko nie "grzeszyło" zbytnią jakością...
Tu masz te loki w katalogu PIKO 2012
1653655197597.png
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Jakościowo to do tych modeli nie ma się co doczepić.
Jedyne co to dokładność odwzorowania - modele mają jedno lub dwa uproszczenia (posiadają odlane z budą poręczy na frontach i bodajże brak dziurek do montażu szlauchów na belce zderzakowej) jednak pod kątem jakości wykonania, jakości napędu, malowania czy oświetlenia nie ma się czego czepiać.
Piko mogłoby pokusić się o lifting tego modelu - myślę, że to tylko kwestia czasu.
Roco przeprowadziło kilka lat temu lifting BR218 (V160 DB) i modele sprzedają się jak ciepłe bułeczki.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Piszę dlatego, że posiadam z tego okresu model BR130, który w porównaniu do obecnych wypustów, jest wykonany wręcz fatalnie...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Koledzy, zastanawiam się nad kupnem V200 w wersji bez tłumika wydechu. Wiem, że pod sam koniec lat 60-tych te tłumiki były opracowane i zaczęły być zapewne montowane na tych lokomotywach. Chciałbym jednak dowiedzieć jak długo lokomotywy bez tego tłumika były w eksploatacji ? Czy ktoś się orientuje ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Dokładny rok trudno będzie pewnie ustalić, ale biorąc pod uwagę pewne dane można coś w przybliżeniu stwierdzić. Według Wikipedii 378 lokomotyw było dostarczanych na DR w latach 1966-75. Z tej liczby pierwsze 177 sztuk było zbudowanych bez fabrycznego tłumika i te lokomotywy zostały później wyposażone w tłumiki podczas napraw. Myślę, że można założyć, iż do połowy lat 70. XX wieku wszystkie maszyny miały już tłumiki. Jeżeli kolega @DieselPower myśli o modelu w oznaczeniach z III epoki (V 200), a nie z IV (BR 120), to spokojnie może to być wersja bez tłumika.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Koledzy, zastanawiam się nad kupnem V200 w wersji bez tłumika wydechu. Wiem, że pod sam koniec lat 60-tych te tłumiki były opracowane i zaczęły być zapewne montowane na tych lokomotywach. Chciałbym jednak dowiedzieć jak długo lokomotywy bez tego tłumika były w eksploatacji ? Czy ktoś się orientuje ?
Należy dotrzeć do książki "Die Baureihe V200 der Deutsche Reichsbahn, BR 120 Taigatrommel" z Eisenbahn-Kurier tam powinno być wszystko wyjaśnione.
Polecam monografie serii lokomotyw "Die Baureihe ..." z EK jest tam kompendium wiedzy, nawet o PKP.
Pozdrawiam
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Dokładny rok trudno będzie pewnie ustalić, ale biorąc pod uwagę pewne dane można coś w przybliżeniu stwierdzić. Według Wikipedii 378 lokomotyw było dostarczanych na DR w latach 1966-75. Z tej liczby pierwsze 177 sztuk było zbudowanych bez fabrycznego tłumika i te lokomotywy zostały później wyposażone w tłumiki podczas napraw. Myślę, że można założyć, iż do połowy lat 70. XX wieku wszystkie maszyny miały już tłumiki. Jeżeli kolega @DieselPower myśli o modelu w oznaczeniach z III epoki (V 200), a nie z IV (BR 120), to spokojnie może to być wersja bez tłumika.
Andrzeju Twoja teoria nie jest prawdą.
Po protestach ludności o hałasie generowanym przez V200 w RAW Meiningen (ZNTK) wykonano tłumiki dla pierwszej serii i zabudowywano je nawet jeszcze przed przyjęciem ich na stan DR. Oznacza to, że lokomotywy z oznakowaniem V200 - wyższe numery (przed 1970 rokiem) miał skrzynkowe tłumiki znane z pierwotnego modelu Roco.
Lokomotywa V200 178 już fabrycznie wyposażona w Abgasschalldämpfer pochodziła z 1969 roku.
Ostatnia maszyna z numerem epoki III to V200 314.
Wniosek jest prosty: w epoce III były Taigatrommel'e z dwoma typami tłumików.
Mam nadzieję, że trochę pomogłem w problemie Kolegi DieselPower'a.
Proszę zobaczyć tu 0512_002 (m62-family.com)
Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Według informacji jakie znalazłem na niemieckiej stronie (http://www.wumme-online.de/doku.php/laender/deutschland) wynika, że tłumik był testowany w latach 1968/69. Następnie zamontowany w maszynach od numeru 1 do 107. Maszyny od numeru 108 do 177 fabrycznie nie miały jeszcze tłumików ALE były fabrycznie przygotowane do jego montażu. Dopiero od numeru 178 tłumik był fabrycznie montowany.
Wydaje się zatem, że maszyny z zakresu 108-177 były w niego wyposażane od razu gdy dojechały do DDR. Maszyny z zakresu 1-107 pewnie jeszcze w latach 60-tych były w niego wyposażane. Skoro fabrycznie tłumik nie był przewidziany to zapewne chwilkę trwało dostosowanie lokomotyw do jego montażu, ale chyba nie był to proces długi i raczej nie dokonywał się dopiero podczas napraw rewizyjnych. Tak więc wydaje się, że lokomotywy bez tłumika to tak maksymalnie (wg mnie) 1971-72.
Osobną kwestią pozostaje zmiana oznaczeń na lokomotywach (z V200 na BR120). Jak wiadomo miała miejsce ona w 1970r. Czy proces ten trwał do 1975 roku aż ? Ze zdjęć wynika, że to był raczej szybki proces i 1972 to wg mnie już tylko oznaczenia nowe.

Swoją drogą ciekawe jak sprawa tłumików ma się w przypadku kolei CSD, bo PIKO produkuje również i takie modele, bez tłumika...
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.297 23 0
Zapowiedź specjalnego modelu dla popularnego sklepu :

Ludmiła w wariancie fabrycznym z 1974 roku.

Elriwa - Piko 132-133 a.JPG


RBD Dresden, Bw Karl-Marx-Stadt

Elriwa - Piko 132-133 b.JPG


Elriwa - Piko 132-133 c.JPG


Warianty modelu:
  • Piko 71268 - Diesellok 132 133-0, Auslieferungszustand, DR, Ep.IV
  • Piko 71269 - Diesellok 132 133-0, Auslieferungszustand, DR, Ep.IV, DC-Sound
  • Saxonia 87041 - Diesellok 132 133-0, Auslieferungszustand, DR, Ep.IV, leicht gealtert
  • Saxonia 87042 - Diesellok 132 133-0, Auslieferungszustand, DR, Ep.IV, DC-Sound, leicht gealtert
Planowana data edycji: II kwartał 2023 roku, ale UWAGA: model lepiej zamówić, a termin jest do końca lipca tego roku.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Jeszcze w nawiązaniu do modelu. Sklep swraca się z prośbą o pomoc w prawidłowym odwzorowaniu modelu. Jak piszą, nie mogą zweryfikować kwestii, czy lokomotywa z tym numerem posiadała tabliczkę (na numerem inwentarzowym), że lokomotywa została wyprodukowana w ZSRR. Druga sprawa to to, że model nie będzie posiadał INDUSI, piszą że są pewni że że tak było ale tak czy inaczej zapraszają do współpracy w kwestii ewentualnych błędów i poprawek w modelu docelowym.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Jeszcze w nawiązaniu do modelu. Sklep swraca się z prośbą o pomoc w prawidłowym odwzorowaniu modelu. Jak piszą, nie mogą zweryfikować kwestii, czy lokomotywa z tym numerem posiadała tabliczkę (na numerem inwentarzowym), że lokomotywa została wyprodukowana w ZSRR. Druga sprawa to to, że model nie będzie posiadał INDUSI, piszą że są pewni że że tak było ale tak czy inaczej zapraszają do współpracy w kwestii ewentualnych błędów i poprawek w modelu docelowym.
Co do tabliczki to się nie wypowiem, bo nie wiem, ale jeśli chodzi o INDUSI to temat jest raczej oczywisty - w 1984 roku również go nie miała, więc tym bardziej wcześniej:

- źródło: v300-online.com/0350_001.html
- autor: Steffen Fischer
- opis: "09.06.1984 - bei Erfurt"

1984.06.09. - Erfurt - ''Ludmiła'' 132 133-0 z poc. tow., fot. Steffen Fischer (v300-online.c...jpg


Jako ciekawostkę można podać, że nieco ponad 7 miesięcy po wykonaniu powyższej fotografii, lokomotywa uczestniczyła w wypadku w Eisenach (15.01.1985 r.), w którym brała udział również "Ludmiła" 132 637-0. Obie maszyny po wypadku zostały skreślone i zezłomowane.
Koledzy, zastanawiam się nad kupnem V200 w wersji bez tłumika wydechu. Wiem, że pod sam koniec lat 60-tych te tłumiki były opracowane i zaczęły być zapewne montowane na tych lokomotywach. Chciałbym jednak dowiedzieć jak długo lokomotywy bez tego tłumika były w eksploatacji ? Czy ktoś się orientuje ?
Nie ma się co zastanawiać ;) . Lokomotywa na pewno trochę pojeździła bez tłumika :) . Co prawda nie wiem do kiedy, a to ściśle zależy od tego jaki numer będzie miał model. W każdym razie - nawet na początku lat 70-tych można było jeszcze spotkać egzemplarze bez tłumika. W tym roku firma Roco zapowiedziała model właśnie takiej lokomotywy:

Roco 71790 / 71791 / 79790
''Taigatrommel'' 120 101-1

roco_71790_71791_79791_m.jpg


- źródło: roco.cc
 

Podobne wątki