• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.726 39 4
Trochę mocne stwierdzenie, ale jednak formy Tilliga są już mocno nieświeżej daty, krzycząc przy tym srogie ceny. Mało szczegółowe już okna, sygnały końca pociągu czy kratki nawiewowe w formie nadruku (!) czy zaokrąglone ściany czołowe dachów na modelach odwzorowujących Y/B z późniejszej produkcji, które faktycznie miały już te krawędzie dużo prostsze (tak jak w modelu Roco). Rozumiem że te modele mają swój urok, sam posiadam kilka sztuk, ale jeśli za tę samą bądź niewiele większą cenę konkurencja oferuje lepiej wykonane i bardziej wierne rzeczywistości modele tych samych wagonów, to nie ma co myśleć obecnie o Tilligu.
Nie wybrzydzajmy, każdy producent ma swoje ale. A co? Roco Warsa sypialnego i Y-ka zrobiło super? Gdyby nie okna w Warsie to można by pomyśleć że to Tillig a z odwzorowaniem oryginału to daleko do ideału. Inny wielcy też nie są święci i wydają chały.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Na pewno? Według mnie jedyne co jedna konstrukcja z drugą ma wspólne, to spełnianie wytycznych standardu Y. Z daleka może i wyglądają podobnie, ale z bliska widać szereg szczegółów odróżniających je od wagonów budowy NRD. Choćby pierwsze z brzegu - wózki to zupełnie co innego.
Wózki akurat łatwo zmienić, dla przykładu podam, że wagony Y z NRD budowane dla PKP (poza sypialnymi), miały polskie wózki 4ANc, bo takie było życzenie zamawiającego, czyli PKP. Proszę o następne przykłady różnic. A podobieństwa, to przede wszystkim kształt pudła, a zwłaszcza charakterystyczny, szpiczasty profil dachu, wielkość i kształt okien (znacznie większe, niż np. w wagonach polskich, z zaokrąglonymi rogami). A wytyczne UIC spełniały również np. wagony francuskie, które jednak wyglądają zupełnie inaczej, niż Y polskie czy enerdowskie. Wagony z Győr mają jednak dużo więcej wspólnych cech z wagonami budowanymi w NRD. Ale jeżeli kolega @Preki ma jakieś poważne materiały, wskazujące na to, że wagony węgierskie nie były produkowane we współpracy z NRD, to bardzo proszę o ich przedstawienie.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Muszę przyznać się do błędu: to jednak są modele wagonów Y. Modele wagonów typu B, poprzedników typu Y, wydał parę lat temu Rivarossi. Piko wydało modele wagonów UIC Y budowy NRD z pierwszych serii. Nie są to dokładnie te same wagony, których modele produkuje Tillig, ale należą do tego samego typu. Tillig ma modele wagonów z nowszych serii, budowy fabryki w Bautzen, które w nomenklaturze niemieckiej bywają określane jako Y/B, albo Y-B (B od Bautzen). Przypuszczam, że Piko celowo wybrało nieco inne wagony, żeby nie powtarzać dokładnie tych samych modeli, co Tillig, tyle, że w lepszym wydaniu.
Oczywiście że są to Y-greki. Byłem zdziwiony tym wpisem, bo ale pomyłka została wyjaśniona. Na ten moment to najlepsze wagony moin zdaniem które wyszły. Ale to tylko moje zdanie.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Właśnie znalazłem bardzo ciekawe informację o stosunkowo mało znanym u nas składzie DDR mianowicie tzw." Istropolitan". Pociąg relacji Berlin - Lipsk - Drezno - Bratysława. Ciekawostką jest to co dokładnie szukałem we wpisach o polskich składach, czyli informacji o zestawieniu wagonów w realu i w modelu. I tutaj jest to wspaniale pokazane. O to mi chodziło.
 

Załączniki

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Mam pytanie do znawców, może Pan Harassek mnie teraz poratuje???
Czy taki wagon ( zaraz po utworzeniu DB AG ) jeździł w jakimkolwiek składzie międzynarodowym? Np do Polski lub Czech? Trafił mi się ten Wagon w pakiecie, jest prawie nowy i szkoda mi się go pozbywać.....
 

Załączniki

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
I jeszcze jedno pytanie do kolegów. Poniżej zdjęcie dwóch w zasadzie tych samych wagonów- typu YB/ Y-ABme kolei PKP i DR.
Oba z epoki IV. Polski wagon na 10 dużych okien, niemiecki 9. Oba są różnych firm ale na razie nie napiszę jakich. Moje pytanie brzmi: czy różnice w ilości okien pomiędzy tymi dwoma wagonami są rzeczywiście takie same jak w oryginale? Czy któryś z tych wagonów bardzo różni się od oryginału? Czy w rzeczywistości były to identyczne wagony tylko z innymi oznaczeniami ??
20211129_230443.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Z pewnością mógł jeździć za granicę. W Polsce mam zdjęcie z 1998 roku, ale nie jestem pewien, czy to była kuszetka (jak ten model), czy zwykła dwójka.

335 (35)a.jpg


zdjęcie dwóch w zasadzie tych samych wagonów- typu YB/ Y-ABme kolei PKP i DR.
Oba z epoki IV. Polski wagon na 10 dużych okien, niemiecki 9.
To nie są te same wagony. Wagon DR jest 1/2 klasy (ABme) i dlatego ma 9 przedziałów, wagon PKP to tylko 2 klasa (Bd), więc ma 10 przedziałów. Na PKP były tylko wagony 2 klasy budowy Bautzen. Oba modele są prawidłowe pod tym względem, choć wagon PKP ma pewne inne niezgodności z oryginałem.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Z pewnością mógł jeździć za granicę. W Polsce mam zdjęcie z 1998 roku, ale nie jestem pewien, czy to była kuszetka (jak ten model), czy zwykła dwójka.

Zobacz załącznik 856198


To nie są te same wagony. Wagon DR jest 1/2 klasy (ABme) i dlatego ma 9 przedziałów, wagon PKP to tylko 2 klasa (Bd), więc ma 10 przedziałów. Na PKP były tylko wagony 2 klasy budowy Bautzen. Oba modele są prawidłowe pod tym względem, choć wagon PKP ma pewne inne niezgodności z oryginałem.
Bardzo dziękuję za odpowiedź! Powoli zaczyna się coś tam układać. Jeszcze raz dziękuję!!
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
Ostatnio trafiłem na taki filmik na znanym portalu z filmami:

Pytania mam w związku z tym do mądrych kolegów dwa:
1) Dwubarwne malowanie wagonów osobowych (kremowo-zielone) wprowadzono bodaj 1981r. albo w 1983r. (pomijam kwestie formalne, chodzi tu o praktykę). Na filmie powyższym z 1991r. (ale nie tylko na nim) widać szereg wagonów reko, czy krótkich halberstadt'ów w malowaniu jeszcze wcześniejszym (oliwkowym) bądź w całości zielonym. Z czego to wynikało? Wydaje mi się, że daty rewizji wagonów tego rodzaju na pewno wymagały ich napraw w okresie między 1983, a 1991r. więc można by założyć, że ich czasie wagony powinny być przemalowane zgodnie z nowymi rozporządzeniami. Tak się jednak nie działo - pytanie więc dlaczego? Ktoś zna jakieś racjonalne wytłumaczenie?

2) W okolicy 2 minuty i 45 sekundy wjeżdża skład w którym jadą wagony PKP, jadą też DB, ale na końcu jadą 2 stodoły ze wschodu. Zastanawiam się co to może być za skład bo nie kojarzę takiego zestawienia. Wychodzi mi, że to może być pociąg D451 Franfurt am Main - Warszawa Wschodnia. Sęk w tym, że on nie prowadził wagonów sypialnych (przynajmniej ja ich nie pamiętam jadąc nim kilkukrotnie), nie potwierdza tego też służbowy RJ:
1638359896249.png


Miałby ktoś jakiś pomysł co do tych sowietów? Skąd one się tu wzięły? A może był jakiś jeszcze skład, który mi umknął? Warunek: wagony DR, PKP, DB i wschodnie w jednym pociągu.

Zdroofka
Andrzej
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
W okolicy 2 minuty i 45 sekundy wjeżdża skład w którym jadą wagony PKP, jadą też DB, ale na końcu jadą 2 stodoły ze wschodu. Zastanawiam się co to może być za skład bo nie kojarzę takiego zestawienia. Wychodzi mi, że to może być pociąg D451 Franfurt am Main - Warszawa Wschodnia. Sęk w tym, że on nie prowadził wagonów sypialnych (przynajmniej ja ich nie pamiętam jadąc nim kilkukrotnie), nie potwierdza tego też służbowy RJ:
Po pierwsze, ja tam nie widzę żadnych "stodół ze wschodu", są natomiast 2 wagony typu Y/UIC SŻD - to jednak drobna różnica. Przypomnę: "stodołami" nazywano wagony SŻD o radzieckiej skrajni, wykraczającej poza skrajnię UIC. Wagony te mogły jeździć w Polsce i innych krajach wschodnich tylko po wyznaczonych liniach. Po drugie, pociąg D451 prowadził wagony sypialne SŻD, w relacji Moskwa - Frankfurt - Moskwa i/lub Moskwa - Madryt/Genewa/Berno - Moskwa. Nie jestem tylko pewien, czy wagony SŻD jeździły codziennie, czy tylko w niektóre dni tygodnia. O tym pociągu i o tym samym filmie rozmawialiśmy wcześniej w tym wątku.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.369 137 19
1) Dwubarwne malowanie wagonów osobowych (kremowo-zielone) wprowadzono bodaj 1981r. albo w 1983r. (pomijam kwestie formalne, chodzi tu o praktykę). Na filmie powyższym z 1991r. (ale nie tylko na nim) widać szereg wagonów reko, czy krótkich halberstadt'ów w malowaniu jeszcze wcześniejszym (oliwkowym) bądź w całości zielonym. Z czego to wynikało? Wydaje mi się, że daty rewizji wagonów tego rodzaju na pewno wymagały ich napraw w okresie między 1983, a 1991r. więc można by założyć, że ich czasie wagony powinny być przemalowane zgodnie z nowymi rozporządzeniami. Tak się jednak nie działo - pytanie więc dlaczego? Ktoś zna jakieś racjonalne wytłumaczenie?
Nie powinienem zabierać głosu... ale się nie oprę. Niestety nie mam zielonego pojęcia z czego to wynika, ale wygląda to tak jakby w pewnym momencie podejmowano decyzje, które wagony mają mieć nowy schemat malowania i te przemalowano, a dalej zaprzestano przemalowywania i podczas napraw odnawiano ten schemat, w którym wagon przyjechał. Nielogiczne, prawda? Jednak jak wytłumaczyć to, że bez żadnego wysiłku można znaleźć fotografie i zdjęcia wykonane w latach 90-tych, na których uwieczniono wagony w zielonym/oliwkowym malowaniu? Poniżej kilka przykładów:

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12438_04&action=image&position=5
- autor: Volker Thalhäuser
- opis: "22.06.1994 - Hoppenrade | DB AG 202 137-6"

1994.06.22. - Hoppenrade - 202 137-6 z poc. os., fot. Volker Thalhäuser (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12754_21&action=image&position=5
- autor: Volker Thalhäuser
- opis: "17.07.1994 - Pockau-Lengefeld | DB AG 202 290-3"

1994.07.17. - Pockau Lengefeld - 202 290-3 z poc. os., fot. Volker Thalhäuser (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12559_21&action=image&position=2
- autor: Tim Zolkos
- opis: "24.12.1994 - Chemnitz, Südbahnhof | DB AG 202 277-0"

1994.12.24. - Chemnitz - 202 277-0 z poc. os., fot. Tim Zolkos (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12483_31&action=image&position=5
- autor: Christian Grabert
- opis: "30.01.1995 - Berlin-Schönefeld | DB AG 202 201-0"

1995.01.30. - Berlin Schönefeld - 202 201-0 z poc. os., fot. Christian Grabert (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12558_53&action=image&position=6
- autor: Stefan Zimny
- opis: "17.04.1995 - Neu Künkendorf | DB AG 202 276-2"

1995.04.17. - Neu Künkendorf - 202 276-2 z poc. os., fot. Stefan Zimny (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12546_22&action=image&position=5
- autor: nieznany, archiwum Ralf Wohllebe
- opis: "28.04.1995 - Weglinec | DB AG 202 264-8"

1995.04.28. - Węgliniec - 202 264-8 z poc. os., arch. Ralf Wohllebe (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12533_21&action=image&position=5
- autor: Volker Thalhäuser
- opis: "16.05.1995 - Ilmenau | DB AG 202 251-5"

1995.05.16. - Ilmenau - 202 251-5 z poc. os., fot. Volker Thalhäuser (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12467_21&action=image&position=7
- autor: Tom Radics
- opis: "1995 - Falkenstein (Vogtland) | DB AG 202 166-5"

1995 - Falkenstein - 202 166-5 z poc. os., fot. Tom Radics (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12406_21&action=image&position=3
- autor: Tobias Kußmann
- opis: "30.05.1995 - Mücheln | DB AG 202 105-3"

1995.05.30. - Mücheln - 202 105-3 z poc. os., fot. Tobias Kußmann (v100-online.de).jpg

- źródło: https://www.v100-online.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=lew_12760_21&action=image&position=10
- autor: Werner Nüse
- opis: "05.10.1996 - Feldberg | DB AG 202 296-0"

1996.10.05. - Feldberg - 202 296-0 z poc. os., fot. Werner Nüse (v100-online.de).jpg
 
Ostatnio edytowane:

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Nie rozumiem? Przecież te wagony w zielono-oliwkowym malowaniu, które pozostały po naprawach w swoim pierwotnym malowaniu, to głównie wagony reko, czyli przeznaczone do obsługi regionalnych pociągów osobowych o małym znaczeniu, przemalowanki tyczyły wagony wchodzące wskład pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych o większym znaczeniu, po prostu szkoda zachodu wg mnie było dla takich zwykłych wagonów...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Przyznam, że ja też pomyślałem o tym, iż nowy schemat malowania (kremowo-zielony) dotyczył wagonów przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego. To by tłumaczyło fakt, że wagony Reko w większości nigdy takiego malowania nie dostały, a z drugiej strony niektóre nowsze długie wagony (Y czy długie Halberstadty) też pozostały w jednolitej, zielonej barwie. Ale to są tylko moje spekulacje, nie mam żadnych informacji na ten temat. Może ktoś lepiej znający DR mógłby coś dodać w tej sprawie?
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Przyznam, że ja też pomyślałem o tym, iż nowy schemat malowania (kremowo-zielony) dotyczył wagonów przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego. To by tłumaczyło fakt, że wagony Reko w większości nigdy takiego malowania nie dostały, a z drugiej strony niektóre nowsze długie wagony (Y czy długie Halberstadty) też pozostały w jednolitej, zielonej barwie. Ale to są tylko moje spekulacje, nie mam żadnych informacji na ten temat. Może ktoś lepiej znający DR mógłby coś dodać w tej sprawie?
Tu nie działał schemat dalekobieżny, czy nie dalekobieżny. Wagony pasażerskie koleje DR (DDR) naprawiły w zakładach naprawczych RAW w Postdam (Poczdam) i Delitzsch. Zakład w Poczdamie zamiłowany był w barwie jednolitej zieleni i remontował wagony w takiej wersji dalej jeszcze w czasach w DBAG. RAW Delitzsch uczestniczył w nowych wersjach kolorystyki taboru DR (DDR) od lat i z tego RAW pochodziły przede wszystkim wagony w wersji dwukolorowej. Pozostająca jednokolorowość taboru to też znak czasów lat 80-tych w NRD kiedy to wprowadzano tzw. Sparlackierung (malowanie oszczędne) bez pasków, paseczków i podziałów kolorów - ot, taki znak kryzysu w Niemieckiej Republice Dramatycznej.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Mam pytanie do znawców, może Pan Harassek mnie teraz poratuje???
Czy taki wagon ( zaraz po utworzeniu DB AG ) jeździł w jakimkolwiek składzie międzynarodowym? Np do Polski lub Czech? Trafił mi się ten Wagon w pakiecie, jest prawie nowy i szkoda mi się go pozbywać.....
Tak jeździł za czasów Vereinigte Bahn -DBAG w pociągu Berlin-Warszawa-Berlin i to dokładnie w tym malowaniu i oznakowaniu.
Pozdrawiam
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
Po pierwsze, ja tam nie widzę żadnych "stodół ze wschodu", są natomiast 2 wagony typu Y/UIC SŻD - to jednak drobna różnica. Przypomnę: "stodołami" nazywano wagony SŻD o radzieckiej skrajni, wykraczającej poza skrajnię UIC.
Fakt. Mój skrót myślowy jest błędny, ale dla mnie wszystko co ze wschodu = "stodoła". Tak już mam. Sorry.

Wracając do tematu - nie wiedziałem że w pociągu Frankfurt - Warszawa jeździły też wagony SŻD. Jeździłem nim wiele razy i często z niego odbierałem ojca na dworcu głównym we Wrocławiu i nigdy takich wagonów w składzie nie widzialem, ale było to zasadniczo w piątki więc może faktycznie były to dni bez nich w planie.
Dzięki za wyjaśnienia.

Zdroofka
Andrzej
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
dla mnie wszystko co ze wschodu = "stodoła". Tak już mam. Sorry.
To może czas to zmienić? Skład Talgo RŻD trudno nazwać "stodołą". A sypialne wagony zgodne ze standardami UIC i RIC były eksploatowane przez SŻD już w latach 1960. O wprowadzaniu w błąd innych, mniej obeznanych czytelników już nie wspominam...
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Tak jeździł za czasów Vereinigte Bahn -DBAG w pociągu Berlin-Warszawa-Berlin i to dokładnie w tym malowaniu i oznakowaniu.
Pozdrawiam
Bardzo dziękuję za podpowiedź. A czy wiesz może jakie jeszcze wagony były w tym składzie? Albo inaczej, jakieś zdjęcia może masz? Zdjęcie Pana Andrzeja pokazuje konia i chyba jeszcze jeden wagon DB ABmü który też u siebie znajdę, ale reszta to jeszcze czarna dziura.....
Ostatnio trafiłem na taki filmik na znanym portalu z filmami:

Pytania mam w związku z tym do mądrych kolegów dwa:
1) Dwubarwne malowanie wagonów osobowych (kremowo-zielone) wprowadzono bodaj 1981r. albo w 1983r. (pomijam kwestie formalne, chodzi tu o praktykę). Na filmie powyższym z 1991r. (ale nie tylko na nim) widać szereg wagonów reko, czy krótkich halberstadt'ów w malowaniu jeszcze wcześniejszym (oliwkowym) bądź w całości zielonym. Z czego to wynikało? Wydaje mi się, że daty rewizji wagonów tego rodzaju na pewno wymagały ich napraw w okresie między 1983, a 1991r. więc można by założyć, że ich czasie wagony powinny być przemalowane zgodnie z nowymi rozporządzeniami. Tak się jednak nie działo - pytanie więc dlaczego? Ktoś zna jakieś racjonalne wytłumaczenie?

2) W okolicy 2 minuty i 45 sekundy wjeżdża skład w którym jadą wagony PKP, jadą też DB, ale na końcu jadą 2 stodoły ze wschodu. Zastanawiam się co to może być za skład bo nie kojarzę takiego zestawienia. Wychodzi mi, że to może być pociąg D451 Franfurt am Main - Warszawa Wschodnia. Sęk w tym, że on nie prowadził wagonów sypialnych (przynajmniej ja ich nie pamiętam jadąc nim kilkukrotnie), nie potwierdza tego też służbowy RJ:
Zobacz załącznik 856465

Miałby ktoś jakiś pomysł co do tych sowietów? Skąd one się tu wzięły? A może był jakiś jeszcze skład, który mi umknął? Warunek: wagony DR, PKP, DB i wschodnie w jednym pociągu.

Zdroofka
Andrzej

Ostatnio trafiłem na taki filmik na znanym portalu z filmami:

Pytania mam w związku z tym do mądrych kolegów dwa:
1) Dwubarwne malowanie wagonów osobowych (kremowo-zielone) wprowadzono bodaj 1981r. albo w 1983r. (pomijam kwestie formalne, chodzi tu o praktykę). Na filmie powyższym z 1991r. (ale nie tylko na nim) widać szereg wagonów reko, czy krótkich halberstadt'ów w malowaniu jeszcze wcześniejszym (oliwkowym) bądź w całości zielonym. Z czego to wynikało? Wydaje mi się, że daty rewizji wagonów tego rodzaju na pewno wymagały ich napraw w okresie między 1983, a 1991r. więc można by założyć, że ich czasie wagony powinny być przemalowane zgodnie z nowymi rozporządzeniami. Tak się jednak nie działo - pytanie więc dlaczego? Ktoś zna jakieś racjonalne wytłumaczenie?

2) W okolicy 2 minuty i 45 sekundy wjeżdża skład w którym jadą wagony PKP, jadą też DB, ale na końcu jadą 2 stodoły ze wschodu. Zastanawiam się co to może być za skład bo nie kojarzę takiego zestawienia. Wychodzi mi, że to może być pociąg D451 Franfurt am Main - Warszawa Wschodnia. Sęk w tym, że on nie prowadził wagonów sypialnych (przynajmniej ja ich nie pamiętam jadąc nim kilkukrotnie), nie potwierdza tego też służbowy RJ:
Zobacz załącznik 856465

Miałby ktoś jakiś pomysł co do tych sowietów? Skąd one się tu wzięły? A może był jakiś jeszcze skład, który mi umknął? Warunek: wagony DR, PKP, DB i wschodnie w jednym pociągu.

Zdroofka
Andrzej

Odp.1 Do Sheriffa. W 1991 roku Kolej jeszcze funkcjonowała osobno w Niemczech. Dopiero wiosną 1994 roku oficjalnie powstało DB AG które pierwsze co zrobiła to zwolniła ok.4.000 ludzi i zezłomowała ok 60% taboru przejętego za 1 DM. Wagony o które pytasz nie były przemalowywane z powodu braku środków dlatego wyglądają tak jak wcześniej, natomiast naprawy rewizyjne musiały być zrobione żeby te wagony w ogóle mogły jeździć. To było priorytetem w tych trudnych czasach dla DDR ponieważ jak wspomniałem na początku w tym czasie oba zarządy ( DB,DR ) były de facto nadal osobnymi tworami prawnymi a dla DR była to sprawa wręcz honorowa żeby ich wagony ze znakiem DR jeździły po Europie. Zresztą mam na ten temat fajny film.

Odp.2. Myślę że wagony radzieckie były doczepiane pomiędzy Lipskiem a Cottbus. Oficjalnie lub nie ale wojsk rosyjskich w NRD było tak na prawdę ok 500.000 chłopa i bodajże tak naprawdę dopiero w 1994 roku ostatni "obrońcy pokoju" opuścili NRD. To niesamowite trochę bo właśnie dzisiaj wytrawiam na sprzedaż 4 nowiutkie wagony rosyjskie pasujące do tych składów.
 

Podobne wątki