W zeszłym roku bardzo dobrze przyjętą nowością firmy Piko był model lokomotywy spalinowej serii 107.
Zanim jednak zaprezentuję model chciałbym trochę przybliżyć pierwowzór.
Pod koniec lat 50 tych koleje DR potrzebowały nowych lokomotyw do pracy manewrowej. Wtedy rodzimy przemysł nie był w stanie dostarczyć takich lokomotyw bo prace nad własnymi projektami jeszcze nie były gotowe. Zdecydowano się na zakup sprawdzonej konstrukcji lokomotywy T435.0 produkowanej w Czechosłowacji w zakładach CKD Praha. Dla DR dostarczono 20 lokomotyw w roku 1962. Także dla przemysłu dostarczono 16 lokomotyw. Lokomotywy dla DR oznaczono serią V75 a po wprowadzeniu nowego systemu oznaczeń, od roku 1970-go serią 107. Lokomotywy napędzał wolnoobrotowy silnik wysokoprężny 6 cylindrowy rzędowy o mocy 750 KM. W odróżnieniu od preferowanych w Niemczech przekładni hydraulicznych w lokomotywach V75/107 zastosowano przekladnię elektryczną z pradnicą główną prądu stałego i czterema silnikami trakcyjnymi. Starsze lokomotywy budowane dla CSD i przemysłu posiadały wózki typu amerykańskiego które okazały się niezbyt udane. Lokomotywy Dla DR i nowsze dla CSD miały już wózki wahaczowe które miały dużo lepsze właściwości techniczne. Ten rodzaj wózków był nadal rozwijany i z pewnymi zmianami stosowany w większości lokomotyw spalinowych 4 osiowych produkowanych w Czechosłowacji. Lokomotywy tej serii okazały się bardzo udane i obsługiwały prace manewrowe oraz pociągi robocze w rejonie Lipska i okolic. Ze względu na stosunkowo niedużą liczbę lokomotyw tej serii oraz dostarczenie dużych ilości lokomotyw spalinowych przez przemysł niemiecki lokomotywy serii 107 na DR wycofano z eksploatacji w połowie lat 80 tych. Cześć z nich trafiła do zakładów przemysłowych gdzie jeszcze je eksploatowano przez wiele lat pozostałe zostały zezłomowane. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć Tutaj i Tutaj .
I kilka zdjęć pozyskanych Tutaj .
Pierwsze modele lokomotyw serii V75/ 107 i T435 pojawiły się w latach 60-tych w skali TT produkowane przez firmę Zeuke. Pierwsze wykonanie nie miało barierek bocznych i napędzany był pierwszy wózek. Później firma BTTB następca firmy Zeuke całkowicie przekonstruowała model w praktyce był to całkiem nowy model już ze wszystkimi barierkami dość brzydkimi i napędem na 2 i 3 oś. Dziwna rzecz to całkiem nowa forma obudowy moim zdaniem z bardziej grubym grawerunkiem, w sumie to starsza obudowa wygląda znacznie lepiej (poza gołym plastikiem oczywiście).
Na model w skali H0 niestety trzeba było dość długo czekać. Nie wiem dokładnie ale blisko 20 lat temu pojawił się model sprzedawany pod marką CS Train. O ile mi wiadomo była to współpraca z firmą PMT która później sprzedawała modele tych lokomotyw pod własną marką. Produkcja nigdy nie była zbyt duża. Stąd ich mała dostępność na rynku.
Model wykonany bardzo ładnie i z dbałością o szczegóły.
Dla mnie dużym zaskoczeniem był fakt że firma Piko zainteresowała się tą konstrukcją i w zeszłym roku wypuściła na rynek model lokomotywy 107 009-3. Lokomotywa jest nadzwyczaj pięknie wykonana z bardzo pięknie wykonanymi barierkami jakich mogły by pozazdrościć nasze SM42. Także napęd jest już realizowany silnikiem 5 biegunowym. Płytka z gniazdem Plux22. Z tabeli funkcji zamieszczonej w instrukcji można wywnioskować że model jest przygotowany do obsługi sprzęgów sterowanych zdalnie. Ja jeszcze w moim modelu nie instalowałem dekodera by sprawdzić działanie funkcji oświetlenia.
I widok dachu.
Na koniec 107 009-3 w skali 1:1 zdjęcie ze strony podanej wcześniej.
Zanim jednak zaprezentuję model chciałbym trochę przybliżyć pierwowzór.
Pod koniec lat 50 tych koleje DR potrzebowały nowych lokomotyw do pracy manewrowej. Wtedy rodzimy przemysł nie był w stanie dostarczyć takich lokomotyw bo prace nad własnymi projektami jeszcze nie były gotowe. Zdecydowano się na zakup sprawdzonej konstrukcji lokomotywy T435.0 produkowanej w Czechosłowacji w zakładach CKD Praha. Dla DR dostarczono 20 lokomotyw w roku 1962. Także dla przemysłu dostarczono 16 lokomotyw. Lokomotywy dla DR oznaczono serią V75 a po wprowadzeniu nowego systemu oznaczeń, od roku 1970-go serią 107. Lokomotywy napędzał wolnoobrotowy silnik wysokoprężny 6 cylindrowy rzędowy o mocy 750 KM. W odróżnieniu od preferowanych w Niemczech przekładni hydraulicznych w lokomotywach V75/107 zastosowano przekladnię elektryczną z pradnicą główną prądu stałego i czterema silnikami trakcyjnymi. Starsze lokomotywy budowane dla CSD i przemysłu posiadały wózki typu amerykańskiego które okazały się niezbyt udane. Lokomotywy Dla DR i nowsze dla CSD miały już wózki wahaczowe które miały dużo lepsze właściwości techniczne. Ten rodzaj wózków był nadal rozwijany i z pewnymi zmianami stosowany w większości lokomotyw spalinowych 4 osiowych produkowanych w Czechosłowacji. Lokomotywy tej serii okazały się bardzo udane i obsługiwały prace manewrowe oraz pociągi robocze w rejonie Lipska i okolic. Ze względu na stosunkowo niedużą liczbę lokomotyw tej serii oraz dostarczenie dużych ilości lokomotyw spalinowych przez przemysł niemiecki lokomotywy serii 107 na DR wycofano z eksploatacji w połowie lat 80 tych. Cześć z nich trafiła do zakładów przemysłowych gdzie jeszcze je eksploatowano przez wiele lat pozostałe zostały zezłomowane. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć Tutaj i Tutaj .
I kilka zdjęć pozyskanych Tutaj .
Pierwsze modele lokomotyw serii V75/ 107 i T435 pojawiły się w latach 60-tych w skali TT produkowane przez firmę Zeuke. Pierwsze wykonanie nie miało barierek bocznych i napędzany był pierwszy wózek. Później firma BTTB następca firmy Zeuke całkowicie przekonstruowała model w praktyce był to całkiem nowy model już ze wszystkimi barierkami dość brzydkimi i napędem na 2 i 3 oś. Dziwna rzecz to całkiem nowa forma obudowy moim zdaniem z bardziej grubym grawerunkiem, w sumie to starsza obudowa wygląda znacznie lepiej (poza gołym plastikiem oczywiście).
Na model w skali H0 niestety trzeba było dość długo czekać. Nie wiem dokładnie ale blisko 20 lat temu pojawił się model sprzedawany pod marką CS Train. O ile mi wiadomo była to współpraca z firmą PMT która później sprzedawała modele tych lokomotyw pod własną marką. Produkcja nigdy nie była zbyt duża. Stąd ich mała dostępność na rynku.
Model wykonany bardzo ładnie i z dbałością o szczegóły.
Dla mnie dużym zaskoczeniem był fakt że firma Piko zainteresowała się tą konstrukcją i w zeszłym roku wypuściła na rynek model lokomotywy 107 009-3. Lokomotywa jest nadzwyczaj pięknie wykonana z bardzo pięknie wykonanymi barierkami jakich mogły by pozazdrościć nasze SM42. Także napęd jest już realizowany silnikiem 5 biegunowym. Płytka z gniazdem Plux22. Z tabeli funkcji zamieszczonej w instrukcji można wywnioskować że model jest przygotowany do obsługi sprzęgów sterowanych zdalnie. Ja jeszcze w moim modelu nie instalowałem dekodera by sprawdzić działanie funkcji oświetlenia.
I widok dachu.
Na koniec 107 009-3 w skali 1:1 zdjęcie ze strony podanej wcześniej.
- 3
- 4
- 4
- Pokaż wszystkie