• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
W zeszłym roku bardzo dobrze przyjętą nowością firmy Piko był model lokomotywy spalinowej serii 107.
Zanim jednak zaprezentuję model chciałbym trochę przybliżyć pierwowzór.
Pod koniec lat 50 tych koleje DR potrzebowały nowych lokomotyw do pracy manewrowej. Wtedy rodzimy przemysł nie był w stanie dostarczyć takich lokomotyw bo prace nad własnymi projektami jeszcze nie były gotowe. Zdecydowano się na zakup sprawdzonej konstrukcji lokomotywy T435.0 produkowanej w Czechosłowacji w zakładach CKD Praha. Dla DR dostarczono 20 lokomotyw w roku 1962. Także dla przemysłu dostarczono 16 lokomotyw. Lokomotywy dla DR oznaczono serią V75 a po wprowadzeniu nowego systemu oznaczeń, od roku 1970-go serią 107. Lokomotywy napędzał wolnoobrotowy silnik wysokoprężny 6 cylindrowy rzędowy o mocy 750 KM. W odróżnieniu od preferowanych w Niemczech przekładni hydraulicznych w lokomotywach V75/107 zastosowano przekladnię elektryczną z pradnicą główną prądu stałego i czterema silnikami trakcyjnymi. Starsze lokomotywy budowane dla CSD i przemysłu posiadały wózki typu amerykańskiego które okazały się niezbyt udane. Lokomotywy Dla DR i nowsze dla CSD miały już wózki wahaczowe które miały dużo lepsze właściwości techniczne. Ten rodzaj wózków był nadal rozwijany i z pewnymi zmianami stosowany w większości lokomotyw spalinowych 4 osiowych produkowanych w Czechosłowacji. Lokomotywy tej serii okazały się bardzo udane i obsługiwały prace manewrowe oraz pociągi robocze w rejonie Lipska i okolic. Ze względu na stosunkowo niedużą liczbę lokomotyw tej serii oraz dostarczenie dużych ilości lokomotyw spalinowych przez przemysł niemiecki lokomotywy serii 107 na DR wycofano z eksploatacji w połowie lat 80 tych. Cześć z nich trafiła do zakładów przemysłowych gdzie jeszcze je eksploatowano przez wiele lat pozostałe zostały zezłomowane. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć Tutaj i Tutaj .
I kilka zdjęć pozyskanych Tutaj .
5691-1972-10-03-03-large.jpg
5686-1974-09-11-02-large.jpg
5686-1973-03-00-02-large.jpg

Pierwsze modele lokomotyw serii V75/ 107 i T435 pojawiły się w latach 60-tych w skali TT produkowane przez firmę Zeuke. Pierwsze wykonanie nie miało barierek bocznych i napędzany był pierwszy wózek. Później firma BTTB następca firmy Zeuke całkowicie przekonstruowała model w praktyce był to całkiem nowy model już ze wszystkimi barierkami dość brzydkimi i napędem na 2 i 3 oś. Dziwna rzecz to całkiem nowa forma obudowy moim zdaniem z bardziej grubym grawerunkiem, w sumie to starsza obudowa wygląda znacznie lepiej (poza gołym plastikiem oczywiście).
7b82ec1c44ffbc0a0e5be1553975.jpeg
BEP139-Berliner-TT-2620-Diesellok-BR-107-001-0-der-DR-Modelleisenbahn-Modellbahn-Spur-TT-005 (2).jpg

Na model w skali H0 niestety trzeba było dość długo czekać. Nie wiem dokładnie ale blisko 20 lat temu pojawił się model sprzedawany pod marką CS Train. O ile mi wiadomo była to współpraca z firmą PMT która później sprzedawała modele tych lokomotyw pod własną marką. Produkcja nigdy nie była zbyt duża. Stąd ich mała dostępność na rynku.
AJ091-Cstrain-72021-Diesellok-BR-107-004-006.jpg

Model wykonany bardzo ładnie i z dbałością o szczegóły.
Dla mnie dużym zaskoczeniem był fakt że firma Piko zainteresowała się tą konstrukcją i w zeszłym roku wypuściła na rynek model lokomotywy 107 009-3. Lokomotywa jest nadzwyczaj pięknie wykonana z bardzo pięknie wykonanymi barierkami jakich mogły by pozazdrościć nasze SM42. Także napęd jest już realizowany silnikiem 5 biegunowym. Płytka z gniazdem Plux22. Z tabeli funkcji zamieszczonej w instrukcji można wywnioskować że model jest przygotowany do obsługi sprzęgów sterowanych zdalnie. Ja jeszcze w moim modelu nie instalowałem dekodera by sprawdzić działanie funkcji oświetlenia.
20210115_105740(1)~3.jpg
20210115_105804(1).jpg
20210115_105824(1).jpg
20210115_105849(1).jpg
20210115_105916(1).jpg
20210115_105959(1).jpg

I widok dachu.
20210115_110038(1).jpg

Na koniec 107 009-3 w skali 1:1 zdjęcie ze strony podanej wcześniej.
5689-1972-10-03-02-large.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Przedwczoraj ciekawość wzięła górę i "wszedłem" do środka. Obudowa jest przykręcona do podwozia 3 wkrętami. Dwa są dostępne pod kabiną a trzeci jest dostępny po zdjęciu górnej żaluzji (trzeba bardzo delikatnie podważyć paznokciem w kilku miejscach) i wentylatora.
20210116_210842(1).jpg
20210116_210812(1).jpg

We wnętrzu znajduje się jeszcze jakaś płytka z wlutowanym kondensatorem, nie bardzo wiem doczego służy.
Na zdjęciu jeszcze z zaślepką. Potem zamontowalem pożyczony dekoder od innej lokomotywy która jest aktualnie rozebrana i przetestowałem funkcje. Niestety miałem do testu dekoder firmy Lais z czterema funkcjami Aux więc udało mi się tylko uzyskać podstawowe funkcje oświetlenia ; białe i czerwone oraz wnętrza kabiny.
Co ciekawe na tym dekoderze nawet udało się uzyskać w miarę dobrą jazdę co nie jest oczywiste w modelach Piko.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Gdyby modele w wielkości TT były zauważalnie tańsze od tych w H0 i byłby ich większy wybór to kto wie... może bym się nie oparł pokusie zmiany skali...


Takie widoki zawsze dają do myślenia...
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Gdyby modele w wielkości TT były zauważalnie tańsze od tych w H0 i byłby ich większy wybór to kto wie... może bym się nie oparł pokusie zmiany skali...


Takie widoki zawsze dają do myślenia...
Jeżeli masz własne bardzo duże pomieszczenie /przykładowo 10 x 5 metrów/, wtedy problem skali to tylko problem kasy. Za kadencji DDR i całej tej epoki minionej w warunkach własnego "M" mogłeś wyrzeźbić tyle na ile metraż własnego pokoju pozwalał. Wtedy ceny Piko oraz BTTB były mniej więcej porównywalne, socjalistyczna urawniłowka...jakość wykonania taka sama...
Pamiętam, że wtedy skala TT była w Polsce mniej popularna...
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
410 8 0
Modele w TT tańsze wiele nie będą, może o koszt surowca, ale za to mają jedną zaletę - miejsce. Jako że to temat o kolei DR to w tej skali jest największy wybór modeli, porównywalny z H0. Peryferie do budowy makiety też są w dużym wyborze.
Na zdjęciu moje parowozy TT. Modele nie przypominają starych wyrobów bttb, choć np obudowa 01 jest jeszcze z czasów NRD. Ale napęd nowy, silniki mashimy i tilliga, gniazdo dekodera 6 pin, no i cichutka płynna jazda
IMG_20210212_131657_copy_1600x900.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
ceny Piko oraz BTTB były mniej więcej porównywalne, socjalistyczna urawniłowka...jakość wykonania taka sama...
No jednak za czasów NRD modele w H0 były lepsze, niż TT. I nie wynikało to tylko z wielkości. Niektóre modele Piko w N były lepsze od ich odpowiedników w TT produkcji BTTB, na przykład wagony osobowe typu B. BTTB miało tendencję do większego upraszczania modeli, większego, niż wynikałoby to tylko ze skali.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Niektóre modele Piko w N były lepsze od ich odpowiedników w TT produkcji BTTB
:LOL::eek:Piko N - jak sięgam pamięcią do czasów NRD było robione co najwyżej przeciętnie... Miało może jedną przewagę - kilka modeli wagonów towarowych wypuszczono w tej tylko skali!. A potem kiedy państwo Honeckera zaczęło się kończyć - w sklepach enerdowskich, nawet tych specjalistycznych, była dostępna już tylko skala N...
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Taką ciekawą fotografię zobaczyłem dzisiaj na znanym portalu społecznościowym:

- źródło: www.facebook.com/groups/607660262755354/permalink/1747857638735605
- autor: Wolfgang Bügel
- opis: "1977 Berlin-Oberschöneweide Edisonstraße 'Bullenbahn' Lok L15 mit Güterzug"

1977 - Berlin Oberschöneweide, Edisonstraße - ''Bullenbahn'' lok. L15 z poc. tow., fot. Wolf...jpg


Uwagę prócz dwóch "lokomotyw tramwajowych" przyciąga "najczystszy" w składzie, wagon z rodziny wagonów Gags, a jeśli się nie mylę, to jest to nasz polski wagon z rodziny wagonów typu 401K, niemal calutki w bieli...

Co nieco o "Bullenbahn" można się dowiedzieć z tej strony: http://www.biuub.de/i_o_schoneweide.html .

Określenie "lokomotywa tramwajowa", którego użyłem, chyba w tym przypadku będzie niewłaściwe. Z jednego z komentarzy pod powyższą fotografią można wyczytać, że była to "Tak zwana bycza kolej. Torowisko nie było dzielone z tramwajami. Na niektórych odcinkach tory biegły równolegle. Kolej obsługiwała wiele bocznic.", zatem były to de facto kolejowe elektryczne lokomotywy, ale dodałbym - przemysłowe, czyli małych rozmiarów, małej mocy, niewielkich prędkości.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
W tym roku firma Roco wydała zestaw dwóch wagonów teleskopowych, opisany jako zestaw wagonów DB. Mowa o zestawie 76041. Na stronie producenta jest dostępne zdjęcie gotowych modeli. Zamieszczam je poniżej.

roco_76041_m.jpg


Jak widać wagony posiadają biało-czarny "keks" DB, natomiast w oznaczeniach jest wpisane DR, a z drugiej strony liczba oznaczająca zarząd kolejowy (3. i 4. cyfra numeru), czyli 80, ewidentnie wskazuje na DB. O co zatem chodzi? To błąd producenta modeli, który wpisał w oznaczeniach DR zamiast DB?

Roco wydało także drugi zestaw wagonów teleskopowych - 76042, ale ten jest opisany prawidłowo:

roco_76042_m.jpg
 
Ostatnio edytowane:

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
A nie jest to jakiś okres przejściowy pomiędzy 03.10.1990 a 91, tzn. okres po zjednoczeniu gdzie obydwa przedsiębiorstwa jeszcze istniały, ale miały w planach połączenie? Jak sam napisałeś jest tam logotyp DB sprzed zjednoczenia ale oznaczenia są jakieś, takie mieszane. Może w praktyce tak było tzn. zmieniono częściowo numery a wagon wchodził do eksploatacji w DB jako nowy DB z częściowym oznaczeniem DR.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.351 473 107
Hmmm, trochę to dziwne. Keks na wagonach DR? Wydaje się to raczej mało prawdopodobne. Jak już, to raczej winno być nowe logo DB i ewentualnie w oznaczeniu literowym DR, ale raczej nie keks...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
A nie jest to jakiś okres przejściowy pomiędzy 03.10.1990 a 91, tzn. okres po zjednoczeniu gdzie obydwa przedsiębiorstwa jeszcze istniały, ale miały w planach połączenie?
Okres przejściowy był znacznie dłuższy, bo połączenie DB z DR w DB AG nastąpiło dopiero 1 stycznia 1994 roku. W tym okresie rzeczywiście różne rzeczy się działy, ale raczej trudno mi sobie wyobrazić wagon z logo Deutsche Bundesbahn i numerem zarządu 80, ale z oznaczeniem DR - Deutsche Reichsbahn. Dla przykładu, lokomotywy DR serii 143 (ex 243) były wydzierżawione DB i używane przez S-Bahn w Zagłębiu Ruhry, ale zachowały oznaczenia i numery DR. Trochę spekuluję, mogło się zdarzyć, że dla celów marketingowych wagonie wynajętym od innej kolei naklejono logo użytkownika, ale oznaczenie literowe powinno się zgadzać z numerem zarządu, więc połączenie numeru 80 ze skrótem DR wydaje mi się mocno wątpliwe. A ponieważ omawiane wagony są budowy zachodnioniemieckiej i pochodzą z DB, to będąc wypożyczone na DR mogły zachować logo DB i powinny mieć numer 80 i znak DB. A jeżeli były formalnie przekazane DR, to nawet, jeżeli nie zamalowano keksa, to powinny mieć numer zarządu 50 i oznaczenie DR. Nie potrafię sobie wytłumaczyć oznaczeń na tych modelach, chyba, że to po prostu błąd wizualizacji.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Zestaw 76042 jest jak najbardziej prawidłowy. Są to wagony Shimmns [4670] zakupine przez DR z zakresu numerów 467 0 331 do 467 0 620 zbudowane w liczbie 290 sztuk przez WB Dessau i LHB w latach 1992 - 94.
Natomiast zestaw wagonów DB Shimmns 708 ma błąd w oznaczeniu bo powinno być DB zamiast DR. Zakres numerów jest prawie zgodny z zakresem numerów wagonów DB. Więc o żadnym oznaczeniu DR nie mogło być mowy. Mam nadzieję ze to tylko wizualizacja i ostateczne modele będą opisane prawidłowo. Także keks DB na czarnym tle na wagonie w kolorze innym niż czarny wydaje mi się nieprawidłowy bo takiego na żadnym zdjęciu nie spotkałem. Owszem był stosowany keks DB (Bundesbahn) na tle czerwonym od końca lat 80 tych do połączenia kolei niemieckich w DB AG.
Co do numerów wagonów to opieram się na opracowaniu Stefana Carstensa z roku 1998 go i tam jest wykaz numerów wagonów typu 708 które budowano od roku 1976 (prototyp) seryjnie 1978 - 93 według dokumentacji standardowej UIC.
Wagony o numerach 466 8 000 -9 320 miały wózki typu BA665 a budowane od roku 1980 go wózki typu BA 652 (takie są w modelach Roco) i nieliczne wagony otrzymały wózki typu BA 642.
Numery 466 9 321 - 9 563, 466 9 621 - 9 999, 467 0 000 - 0290, 467 0291 - 0 330 (BA 642) i 467 0621 - 0 790. W tej numeracji jest luka 467 0 331 - 0 620 dla wagonów DR i 466 9 564 - 466 9 620 nie wiadomej przyczyny. Wagony z zestawu DB mają numery 466 9 625 i 466 9 618 i ten ostatni numer jest z zakresu tej drugiej luki w numeracji co daje podejrzenie że wagon o tym numerze nie istniał.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.351 473 107
Piko opublikowało na swoim kanale YT (
) film z prezentacji swoich najnowszych modeli wagonów typu Y. Czy dobrze mi się wydaje, że na filmie (2:35) na tablicy kierunkowej jest relacja do Krakowa Gł. przez Katowice? Jeśli tak, to jaki to miał by być pociąg (wagony mają rewizję z 1969 roku) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Czy dobrze mi się wydaje, że na filmie (2:35) na tablicy kierunkowej jest relacja do Krakowa Gł. przez Katowice?
Dobrze się koledze @DieselPower wydaje, na tablicy jest relacja Berlin - Frankfurt/O - Kunowice - Rzepin - Zielona Góra - Wrocław - Katowice - Kraków Gł. Widać to wyraźnie, ale oczywiście nie na telefonie. ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
No właśnie pociąg Berlin - Kunowice - Wrocław - Katowice - Kraków. Co tu jeszcze można powiedzieć? Nie mam rozkładu jazdy z tamtych lat, jak ktoś ma, to może poda więcej szczegółów, ale był taki pociąg.
 

Podobne wątki