• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Tutaj wielka prośba do Kolegi Jarząbka o ile będzie tak uprzejmy by przedstawił zestawienia pociągów;
388/4603 - 389/6404 Katowice- Berlin
Proszę bardzo:

Katowice - Berlin 4603 (388)
Katowice-Berlin-4603 (388).jpg


Berlin - Katowice - 6404 (389)

Berlin-Katowice-6404 (389).jpg

A także pociągi z kierunków Warszawskich
To pierwszy - Warszawa - Frankfurt:

Wwa Gł. - Frankfurt M. 1601 (450)

Wwa-Frankfurt-1601 (450).jpg

Frankfurt - Wwa Gł. - 6102 (451)
Frankfurt-Wwa-6102 (451).jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jeszcze na chwileczkę wrócę do zdjęcia z SP45-077 w okolicach Opalenicy.

Zdjęcie zostało zrobione w dniu 23 kwietnia 1976 r. Na poniższym skanie widać zestawienie pociągu nr 17005 obowiązujące od dnia 27 września 1975 r do końca rozkładu jazdy 1975/76.
Pierwszy wyszczególniony w zestawieniu jest wagon SZD nr 174- rel. Moskwa - Hoek v. Holland. Wagon kursował we wtorki, czwartki, soboty i niedziele. Tak się składa, że 23 kwietnia 1976 r. to piątek, czyli tego wagonu nie ma na zdjęciu.
Następny to wagon DB nr 171 w rel. Moskwa - Hoek v. Holland - pytanie do znawców - czy jest możliwe, że na zdjęciu jest wagon DB, może ten pierwszy za bagażowym. Jeżeli tak to zagadka jest rozwiązana. Na zdjęciu widać jeszcze jeden wagon a na zestawieniu widać ... rezerwę. :)
Wwa-Berlin-17005 (244)-Kopia.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Przejrzałem się jeszcze temu zdjęciu i rzeczywiście pierwszy wagon za bagazowym może być DB. Co za tym przemawia; niski dach ale o bardziej okrągłym profilu niż trapezowe profile wagonów PKP, wieksza liczba okien, wyraźnie widoczny ciemniejszy pas ostoi wagonu. Nad częścią okien i ile to nie jakieś refleksy widać chyba pas 1 kl czyli to może być wagon ABum/ABm DB. Następny wagon ma wysoki dach czyli jest to wagon DR i też nad częścią okien widać pas czyli to chyba też wagon ABme.
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
W takim razie kolejne pytanie.

Jakiego typu wagony DB 1/2 klasy trafiały do Polski w pociągach międzynarodowych w latach 70. i 80. ?
Najczęściej udokumentowany na zdjęciach wagon DB 1/2 kl. w latach 70. to ABm225 w niebiesko-kremowym malowaniu (np. Berolina w latach 70. i 80.)
Poniżej pozwoliłem sobie zamieścić skany w powiększeniu z książki "Internationale Schnellzüge in der DDR: 1949 bis 1990". Na zdjęciach wagony DB jadące w składzie Beroliny w latach 70. i 80.

Berolina we wrześniu 1976: źródło "Internationale Schnellzüge in der DDR: 1949 bis 1990"
abm225.JPG




Berolina w kwietniu 1984: źródło "Internationale Schnellzüge in der DDR: 1949 bis 1990"
abm225_1.JPG



Nie widziałem nigdzie zdjęcia tego wagonu ABm225 w oliwkowym malowaniu, a na wielu fotkach pociągów z okresu lat 70. jest też oliwkowy wagon DB 1/2 kl.
Czy do poc. międzynarodowych wstawiano także inne wagony - np. ABm223 w oliwkowym malowaniu (te miały niższą prędkosc dop. 140km/h) taki jak model PIKO 59621 ???

poniżej Berolina - marzec 1975 rok: źródło "Internationale Schnellzüge in der DDR: 1949 bis 1990"
abm223.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Czy do poc. międzynarodowych wstawiano także inne wagony - np. ABm223 w oliwkowym malowaniu (te miały niższą prędkosc dop. 140km/h) taki jak model PIKO 59621 ???
Nie pamiętam tych wagonów w zielonym malowaniu, ale z pewnością przyjeżdżały w latach 1970-tych w malowaniu ocean-blau/beige, czyli kremowo/oceaniczno-niebieskie. Pisałem o tym tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/mój-tabor.5433/page-24 Ja mam modele tych wagonów produkcji L.S. Models sprzed paru lat, a teraz są one produkowane przez Piko, także w tym malowaniu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Na zdjęciach 1 i 3 są wagony ABm223/ABum223. Zdjęcie środkowe to ABm225.
Wagony ABum221 i 222 to były prototypy.
Do produkcji seryjnej trafiły wagony ABum223 w roku 1955 jakoBC4umg55 których wyprodukowano 357 sztuk.
Potem od roku 1962 go wyprodukowano 55 wagonów ABum224 które zamiast drzwi jednoskrzydlowych otrzymały drzwi łamane.
Od roku 1964 go w wagonach zaczęto montować szersze okna . Te wagony to późniejsze ABm225 których wyprodukowano 302 sztuk.
Wszystkie te typy były malowane na kolor zielony, chociaż nie wiem czy ostatnie ABm225 nie miały dwukolorowego malowania od roku 1974 go.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Zgadza się. Wyraziłem się nieprecyzyjne. Faktem jest że nowy schemat malowania na DB zaczęto wprowadzić od roku 1974 go. Niemniej wagony malowane według starego schematu jeszcze były spotykane dość długo. Faktem jest że wagony przyjezdzajace do Polski dość szybko pojawiły się w nowym malowaniu.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jeszcze jeden bardzo ciekawy pociąg z tamtego okresu - Bohemia z Warszawy do Pragi i Lipska 1603 (252)/6104 (253), rozłączany i łączony we Wrocławiu. Obciążenie 750 ton, 17 wagonów.
W zestawieniu wagony polskie, czechosłowackie i niemieckie.

Wwa - Wrocław - Praha/Leipzig - 1603 (252)

Wwa-Praha-Leipzig-1603 (252) Bohemia (1).jpg
Wwa-Praha-Leipzig-1603 (252) Bohemia (2).jpg


I relacja powrotna - Praha/Leipzig - Wrocław - Warszawa - 6104 (253)
Praha-Leipzig-Wwa-6104 (253) Bohemia (1).jpg
Praha-Leipzig-Wwa-6104 (253) Bohemia (2).jpg
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
Na zdjęciu jest najprawdopodobniej pociąg nr 17005 (244) rel. Wwa Gdańska -Berlin. Zgodnie z zestawieniem powinien być wagon bagażowy DR, ale tu widać wagon PKP.
Czy w pociągach międzynarodowych trafiały się także starsze konstrukcje wagonów bagażowych DR np. Pw4 ? Czy tylko wagony bagażowe Reko Dge. Model na poniższym zdjęciu nosi oznaczenia według których powinien być dopuszczony do ruchu międzynarodowego

packwagen.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Nie przypominam sobie tego typu wagonów bagażowych DR. Natomiast w przypadku wagonu ze zdjęcia z okolic Opalenicy prawdopodobnie wagony bagażowe DR kursowały na zmianę z wagonami bagażowymi PKP, tak jak w poniższym przypadku wagonów pocztowych DR/PKP.

Warszawa - Berlin 17107 (394)

Wwa-Berlin 17107 (394).jpg

Berlin - Warszawa - 7102 (395)
Berlin-Wwa 7102 (395).jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Bardzo dziękuję koledze Jarząbkowi za powyższe zestawienia. Mnie szczególnie interesuje pociąg 450/451 Warszawa/Kraków - Franfurt n. M (z wagonami do Paryża) z drugiej połowy lat 1970-tych. Rozumiem, że podane wyżej zestawienie jest też z roku 1975/76 (w tekście akurat w tym wypadku nigdzie nie widziałem roku). A czy byłaby szansa na dokładniejsze informacje, w tym zestawienia składów na odcinku Warszawa - Wrocław - Legnica - Węgliniec i Kraków - Wrocław - J. Góra - Węgliniec z okresu, kiedy część warszawska jeździła przez Legnicę, a część krakowska przez J. Górę? Wydaje mi się, że tak właśnie było w latach 1977-78 i później, ale nie mam pewności.
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
Jeszcze w nawiązaniu do składu pociągu D 484/3604 - 485/6303 Leipzig - Przemyśl pozwolę sobie dołączyć poniższe foto.
Pociąg D484 Przemyśl - Leipzig prowadzony wrocławską SP45-155 przejeżdża przez graniczny most nad Nysą Łużycką pom. Zgorzelcem a Görlitz. Rok 1975
Zestawienie wydaje się zgadza w 100% z podanym przez Kolegę Jarząbka we wpisie nr 335

Autor zdjecia: Rudi Lehmann
źródło "Internationale Schnellzüge in der DDR: 1949 bis 1990"
SP45-155_Internationale_Zuege_DDR.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Mnie szczególnie interesuje pociąg 450/451 Warszawa/Kraków - Franfurt n. M (z wagonami do Paryża) z drugiej połowy lat 1970-tych. Rozumiem, że podane wyżej zestawienie jest też z roku 1975/76 (w tekście akurat w tym wypadku nigdzie nie widziałem roku).
Tak, te zestawienie jest z roku 1975/76.
A czy byłaby szansa na dokładniejsze informacje, w tym zestawienia składów na odcinku Warszawa - Wrocław - Legnica - Węgliniec i Kraków - Wrocław - J. Góra - Węgliniec z okresu, kiedy część warszawska jeździła przez Legnicę, a część krakowska przez J. Górę? Wydaje mi się, że tak właśnie było w latach 1977-78 i później, ale nie mam pewności.
Niestety, nie dysponuję dodatkami z okresu 1977-78. Załączam zestawienie z roku 1982, ale tu już nie ma nic takiego. W tym pociągu 450/451, w tym okresie część krakowska to jeden wagon, przełączany we Wrocławiu z poc. nr 36002/01 [484] rel. Rzeszów - Köln.

Wwa Wsch - Frankfurt M. 1601 [450] - 1982 r.

Wwa-Frankfurt-1601 [450]-1982.jpg



Frankfurt/M - Wwa Wsch - 6102 [451] - 1982


Frankfurt-Wwa-6102 [451]-1982.jpg



I tak w zasadzie bez większych zmian trwało do roku 1985 lub 1986. ( nie mam ... przynajmniej dziś dodatku A z roku 1986.) W roku 1987 widać już odrębny łącznik do i z poc. 450/451 rel. Kraków Gł. - Wrocław Gł. - Kraków Gł.

Wwa Wsch - Frankfurt M. 16001 [450] - 1987 r.

Wwa-Frankfurt-16001 [450]-1987.jpg


Kraków Gł. - Frankfurt M. 36004/3 [450] - 1987 r.


Kraków-Frankfurt-36004 [450] 1987.jpg


Frankfurt/M - Wwa Wsch - 61002 [451] - 1987 r.


Frankfurt-Wwa-61002 [451] 1987.jpg



Frankfurt/M - Kraków Gł - 63002/01 [451] - 1987 r.


Frankfurt-KrakówGł-63002 [451] 1987.jpg
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 0 0
Mnie szczególnie interesuje pociąg 450/451 Warszawa/Kraków - Franfurt n. M (z wagonami do Paryża) z drugiej połowy lat 1970-tych.
... A mnie z pierwszej połowy lat 80. :-].

Tymczasem zajmę się rokiem 1987: jak się ma to zdjęcie i odczytanie kolejności wagonów:
Jesień 1987 roku, W-wa Włochy. Pociąg 451 dociera do Warszawy z niemałym opóźnieniem.
Zobacz załącznik 492049
do tego zestawienia:
Frankfurt/M - Wwa Wsch - 61002 [451] - 1987 r.
Zobacz załącznik 493920
?

I zdjęcie, i zestawienie pochodzą z rozkładu 1987/88. Pominę wagon SZD ze zdjęcia, ale jeżeli idąc od końca składu mamy: kuszetkę PKP, dwa wagony DB, knajpę WARS-u, to przed nią - według zestawienia - powinniśmy mieć od 3 do 5 wagonów DR (w tym jeden 1. klasy - tuż przed WARS-em) i to wszystko, tymczasem mamy na zdjęciu aż 6 wagonów, w tym tylko trzy odczytaliśmy jako wagony DR, a trzy pierwsze jako wagony PKP i w dodatku wagonu 1. klasy nie ma wśród wagonów DR, a jest wśród wagonów, które odczytaliśmy jako wagony PKP. Jak to uzgodnić?

Druga rzecz: W zestawieniu jest podana trasa przed Jelenią Górę, a w opisie obsługi trakcyjnej pojawia się stacja Węgliniec, a na samym dole strony - stacja Legnica, co sugeruje, że pociąg jedzie nie przez Jelenią Górę, a przez Legnicę, Węgliniec.

Na tej niemieckiej stronie - podanej przez Kolegę EC45 - rozkład jest także przez Legnicę, Węgliniec z identycznymi godzinami odjazdu:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/d-zug-frankfurtmparis---warschau.html
Czyli w rozkładzie 1987/1988 lub rok wcześniej pociąg zaczął jeździć przez Legnicę (w rozkładzie 1985/86 jeździł jeszcze przez Jelenią Górę), a "Jelenia Góra" pojawiająca się na trasie pociągu w zestawieniu jest po prostu pomyłką (?).
 

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
272 0 0
Myślę, że dane zawarte w służbowych rozkładach jazdy należy traktować (niestety) z dużą rezerwą. Dwa przykłady:
1. Kolejność wagonów w składzie Legnica-Brześć.

Brześć_Legnica.jpg


Tymczasem np. na zdjęciu w książce pt. Normalnotorowe wagony PKP, M.Janiak, A.Kalinkowski, WKiŁ 1974, str. 307, widać pociąg Legnica-Brześć na stacji Warszawa Gdańska. Zdjęcie wykonano z peronu 1 jeszcze przed przebudową układu torowego na początku lat 70. Widzimy inne zestawienie wagonów niż w rozkładzie służbowym. Bar znajduje się tuż przed wagonami SZD i za wagonem 1 klasy.

108A BJhxzt.jpg



2. Obsługa trakcyjna pociągu Ost-West w 1975 roku. Po pierwsze, spora liczba EU05 została już przebudowana na EP05, a poza tym lokomotywy EU05 nigdy nie stacjonowały w ME Kutno, przynajmniej oficjalnie faktu tego nie odnotowano w dokumentacji eksploatacyjnej tych lokomotyw. Skład ten był obsługiwany lokomotywami innymi niż EU05.

Wwa-Berlin-17005 (244).jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Co do "dziwnych" serii lokomotyw podawanych w Dodatkach to niestety Ludwiku masz rację. Najczęściej spowodowane było to tworzeniem nowego dodatku na starych stronach. Typowy przykład pociąg 450 w roku 1987.
[DOUBLEPOST=1501394402,1501393726][/DOUBLEPOST]
Skład ten był obsługiwany lokomotywami innymi niż EU05.
Skład ten był prowadzony lokomotywami EU07 z MD Kutno (RJP - 1975/76)

Zestawienie poc. Brześć - Legnica moim zdaniem niewiele się różni od zdjęcia, które zamieściłeś:
- porównujesz dwa różne okresy; rozkład 1975/76 z początkiem lat siedemdziesiątych,
- w zasadzie wagon bar jest w tym samym miejscu - za wagonem pierwszej klasy, za nim dodano jeden wagon drugiej klasy a drugi kursuje alternatywnie z wagonem ogrzewczym. :)

Natomiast w dodatku z roku 1988 jest już zamieszczone prawidłowe zestawienie poc. 450.
Wwa-Frankfurt-16001 [450]-1988.jpg
 

Podobne wątki