• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.637 64 3
Bez jakiegokolwiek zdjęcia będzie trudno to ustalić ze 100% pewnością.
Można jednak pokusić się o ustalenie wagonów z pewnym prawdopodobieństwem.
Jeżeli Kolega Jarząbek wszystkie ostatnie plany zeskanował z tego samego egzemplarza Dodatku z roku 1975/76 to w obiegu DR (pociągi DS 421/2129/620 i DS 621/2120/420) występują wagony AB, Bw i BDwa. Niestety jak już wcześniej wspomniano w tych dodatkach serie wagonów obcych kolei można jedynie określić po dużych literach obowiązkowych w systemie oznaczeń UIC natomiast małe litery każda kolej ustala według własnych zasad a twórcy dodatków tez raczej nie posiadali pełnej wiedzy na ten temat. W obiegu 6018 występują wagony Bm (takie oznaczenie mają wagony DR z rodziny YB) czyli Bw w omawianym obiegu to inny typ wagonu. Jedyny wagon z małą literą w jaki kojarzę z taboru DR to wagony serii Bghwe czyli dobrze nam znany wagon Reko dokładnie tego typu co na powyższym zdjęciu. Wagony AB to niestety zagadka wiadomo z tego tylko tyle że sa to wagony 1i 2 klasy czyli mamy duże niestety spektrum do wyboru od ABm YB, poprzez ABge Modernisierungswagen (wydaje mi się najbardziej prawdopodobny) aż do konstrukcji przedwojennych. Kolejny wyszczególniony typ to BDwa, tutaj bruździ litera a bo ta litera występuje w oznaczeniu wagonów 3 osiowych a z tego co wiem to chyba nie było 3 osiowego wagonu Reko BD czyli 2kl/bagaż (znane mi są tylko jednolite 2 kl albo Bagażowe do tego w oznaczeniach tych wagonów nie występuje litera w. Z tego wnioskuję że najprawdopodobniej mamy do czynienia z wagonem BDghwe czyli wagon Reko 4 osiowy z przedziałem bagażowym. Wszystkie te trzy typy wagonów mozna było znaleźć w starych katalogach Piko z czasów NRD bo wagony Bghwe i BDghwe były produkowane przez Schicht/Prefo a wagony ABge były w programie produkcyjnym Piko. Po zjednoczeniu produkcja była nadal kontynuowana już w lepszej jakości przez Piko i Sachsenmodelle/Tillig. Lokomotywę do tego też można nabyć od Gutzolda ze starej produkcji ale nie polecam, albo z Roco lub Brawa.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jacku, tak jak napisałem takie składy widywałem w początku lat siedemdziesiątych w Szczecinie, takie też w latach dziewięćdziesiątych bywając na dworcu Berlin Lichtenberg.
Te skany pochodzą z Dodatku Cz. II A - rok 1975/1976.Mogę rzucić okiem jak to wyglądało w latach późniejszych.

Nie tak znowu dużo :(, tylko trochę się obawiam, że któregoś dnia to wszystko ... zleci sąsiadowi na łeb. ;)

A teraz Maciuś specjalnie dla Ciebie:) skan z Dodatku Cz. I z roku 1932. Co prawda pociąg zestawiony nie z wagonów DR ale możemy zobaczyć sporo ciekawostek z tamtego okresu, a pociąg też jedzie na zachód.
Nie podana jest seria lokomotywy prowadzącej ale w dalszej części dodatku jest napisane, że na linii Warszawa Główna - Zbąszyń pociąg prowadzi parowóz z ówczesnej MD Warszawa Główna.

Pociąg Luksusowy - Lux 1301 -1302 ... i inne :)
Wwa-Calais-1932.jpg
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 0 0
W tej chwili to by się bardziej nadawało do wątku o kolejach zachodnioniemieckich, ale skoro tutaj wałkujemy temat "Frankfurtu"...

Znalazłem takie nagranie włoskie z Görlitz z 1991 roku, gdzie w 2:30 jest wjazd pociągu D 451 Frankfurt/M - Warszawa | Kraków, a później widać manewrującą SU46-041, która prawdopodobnie poprowadzi skład dalej do Węglińca:


Moja próba rozszyfrowania wagonów:

1. DR, B?, Halberstädter, jaka relacja?
2. PKP, Bc, Frankfurt/M - Kraków
3. PKP, B, Frankfurt/M - Kraków
4. PKP, B, Frankfurt/M - Kraków
5. DB, AB, Frankfurt/M - Kraków
6. PKP, B, Y/B, Frankfurt/M - ?
7. DB, AB, Frankfurt/M - Warszawa
8. DB, BD, Frankfurt/M - Warszawa
9. DB, B, dwunastoprzedziałowiec (?!), Frankfurt/M - Warszawa
10. DB, B, dwunastoprzedziałowiec (?!), Frankfurt/M - Warszawa
11. PKP, Bc, Frankfurt/M - Warszawa
12. SŻD, Frankfurt/M - Moskwa
13. SŻD, (Madryt | Geneva | Berno -) Frankfurt/M - Moskwa

Zdaje się, że to pierwszy sezon, gdy nie wymieniano części składu na stacji Dresden Neustadt i pociąg, tak jak wyjechał z Frankfurtu, w takim składzie wjeżdżał do Polski. Dlatego nie ma polskiego (i chyba w ogóle żadnego?!) wagonu restauracyjnego i wagonów wschodnioniemieckich z wyjątkiem tego jednego podejrzanego, tuż za lokomotywą.

Prośba do Kolegi @Jarząbka: może dałoby radę pokazać skan zestawienia tego pociągu z 1991 roku i... może jeszcze z 1985, ewentualnie z 1984 roku?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.510 512 30
Też mi się wydaje, że skład jest taki, jak opisał kolega Hydrus, chociaż nie bardzo widzę białego paska na tym drugim AB. Ale jakość filmu jest tak fatalna, że trudno się upierać co do szczegółów, a liczba przedziałów na to wskazuje. Pozycja 9 i 10 to faktycznie 12-przedziałowe dwójki DB. Halbertadt to moim zdaniem 2 klasa (z pewnością jest to wagon DR), być może skończył bieg w Görlitz. Restauracyjnego też nie widzę.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Prośba do Kolegi @Jarząbka: może dałoby radę pokazać skan zestawienia tego pociągu z 1991 roku i... może jeszcze z 1985, ewentualnie z 1984 roku?

Rok 1991.

Warszawa - Frankfurt - Nr 450.


Wwa-Frankfurt-16001 [450]-1991.jpg


Frankfurt - Warszawa - Nr 451

Frankfurt-Wwa-61002 [451] 1991.jpg



Rok 1985 - Warszawa - Frankfurt Nr 450.

Wwa-Frankfurt-16001 [450]-1985.jpg


Rok 1985 - Frankfurt - Warszawa Nr 450.

Frankfurt-Wwa-61002 [451] 1985.jpg


Rok 1984 - Warszawa - Frankfurt.

Wwa-Frankfurt-1601 [450]-1984.jpg


Rok 1984 - Frankfurt - Warszawa - Nr 451.

Frankfurt-Wwa-6102 [451]-1984.jpg
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 0 0
Gdyby teraz wrócić do tego zdjęcia:

Jesień 1987 roku, W-wa Włochy. Pociąg 451 dociera do Warszawy z niemałym opóźnieniem.

Zobacz załącznik 492049
Ten składzik o wiele bardziej pasuje do zestawienia nie z roku 1987., ale z roku 1985. czy 1984. (z roku 1986. nie mamy) - za lokomotywą mamy trzy wagony PKP relacji Wrocław - Warszawa: B, A, B - dokładnie tak, jak w zestawieniu; później wschodnioniemieckie B - Y/B, B - bonanzę i AB - dokładnie tak, jak w zestawieniu; później polski WARS, dwa wagony DB, sypialny SŻD - jedyny wagon niezgodny z zestawieniem, i na końcu kuszetkę PKP.

Wygląda na to, że zdjęcie jest ciut starsze niż z 1987 roku...
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Od którego roku Piko robi modele lokomotyw BR118 (V180) z nowych form. Po czym można poznać, że są to te właśnie nowe (chodzi mi o wersję 4 osiową).
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.221 133 19
Od którego roku Piko robi modele lokomotyw BR118 (V180) z nowych form.
Modele lokomotyw typu V180 (serii 118) z nowych form pojawiły się w katalogu PIKO jako nowość w segmencie Hobby w 2010 roku. Być może na początku 2011 roku w nowym katalogu model został już umieszczony w nowo utworzonym segmenencie Expert, który de facto został zapoczątkowany właśnie przez te modele, jednak jeszcze w 2010 roku model widniał w dziale Hobby. Poniżej fragment owego katalogu:

piko_form_neu_2010.jpg
piko_neuheiten_2010_seite_8_9.jpg
Po czym można poznać, że są to te właśnie nowe (chodzi mi o wersję 4 osiową).
W zasadzie po wszystkim. Nowe i stare modele różni dokładnie wszystko - nie sposób pomylić nowego modelu ze starym.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.510 512 30
To są takie stare formy ?:eek: Może któryś z producentów w końcu wykona tą lokomotywę. Aż dziw, że tylko Piko ją wykonuje.
Jakie stare formy? Kolega RedBuster napisał przecież, że:
Od zawsze. Formy z czasów NRD należą do Guetzolda.
Czyli zakładam, że formy, z których produkuje Piko, są nowe, tzn. z czasów już po zjednoczeniu Niemiec. Jak podał kolega Remaj12, Piko pokazało te modele dopiero w 2010 roku, więc rozumiem, że formy pochodzą z tego okresu. A BR 118 robi także właśnie Gützold, ale nie wiem, z jakich form. Ja mam wersję 6-osiową (pokazałem ją na str. 16: http://forum.modelarstwo.info/threads/modele-kolei-wschodnioniemieckich-dr.16948/page-16) i wydaje się, że jest z innej formy, niż stare Piko z czasów NRD (nie mam starej do porównania). Wprawdzie wtedy wersji 6-osiowej nie było, ale pudło jest w obu takie samo.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Dobrze. Zdecydowałem, że mój obszar zainteresowania (w szerszym niż incydentalnym zakresie) rozszerzam na koleje DR (DDR). W pierwszej kolejności kompletował będę skład z linii lokalnej do lokomotywy V100 (BR110). Co do samej lokomotywy to poczekam, aż Brawa ponownie wyda coś ciekawego w IV epoce, a tymczasem wagony !!!:kawa:

Od kilku dni oglądam zdjęcia w necie i wydaje mi się, że najodpowiedniejszymi wagonami będą do tego wagony które wydała Brawa nr kat. 45361 (Bghwe) , 45368 (Bghw) - z oznaczenia wynika, iż czymś się różnią. Na chwilę obecną pomijam daty rewizji.
Pytania mam takie : Czy to dobry wybór do tego typu pociągu?
Czy te wagony to są tzw. "Rekowagen", a jeśli tak to z jakiego typu powstały?
Czy jako trzeci do tego typu pociągu pasował będzie wagon Brawy nr kat. 46002 (Bmhe) ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.637 64 3
Stare modele 118 to zawsze były produkty firmy Gutzold z późniejszymi zmianami nazwy fabryki. Nazywanie ich stare Piko to błąd. Z racji innych zasad funkcjonowania gospodarki socjalistycznej firmy produkujące modele ze sobą współpracowały i wynikiem tego był wspólny katalog wydawany przez Piko jako firmę wiodącą.
Modele 118 z nowego Gutzolda to całkowicie nowa konstrukcja jeśli chodzi o mechanizm i elektryke. Natomiast obudowa to w większości stare opracowanie poddane pewnym modyfikacjom i całkowicie nowe oszklenie.
Model Piko to jak wcześniej napisano całkowicie nowy model opracowany od nowa. Można go rozpoznać po tym że w kabinie szyby są wstawione osobno. Natomiast w Gutzoldzie starym i nowym szyby są wykonane razem ze słupkami jako jeden element.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.510 512 30
Stare modele 118 to zawsze były produkty firmy Gutzold z późniejszymi zmianami nazwy fabryki. Nazywanie ich stare Piko to błąd. Z racji innych zasad funkcjonowania gospodarki socjalistycznej firmy produkujące modele ze sobą współpracowały i wynikiem tego był wspólny katalog wydawany przez Piko jako firmę wiodącą.
Jacku, wydaje mi się, że jednak nie do końca tak było. A ściślej mówiąc, tak było do lat siedemdziesiątych. W pierwszej połowie tej dekady firmy upaństwowiono. Firma Gützold stała się przedsiębiorstwem VEB Eisenbahn-Modellbau Zwickau i wraz z innymi (np. dawny Schicht) weszła w skład państwowego koncernu VEM Piko Spielwaren.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.637 64 3
No jest to możliwe jednak nadal te modele produkowano w swoich dawnych fabrykach. Dopiero większy wpływ Piko na modele ex Gutzolda można zauważyć w drugiej połowie lat osiemdziesiątych gdy do modeli lokomotyw serii 106 i 56 użyto silników Piko a te modele już opracowano kiedy firma Gutzold już dawno tak się nie nazywała.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.510 512 30
To się zgadza, te firmy działały dalej do pewnego stopnia samodzielnie, ale już pod zarządem państwowym i formalnie w ramach koncernu Piko.
 
Reakcje
11 1 0
Remaj12, to strona z katalogu nowości PIKO z roku 2011, gdzie lokomotywy serii 118 pojawiają się w segmencie EXPERT:
H0_neuheiten_2011.jpg 1999_02.jpg
Obok zamieściłem stronę z katalogu nowości na rok 1999 firmy Guetzold, Tutaj z kolei jest zaprezentowany model lokomotywy spalinowej V180 4 osiowej w wersji z oknem panoramicznym. Obecnie i PIKO i Guetzold produkują modele tej lokomotywy w wersji z oknem panoramicznym i zwykłym, z wózkami 2 lub 3 osiowym oraz różnymi kombinacjami okien i żaluzji na burcie.
Postaram się sfotografować odmiany tego modelu jakie posiadam i wrzucę tutaj ich zdjęcia. Ostatnio powiększyłem swoją kolekcję o dwa modele: BR118 131-2, Guetzold 42042 z dekoderem jazdy i dźwięku, kupiony w Modelmanii (panoramiczne okna, 4 osie) oraz V180 203, PIKO 52574 bez dekodera, kupiony w Modellbahn Shop Lippe (panoramiczne okna, 6 osi).
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
965 6 0
Ustaliłem datę rewizji wagonu Brawa 45361. Czy jest jednak ona możliwa skoro wagony zaczęto w ten sposób malować dopiero w latach 80-tych ?

http://www.hgd.ro/Det2/B45361B.jpg
Witam,
wagony "Reko" jak najbardziej nadaja sie do formowanie skladow kursujacych na liniach drugorzednych/regionalnych. Budowano je na ostojach 4-osiowych boczniakow - najczesciej pochodzenia pruskiego. Zreszta na PKP byly podobne projekty - wagon 4AM. Na linie lokalne nadaja sie rowniez 2- i 3-osiowe wagony "Reko" oferowane przez firme PIKO. Podobne mialy na PKP krotki epizod - 2AM i 3AM. Odnosnie wagonu Brawy 45361: jest to wagon w malowaniu probnym. Nie wiem dokladnie ile tak pomalowanych wagonow jezdzilo, ale podejrzewam, ze byla to garstka. Lepiej pasuje 46362.
Typowe sklady regionalne z BR110 to 2-4 wagony Bghw(e) w tym czesto jeden z przedzialem bagozowym BDghw lub tez 4-6 wagonow 3-osiowych "Reko" n.p. Piko 53024. Oczywiscie byly tez kombinacje 3- i 4-osiowych wagonow.
Piko Reko.jpg
Piko Packwagen 53037.jpg

Jako bagazowy jezdzil bardzo czesto Pwg9404 - jest model Piko 53037.
Jesli chodzi o malowanie wagonow - w przejsciowym okresie lata 80-te jezdzily zielone z szarym dachem i kremowo/zielone z brazowym dachem czesto w jednym skladzie. Byly tez zielone z brazowym dachem - no i kolory eksperymentalne jak brawa 45361 i niebiesko/kremowy, odwrocone kolory: kremowy na dole, zielony na gorze.
Pozdrawiam
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.637 64 3
Co do wagonu bagazowego Pwg9404 to gdzieś wyczytałem że do ruchu pasażerskiego część tych wagonów otrzymała numeracje pasazerska. Taki model też jest w ofercie Piko.
Ten wagon na zdjęciu ma numer towarowy.
 

Podobne wątki