• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Model EN57 PIKO - nasze oczekiwania...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
Z grubsza chodzi o górny reflektor
A tak konkretnie? Przypomnę, że górne reflektory bywały różne, w zespołach wyposażonych w nie fabrycznie były jednego typu, ale w starszych jednostkach, w których trzecia lampa była montowana podczas napraw, bywało różnie i te reflektory mogły być trochę inne. Ale różnice nie są aż tak wielkie i wydaje mi się, że twierdzenie, iż jest to przeszkoda w stworzeniu modeli EN57 z IV epoki, byłoby mocno przesadzone.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
O gładkich bocznych ścianach nie ma co w ogóle mówić, z tej formy się (chyba) tego zrobić nie da. Ale to tylko późniejsze serie jednostek, wszystkie starsze miały ściany ryflowane. A szczegóły dachu, czy stopnie, zgarniacze i poręcze da się chyba zmienić bez jakichś gigantycznych nakładów. Wydaje mi się, że na bazie tego pierwszego modelu można zrobić wersje z IV epoki - ale oczywiście nie akurat takie, jak na powyższym zdjęciu.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
Ten wątek ma tak wiele stron, że bez wyszukiwarki ani rusz ;)
W kontekście "dlaczego nie epoka IV" zapamiętałem dyskusję o kanałach kablowych.

Przytaczano tu wypowiedzi PIKO, że model jest odwzorowany na rok 1988 i nie da się zrobić wcześniejszych modeli z tej formy. Tzn. my tu na forum wiemy, że wszystko da się zrobić ;) ale to będzie konwersja, a na model fabryczny z ep. IV nie możemy liczyć.

Za to spodziewam się, że można będzie zamówić niezbędne do przeróbki części, choćby w manufakturze, która już robi EN57.

Sytuacja jako żywo przypomina tę przed ukazaniem się OKo1-12. Było tu wiele wypowiedzi w stylu "jak już tyyyle płacę za model, to ma być taki, jak ja chcę i żadnych przeróbek nie biorę pod uwagę" - a zaraz po zakupie "tu już mam nowe reflektory, tam coś podmalowałem, oczywiście zamawiam tabliczki, ale jak rozwiązaliście przeróbkę elementu bla bla bla" :D


Odnośnie przyszłych wydań - powtarzam jak mantrę, że do teraz wychodzą modele PIKO z form sprzed 40 lat. Nie potrzeba "przecieków", by wiedzieć, że wybiera się do zamodelowania taką wersję pojazdu, by móc zrobić jak najwięcej malowań i modyfikacji.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.324 467 107
Oczywiście pewne sprawy można pojmować w różny sposób, ale pierwsze co się nasuwa to logika. Skoro EN57 można wykonać na dwa sposoby i jeden daje szerszy wachlarz możliwości wykorzystania formy to należy domniemywać, że taka okazja zostanie przez producenta wykorzystana.
Choć w tym wypadku może być różnie z chęcią wchodzenia przez PIKO do IV epoki. Uważam bowiem, że bogactwo wariantów epok V i VI jest tak duże, że być może faktycznie nie będą IV epoką zainteresowani. Ale pożyjemy zobaczymy. Na tą chwilę ważne jest, że projekt zbliża się do końca.
 
Ostatnio edytowane:

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.002 63 25
O gładkich bocznych ścianach nie ma co w ogóle mówić, z tej formy się (chyba) tego zrobić nie da. Ale to tylko późniejsze serie jednostek, wszystkie starsze miały ściany ryflowane. A szczegóły dachu, czy stopnie, zgarniacze i poręcze da się chyba zmienić bez jakichś gigantycznych nakładów. Wydaje mi się, że na bazie tego pierwszego modelu można zrobić wersje z IV epoki - ale oczywiście nie akurat takie, jak na powyższym zdjęciu.
Ryfle zeszlifować też się da. I znowu wracamy do tematu od dłuższego czasu. Czy to jest forum Modelarzy czy kolekcjonerów? Modelarz spokojnie z bazy Piko cuda zrobi... A kolekcjoner cóż... Będzie marudził o kazda pierdòłke.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
Modelarz spokojnie z bazy Piko cuda zrobi
Tak, ale tu dyskutujemy o możliwości fabrycznego (przez Piko) seryjnego wyprodukowania innych wersji EN57 na bazie już opracowanego modelu, a nie o możliwościach samodzielnej przeróbki. Samemu można zrobić wszystko, ale nie o tym tu rozmawiamy.
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 11 9
Oczywiście pewne sprawy można pojmować w różny sposób, ale pierwsze co się nasuwa to logika. Skoro EN57 można wykonać na dwa sposoby i jeden daje szerszy wachlarz możliwości wykorzystania formy to należy domniemywać, że taka okazja zostanie przez producenta wykorzystana.
Choć w tym wypadku może być różnie z chęcią wchodzenia przez PIKO do IV epoki. Uważam bowiem, że bogactwo wariantów epok V i VI jest tak duże, że być może faktycznie nie będą IV epoką zainteresowani. Ale pożyjemy zobaczymy. Na tą chwilę ważne jest, że projekt zbliża się do końca.
Troche żal że ogranicza to pole manewrów w starszych epokach. Pozostaje nadzieja ze beda malowania w epoce Va z różnych DOKP. Epoka ta nie licząc dat rewizji to w sumie zbliżona do czwartej poza tym jeszcze normalne PKP.
Pytanie jaki zbyt byłby dla modeli w oznakowaniu np Kolei Mazowieckich, śląskich i tp ?
Oczywiście jak wojna, szyszak i inflacja nie przeszkodzi
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.388 442 99
Tak, ale tu dyskutujemy o możliwości fabrycznego (przez Piko) seryjnego wyprodukowania innych wersji EN57 na bazie już opracowanego modelu, a nie o możliwościach samodzielnej przeróbki. Samemu można zrobić wszystko, ale nie o tym tu rozmawiamy.
Kolega @PP1970 pisał że forma PIKO odpowiada zmianom od 1988 roku. O ile mnie pamięć nie myli to jeszcze epoka IVc.... jaki więc problem by była to późna epoka IVc? Nie ważne.... I tak trzeba wziąć ten pierwszy niebiesko-żółty... lepszego fabrycznego nie będzie.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
No wydanie przez producenta modeli w starszym malowaniu.
W dziedzinie elektrycznych i spalinowych pojazdów trakcyjnych PKP, PIKO (i nie tylko) najwyraźniej celuje w epoki V-VI. Przypomnę, że takich klasyków jak SP42 czy ET22 nie doczekaliśmy się (i raczej nie doczekamy) wcześniejszych niż IVc. Prawdziwe przyczyny zna sam właściciel (ja gdybam, że chodzi o przekrój wiekowy nabywców licząc od dzisiaj przez kolejne 20-30 lat) - ale daje się zauważyć duża konsekwencja w wybieraniu właśnie tych epok. Ja nie wykluczam konwersji EN57, podobnie jak w/w lokomotyw, na ep. IVa. Wielbicielom jeszcze wcześniejszych epok mogę tylko współczuć... a jeśli im się uda, pozadrościć talentu i wytrwałości :)

Kolega @PP1970 pisał że forma PIKO odpowiada zmianom od 1988 roku. O ile mnie pamięć nie myli to jeszcze epoka IVc.... jaki więc problem by była to późna epoka IVc? Nie ważne.... I tak trzeba wziąć ten pierwszy niebiesko-żółty... lepszego fabrycznego nie będzie.
Tak pisali Koledzy mający kontakt z PIKO - że forma jest na 1988 i umożliwia wiele późniejszych wariantów.

Po wielostronicowych dyskusjach w tym wątku, nie udało się potwierdzić ani zaprzeczyć, że to może być IVc. Może zamówienie odpowiednich kalkomanii załatwi sprawę - nie wiem. Osobiście, gdybym zbierał IVc, zaakceptowałym ten model, jaki jest :D Niejeden inny model stanowi dalej idący kompromis, niż ten.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.324 467 107
Piko oczywiście celuje w epoki które wg ich analiz są potencjalnie najbardziej dochodowe. Natomiast lokomotywy z epoki 4b są, jak najbardziej, tyle że mniej niż z innych epok. Jest przecież i EU07, ET21, SP45 i SU46 i jest też SP42. ET22 nie ma ale myślę że głównie z tego względu, że modeli tej lokomotywy na razie jest dość mało.
Z EN57 może jest tak, że wybrali wariant nowszy bo z analiz im wyszło, że jest więcej wariantów które mogą na podstawie tej formy wykonać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
A może kolega @PP1970 przypomnieć (albo podać, gdzie o tym była mowa), co jest nowego w wersji od 1988 roku, co uniemożliwia wykonanie modelu ze starszych lat? Mam oczywiście na myśli formę, a nie dodatkowe detale "charakteryzujące" model na określony okres. Pamiętam, że była już kiedyś o tym dyskusja, ale trudno to teraz znaleźć.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
A może kolega @PP1970 przypomnieć (albo podać, gdzie o tym była mowa), co jest nowego w wersji od 1988 roku, co uniemożliwia wykonanie modelu ze starszych lat? Mam oczywiście na myśli formę, a nie dodatkowe detale "charakteryzujące" model na określony okres. Pamiętam, że była już kiedyś o tym dyskusja, ale trudno to teraz znaleźć.
Tu jest wypowiedź Kolegi DRACULA (zdaje się, że już nieobecny na Forum), na podstawie której to wiemy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
Z tej wypowiedzi kolegi @DRACULA nic nie wynika, bo zasłania się tajemniczym brakiem zgody Krzysztofa Koja. To, że wybrano wersję z ryflami i trzecim reflektorem, niczego jeszcze nie tłumaczy. Na następnej stronie koledzy @Skiper i @A-K podali trochę więcej szczegółów - pytanie, czy wymagają one zmiany formy, czy tylko dopasowania pewnych elementów modelu, montowanych osobno.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Widzę coś pozytywnego dla zbieraczy V epoki w barwach komercyjnej kolei bez oznaczeń EVN...
Skoro jednostka jest zaplanowana z klasycznym filmem, to wszystkie malowania KM i PR powinny wychodzić jako okres eksploatacji 2005-2012 bez nowych wyświetlaczy i oznaczeń EVN :cool:
 

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 35 1
Niekoniecznie. Część okienek na wyświetlacze była takiego samego rozmiaru *) jak okienka na film. Zatem zrobienie wersji z wyświetlaczem to tylko kwestia umieszczenia wewnątrz czarnego papieru z pomarańczowym napisem.

*) - ewentualnie różnice w rozmiarze były tak małe, że można je zignorować.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Niekoniecznie. Część okienek na wyświetlacze była takiego samego rozmiaru *) jak okienka na film. Zatem zrobienie wersji z wyświetlaczem to tylko kwestia umieszczenia wewnątrz czarnego papieru z pomarańczowym napisem.

*) - ewentualnie różnice w rozmiarze były tak małe, że można je zignorować.
Oczywiście, ale w przypadku jednostek KM to dalej będzie tabor bez EVN. Ostatnie okienka z wyświetlaczami w miejscu filmów wg mojej pamięci zniknęły w 2014 kiedy ostatnie najmniej ruszone jednostki poszły na nowszą wersję AKM. Wtedy zniknęły również plastikowe siedzenia, wirowe przetwornice i stare sprężarki.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.751 30 1
O gładkich bocznych ścianach nie ma co w ogóle mówić, z tej formy się (chyba) tego zrobić nie da.
Taka forma to wszystkie ściany jako osobne elementy, wymiana ścian bocznych na bezryflowe gdy model jest już zaprojektowany to nie jest duża inwestycja w porównaniu do kosztów całego projektu. Więc wszystko się da, a czy będzie - to jedynie sprawa wytwórcy. Jeżeli zbyt będzie duży to czemu PIKO nie mialoby z tego skorzystać.
 

Podobne wątki