• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Minidiorama

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Piękna robota, ale holownikowi to trzeba dorobić komin i będzie klimat.
Świetny pomysł.
@t_domagalski - woda spod dziobu cały czas się robi - to żmudny proces. Trochę dodane i trzeba czekać aż wyschnie - jeszcze nie jest skończone ale już lepiej wygląda jak sądzę ...

IMG_9534.JPG


Wszystkie jednostki pływające na wodzie ... No może jakaś łódka mała jeszcze się pojawi przy brzegu ? Jeszcze trochę wody dojdzie - to znaczy podniesie się trochę poziom wody.

IMG_9535.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Zrób komin średnicy co najmniej beczki, leżącej na pontonie dźwigu. Z epoki wynika, że to holownik parowy.
Może aż takie grube te kominy jak beczka nie były ale mój faktycznie jest za cienki. Trochę da radę go pogrubić poprzez nasunięcie rurki o jeden rozmiar grubszej na ten istniejący - więcej nie za bardzo na sens bo zbyt mała jest konstrukcja na której jest on osadzony. Poniżej dwa zdjęcia parowców z Poznania (tradycyjnie z repozytorium CYRYL). To górne jest ciekawe - to dawny Most Chwaliszewski nad starym korytem Warty. Dziś to miejsce jest od ponad 50-ciu lat zasypane a rzeka płynie inaczej.

z18418233V,Statek-parowy--Venus--czeka-na-pasazerow-przy-przy.jpg


CqDRFD8yUbZ7m8YY5mmT_ar16x9.jpg


Tymczasem malowane są ostatnie komponenty - ludzie i pojazdy które na dioramie będą osadzone. Koniec pracy przy tym projekcie na horyzoncie... Za chwilę można by to już gdzieś nawet pokazać.

IMG_9541.JPG
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
Trochę da radę go pogrubić poprzez nasunięcie rurki o jeden rozmiar grubszej na ten istniejący - więcej nie za bardzo na sens bo zbyt mała jest konstrukcja na której jest on osadzony.
To ja tylko dodam, że większość takich jednostek rzecznych miała składany komin. Umożliwiało to przepływanie pod niskimi mostami. Na podlinkowanym zdjęciu widoczny jest "przegub" takiego komina na zabytkowym holowniku "Nadbór" z Wrocławia:
https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/77/f9/56cdcf3ca7114_o_large.jpg
A tutaj procedura składania komina:
http://wroclovers.pl/wp-content/uploads/2018/04/MM2_7773.jpg
W przypadku "Nadbora" komin wracał do pionu dzięki przeciwwagom, widocznym na zdjęciu. Na małych jednostkach wystarczały do tego liny.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Wodne wykończenia.

Statek "Madaliński" to jedyna jednostka w ruchu. Postanowiłem dać jej kilwater i odkosy dziobowe a "Water Effects"

IMG_9544.JPG


Po wyschnięciu i nabraniu przezroczystości wygląda to lepiej:

IMG_9554.JPG


IMG_9556.JPG


Choć mnie najbardziej podoba się ostatnie ujęcie. Myślę, że tuż przy kadłubie minimalnie dodam jednak piany suchym pędzlem

IMG_9555.JPG


Barka cumująca przy nieumocnionym brzegu unieruchomiana była nie cumami z lin a sztywnymi drągami. Ja tez mam taką jedną:

IMG_9557.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Jeśli mogę cokolwiek wtrącić ...
Kilwater za tym poruszającym się stateczkiem powinien być w miarę jednakowej szerokości i dużo dłuższy.
Bo jest to relatywnie wolna jednostka a nie szybkobieżna motorówka.
https://pl.dreamstime.com/zdjęcie-stock-wodny-kilwater-image26064630 - tu przykład.
Trochę dłuższy - to się zgodzę ale bez przesady. Ten który pokazałeś to na oko od morskiego promu który płynie z szybkością 20 węzłów.

Na rzece bardziej tak jak poniżej ale trochę go jeszcze dopracuję

https://www.graptolite.net/Facta_Nautica/danielewicz/Malbork.html


Super, to za mało, w Twojej skali to genialne.
Dzięki Marku.

Trwa szlifowanie drobiazgów. Tu jakaś figurka:

IMG_9546.JPG


A tam parę samochodów i ulica zrobiła się tłoczna:

IMG_9548.JPG
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
Akurat "Malbork" to nie najlepszy wzór do naśladowania - to holownik tylnokołowy.
Zgadzam się też z @WojciechCieciwa co do tego, że kilwater nie powinien się tak rozszerzać w "rybi ogon". W przypadku powolnych jednostek z napędem śrubowym kilwater powinien wyglądać mniej więcej tak:
https://1.bp.blogspot.com/-ik-fvAIp...JQkyJZr3P36SvMA8gLQLTgCLcB/s1600/P7030409.JPG
https://fotoforum.gazeta.pl/photo/6/ha/vg/ix3r/fFH3cv34yRB47aRgmB.jpg
Woda jest najmocniej wzburzona zaraz za śrubą, dalej uspokaja się, pozostawiając jedynie wąski ślad piany.

Czasami za rufą powstają zakosy podobne do dziobowych, ale to inna bajka. Dotyczą one głównie jednostek szybkich i ze ściętą rufą.

Mimo wszystko, na dioramie już bym nic nie zmieniał, żeby nie przedobrzyć lub czegoś nie zepsuć.
 

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
Przy okazji uważam, że nie powinniśmy pomijać kontekstu przedstawionej na makiecie scenerii.
Niewielka jednostka płynąca z bardzo małą prędkością manewruje, omijając z dużą ostrożnością strefę, gdzie odbywają się prace ratownicze podnoszenia z dna zatopionej jednostki.
W tym przypadku nie ma mowy o „okazałym” kilwaterze, zostawianym przez jednostkę poruszającą się z pełną prędkością marszową.
Odpowiedzialną za powstanie śladu na wodzie jest przede wszystkim oczywiście śruba napędowa wytwarzająca strumień odrzucanej wody ku tyłowi jednostki.
Tu z uwagi na małą prędkość, ta siła odrzutu nie będzie duża i spieniona woda będzie widoczna jedynie w bardzo bliskiej odległości od jednostki. W dalszej odległości kilwater powinien przypominać po prostu delikatnie poprzesuwane masy wody.
Przy takiej małej prędkości i podczas manewrów, nawet ślad torowy dużego promu będzie wyglądał w podobny sposób.
20220406_091859 (1).jpg

Z uwagi na małą prędkość mniejsze znaczenie będzie miał tu ślad pozostawiany przez falowanie. Tym niemniej zawsze warto zachować naturalny wygląd wtórego układu fal powstających przy poruszającym się statku. Fale dziobowe i rufowe nakładają się na siebie, tworząc wspólny układ fal.
falowanie.jpg
Co istotne nie zanikają one tak drastycznie za dziobem, są coraz mniejsze i rozchodzą się od osi symetrii na boki, aż do ich całkowitego zaniku.
To zdjęcie poniżej, również dobrze to ilustruje:
kilwater nie powinien się tak rozszerzać w "rybi ogon"
Myślę, że można tu uznać, że w tym momencie jednostka wykonała lekką korektę kursu, omijając pływający żuraw.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
"Czasami za rufą powstają zakosy podobne do dziobowych, ale to inna bajka. Dotyczą one głównie jednostek szybkich i ze ściętą rufą".

To się zgadza, ale częściowo. Taki układ fal powstaje wtedy, gdy kadłub porusza się z tak zwaną prędkością wyporową, to znaczy, że płynie na jednej długości wytwarzanej fali. Mówiąc prościej, jeden wierzchołek to fala dziobowa, a drugi to fala rufowa. (często obserwowane zjawisko w przypadku jachtów żaglowych). Jest to maksymalna prędkość kadłuba, przy której jego ciężar jest równoważony przez siłę wyporu. Dalszy wzrost prędkości jest możliwy, ale wtedy kadłub musi wejść w ślizg (Siła wyporu zastąpiona jest siłą hydrodynamiczną). To jednak wiąże się ze znacznym (koniecznym) przyrostem mocy napędu.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Przy okazji uważam, że nie powinniśmy pomijać kontekstu przedstawionej na makiecie scenerii.
Niewielka jednostka płynąca z bardzo małą prędkością manewruje, omijając z dużą ostrożnością strefę, gdzie odbywają się prace ratownicze podnoszenia z dna zatopionej jednostki.

Myślę, że można tu uznać, że w tym momencie jednostka wykonała lekką korektę kursu, omijając pływający żuraw.
Dokładnie tak było - akcja podnoszenia jednostki została ominięta a statek płynie wolny - tym bardziej że w terenie portowym tak być musiało aby nie wzbudzać dużego falowania działającego na zacumowane jednostki.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Znalazłem fenomenalne zdjęcia pokazujące port i wagony z lokomotywą elektryczną w porcie.

https://www.facebook.com/RatuszMuzeumPoznania/photos/a.1350433788496460/1771360359737132/

https://www.facebook.com/RatuszMuzeumPoznania/photos/a.1350433788496460/1768662463340255

Już wydawało się, że kończę projekt ale może coś tu jeszcze dojdzie ... Pojawiło mi się kilka pytań - sprecyzowane chyba w bardziej adekwatnym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threa...stalowego-piękna-rp.14882/page-99#post-994279
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Mimo wszystko, na dioramie już bym nic nie zmieniał, żeby nie przedobrzyć lub czegoś nie zepsuć.
Trochę zaryzykowałem jednak. Kilwater trochę wydłużony, w efekcie nie ma takiego wrażenia "rybiego ogona", dodatkowa niewielka fala wzdłuż pokładu i lekkie użycie białego suchego pędzla. Trudno to dobrze sfotografować ...

IMG_9591.JPG


IMG_9602.JPG


IMG_9603.JPG


Efekt spływającej wody z dzioba podnoszonej jednostki:

IMG_9598.JPG


i pojawiła się woda stojąca w kokpicie oraz zgodnie z sugestią @WojciechCieciwa trochę "śmieci" z dna:

IMG_9599.JPG