• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Minidiorama

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
... trzeba jak najszybciej przeprowadzić akcję wydobycia zatopionego statku z wody. Nie można dopuścić, aby tak oblegany szlak wodny, był dodatkowo ograniczony tą przeszkodą nawigacyjną.
Pamiętajmy, że to wg zasad z lat 30-tych się działo...
W tamtych czasach nie było przepisów UE dotyczących ochrony środowiska. ;) Nie było kar za porzucone wraki ani za zanieczyszczanie, wycieki olejów, itp. Utylizację wraków przeprowadzano więc jedynie w zakresie, w jakim było to uzasadnione interesem gospodarczym.

Myślę, że w przypadku zatonięcia takiego małego stateczku na takim kanale, szybko wyciągnięto by go na przybrzeżną mieliznę, gdzie już by nie przeszkadzał. Sądzę, że użyto by w tym celu koni, ewentualnie wyciągarek. Ale raczej nie dźwigów pływających - ich wynajęcie byłoby po prostu zbyt kosztowne dla tak małej jednostki. Reszta zależałaby już od właściciela statku. Jeśli koszty podniesienia i naprawy wraku przewyższały kupno nowego (np. używanego), to z wraku zdemontowano by tylko najcenniejsze urządzenia, a częściowo zatopiony kadłub porzucono...

Mógłbyś więc odtworzyć taki wrak, wryty skosem dziobem w przybrzeżny piach, jak na "wizji artystycznej" w załączniku. :)
 

Załączniki

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
996 63 25
Tylko ze to nie kanał, a rzeka. Patrząc w realu na to miejsce nie wyobrażam sobie aby tam zostawić jakiś wrak... O mieliźnie w pobliżu można zapomnieć.
Jak @Zdrada69 sie może pokusi to zrobi jeszcze mały moduł z mostem który znajduje się już w sumie nie daleko od miejsca w którym stoją barki.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
W tamtych czasach nie było przepisów UE dotyczących ochrony środowiska. ;) Nie było kar za porzucone wraki ani za zanieczyszczanie, wycieki olejów, itp. Utylizację wraków przeprowadzano więc jedynie w zakresie, w jakim było to uzasadnione interesem gospodarczym.

Myślę, że w przypadku zatonięcia takiego małego stateczku na takim kanale, szybko wyciągnięto by go na przybrzeżną mieliznę, gdzie już by nie przeszkadzał. Sądzę, że użyto by w tym celu koni, ewentualnie wyciągarek. Ale raczej nie dźwigów pływających - ich wynajęcie byłoby po prostu zbyt kosztowne dla tak małej jednostki. Reszta zależałaby już od właściciela statku. Jeśli koszty podniesienia i naprawy wraku przewyższały kupno nowego (np. używanego), to z wraku zdemontowano by tylko najcenniejsze urządzenia, a częściowo zatopiony kadłub porzucono...

Mógłbyś więc odtworzyć taki wrak, wryty skosem dziobem w przybrzeżny piach, jak na "wizji artystycznej" w załączniku. :)
Też ciekawa propozycja (wizualnie) ale w sumie to chcę wykorzystać te pływające platformy z dźwigami. Wyciągnięcie wraku w tej okolicy miało w rzeczywistości miejsce - znalazłem zdjęcia opisane jako akcja wyciągania "tramwaju wodnego" - to jednostka tej wielkości jaką ew. planuje obsadzić w takiej roli - w latach 50-tych na Szelągu. W podanym poniżej linku to zdjęcia datowane jako 10.1959 - trochę później a jednak...
https://cyryl.poznan.pl/kolekcja/zegluga-na-warcie-1935-1966-fotografie-jerzego-kujawy/

Tylko ze to nie kanał, a rzeka. Patrząc w realu na to miejsce nie wyobrażam sobie aby tam zostawić jakiś wrak... O mieliźnie w pobliżu można zapomnieć.
Jak @Zdrada69 sie może pokusi to zrobi jeszcze mały moduł z mostem który znajduje się już w sumie nie daleko od miejsca w którym stoją barki.
To projekt "zamknięty" - diorama nie będzie rozbudowywana. Realnie - jeśli coś by tam utonęło, to byłoby niezwłocznie wyciągane właśnie ze względu na port i wykorzystywanie miejsca po obu stronach Warty przez barki.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
996 63 25
Dlatego napisałem, że nie widzę tam aby jakiś wrak został tam pozostawiony. Przez mgłę pamiętam jak tam jeszcze barki cumowaly...

Projekt "zamknięty" zawsze można rozbudować ;)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Ostatnia barka - w stanie częściowo otwartym. Podstawowa konstrukcja z uzupełnionymi wręgami:

IMG_9090.JPG


W poznańskim porcie dwa główne towary przeładowywane to węgiel i ... cukier. Być może to zdjęcie pokazuje właśnie jego przeładunek z wagonu krytego na barkę.

cukier.jpg


Źródło: repozytorium internetowe cyryl.poznan.pl

Ładunek worków w barce postanowiłem zrobić używając pierwszy raz Green Stuff'u:

IMG_9083.JPG


Po malowaniu:

IMG_9088.JPG


Już na swoim miejscu w barce:

IMG_9093.JPG


I sama barka - jeszcze przed dodaniem dodatkowych detali i ostatecznym malowaniem.

IMG_9091.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Małe roboty - duże zmiany w zakresie ożywienia wyglądu dioramy.
To ten etap prac gdzie czasem kilkanaście minut poprawia dużo. Biorę na warsztat poszczególne "biznesy" odwzorowane na dioramie - tym razem nieruchomość kotłowni czy też fabryczki z kotłownią. Ożywiona została trzema figurkami:

IMG_9120.JPG


IMG_9121.JPG


Poniżej niestety widać niedoskonałości modelu KIBRI i mojego jego wykonania przed laty (drzwi):

IMG_9123.JPG


Ożywiłem też drugą barkę. Inspiracją w części było zdjęcie z akcji podnoszenia z dna tramwaju wodnego w latach 50-tych a właściwie osoba w oficerskim mundurze:

podnoszenie.jpg


Źródło: repozytorium cyryl.poznan.pl

U mnie scena i wyposażenie nie są tak bogata ale oficer i nie tylko jest:

IMG_9118.JPG


IMG_9119.JPG
 
Reakcje
59 2 0
Jeśli mogę wtrącić swoje 3 gr. dostaw na barce trochę 'szpejów' - jakaś skrzynia, beczki, coś tego typu (bo na drobiazgi typu stołęk, wiadro to w tej skali nawet niema się co porywać.)
Może jakiś zwój liny ?

Ale i tak jestem pod wielkim wrażeniem.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
577 1 0
Czy tych drzwi w budynku nie należało wkleić wewnętrzną obecnie stroną na zewnątrz ? Wydaje mi się dziwne że ktoś w Kibri zaprojektował wypychacze po "prawej" stronie tych drzwi.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Jeśli mogę wtrącić swoje 3 gr. dostaw na barce trochę 'szpejów' - jakaś skrzynia, beczki, coś tego typu (bo na drobiazgi typu stołęk, wiadro to w tej skali nawet niema się co porywać.)
Może jakiś zwój liny ?

Ale i tak jestem pod wielkim wrażeniem.

Już dodałem ale faktycznie trzeba dołożyć jeszcze trochę..
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Jeśli mogę wtrącić swoje 3 gr. dostaw na barce trochę 'szpejów' - jakaś skrzynia, beczki, coś tego typu (bo na drobiazgi typu stołęk, wiadro to w tej skali nawet niema się co porywać.)
Może jakiś zwój liny ?
Myślę, że teraz jest OK:

IMG_9149.JPG


Czas na kolejne drobiazgi - koryta zsypowe do załadunku z wagonów na barki - widoczne dobrze na tym zdjęciu:

cukier.jpg


Wykonane z ceownika z blaszki fototrawionej. Pierwszy raz chyba próbuję polutować elementy wyposażenia - nie jest to idealna robota... Jedno koryto w stanie "zamkniętym"

IMG_9137.JPG


Po malowaniu:

IMG_9144.JPG


Pojemniki transportowe do żurawi oryginalnie widoczne na zdjęciu:

Port-lata30.jpg


Na razie "w trakcie pracy"

IMG_9145.JPG
 
Reakcje
59 2 0
Braka wygląda kapitalnie - jeśli ma to być w czasie prowadzenia jakichś prac pod wodą, to wydaje mi się, że przydał by się koło żurawia ktoś kto będzie patrzył w wodę/na hak.
Ale poza tym to niemal mistrzostwo świata. Pięknie Ci to wychodzi
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
@WojciechCieciwa - dzięki za podpowiedź i dobre słowo.

Pojemniki do dźwigów ewidentnie miały przeskalowane elementy mocujące więc poprawiłem je - widać porównanie:

IMG_9155.JPG


Zamontowane zostały dolne części jezdne żurawi oraz zsypy z nabrzeża. Sam dźwig postawiony na suwnicy tymczasowo - jeszcze trochę pracy na dioramie więc nie chcę ich uszkodzić:

IMG_9154.JPG


IMG_9152.JPG


IMG_9153.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Bardzo dobra decyzja z wymianą tych elementów mocujących. A sam pojemnik jaka ma średnicę?
Eksperymentuję jeszcze z grubością ścianki pojemnika - też jest ewidentnie przeskalowana. Wykonałem go inną techniką. Co do rozmiarów - średnicy i wysokości analiza zdjęć pokazuje, że nie były znormalizowane. Ocena jest trochę na oko bo trudno też znaleźć dobry punkt odniesienia. Zdjęcia oryginałów które "coś wnoszą"

czerpak.jpg


czerpak1.jpg


Moja wersja rozwojowa 3.0. - myślę, że ten 2.0. jest za mały i ten z cienkimi ściankami jest znacznie lepszy. drugi na pewno zrobię bardziej płytki.

IMG_9157.JPG


IMG_9158.JPG
 

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.186 1 0
Eksperymentuję jeszcze z grubością ścianki pojemnika - też jest ewidentnie przeskalowana. Wykonałem go inną techniką. Co do rozmiarów - średnicy i wysokości analiza zdjęć pokazuje, że nie były znormalizowane. Ocena jest trochę na oko bo trudno też znaleźć dobry punkt odniesienia. Zdjęcia oryginałów które "coś wnoszą"
No tak, faktycznie ciężko ocenić dokładną wielkość pojemnika, ale biorąc pod uwagę ludzi widocznych na fotografiach, pojemnik może mieć np. 2 metry średnicy i stosunek średnicy do wysokości jakieś 0,6. Jeżeli tak, to można by przyjąć wielkość pojemnika w 1:220 np. 0,9 x 0,5 mm.
Takie kółko można by zrobić z paska papieru zawiniętego na długopis, później wzmocnić je nasączając cyjanoakrylem, a następnie nakleić np. na kawałek worka foliowego, skleić delikatnie od góry po łączeniach, następnie odciąć po zewnętrznej krawędzi naddatek i w ten sposób uzyskać lekko wypukłe dno?
Można by też dołożyć obwódkę dookoła górnej krawędzi z paska papieru o grubości ok. 0,5 mm?
pojemnik.jpg
20220126_154050.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
No tak, faktycznie ciężko ocenić dokładną wielkość pojemnika, ale biorąc pod uwagę ludzi widocznych na fotografiach, pojemnik może mieć np. 2 metry średnicy i stosunek średnicy do wysokości jakieś 0,6. Jeżeli tak, to można by przyjąć wielkość pojemnika w 1:220 np. 0,9 x 0,5 mm.
Takie kółko można by zrobić z paska papieru zawiniętego na długopis, później wzmocnić je nasączając cyjanoakrylem, a następnie nakleić np. na kawałek worka foliowego, skleić delikatnie od góry po łączeniach, następnie odciąć po zewnętrznej krawędzi naddatek i w ten sposób uzyskać lekko wypukłe dno?
Można by też dołożyć obwódkę dookoła górnej krawędzi z paska papieru o grubości ok. 0,5 mm?
Średnica u mnie ok. 0,8 mm.
Wersja 3.1. - czyli drugi pojemnik będzie płytszy i będzie miał obwódkę.
Materiałem był metal z puszki po napojach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
2 metry średnicy i stosunek średnicy do wysokości jakieś 0,6. Jeżeli tak, to można by przyjąć wielkość pojemnika w 1:220 np. 0,9 x 0,5 mm.
Chyba trochę kolega @odysey przesadził, tak z 10 razy. ;) 2 metry = 2000 mm. 2000 : 220 = 9,09, czyli ok. 9 mm, a nie poniżej jednego milimetra.
 

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.186 1 0
Chyba trochę kolega @odysey przesadził, tak z 10 razy. ;) 2 metry = 2000 mm. 2000 : 220 = 9,09, czyli ok. 9 mm, a nie poniżej jednego milimetra.
Co racja, to racja. Oczywiście, że chodziło o 9 x 5 mm. Tyle ma też pasek zawinięty na długopisie.

Średnica u mnie ok. 0,8 mm.
Wersja 3.1. - czyli drugi pojemnik będzie płytszy i będzie miał obwódkę.
Materiałem był metal z puszki po napojach.
Zapowiada się ciekawie :)