• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

makieta w skali Z 1:220

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.613 558 30
#61
Przepraszam za pomyłkę, miałem na myśli oczywiście przeniesienie semafora jednoramiennego, tak, jak na fotce. Istniejący semafor dwuramienny powinien zostać i odnosić się do pierwszego od lewej toru (jak sugeruje zdjęcie, na którym wydaje się, że pokazuje on sygnał wolna droga ze zmniejszoną prędkością dla pociągu przy peronie). Semafor jednoramienny można przesunąć bliżej rozjazdu, choć będzie to trochę gorzej wyglądało, no ale kompromisy są nieuniknione. W zasadzie dobrze byłoby, gdyby oba semafory stały obok siebie, ale przeniesienie tego dwuramiennego do przodu może być niemożliwe (brak skrajni między schodzącymi się torami). Zawsze będzie to jednak lepsze, niż pozostawienie obu semaforów polewej stronie torów, do których się one odnoszą. Spróbuję to później jakoś narysować, ale nie mam dobrego programu, więc nie ręczę za efekty.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#62
Trochę uwag porządkowych.
1. Strona spodnia makiety (elektryka, napędy itp.) powinna być podporządkowana stronie wierzchniej, a nie na odwrót. Widz będzie oglądał i oceniał właśnie stronę wierzchnią, np. pod kątem zgodności z realiami (układ torowy, urządzenia srk, budownictwo, tabor itp.), natomiast nie będzie widział, bo nie ma takiej potrzeby, tego, co jest pod makietą. Tam panuje absolutna dowolność, która musi zaspokoić wymagania strony wierzchniej.
2. Należy zachować zgodność z realiami – jeśli budownictwo ma tablice niemieckie, semafory świetlne odpowiadają przepisom kolei niemieckich, to nie można stawiać polskich wskaźników, tylko odpowiadające im wskaźniki niemieckie (W4 = So 8 [DR] lub W4 = Ne5 [DB AG]). I tu uwaga: wskaźnik oznaczający miejsce zatrzymania czoła pociągu ustawiony tuż przed semaforem jest zupełnie niepotrzebny, bowiem w tym miejscu to semafor właśnie wyznacza miejsce zatrzymania czoła pociągu.
3. Semafory w przedstawionym układzie powinny stać, jak na poniższym rysunku, na co słusznie zwrócił uwagę AH, zwłaszcza, że jest na to miejsce we właściwym dla zasad ustawiania semaforów miejscu – należy zatem przestawić je według uwag AH.
Oczywiście, są sytuacje na kolei, że semafor stawia się w miejscu innym, niż wymagają tego przepisy, czemu służą odpowiednie wskaźniki, informujące maszynistę o odmiennym ustawieniu semafora, jednak w tym przypadku, gdy semafory stoją w jednej linii, stawianie takich wskaźników prowadzi do dziwacznej sytuacji, bowiem jeden z nich będzie stał dokładnie przed jednym z semaforów – układ taki staje się nieczytelny, by nie powiedzieć absurdalny.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.613 558 30
#65
No to super! Widzę, że kolega Paweł Piotr wyręczył mnie w wykonaniu rysunku - dziękuję! A ja w tzw. międzyczasie znalazłem dwie niemieckie strony z przepisami sygnalizacji. Myślę, że przydadzą się nie tylko koledze lukas76:

http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html
http://www.bahnstatistik.de/Signale.htm

Odpowiednikiem polskiego wskaźnika W 15 "Oznacza, że semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza, które nie są umieszczone w miejscu, w którym powinny się znajdować, pomimo to odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik" jest Ne 4 / So 2 - Schachbrettafel

Pozdrawiam
 
OP
OP
lukas76

lukas76

Aktywny użytkownik
Reakcje
99 3 0
#71
witam , korzystajac z uprzejmości forumowiczów prosze o pomoc w ustawieniu reszty semaforów, tzn czekam na propozycje gdzie i jakie mogłyby stanąć- tylko prosze w miare mozliwości o jasne tłumaczenie bo nie jestem zbyt biegły w kolejarskim języku + starsze zdjecie mojeje makiety
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.613 558 30
#72
Ja bym ustawił semafor wjazdowy i do niego tarczę ostrzegawczą, tak, jak na fotce. Symbole sygnalizatorów narysowałem odwrócone, bo tu są widoczne od tyłu. Semafor powinien być dwuramienny z ramionami niezależnymi, bo ma pokazywać trzy sygnały: Sr 1 "Stój", Sr 2 "Wolna droga" (przy wjeździe na tor dalszy od budynku stacyjnego) i Sr 3 "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (przy wjeździe na tor przy budynku stacyjnym). Podobnie tarcza ostrzegawcza powinna być trzystawna, choć w tym wypadku można też założyć, że linia jest drugorzędna, więc wtedy wystarczyłaby tarcza dwustawna. Semafor powinien stać w odległości drogi ochronnej od rozjazdu, ale na takiej makiecie rzecz jasna nie da się tego dokładnie odwzorować. Proponuję ustawić go mniej więcej tam, gdzie narysowałem, ok. 15-20 cm przed rozjazdem. Tarcza ostrzegawcza powinna stać w odległości drogi hamowania przed semaforem, ale oczywiście i tego nie da się dotrzymać, więc proponuję ustawić ją w okolicy wiaduktu.

Jeśli chodzi o semafor wjazdowy i tarczę ostrzegawczą z drugiej strony stacji, to można udać, że są w tunelu (ew. można ustawić tarczę ostrzegawczą przed wjazdem do tunelu).

Jest jeszcze jedna sprawa: bezpośrednio przed semaforem wjazdowym może stać tarcza ostrzegawcza, odnosząca się do semaforów wyjazdowych (tzw. tarcza ostrzegawcza "przelotowa"). W tym wypadku będzie to tarcza świetlna, co może nieco dziwnie wyglądać. W Polsce takie rozwiązania są dość powszechne, czy podobnie jest w Niemczech, to prawdę mówiąc nie jestem pewien. W ogóle trochę dziwnie to wygląda, że na jednej małej stacji są zarówno sygnalizatory kształtowe i świetlne...
 

Załączniki

OP
OP
lukas76

lukas76

Aktywny użytkownik
Reakcje
99 3 0
#73
co do tych semaforów kształtowych i świetlnych na jednej małej stacji to jest tak : sa w trakcie wymiany tylko jak sie ma 6 mm wzrostu to wszystko idzie wolniej ale dzieki za pomoc, pozdrawiam
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.613 558 30
#74
lukas76 napisał(a):
jak sie ma 6 mm wzrostu to wszystko idzie wolniej
No faktycznie... Ale ogólnie jest super! Może jak kiedyś wpadnę do Krakowa (bez obaw, na razie się nie zanosi), to będzie okazja zobaczyć w naturze?

A przy okazji: dostrzegłem po lewej stronie wskaźnik W 16, taki sam jest w sygnalizacji niemieckiej (Ne 6 / So 9). Te wskaźniki ustawia się w odległości drogi hamowania przed przystankiem osobowym, a nie na początku peronu, tak, by maszynistę uprzedzić o przystanku.
 
OP
OP
lukas76

lukas76

Aktywny użytkownik
Reakcje
99 3 0
#75
ok, wiem, już zniknął bo cały czas sie coś rozwija i zmienia a to było ustawione przed montazem semaforów i jak była jeszcze inna koncepcja tzn z 2 stron jeździły pociagi aktualnie jest ruch w jednym kierunku
dzięki za pomoc , pozdrawiam i zapraszam -lupę mam :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.613 558 30
#76
Dzięki za zaproszenie. Przy okazji mam pytanie: nie mogę się dopatrzyć na zdjęciach, czy na makiecie są (jak mi się wydaje) dwie niepołączone ze sobą pętle, czy też tor na wiadukcie schodzi w tunelu do wewnątrz i wychodzi z tunelu na rozjazd?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.621 36 1
#79
Witam :D . Czy "kropelka" na drugim planie oznacza, że przewody są przyklejane do wysięgników? Czy to wynika ze skali (brak przewodów z "oczkami") czy też z wygody związanej z łatwiejszym dobieraniem przewodów zależnie od odstępów między masztami? Czy można kilka fotek znad rozjazdów?
 
OP
OP
lukas76

lukas76

Aktywny użytkownik
Reakcje
99 3 0
#80
a wiec jest tak- przewody marklina sie nie nadają bo są za duże no i to nie przewody tylko wycięte gotowe profile z blachy ni jak w skali moje tez nie będa w skali ale bliżej niz marklina poza tym w systemie marklina odstepy od słupów są te same a na zakrętach poprostu sie wygina profile a kropelka czyni cuda tzn próbowałem lutować ale kiepsko nie dało sie lutować stali nierdzewnej no i niestety w tej skali są pewne ograniczenia i kompromisy zdjęcia będa jak zrobię nad rozjazdami
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł Z 3
Makieta i moduł Z 29

Podobne wątki