• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
A teraz zmiana klimatu - Przystanek osobowy.
Będzie tam kładka nad torami, łącząca peron wyspowy z budynkiem stacji. Kładka z jednej strony stoi na peronie, a z drugiej .... wisi w powietrzu, dlatego zaistniała poparta niepodważalnymi argumentami technicznymi potrzeba zbudowania stosownej podstawy. Na początku planowałem 2 proste bloki betonowe, ale nie byłbym sobą gdybym nie skomplikował sobie życia. Ponadto te bloki przypominały by bunkry i mogły być podstawą pod Golden Gate, a nie pod stosunkowo lekką kładkę, dlatego zaprojektowałem i wykonałem pojedyńcze betonowe słupy, o zmiennej geometrii przekroju, zgrupowane po 4 na jednym fundamencie:
20201119_083143.jpg

20201119_083133.jpg

20201119_083345.jpg

20201119_083236.jpg

Brakuje jeszcze schodów. Może uda mi się je zrobić dzisiaj - o ile projektant dostarczy rysunki.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Są i schody. Zrobiłem dwie sztuki. Z pierwszych nie byłem zadowolony i poszły do magazynu, drogie przeszły odbiory i zostały zamontowane.
Schody jak i wcześniej wykonane słupy otrzymały patynę i zostały przyklejone na swoje miejsce.
20201122_194909.jpg

20201122_213732.jpg


Wcześniej zmontowana kładka została pomalowana, oszklona, spatynowana i oświetlona.
20201122_213804.jpg


20201122_194255.jpg


20201122_195105.jpg


20201122_195349.jpg


Dodałem patyny nawierzchni peronu i placu rozładunkowego, gdzie wkleiłem rampę.
20201122_195217.jpg


20201122_195751.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Są i schody. Zrobiłem dwie sztuki. Z pierwszych nie byłem zadowolony i poszły do magazynu, drogie przeszły odbiory i zostały zamontowane.
Schody jak i wcześniej wykonane słupy otrzymały patynę i zostały przyklejone na swoje miejsce.
Zobacz załącznik 771215
Zobacz załącznik 771216

Wcześniej zmontowana kładka została pomalowana, oszklona, spatynowana i oświetlona.
Zobacz załącznik 771217

Zobacz załącznik 771218

Zobacz załącznik 771219

Zobacz załącznik 771220

Dodałem patyny nawierzchni peronu i placu rozładunkowego, gdzie wkleiłem rampę.
Zobacz załącznik 771222

Zobacz załącznik 771223
Piękne wykonanie :love: Jak i z czego wykonałeś rampę... bo wygląda przepięknie jak wszystko na twojej makiecie?
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.786 61 10
Może i schody ładnie wykonane ale wygląda to mało ciekawie. Jak dobrze się domyślam, po tej stronie gdzie schody są dorobione będzie budynek stacji. Dlaczego więc nie jest przewidziany w tym miejscu normalny peron z budynkiem stacyjny na nim? Nie było by problemu ze schodami, bo cały peron mógłby się ciągnąć aż pod same schody.

41.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Piękne schody na wysoki połysk (przynajmniej tak wyglądają na zdjęciu). Czy przewidujesz elementy antypoślizgowe? :)
Tak, już zamówiłem, będą lada dzień.
Może i schody ładnie wykonane ale wygląda to mało ciekawie. Jak dobrze się domyślam, po tej stronie gdzie schody są dorobione będzie budynek stacji. Dlaczego więc nie jest przewidziany w tym miejscu normalny peron z budynkiem stacyjny na nim? Nie było by problemu ze schodami, bo cały peron mógłby się ciągnąć aż pod same schody.
Ciekawe wnioski.
Po co 2 perony do 1 toru ?:confused:
Peron przy budynku stacji nie ma obecnie sensu. Podobnie jak peron przy budynku stacji Kraków Główny.
W obu przypadkach- owszem - kiedyś peron był i funkcjonował. Niski peron, do którego wysokości był dopasowany poziom budynku stacji. Do czasu przebudowy i modernizacji. Obecnie stary, niski peron przy stacji został zdegradowany do roli chodnika, odgrodzonego od toru płotem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.991 531 30
Peron peronem, jednak te wysokie fundamenty i murowane schody wyglądają wprawdzie efektownie, ale trochę nienaturalnie. To jest stara kładka, projektowana i budowana na konkretnym miejscu i w konkretnych warunkach, a nie składana ze standardowych, prefabrykowanych modułów, więc sądzę, że nikt nie bawiłby się w takie konstrukcje, tylko wykonałby po prostu dłuższe nogi i schody po tej stronie. Ponieważ to jest fabryczny model (chyba Fallera), ja raczej zaaranżowałbym teren tak, by powierzchnia gruntu była na takiej samej wysokości, jak peron po drugiej stronie torów. Myślę, że wyglądałoby to bardziej realistycznie.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Peron peronem, jednak te wysokie fundamenty i murowane schody wyglądają wprawdzie efektownie, ale trochę nienaturalnie. To jest stara kładka, projektowana i budowana na konkretnym miejscu i w konkretnych warunkach, a nie składana ze standardowych, prefabrykowanych modułów, więc sądzę, że nikt nie bawiłby się w takie konstrukcje, tylko wykonałby po prostu dłuższe nogi i schody po tej stronie. Ponieważ to jest fabryczny model (chyba Fallera), ja raczej zaaranżowałbym teren tak, by powierzchnia gruntu była na takiej samej wysokości, jak peron po drugiej stronie torów. Myślę, że wyglądałoby to bardziej realistycznie.
Niemcy we Wrocławiu budowali same nienaturalne kładki:

Nieistniejąca obecnie kładka na stacji Wrocław - Nowy Dwór

Źródło: https://polska-org.pl/5307327,foto.html?idEntity=509136

Kładka na dworcu Świebodzkim (nieczynna)

Źródło: https://polska-org.pl/5080365,foto.html?idEntity=5080351

od drugiej strony:

źródło: https://polska-org.pl/8591467,foto.html?idEntity=5080351

Kładka przy Dworcu Głównym (nieczynna)

źródło: https://polska-org.pl/629463,foto.html?idEntity=509218
Ja bym raczej obstawiał, że takie postumenty budowano specjalnie, by uchronić stalową konstrukcję przed ewentualnym uderzeniem pojazdów / taboru.

Przy okazji, by odpowiedzieć na niezadane jeszcze pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości, przedstawiam historyjkę okolicy mojej kładki na przestrzeni dziejów:

historia stacji.png


Dawniej tory główne (1, 2) znajdowały się bliżej budynku stacji, po obu ich stronach znajdowały się 2 niskie i stosunkowo krótkie, ziemne perony, później nieco podniesione i obudowane. Komunikacja między peronami odbywała się na poziomie 0 - przejściami przez tory.

Zwiększenie długości składów pociągów i rosnący ruch, potrzeba zwiększenia szybkości wymiany pasażerów i bezpieczeństwa spowodowały decyzję o konieczności przebudowy stacji. Wydłużono i podniesiono peron II, nieco przesunięto i połączono z budynkiem stacji kładką.
Tory główne po przebudowie to tory 2 i 3. Tor 1 stał się torem postojowym.

Ostatecznie przebudowano nieco geometrię głowicy, zwiększono promienie łuków (łuk na torze 2 zaczyna się przed kładką, spowodowało to konieczność skrócenia toru 1 - który obecnie jest bocznicą.
 
Ostatnio edytowane:

Yaroslav

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Drogi kolego Tomekkor, przepraszam za mój polski, przetłumaczony przez tłumacza google, proszę powiedz mi, z czego zrobiłeś powierzchnię na swoim makiecie, zakreśloną czerwonym owalem na zdjęciu?

20201119_083143_1.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Drogi kolego Tomekkor, przepraszam za mój polski, przetłumaczony przez tłumacza google, proszę powiedz mi, z czego zrobiłeś powierzchnię na swoim makiecie, zakreśloną czerwonym owalem na zdjęciu?
To masa w płynie własnego pomysłu: piasek kwarcowy, żywica do tynków i pigment. Nakładam szpachelką na mokro i czekam aż zaschnie.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Dodam jeszcze taką ciekawostkę, że tor na nasypie (za nastawnią) jest pod drutem.
To łącznica stacji towarowej Wrocław Gądów ze stacją Wrocław Zachodni, położonej na linii łączącej Wrocław i Wałbrzych, która była przed wojną zelektryfikowana.
Wot, tiechnika.
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
315 36 8
Może i schody ładnie wykonane ale wygląda to mało ciekawie. Jak dobrze się domyślam, po tej stronie gdzie schody są dorobione będzie budynek stacji. Dlaczego więc nie jest przewidziany w tym miejscu normalny peron z budynkiem stacyjny na nim? Nie było by problemu ze schodami, bo cały peron mógłby się ciągnąć aż pod same schody.

Zobacz załącznik 771289
Z czego jest zrobiona barierka na pomoscie tej kładki auhagena?
 

Podobne wątki