...potem chcę pociągnąć instalację 16V by w końcu zrobić coś co mi chodzi po głowie od 30 lat, od kiedy zobaczyłem w katalogu TT te schematy
Chciałbym mieć na szlaku semafor, który albo sam, albo ja go zmieniam i on zatrzymuje mi pociągi
Jako "urodzony automatyk" to robiłem cuda na tych klawiaturkach i przekaźnikach.
Najczęstszym układem była blokada dwustawna na szlaku. Ale projektowałem też bardziej skomplikowane układy, np. do obsługi torów odstawczych w tunelu, gdzie pociągi "kolejkowały się" na kolejne tory.
I tutaj mam parę uwag:
- te diody przy torach były mało wygodne. Ja je zastępowałem zwykłymi diodami prostowniczymi np. BY550.
- do wszelkiego rodzaju automatyk potrzebne będą kontakty szynowe. Chyba, że planujesz jakiś inny sposób wykrywania przejazdu pociągu.
- do sterowania układami automatyki używałem zwykle napięcia stałego 12V= zamiast 16V~. Dzięki temu wiele zależności dawało się zrobić na samych diodach. Przy stałym napięciu zasilania można też było pozabezpieczać cewki elektromagnesów diodami przeciwprzepięciowymi, które chroniły styki krańcowe przed ich upalaniem.