Po dłuższej przerwie raportów, dzisiaj chciałem napisać o tym co się dzieje na makiecie.
Postanowiłem dodać system operacji ładunków na podstawie list przewozowych. Nie wiem jak to jest popularne w kręgach tego forum ale dla mnie to dodaje więcej możliwości zabawy niż takie jazdy w kołko albo bezcelowo od jednej bocznicy do drugiej. Za pomocą tego systemu mam plan przejazdu pociągów i wiem gdzie każdy wagon na jechać. Daje to każdej sesji więcej znaczenia i umiejętności.
Każdy wagon towarowy dostał kartę z kieszenią i w kieszeniach są listy towarów z ich celami. Wydrukowałem też ramki dla każdej bocznicy gdzie karty można przechowywać kiedy wagony tam stoją. Listy towarów są od dwu- do czterostronne, w zależności czy wagon jedzie od źródła do celu i z powrotem czy też przez kilka pośrednich lokacji. Każdy pociąg towarowy składa się z książeczki kart które kierują trasą przejazdu. Po przyjeździe do bocznicy karty wagonów docelowych zostają dodane do ramek bocznicy a karty wagonów odjeżdżających zostają dodane do książeczki pociągu. Po (wy)ładowaniu towaru lista wagonu zostaje przestawiona na następną stronę, co pokazuje że wagon jest gotowy do odjazdu z następnym pociągiem.
Starałem to trzymać jak najprościej, także karty i listy mają tyko podstawowe informacje i na razie nie ma zegarów ani limitów czasu. Przetok wagonów zajmuje ile zajmuje aż wszystkie są w odpowiednich pozycjach.
Przykład ramek z kartami dla dwóch bocznic elektrociepłowni. Jedna bocznica jest na cysterny, druga jest na węgiel i prochy.
Przykład z obrotnicy, tutaj są trzy ramki, dwie na tory wjazdowe i jedna na wagony znajdujące się przy obrotnicy, także przy warsztacie, przy magazynie albo przy zbiornikach paliwa. Z powodu ograniczonego miejsca, pociąg zabiera i zostawia wagony na jednym z torów wjazdowych po czym lokomotywa manewrowa przestawia je na odpowiednie bocznice i zabiera je z bocznic z powrotem na tor wjazdowy na przygotowanie na następny przyjeżdżający pociąg.
Ramki z kartami na porcie, dwie bocznice, obie obsługiwane przez dźwigi.
Ramki dla stoczni i stacji głównej. Dwie ramki dla bocznic rampy, dwie dla magazynu, i cztery dla torów stacji. Właściwie stacja jest pasażerska, ale czasami są dostawy jedzenia dla kawiarni albo zaopatrzenia ogólnego. Poza tym dodałem karty identyfikacji lokomotyw, także pociągi pasażerskie tez mogą mieć karty kursu, dlatego warto było tam dodać ramki.
Ramki dla bocznic składowych Stare Szkoty. Tutaj pociągi z książeczkami czekają na wyjazd na makietę.