• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na chórze

OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Niewiele widać progresu ale jednak coś się dzieje. Perony już są przyklejone, budki przystanku Oruni z oświetleniem też już są. Przejazdy pomalowane ale jeszcze nie przyklejone. Będą wklejane paski magnetyczne sterowania samochodów zanim asfalt zostanie położony. Jeden dekoder szlabanów nie działał, kupiłem od Fallera na wymianę i teraz oba szlabany już są w pełnym stanie pracy. Pracuję też nad automatyzacją torów pasażerskich od stacji Lipce, przez Orunię, przez Gdańsk Główny aż do przystanku Nowe Szkoty. Dodaję czujniki do wszystkich bloków typu Decoderwerk 00802 i uczę się aplikacji iTrain. Oczywiście jeszcze będę musiał montować dekodery i przełączniki do wszystkich przejazdów na tym szlaku.

1753105214395.png

1753105236066.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Dzisiaj napiszę na temat kontroli komputerowej. Chciałem zautomatyzować jazdę pociągów pasażerskich między kilkoma stacjami. Po próbach kilku programów postanowiłem użyć iTrain, ale ponieważ moja centralka DCC firmy Hornby nie miała ani USB ani połączenia LAN, to próbowałem parę adapterów, jeden wifi firmy mXion i drugi od dcc-decoders.doc typu USB. Niestety one nie dawały mi solidnego połączenia, zawsze były problemy z gubieniem rozkazów i utratą kontroli.

Po rozmowie z autorem iTrain zostałem przekonany na wyrzut centralki Hornby i zmianę na YaMoRC 7001. Po aktualizacji niby wszystko już działało znakomicie oprócz moich modułów obecności pociągów typu Dekoderwerk 00802. Nie działały one ani przez połączenie s88n ani przez loconet. Po wielu godzinach badania okazało się że była włączona opcja "railcom cutout" która powodowała awarię modułów. Po zmianie z negatywnego cutout na pozytywny zaczęły wreszcie dawać relacje do komputera.

I teraz po kilku tygodniach prób i badań wreszcie mam solidne połączenie i niezawodne automatyczne prowadzenie pociągów. Niewielkie zwycięstwo ale cieszy. :)
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Druga część automatycznej kontroli makiety. Górny poziom jest ośmio segmentową pętlą. Dawno temu zbudowałem system na podstawie Arduino który kieruje sygnałami blokowymi i używa przełączalne obwody ABC (Automatic Brake Control) na zatrzymanie pociągów przed czerwonymi swiatłami na podstawie czujników prądu typu PCF8574. W teorii daje to możliwość automatycznego sterowania kilku pociągów na jednej pętli.

Ale... zawsze był problem z precyzją tych czujników, wartości czytane nie są precyzyjne, musiałem brać wiele próbek i obliczać średnią żeby mieć sygnał nadający się do jakiegokolwiek użytku. I nawet po tym precyzja była dość niska, lekkie lokomotywy czasami nie podawały sygnału zajęcia.

Ostatnio jak się bawiłem w połączenie makiety do komputera zauważyłem że ta firma mXion ma też moduł "BM" czujników prądu z ustawianiem przez DCC ale z podłączeniami logicznymi które można używać z systemem Arduino. Zamiast mojej logiki do odszyfrowania czujników, Arduino dostaje na szpilkę prosty sygnał 0 albo 1.

Moduł mXion BM na cztery kanały, także zainstalowałem dwa moduły i po ustrojeniu przez DCC jest to naprawdę o wiele bardziej precyzyjne. Nawet najmniejsza lokomotywa daje odpowiedni sygnał. Jedyny problem jaki został to mój obwód auto-reverse type NCE AR-10 na segmencie który ma przejazdy na odwracanie pociągów. Użyt prądu tego obwodu powoduje fałszywy sygnał zajęcia segmentu. Próbowałem obniżyć wrażliwość czujnika, ale to powoduje że również nie widzi lokomotyw. A nie mogę podłączać czujnika za AR-10 bo wtedy biegunowość kanału może nie być taka sama jak innych kanałów na tej samej płytce. Jedyna możliwość to użycie osobnego modułu BM specjalnie do tego segmentu. Także zakupiłem jeszcze jeden i czekam na dostawę.

Chciałem dodać zdjęcie ale teraz dostaję "server error". Spróbuję później.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Prace nad większym terenem rafinerii idą dalej. Postanowiłem użyć trochę inną technikę, na podstawę kładę matę z krótką trawą a na tym będę dodawał warstwy żwiru, dłuższych traw, roślin itp. Zobaczymy jak to wyjdzie.

1757961348753.png
 

Piotrek59

Aktywny użytkownik
Reakcje
114 5 0
Nie bardzo wyjdzie. Sypanie piasku lub tłucznia na matę z trawą nie zdaje egzaminu ponieważ ziarenka będą osiadały na trawie. Ja stosuję podobną technikę podpatrzoną na tym forum a mianowicie targam taką matę na kawałeczki mniejsze lub większe i przyklejam do podstawy zostawiając szczeliny różnej szerokości. Te szczeliny zasypuję piaskiem, pyłem lub czym potrzeba a na kawałeczki maty wysiewam odpowiednią trawę.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Też tak myślałem. Moj plan to zasypanie trawy bardzo drobnym pyłem zielonym, takim "turf" w miejscach gdzie będę sypał żwir, tak właśnie żeby żwir nie leżał prosto na trawie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Blok apartamentowy wstaje, na razie w formie surowej. To jest model Fallera który schudł o połowę głębokości żeby mógł się zmieścić między linią pasażerską i ulicą dzielącą jego od obszarów fabrycznych.
1760030827711.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 1 0
Prace nad torami dojazdowymi rafinerii postępują dalej. Szuter jest położony, rurociąg jest zamontowany razem z fasadą budynków pompowych, wyrósł mur dzielący teren fabryczny od miasta, i latarnie też już działają.

IMG_20251023_205545073.jpg

IMG_20251023_205722195.jpeg

IMG_20251023_205837940.jpg
IMG_20251023_205516788.jpg
 

Podobne wątki