gbbsoft napisał(a):
Ponieważ makieta jest totalnie nieprawdziwa, więc trudno zrobić do niej prawdziwą sygnalizację.
Sygnalizacja kolejowa jest tematem bardzo rozległym i w rzeczywistości ma ścisły związek zarówno z układem torowym jak i zasadami ruchu, jaki odbywa się na określonych posterunkach ruchu. Wszystkie te pojęcia są na prawdziwej kolei ściśle zdefiniowane, zatem odwzorowanie sygnalizacji zgodnie z zasadami jest możliwe, jeśli sam model kolei zachowuje realia; w przypadku tzw. tortów najczęściej jest to nierealne, więc w takim przypadku najlepiej jest zastosować sygnalizację uproszczoną:
gbbsoft napisał(a):
Jeżeli takie wielokomorowe semafory są dla ciebie przesadą, to wystarczy w zasadzie zastosować wszędzie semafory dwukomorowe: czerwony+zielony (lub niebieski+biały).
Zadaniem takiej sygnalizacji będzie jedynie zabronienie jazdy (czerwone światło dla pociągów i niebieskie dla jazd manewrowych) lub zezwolenie na jazdę (zielone światło dla pociągów i białe dla jazd manewrowych).
Można też wprowadzić dwa rodzaje semaforów świetlnych: dwukomorowe (ze światłem zielonym i czerwonym) dla wyjazdów z tzw. prostego - jazda po zwrotnicach ustawionych z toru prostego, oraz trzykomorowe (światło zielone, czerwone i pomarańczowe) dla wyjazdów z tzw. krzywego - jazda po zwrotnicach ustawionych z tory zwrotnego.
Semafory te będą podawały tylko dwa sygnały:
sygnał zabraniający jazdy pociągowej (czerwone światło)
sygnał zezwalający na jazdę pociągową po prostym (zielone światło) lub zezwolenie na jazdę z krzywego (zielone światło u góry, pomarańxczowe u dołu).
A przy okazji zapraszam do poczytania:
http://www.modelarstwo.info/Sygnalizacj ... cja-na-PKP
Pozdrawiam