• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja Konwersje modeli ,,Kaczajewo'' BR 52 na Ty2, BR 03 na Pm2...

OP
OP
FENIX
Reakcje
3.561 253 31
Witam , moja ulubiona I edycja BR52 ROCO w procesie konwersyjnym.
Powód ? KOŁA.
Są bardziej precyzyjne i nie malowane, więc nie ma potrzeby zmywania farby z ,, kaszką'' przed nowym malowaniem , oraz
dzielone wiązary na 3 części na bok oraz montaż wiązarów na śruby !!! , a nie na plastikowe piny , czy jak tam to nazwać.
Leciutkie cieniowanie i patyna.
Zmienione góry silników parowych- pogrubione.
Ogólnie sympatyczny model.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.667 443 99
@FENIX ooo... i antena dachowa jest :) Na parowozach rzadko ją widywałem. Fajna konwersja Ty42-107 (y) Tak wyglądała po roku 2000, czyli jak mniemam parowóz już muzealny. Dałbym Super ale nie wiem dlaczego na żadnej przeglądarce oceny nie wchodzą. Co jest nie tak z forum? Ponoć nie tylko ja mam ten problem...
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
OP
OP
FENIX
Reakcje
3.561 253 31
Widzisz , ..........
sworzeń kwadratowy leżący na osi przeciwwagi koła (real) , pod drugiej stronie osi zestawu kołowego , pozwala na zakładanie ramienia w dwóch pozycjach.
Widać tak założyli w realu .
Nie wiem czemu . Widać , że w realu ramię kieruje się na prawą stronę przeciwwagi.
Przeciwwaga w położeniu dolnym. Dla uproszczenia .
Zaś w modelach tej serii ROCO jest na lewo I tego NIE da się zmienić w modelu -fotka. -ostatnia
Koła z obu stron w modelu ROCO są tak samo skonfigurowane -na lewo. Załączam parę fotek innych egzemplarzy z ROCO , gdzie jest tak samo.
Oraz fotkę mocowania ramienia w modelu z jedną li tylko możliwością. Ta sama pozycja z obu stron modelu.
 

Załączniki

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
Nie znam się aż tak bardzo na budowie parowozów, dlatego użyłem słowa "chyba" :)
Przyznam jednak, że pierwszy raz słyszę o różnych ustawieniach tych elementów układu jezdnego, oraz ich wpływie na dynamikę parowozu. To dość ciekawy temat.

Pokazane foty dotyczą już bardzo starych modeli. Roco wypuściło serię 52 w 2008 roku, przy czym koła i wiązary pochodzą z parowozów serii 50 produkowanych od wielu lat wcześniej (koła są plastikowe a wiązary to zwykła wyciskana i wyginana blacha). Około 2013 roku Roco zrobiło lifting kół napędowych i wiązarów do ich obecnego wyglądu - koła są w pełni z metalu a wiązary są dość dobrze odwzorowane i wykonane jako odlew.
W parowozach po liftingu układ wiązarów jest tak jak na zdjęciu pokazanym wyżej. Wydaje się zatem, że poprawiono błąd występujący w starych modelach.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.868 8 0

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
Gdyby któryś z europejskich narodów liczył 380 mln potencjalnych klientów z pewnością znalazłby się producent w pełni metalowych modeli. 90 mln'owy rynek niemiecki jest jak widać jest zbyt płytki - podobne, produkowane kiedyś modele z serii Trix Fine Art osiągały nakłady tylko ok 1.500 - 2.000 sztuk. Trix wycofał się z tego kompletnie wiele lat temu.
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.561 253 31
Nie pamiętam jak nazywa się ta część wiązarów, ale chyba jest w złym położeniu (w tym ułożeniu wiązarów powinna być skierowana do góry tak by jej koniec był nad środkiem osi zestawu kołowego)
Zobacz załącznik 1081676
Po drugiej stronie modelu ta część wydaje się zamontowana poprawnie.

Tutaj zdjęcie oryginału ze strony:
Zobacz załącznik 1081677
https://hellertal.startbilder.de/bi...842/seitenblick-auf-52-8139-in-apeldoorn.html
Wpadły mi w łapska najnowsze Trixy z super napędami w kotle i tak dalej ....... , można by wymieniać długo .
I podobnie jak w Roco przeciwkorba wychylona jest na lewą stronę przeciwwagi.
Nie sądzę by gigant Maerklin/Trix popełnij w nowej produkcji jakiś dysonans inżynierski .


Poza tym jak piszesz , że ,,być skierowana do góry tak by jej koniec był nad środkiem osi zestawu kołowego''
to pragnę Cię uprzedzić , że wówczas łącznik (ten cienki wiązar) wraz ,,kołyską ,,by nie pracował , stał by w miejscu , mimo ruchu kół .
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.718 523 30
przeciwkorba wychylona jest na lewą stronę przeciwwagi. Nie sądzę by gigant Maerklin/Trix popełnij w nowej produkcji jakiś dysonans inżynierski .
A ja jednak podejrzewam, że popełnił. Dziwna sprawa: na wszystkich rysunkach parowozów wiązary są pokazane w dolnym położeniu (przeciwwaga jest wtedy na górze). I na wszystkich tych rysunkach przeciwkorba zawsze jest wychylona do przodu, czyli odwrotnie, jak na zdjęciach modeli, wrzuconych przez kolegę @FENIX. Przykładem niech będzie rysunek Ty2 Marka Ćwikły ze "Świata kolei" sprzed kilku lat.

Ty42 rysunki.jpg


Przejrzałem dziesiątki zdjęć parowozów PKP różnych serii (zawsze 2-cylindrowych) i na wszystkich tych zdjęciach jest tak samo: przy dolnym położeniu wiązarów przeciwkorba zawsze jest wychylona do przodu, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie parowozu. Udało mi się znaleźć kilka zdjęć, gdzie wiązary są na dole i te zdjęcia zamieszczam niżej. Wszystkie te fotki, jak i dziesiątki innych (na których wiązary są w innym niż dolne położeniu) potwierdzają, że prawidłowe położenie przeciwkorby jest takie, jak na powyższym rysunku Ty2, czyli odwrotnie, jak w modelach pokazanych przez kolegę @FENIXz.

Ty42-97 Par Iłowo.jpg

Ty42-149 FABLOK 1946.jpg

Tw1 - 116 Gdańsk.jpg

Ty246, na zdjęciu egzemplarz nr.56.jpg


Przyznam, że jestem nieco skonfundowany, ale jednak bardziej ufam rysunkom w najróżniejszych pozycjach literatury i dziesiątkom, jeśli nie setkom zdjęć, niż modelom Märklina i Trixa...

Edycja:
Oczywiście kolega @FENIX ma 100% racji pisząc:
Poza tym jak piszesz , że ,,być skierowana do góry tak by jej koniec był nad środkiem osi zestawu kołowego''
to pragnę Cię uprzedzić , że wówczas łącznik (ten cienki wiązar) wraz ,,kołyską ,,by nie pracował , stał by w miejscu , mimo ruchu kół .
Gdyby tak było, ramię (łącznik) przeciwkorby w ogóle by się nie poruszało.
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
Poza tym jak piszesz , że ,,być skierowana do góry tak by jej koniec był nad środkiem osi zestawu kołowego''
to pragnę Cię uprzedzić , że wówczas łącznik (ten cienki wiązar) wraz ,,kołyską ,,by nie pracował , stał by w miejscu , mimo ruchu kół .
Napisałem to zdanie w odniesieniu do poniższego rysunku z tym konkretnym układem kół i wiązarów . Może nie wyraziłem się zbyt jednoznacznie, ale nie miałem na myśli by końcówka przeciwkorby była "w osi zestawu kołowego" tak jak Ty to zrozumiałeś, tylko nad tą osią. Innymi słowy - w odniesieniu do tego konkretnego układu kół i wiązarów - przeciwkorba powinna być chyba tak ułożona, by jej końcówka wypadła ponad osią zestawu kołowego.
Screenshot 2024-10-28 at 13.33.47.png


Ale tak jak napisałem wcześniej, nie jestem specjalistą - porównałem to wyłącznie z wieloma zdjęciami. Ty wspomniałeś, że takie ułożenie przeciwkorby też jest możliwe bo umożliwia zmienę parametry biegowe całego parowozu. To bardzo ciekawy temat i fajnie by więcej na ten temat przeczytać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.718 523 30
Moim zdaniem nie całkiem jest OK. Na zdjęciu prawej strony (druga fotka) przeciwkorba faktycznie jest wychylona do przodu, ale chyba trochę za mało - ruch przeciwkorby i łącznika będzie minimalny. Ale na zdjęciu lewej strony (trzecia fotka) przeciwkorba jest wychylona odwrotnie: gdybyśmy obrócili koła o 180 stopni, przeciwkorba wychylałaby się w prawo, czyli w tył, w kierunku budki, a nie w przód.

Co do możliwości różnego montowania przeciwkorby w prawdziwym parowozie, a co za tym uzyskiwania różnych parametrów trakcyjnych lokomotywy, to przyznam, że nigdy o tym nie słyszałem. Jeżeli faktycznie tak jest, to chętnie bym o tym czegoś więcej się dowiedział z wiarygodnych źródeł.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 521
Tabor 216
K
Tabor 2
Tabor 1
Tabor 3

Podobne wątki