Mnie chodziło o "zwartość" składu. Jak się coś na szlaku zepsuje to nie da się po prostu wyłączyć jednego wagonu ze składu na stacji - trzeba cały skład lub grupę wagonów odstawić. Push-pull na RhB występował od dawien dawna (na pewno w 2000r już były takie składy) w rożnych konfiguracjach. Z tego co kolega napisał, to dodatkowe wagony da sie wpiąć między sterowniczy a resztę składu albo miedzy lokomotywę a skład. Z tego wynika, że RhB ma "zespoły wagonów" na stałe spięte po 6 "członów" (a może po 3?) i osobne sterownicze do tego łączone na "tradycyjne" sprzęgi RhB. Czyli nie ma tam całkowitego przejścia na jednolite, nierozłączalne składy serwisowane wyłącznie w całości, a jest coś pośredniego. Allegry też przecież ciągają doczepy w postaci starszych modeli wagonów, ale sama Allegra nie da sie rozpiąć poza warsztatem. Czyli Szwajcarzy nie ida "owczym pędem", tylko z głową (choć na torze normalnym juz tak fajnie nie jest). I tak trzymać.
Pozdraw
Storch
Szwajcarzy na Rhb, czy też MGB, zawsze stosowali uniwersalne rozwiązania, lokomotywy (wagony silnikowe) typu BCFe 4/4 ABe 4/4, Fe2/2, De2/2 i to na mnie robi do dziś wielkie wrażenie. Jest faktem, że szlaki RhB, MGB i wiele lokalnych są same w sobie specyficzne i wymagają specyficznych rozwiązań.
Przykładowo nowoczesne składy EZT typu ABe Allegra to kontynuacja, pełnią rolę podstawowej uniwersalnej jednostki transportu pasażerskiego, a jednocześnie jednostki "napędowej"- lokomotywy w składach osobowych i towarowo-osobowych (TOWOS), a żeby było ciekawiej bardzo często jest wykorzystywany jako lokomotywa manewrowa.
Na linii St.Moritz - Tirano Allegra pracuje jako lokomotywa w wypełnianiu powyższych funkcji z oblotem na stacjach końcowych, na linii Chur - Arosa najczęściej jako Push-pull w składach z dodatkowym wagonem sterowniczym.
Każdy odcinek w/w szlaków jest zresztą odmienny w swoim charakterze i trzeba przyznać, że każdy ma swoje dedykowane rozwiązania.
Między Disentis, a Chur jest sporo przemysłu i tu wykorzystuje się głównie standardowe lokomotywy Ge4/4, gdyż jest duża rotacja wagonów towarowych, do Tirano wagony towarowe, których rotacja jest mała podczepia się do Allegry w godzinach porannych i wieczornych, gdy ruch pasażerski jest mniejszy i Allegra nie prowadzi dodatkowych wagonów osobowych. Na marginesie Allegra to przysłowiowy wół roboczy, często potrafi ciągnąć składy wagonów po kilkanaście sztuk, ledwo mieszczące się na stacjach i na mijankach, lub w podobnych ilościach składy mieszane towarowo-osobowe.
Jeśli chodzi o Capricorny to mają swoje zastosowanie na liniach o dużym natężeniu ruchu osobowego, a ich sposób wykorzystania jest też ciekawy.
Przykładowo z Chur do Davos jedzie skład składający się z dwu jednostek, z których jedna jedzie dalej do Filisur, gdzie ruch jest mniejszy, a w drodze powrotnej następuje ponowne połączenie i dwie jednostki wracają do Chur.
Specyfika rozwiązań i dopasowanie do potrzeb chwili jest, bynajmniej na RhB, niesamowite.
Poranne składy osobowe to w zależności od linii, albo pojedynczy EZT, albo kilka wagonów za Ge4/4, które z każdą kolejną godziną odjazdu wydłużają się o kolejne wagony, by po szczycie ruchu osobowego stopniowo je redukować.