• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Szwajcarskie

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.398 550 30
RBe 540 lub poprzednio RBe 4/4 to nie wagon sterowniczy a wagon silnikowy, który zastąpił starsze lokomotywy serii Ae 3/6 I - III w pociągach S-bahn. Więc po co do tego wagonu lokomotywa "współpracująca"....
Coś kolega @Bolutek chyba nie całkiem zrozumiał. Kolega @storch stwierdził, że omawiane wagony sterownicze mogły jeździć z wagonami silnikowymi RBDe i RBe 540 i pytał, czy te wagony sterownicze mogą również współpracować z lokomotywami zamiast wagonów silnikowych. Nigdzie nie wspominał o współpracy wagonów silnikowych z lokomotywami, choć, jak widać ze zdjęcia podlinkowanego przez kolegę @Ropu, tak też się zdarzało.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.822 404 7
Coś kolega @Bolutek chyba nie całkiem zrozumiał. Kolega @storch stwierdził, że omawiane wagony sterownicze mogły jeździć z wagonami silnikowymi RBDe i RBe 540 i pytał, czy te wagony sterownicze mogą również współpracować z lokomotywami zamiast wagonów silnikowych. Nigdzie nie wspominał o współpracy wagonów silnikowych z lokomotywami, choć, jak widać ze zdjęcia podlinkowanego przez kolegę @Ropu, tak też się zdarzało.
Jeżeli w pytaniu, z resztą dość enigmatycznym wymienia się konkretny typ wagonu to i pisze się o "współpracy" z lokomotywą to to odpowiedziałem chyba konkretnie i zrozumiale. Podlinkowane zdjęcie pochodzi z roku 2004 i jak dobrze pamiętam - wtedy wiele zestawień pociągów w Szwajcarii wprawiało niemal w osłupienie. Lokomotywa niekoniecznie musiała znajdować się na końcu lub początku pociągu. A typowe wagony sterownicze nie raz zdarzały się po dwa w składzie...
Ale rozumiem, że kontestowanie każdej wypowiedzi to specyfika na tym forum...
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.331 25 2
Piko wydaje lokomotywę Re 4/4 I SBB w kolejnym malowaniu - tym razem TEE. W kilku miejscach na tym forum pisałem już o tej lokomotywie i nie tylko ja.
Ślicznie i czysto wykonana, silnik 5-biegunowy lepszy niż ich standardowy motorek, jeździ płynnie i cichutko, uchwyty podzderzakowe, ładne przestrzenne wózki i dwa odmienne ślizgacze na odbierakach prądu (jeździła w Szwajcarii i Niemczech), nieładne przeskalowane wycieraczki.
Zwracam uwagę na ostatnie zdjęcie z numerem lokomotywy naniesionym płaskim nadrukiem, ale podobnie do nadruku na naszym ET22 imitują efekt 3D. Na szczęście tylko podobnie, bo czarna kreska jest cieniutka i w przeciwieństwie do tego jak zrobili to w ET22 prawie jej nie widać.
Narazie wyszły w AC z dźwiękiem. DC analogowe i z dźwiękiem jeszcze płyną z Chin ;)
Zdjęcia!
894177F1-9C18-447A-BA8C-74BFD1CB5B04.jpeg 73460A15-19EA-4E4D-8FC1-033919F29A18.jpeg 885BD84F-6358-4808-9607-8080ADFF12B1.jpeg 599B9819-920D-408E-AB1B-AFBD5D37EB54.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.331 25 2
Szanowny @Bolutek ostatnio bardzo szybko czyta i jeszcze szybciej pisze.
To jest Piko - nie Roco - które nawiasem mówiąc modeli lokomotyw Re 4/4 pierwszej serii nie produkuje.
Pozdrawiam!
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.822 404 7
W sumie chyba wszystko jest opisane w artykule :)
Tym bardziej jestem zdziwiony, że skład zestawiono w tunelu Albula, który jest jedynym prostym odcinkiem na tej linii /5,8 km/ a warunki tam panujące nie zapewniały zbyt wielkiego komfortu pracy. No cóż - można sobie wyobrazić jak wyglądała jazda choćby przez dwa tunele spiralne i sam wiadukt Landwasser....
 
Reakcje
2.995 79 12
W sumie chyba wszystko jest opisane w artykule :)
Zasadniczo tak, ale w tym wypadku między wierszami wyszlo pare szczegółów...
7 maszynistów na 25 ezt, czyli Capricorny widzą się systemowo w zestawach do czterech jednostek (w zwiazku z tym, co 3-4 ezt rozpięta była "klawiatura" na sprzegu)...
Co dodatkowo wymagało tej łączności polowej po kablu (przerwy na radiu z powodów terenowych - pytanie jak im działa GSM-R (składowa tego drugiego) skoro zaczęli się bawić w ETCS
W związku z tym, że hamowanie opierało się na hamulcu ED prędkość zjazdu musiała być ograniczona do 35km/h aby podstacje wytrzymały (wyzwolenie zabezpieczeń i tym samym brak odbioru przez sieć sztywną - o ile pamiętam, to chyba tu jest zasilanie prądem przemiennym, choć teoretycznie mamy jeszcze rezystory hamowania na dachu)
... to tak na szybko...

Pozdr,...
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.822 404 7
pytanie jak im działa GSM-R (składowa tego drugiego) skoro zaczęli się bawić w ETCS
Nie jestem specem w dziedzinie, ale połączenie 25 składów w jeden pociąg a ponadto same warunki terenowe na Odcinku Preda - Bergun /podówjny tunel spiralny/ musiały spowodować połączenie wszystkich składów na "sztywno" zwykłym kablem. Czy w tunelach na tej linii są jakieś wzmacniacze sygnału? Wątpię. Sam fakt, że praktyczni Szwajcarzy porwali się na taki eksperyment może jedynie świadczyć, że wszystko musiało być dopięte w najdrobniejszych szczegółach.
4000 kWh energii oddane do sieci przy hamowaniu w ciągu krótkiego czasu.
A już zupełnie ciekawe jest przeprowadzenie pociągu przez dwa spiralne tunele Toua i Zuondra będące jeden nad drugim, każdy ma ponad 500 metrów długości.
Tego twórcy systemów prowadzenia ruchu pociągów na pewno nie przewidzieli...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.398 550 30
W sumie chyba wszystko jest opisane w artykule
Szkoda tylko, że artykuł był chyba tłumaczony przez Google - cytat: 25 połączonych ze sobą czterosamochodowych zespołów trakcyjnych...
pytanie jak im działa GSM-R (składowa tego drugiego) skoro zaczęli się bawić w ETCS
A skąd przypuszczenie, że tam jest ETCS? To wąskotorowa (1000 mm) sieć RhB - Rhätische Bahn (Kolej Retycka) i nie słyszałem, żeby tam stosowano ETCS. A jeśli chodzi o ścisłość, to ETCS (European Train Control System) i GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways) są częściami składowymi ERTMS (European Rail Traffic Management System), a nie odwrotnie.
 
Reakcje
2.995 79 12
ETCS (European Train Control System) i GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways) są częściami składowymi ERTMS(European Rail Traffic Management System), a nie odwrotnie
Dzięki Andrzeju za czujność... , za duży skrót myślowy z mojej strony...

skąd przypuszczenie, że tam jest ETCS?
Wystarczy spojrzeć i pojawia się to przypuszczenie na podstawie tych żółtych obiektów w torach.
Nawet, jeżeli nie jest to ETCS znany z 1435mm to weź pod uwagę, że Capricorny produkcji Stadlera mogą być wyposażone w Guardię produkcji ww ( system spełniajacy wymogi systemu i z nim kompatybilny). Poza Stadlerem masz jeszcze dwóch producentów: Siemens i Alstom ( zdaje się, po przejęciu Bombardiera).
I tak w sumie biorąc pod uwagę specyfikę i warunki miejsca, to patrząc nawet po filmach z kabiny RhB sprzed lat i teraz to mniej wiecej Jednorożce pojawiły sie w zbliżonym czasie co te balisy(?)...

Pozdr,...

ps. taki oftop...SOP3 w metrze warszawskim też korzysta z elementów składowych etcs...
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.822 404 7
A ja zapytam - po co na kolejach RhB system ETCS lub inny? Szwajcarzy po prostu generalnie wymienili cały tabor. A przy okazji zrobili niezłą reklamę sobie i firmie Stadler.
Kilkakrotnie miałem okazję przejechać się z Chur do St. Moritz i dalej do Tirano a wtedy możliwość jazdy i robienia zdjęć lub filmowania przez otwarte okno dostarczała o wiele więcej wrażeń...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.398 550 30
No, jakiś system tam jest, widać tzw. balisy, ale wcale nie musi to być ETCS, ani nawet z nim kompatybilny. W Europie (nie mówiąc o pozostałym świecie) jest wiele takich systemów, zwykle niekompatybilnych ze sobą, ale ich balisy wyglądają czasem bardzo podobnie. Właśnie ta niekompatybilność spowodowała konieczność opracowania wspólnego, ogólnoeuropejskiego systemu, jakim jest ERTMS, w tym ETCS. Ale na kolei wąskotorowej, praktycznie nie połączonej z resztą europejskiej sieci kolejowej (tak, wiem o 3-szynowych odcinkach itd., ale to nie ma tu znaczenia), nie ma konieczności stosowania systemu europejskiego i tu częściowo zgadzam się z kolegą @Bolutek:
po co na kolejach RhB system ETCS lub inny?
Rzeczywiście, ETCS nie jest tam potrzebny, ale jakiś system tego rodzaju jak najbardziej tak - jak widać na filmie, tak właśnie jest. Z tego samego powodu nie sądzę, żeby w metrze warszawskim były jakiekolwiek elementy akurat ETCS - jest jakiś system sterowania, ale wątpię, by był to ETCS, choć z pewnością spełnia podobne funkcje. Pamiętajmy, że ETCS to konkretny system kierowania jazdą pociągu i nadzoru pracy maszynisty, ale systemów tego rodzaju jest więcej i nie należy utożsamiać każdego systemu tego rodzaju z ETCS.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.398 550 30
Wychodzi na to, że system ZSI 127, zastosowany na RhB, został opracowany w oparciu o urządzenia systemu ETCS (przede wszystkim balisy i urządzenia pokładowe) i faktycznie jest z nim kompatybilny. Stało się tak z pewnością głównie ze względów ekonomicznych - po prostu najłatwiej i najtaniej było oprzeć się o już sprawdzone rozwiązania. Nie zmienia to jednak faktu, że na RhB nie ma konieczności stosowania ani ujednoliconego systemu europejskiego, ani nawet systemu lokalnego z systemem europejskim kompatybilnego.
 
Reakcje
2.995 79 12
Wychodzi na to, że system ZSI 127, zastosowany na RhB, został opracowany w oparciu o urządzenia systemu ETCS (przede wszystkim balisy i urządzenia pokładowe) i faktycznie jest z nim kompatybilny. Stało się tak z pewnością głównie ze względów ekonomicznych - po prostu najłatwiej i najtaniej było oprzeć się o już sprawdzone rozwiązania. Nie zmienia to jednak faktu, że na RhB nie ma konieczności stosowania ani ujednoliconego systemu europejskiego, ani nawet systemu lokalnego z systemem europejskim kompatybilnego.
Co do kompatybilnością z poziomem 1, znaczy to tylko dzialanie w oparciu o balisy stałe i przełączalne...
Poza tym jak Stadler dostarczał tabor, to sądziłem, że wpakują własny sprzęt do kompletu (ale klient zamawia...).
Co do potrzeby stosowania systemu, to bym dyskutował...Nieraz na YT były filmy jak pociąg wyłania się z mgły niczym potwór z Loch Ness...
W takich warunkach nietrudno przegapić tarczę ostrzegawczą lub semafor, a wtedy może być słabo...

Pozdr,...
 

Podobne wątki