• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Szwajcarskie

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.331 25 2
W relacji na blick.ch można było wysłuchać próbkę szwajcarskiego humoru. Samochody oczekiwały na przejeździe kolejowym na przejechanie 2km pociągu, a komentator wyraził nadzieję, że żadna kobieta w zaawansowanej ciąży pędząca do porodu nie oczekuje przed szlabanem :ROFL::X3:
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.818 404 7
Wyrozumiałość Szwajcarów nie raz wprawiła mnie w osłupienie. A już zwłaszcza stosunek szwajcarskich kolejarzy do fanów kolejnictwa. Mam wspaniałe nagranie z kabiny podczas jazdy linią Bernina przez wiadukt spiralny w Brusio. Konduktor widząc, że wychylam się przez okno - zaprosił mnie do kabiny - wtedy ABe 4/4...
 

storch

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
Zostało coś jeszcze na RhB ze starej generacji taboru? Jak ja tam byłem to taka Ge 4/4 III była nowością, podobnie jak nowością był Fereina Tunel...na linii Bernina pojazdy silnikowe to tylko ABe 4/4 (zdarzały się jeszcze ostatnie sztuki z okrągłymi reflektorami). Były też dwie Gem 4/4, ale nigdy nie widziałem, żeby ciągały pociągi pasażerskie...nie było pojazdów dwusystemowych (nie licząc tych Gem4/4 - swoją drogą teraz tak się reklamuje vectrony dual power, a na RhB ta technologia już tak dawno była znana)...na Arosa Line zdaje się jeszcze było napięcie 2,4kV DC...
Ciekawe- nigdy nie zastanawiałem się, czy były w tamtych czasach bezpośrednie pociągi (rozkładowe osobowe) z kierunku Tirano w kierunku np. Scuol Tarasp i jeśli tak, to jak sobie radzono ze zmianą napięcia w Pontresinie. Towarowe na pewno były, bo w Pontresinie był tor z przełączalną siecią trakcyjną (pewnie nadal jest), tylko zdaje się nie miał krawędzi peronowej. Jakiś pociąg specjalny dla fanów kolejowych pewnie się zdarzał, ciekawe czy praktykowano zmianę loka z wjazdem z rozpędu i manewry z odrzutem, żeby tego loka z powrotem pod "właściwą" sieć trakcyjną wepchać...
Pozdraw
Storch
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
198 1 0
W październiku dojechałem do Filisur. Nie wiem, czy to "stara" generacja, taboru, ale spotkałem 3 lokomotywy serii Ge 4/4 II: 613, 624 i 639. Nie jest to dużo, ale też zwiedziłem małą część sieci.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0

storch

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
Odnoszę dziwne wrażenie, ze ten wagon z klimą i specjalnie dla fotografujacych z otwieranymi oknami jest częscia zwartego skladu, o czym swiadczy dosc nisko konczaca się osłona przejscia miédzywagonowego(zaslania tez sprzęg, zapewne auromatyczny i z mnóstwem konektorków kablowych do komputeryzacji składu). Czyli tendencja do odchodzenia od tradycyjnych pociągów wagonowych dotarła i na RhB. Allegry, capricony, a teraz widzę jeszcze cos na ksztalt railjetow ÖBB, czyli lok plus jeden, wieloosiowy, "przegubowy" wieloczlonowy wagon, który w zasadzie rozłączac mozna tylko na warsztacie. Ciekawe czym to jest podyktowane. Wszędzie w ruchu pasazerskim sklady wagonowe zastępują jednostki nierozłaczalne na normalnej stacji.
Pozdraw
Storch
 

storch

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
To prawda. A napisałem o tym w tym wątku, bo dosc długo Szwajcarzy opierali się tej modzie na EMU zamiast skladów wagonowych. Przykład BLS która jeszcze jakieś 15 lat temu budowala własne wagony "jumbo" ze starych EW I i to moglo być ciagnięte czymkolwiek (a ze występowało głównie w składach z RBDe 565(tak to chyba u nich oznsczali?) to inna sprawa). Ale zarowno RBDe, jak i RBe 4/4 mogly pomiędzy wagon sterowniczy i napędowy mieć wstawiane dowolne wagony,byle z kablem sterowania zeby człon napędowy ze sterowniczym połączyć, a RBe 4/4 czasem nawet zamiast lokomotyw jeździły (ponoc któras kolej nawet towarowe nimi prowadziła, ale ktora i czy to RBe 4/4 były, tego nie pamiętam, chodzilo o jakies pomocnicze pociagi z tłuczniem). A potem nagle pojawily się w calej Europie zwarte składy, w SBB i BLS też, na koncu trafilo na RhB. Zentralbahn tez juz na EMU jeździ (chyba jeszcze wczesniej były ichnie Spatze niz Allegry na RhB), MOB i BOB to samo, w okolicy Zermatt chyba też. Powoli wąskotorowy pociag z lokiem i wagonami odchodzi do historii a szkoda. Dobrze chociaż,ze w Szwajcarii złomują rzeczywiscie to co się do eksploatacji nie nadaje, a nie to co jest niemodne, więc pewnie jeszcze jakis czas serie EW II wagonów jeździć będą (znaczy wąskotorowe, bo na normalnym torze zdaje się już nie jeżdżą).
Pozdraw
Storch
 

storch

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
Hmmm, ciekawa nazwa kolei. OeBB, ale to chyba nie Austria? Bo jakby w Austrii jeździły to musiałby byc zmieniony pantograf, albo chociaż ślizgacz jak w tym krokodylu co do Szwecji jechał, a na filmie panto wygląda na oryginał. BR 194 na "pożegnalnych występach" w SBB też mialy zmienione pantografy (na połówkowe z wąskim ślizgiem, pewnie od Re4/4), dla oszczędnosci dawano tylko jeden. Śmiesznie to wyglądało, flesiu zdążył wypuscić model zanim te loki na szrot pojechały.
Pozdraw
Storch
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
708 4 0
To "Wot" to bym ocenzurował i zamienił na nasze "Ale" a autorowi posta dał półrocznego bana, ale jako że bardzo ciekawy materiał zamieścił to zamiast bana proponuję mu 30 minut klęczenia na woreczkach wypełnionych wysuszonym grochem.;)
 

storch

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
Szwajcarzy już nad tym pracują co najmniej 10 lat. Fajnie że ruszyło komercyjnie bo taki "SUW2000" do 43,5 cm zmiany szerokości musi być nieco bardziej skomplikowany niż ten znany z Zamościa czy Przemyśla. I jeszcze wysokość zmienia. Zostaje jeszcze problem sprzęgów (co tam na MOB jest? Centralny zderzak czy lejek jak na Brunig Bahn?). Ciekawe czy są "wagony ochronne" na torze normalnym. No i na stacjach stycznych trza loka chyba zmieniać? MOB zdaje się jeździł pod 900V DC (pomijam problem ew. zmiany rozstawu w loku)?
Pozdraw i Szczęśliwego roku!
Storch
No dobra, wyguglałem - tu coś więcej o zmianie rozstawu:
Tak około 6 minuty. Wygląda na to że tor 4 szynowy ma także przełączane napięcie w sieci.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki