Jeżeli tak bardzo Kolegów zainteresował ten typ modelu wagonu, to aktualnie ukazał się drugi zestaw do pociągu
Brześć-Kolonia (PIKO
58245), w którym on również występuje.
Zobacz załącznik 921650
Wspomniany set PIKO jest dedykowany do pociągu o numerze D244 Brest-Kolonia, który w późniejszym czasie kursował na trasie Brest-Berlin (poza sezonem z Warszawy), a wagony DR pozostały w nim w niewielkiej liczbie. Oprócz tego są jeszcze dwa zestawy 58246 z wagonem bagażowym i kl2 DR oraz 58244 z wagonem 1/2 kl i kuszetką DR, czyli wyjdzie w sumie siedem wagonów.
Warto zauważyć, że D244 z Brestu był de facto "bliźniakiem" i to niemal nierozłącznym, słynnego Ost-West (D240) Moskwa-Paryż/Oostenda (poza sezonem Moskwa-Kolonia) z całym garniturem kursowych wagonów z ZSRR, w tym przez pewien czas z jednym o najdłuższej na terenie zachodniej Europy relacji Moskwa-Madryt (4 noce) jadącym jednak w Ost-West tylko w jednym kierunku. Drugie miejsce - to taka dygresja - wśród składów czy wagonów kursowych przejeżdżających przez polskie tory - zajmował najprawdopodobniej wagon kursowy kuszetka Warszawa-Istanbuł (3 noce).
Dlaczego D244 był "bliźniakiem" Ost-Westa? Ano dlatego, że rosyjskie wagony przyjeżdżały do stacji Brest razem, właśnie w składzie OST-WEST, gdzie z Ost-Westa - w sezonie letnim - wydzielano grupę wagonów do składu Brest-Kolonia (Brest-Berlin, Brest-Aachen).
Później do przełączeń wagonów dochodziło jeszcze w Warszawie, a w Rzepinie w ogóle już działy się cuda. W zależności od pory roku dokonywano bowiem przełączeń wagonów czy całych grup wagonowych pomiędzy oboma składami, w sezonie "dołączał" jeszcze do wymian dodatkowo "trzeci bliźniak" pociąg "Warszawa-Hooek", nazywany także "Warszawa-Hoek-Express" (ostatnio Robo wydało kuszetkę z dedykowaną tablicą kierunkową).
Ciekawostką poza sezonem było to, że np. w Rzepinie 240 Ost-West przełączał do 240 Warszawa-Berlin wagon restauracyjny i bagażowy DR (relacja Berlin-Rzepin-Brest) a z kolei 240 przełączał do Ost-Westa barowy i bagażowy PKP (relacja Warszawa-Rzepin-Berlin). To oczywiście niejedyne przełączane wagony. W wymienionych składach kursowały też wagony francuskie, holenderskie a nawet belgijskie.
Przy okazji warto dodać o "Ost-Weście" że wcale nie przestał on kursować po uruchomieniu "Jana Kiepury", bo takie sformułowania nieraz padają, a tylko skrócił relację. "Ost-West" nadal kursował jako pociąg rosyjski, tyle że w relacji Moskwa-Warszawa Wschodnia, przekazując wagony kursowe do Kiepury.
Do opisania wszystkich wymian wagonów pomiędzy poc 240, 244 i 1244 potrzeba by kilku stron i diagramów, a wszystko to zmieniało się praktycznie przy rozpisaniu kolejnego rozkładu jazdy. W późniejszych latach D244 miał np. coraz więcej wagonów rosyjskich i polskich a mniej niemieckich. Miałem okazję wielokrotnie obserwować manewry 240/244 na stacji Warszawa-Wschodnia, Warszawa Gdańska a także kilka razy w Rzepinie. To się już chyba nigdy na kolei w takim wymiarze nie powtórzy.