• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej we Wrocławiu i okolicach

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.554 31 1
Tym razem okolice Szklarskiej Poręby i tunel pod Zbójnickimi Skałami, dawniej zwany Moltkefels Tunnel.

Portal południowy, od strony przystanku kolejowego Szklarska Poręba Dolna:
20220326_144626.jpg

20220326_143732.jpg


Widok z tunelu na południe
20220326_144520.jpg


Trochę głębiej...
20220326_143902.jpg


... i głębiej, i głębiej i zimniej i ciemniej...
Hmm, co to za dźwięk?? Przypomina nieco trąbienie.
Chyba czas przyspieszyć zwiedzanie, najlepiej truchtem udać się w kierunku portalu północnego.
20220326_144454.jpg


Miałem dobre przeczucie.
W sposób uporządkowany, w szyku zwartym wykonałem odwrót, Zdążyłem zająć dogodną pozycję, odbezpieczyć sprzęt i wykonać 2 celne strzały.
"Żółta strzała" Kolei Dolnośląskich :)
20220326_144035.jpg


Trafiona 2 razy "Żółta strzała" zbiegła w kierunku Piechowic.
20220326_144050.jpg


Skoro już pojechał, to drugi tak szybko nie przyjedzie. Mam więcej dużo czasu na zwiedzanie.
Portal północny, bez pociągu.
20220326_144058.jpg


20220326_144258.jpg


Na koniec wycieczki trochę widoków kolejowo - krajobrazowych znad tunelu.
20220326_144823.jpg


20220326_145632.jpg
 
Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.328 111 10
Trochę głębiej...
... i głębiej, i głębiej i zimniej i ciemniej...
Hmm, co to za dźwięk?? Przypomina nieco trąbienie.
Chyba czas przyspieszyć zwiedzanie, najlepiej truchtem udać się w kierunku portalu północnego.

Miałem dobre przeczucie.
A Gdybyś schował się we wgłębieniu w środku tunelu...to Byś dopiero miał przeżycie. Nie Pytaj się skąd ja wiem.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.554 31 1
A Gdybyś schował się we wgłębieniu w środku tunelu...to Byś dopiero miał przeżycie. Nie Pytaj się skąd ja wiem.
Miałem kiedyś podobne doświadczenie, z tą różnicą, że pociąg złapał mnie na środku mostu kratownicowego, most miał zmurszały podest, lichą barierkę, a pod nim szmerał wartki i głęboki prąd Odry. Nadmienię ponadto, że pociąg był dobrze rozpędzony, a ja byłem z dwoma koleżankami, które były w stanie silnego szoku....
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.328 111 10
Miałem kiedyś podobne doświadczenie, z tą różnicą, że pociąg złapał mnie na środku mostu kratownicowego, most miał zmurszały podest, lichą barierkę, a pod nim szmerał wartki i głęboki prąd Odry. Nadmienię ponadto, że pociąg był dobrze rozpędzony, a ja byłem z dwoma koleżankami, które były w stanie silnego szoku....
Z dwoma koleżankami...hm, coś mi mówi że ktoś kombinował aby pociąg złapał na środku mostu;). Ja dwie dziewczyny wziąłem na obrotnicę w Lubaniu późno wieczorem. Jednej tak się spodobało że sama korbą kręciła.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.331 469 107
No to w temacie linii 285...orientuje się któryś z kolegów jaką długość posiada peron na stacji Świdnica Przedmieście? Drugie pytanie, czy przewiduje się zabudowanie rozjazdów tak, aby możliwy był wjazd na peron pociągu osobowego od strony Jugowic ?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.080 499 30
Nie ma możliwości wjazdu od strony Kraszowic na peron i raczej nie będzie. Tam nie ma żadnych SRK.
Nie znam stacji Świdnica Przedmieście, a w dostępnych źródłach (mapy Google, strona "semaforek" itp.) są tylko nieaktualne zdjęcia i plany. Ale właśnie z planu na "semaforku" jasno wynika, że dawniej był wjazd na tory peronowe zarówno od Świdnicy Miasta, jak i od Kraszowic. Były też urządzenia srk, łącznie z semaforami wyjazdowymi z obu torów stacyjnych. Nie wiem, dlaczego nie dałoby się tego odtworzyć. Jeżeli zdecydowano inaczej, to pewnie są jakieś powody, może kolega @Robert ma więcej informacji na ten temat?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 19 9
...z planu na "semaforku" jasno wynika, że dawniej był wjazd na tory peronowe zarówno od Świdnicy Miasta, jak i od Kraszowic. Były też urządzenia srk...
Słowo klucz - "były"... :rolleyes:
Historycznie pociągi z Wrocławia w kierunku Jedliny Zdrój były odprawiane z peronu 2. Natomiast pociągi w kierunku Jaworzyny Śl. przez Świdnicę Miasto były odprawiane z peronu 1. Pamiętam jeszcze krzyżowanie takich pociągów do/z Wrocławia, dokonywane właśnie w Świdnicy Przedmieście.

W momencie zawieszenia ruchu na tej linii w 2000 roku w Świdnicy Przedmieście stały semafory kształtowe wjazdowe oraz wyjazdowe. Jenak semafory wjazdowe były już tylko na kierunkach czynnych, tj. od strony Kobierzyc i Świdnicy Miasto. Łącznica do Świdnicy Kraszowic była już wtedy wyłączona z użytku i pozbawiona urządzeń SRK. Zlikwidowane były też już rozjazdy umożliwiające przejazd z peronu 1 w kierunku Kraszowic. Peron 2 (ziemny) w sposób naturalny przestał istnieć.

Czy dałoby się to odtworzyć? Pewnie tak, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami odtworzenia tej łącznicy między Przedmieściem a Kraszowicami. Poza tym pociąg jadący tą łącznicą omijałby istotny obecnie punkt przesiadkowy zlokalizowany właśnie w obrębie Świdnicy Miasto. A w dzisiejszych czasach zmiana czoła stanowi dużo mniejszy problem niż w erze parowozów...

Na zdjęciach poniżej stan z 2000r. - semafory wyjazdowe F i G ze Świdnicy Przedmieścia w kierunku Świdnicy Miasto oraz semafor wjazdowy L z kierunku Świdnicy Miasto (tor na pierwszym planie prowadzi do Kraszowic):

02.jpg
03.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.080 499 30
Kolega @t_domagalski potwierdza tylko moje przypuszczenia. A kluczowe tu jest stwierdzenie:
Czy dałoby się to odtworzyć? Pewnie tak, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami odtworzenia tej łącznicy między Przedmieściem a Kraszowicami.
Skoro odbudowuje się całą linię, to odbudowa łącznicy wraz z urządzeniami srk też nie powinna być aż takim problemem. Pytanie, czy z innych przyczyn ma to sens? I tu kluczowe jest następne zdanie:
Poza tym pociąg jadący tą łącznicą omijałby istotny obecnie punkt przesiadkowy zlokalizowany właśnie w obrębie Świdnicy Miasto.
Tak że argumentem za lub przeciw bezpośrednim wjazdom od strony Kraszowic do Świdnicy Przedmieścia powinny być względy ekonomiczne i eksploatacyjne, a nie sam fakt braku (obecnie) urządzeń srk. I tylko to chciałem powiedzieć w tej sprawie, bo argument kolegi @Robert
Nie ma możliwości wjazdu od strony Kraszowic na peron i raczej nie będzie. Tam nie ma żadnych SRK.
zupełnie mnie nie przekonuje.
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
Nie wiem jak jest z urządzeniami SRK dla tego odcinka (Świdnica Kraszowice - Świdnica Przedmieście), na pewno jest to odcinek przejezdy. Był przejezdny jeszcze przed remontem linii i chyba teraz skorzystał przy okazji remontu - bo wygląda dość świeżo. Wydaje mi się że jest aktualnie używany - na 99% wyjeżdżją tędy składy z wyremontowanymi/nowymi wagonami ze świdnickiej fabryki wagonów w stronę Dzierżoniowa.
Temat wjazdu na Świdnicę Miasto w drodze do Jedliny był już poruszany, pamiętam że chodziło głównie o liczbę pasażerów, to tam ma być ich najwięcej, wiadomo, stacja "centralna" i nie można jej omijać.
Ale nie wszyscy koledzy może kojarzą, że od jutra rusza także pociąg ze stacji Bielawa Zachodnia do Wrocławia właśnie przez te stacje - gdzie już teraz odbędzie się wjazd na stację Świdnica Miasto, zmiana czoła, a następnie ruch w stronę stacji Świdnica Przedmieście. I tu właśnie mógłby już świetnie zadziałać ten łącznik i ominąć Świdnicę Miasto. Taki ekspress Bielawa Zachodnia - Wrocław Główny. Zawsze parę minut by oszczędził:)
Inna sprawa - muszę sprawdzić czy układ torów i zwrotnic rzeczywiście pozwala aby pociąg jadący od strony Kraszowic zatrzymał się przy krawędzi peronu - bo jest tylko jeden od strony dworca
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.331 469 107
Jest jeszcze jedna rzecz, na którą powinno się zwrócić uwagę i która powoduje (przynajmniej dla mnie) dodatkowe niezrozumienie tej sytuacji.
Jak bowiem wynika z wykazu linii kolejowych linia 285 już nie biegnie z Wrocławia do Jedliny, tylko z Wrocławia do Świdnicy Kraszowice (bynajmniej nie przez Świdnicę Miasto). Natomiast od Kraszowic do Jedliny jest już linia o numerze 266.
Więc skoro linia biegnie z Wrocławia do Świdnicy Kraszowic (nie wiem dlaczego piszecie koledzy o łącznicy pomiędzy ŚP i Kraszowicami) to nie rozumiem dlaczego nie ma możliwości zatrzymania pociągu na jednej ze stacji pośrednich !!! To chyba ewenement na dużą skalę. A już całkowicie nie rozumiem w obliczu tego, że część linii pomiędzy Świdnica Miasto a Świdnica Kraszowice miała by być nieużytkowana. To by już całkowicie zaburzało logikę, a wydaje się że tak jest skoro (jak wynika z relacji kolegów) brak jest pomiędzy Przedmieściem a Kraszowicami urządzeń SRK o_O
 
Ostatnio edytowane:

Robert

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
Tzw. Łącznica to jest linia 285, o ile nic się nie zmieniło.
Ten dość krótki odcinek między Kraszowicami a Przedmieściem został gruntownie odbudowany.
Nie ma tam żadnych urządzeń SRK, a wjazd na ten fragment Lini jest zamknięty wykolejnicą jeśli dobrze pamiętam.
Łatwiej byłoby wybudować rozjazd niż peron, tam jest dosyć ciasno.
Zrobiłem dwa zrzuty z tego filmu.
 

Załączniki

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Nie było czasem kilka lat temu tak, że jakieś pociągi towarowe kursowały tym odcinkiem? Mowa o ŚP - Kraszowice, bo to żadna łącznica, tylko normalny fragment linii 285. Było tak zdaje się z powodu jakiegoś remontu mostu na odcinku ŚP - ŚM. Z tego powodu odcinek ten wyremontowano, a w zasadzie odbudowano.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.331 469 107
Nie było czasem kilka lat temu tak, że jakieś pociągi towarowe kursowały tym odcinkiem? Mowa o ŚP - Kraszowice, bo to żadna łącznica, tylko normalny fragment linii 285. Było tak zdaje się z powodu jakiegoś remontu mostu na odcinku ŚP - ŚM. Z tego powodu odcinek ten wyremontowano, a w zasadzie odbudowano.
Dokładnie, to żadna łącznica tylko odcinek 285. Dlatego tak dziwi zastosowane rozwiązanie. Nawet jeśli względy ekonomiczne spowodowały trasowanie pociągów przez ŚM ze zmianą czoła to zupełnie nielogiczne jest niewykonanie choćby rozjazdu umożliwiającego wjazd w stronę Karsznic. W wymiarze całej linii to żadna oszczędność.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 19 9
Nie było czasem kilka lat temu tak, że jakieś pociągi towarowe kursowały tym odcinkiem? Mowa o ŚP - Kraszowice, bo to żadna łącznica, tylko normalny fragment linii 285. Było tak zdaje się z powodu jakiegoś remontu mostu na odcinku ŚP - ŚM...
Nie ma tam żadnych urządzeń SRK, a wjazd na ten fragment lini jest zamknięty wykolejnicą jeśli dobrze pamiętam.
Dlatego nazwałem ten odcinek łącznicą. Od czasu zamknięcia linii do Jedliny Zdrój odcinek ten był traktowany wyłącznie jako techniczny. Zlikwidowane SRK, rozjazdy zamknięte "na głucho" na klucze... Nawet jeśli oficjalnie odcinek ten był (lub nawet dalej jest) fragmentem linii kolejowej, to na pewno nie spełniał warunków technicznych umożliwiających prowadzenie po nim normalnego ruchu.
Oczywiście, "jakieś" pociągi mogły tam awaryjnie przejeżdżać. Być może zwrotniczy z kluczami dochodził do każdego takiego przypadku aż ze Św. Przedmieście. Albo w Kraszowicach postawiono mu na ten czas jakiś posterunek tymczasowy. W każdym razie sterowanie ruchem mogło sie odbywać wyłącznie "na gębę", tj. na rozkazy pisemne lub ustne. Jakby nie patrzeć, nie są to warunki pozwalające uznać ten odcinek za normalną linię kolejową.
 

Podobne wątki