• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej we Wrocławiu i okolicach

Robert

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
To przy okazji ja spytam o jedna rzecz. Mianowicie, chodzi mi o pozostałości bocznicy kolejowej, na terenie ogródków działkowych przy ul. Klecińskiej. Dokąd ona szła, jakie miała zadanie?
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Ciekawa mapa wstawiona przez Kol. SM03-422. Widać na niej np. dyskutowaną powyżej łącznicę między torowiskami ładowni Dworca Świebodzkiego z torowiskami Dw. Marchijskiego (przechodzi obok wachlarza po przecięciu obecnej ul. Robotniczej). Czy ta mapka w oryginale w publikacji obejmowała także Breslau Hbf.? Czy znane jest źródło mapki?

Przy okazji, pytanie do Kolegów z Wrocławia: czy może ktoś z Was spenetrował archiwum PKP PLK przy Joannitów? Dowiedziałem się nieoficjalnie, że jest tam nadal dużo nieopracowanych i nieskatalogowanych materiałów sprzed 1945 r. Sam wolałbym, aby PLK przekazało je do Archiwum Akt Nowych we Wrocku, to może uda się je w ten sposób uratować i udostępnić zainteresowanym.
 
1

12g

Gość
Był to przystanek z peronem wyspowym w pobliżu hipodromu. Dzisiaj nie ma śladu po tym peronie, ale istniejący tor "południowy" (jak wiadomo, tor "północny" zdemontowali tuż po wyzwoleniu Rosjanie, a jego resztki są zachowane przy p.o. Klecina na przejeździe przez ul. Kobierzycką)
To raczej pozostałość po dawnej stacji Wrocław Klecina.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
To raczej pozostałość po dawnej stacji Wrocław Klecina.
Chyba raczej nie, bo p.o. Ujazdów (Rennplatz) był usytuowany ok. 700 m torem na północ od Kleciny. "Za Niemca" był to niezależny p.o., a PKP go usunęło z rozkładu i fizycznie tuż po wojnie. Ciekawi mnie, jak on wyglądał. Może Kolega się orientuje, czy przy Joannitów mają jego dokumentację?
[DOUBLEPOST=1451243118,1451242561][/DOUBLEPOST]Przy okazji, czy ktoś wie, co się znajduje w poniższym obiekcie? Czy to jakiś depot firmy naprawczej, np. Dolkom? Wejście jest od Lotniczej i ul. Stargardzkiej, a wjazd torem ze st. Kuźniki.

http://gis.um.wroc.pl/imap/?startwg..._lyr=id:punkty_adresowe,mapId:msOdnKolL,lid:5
 
1

12g

Gość
Chyba raczej nie, bo p.o. Ujazdów (Rennplatz) był usytuowany
Miałem na myśli tor na przejeździe w ulicy Kobierzyckiej, zresztą przed przejazdem są jeszcze podrozjezdnice po rozjeździe.

Przy okazji, czy ktoś wie, co się znajduje w poniższym obiekcie? Czy to jakiś depot firmy naprawczej, np. Dolkom? Wejście jest od Lotniczej i ul. Stargardzkiej, a wjazd torem ze st. Kuźniki.
To jest bocznica TRAKCJA PRKiI
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Miałem na myśli tor na przejeździe w ulicy Kobierzyckiej, zresztą przed przejazdem są jeszcze podrozjezdnice po rozjeździe.
Nie, nie chodziło o ten przejazd. Ale skoro go Kolega wspomniał, to dość ciekawy jest zachowany łuk torów w kier. Partynic. Wiadomo, że były tam przed 1945 r. dwa tory, ale sprawia wrażenie, jakby był tam rozjazd, co potwierdzać się zdają te podrozjezdnice?

To jest bocznica TRAKCJA PRKiI
Dzięki!
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
676 9 1
Druga część mapy kolejowej W
Wrocław 1942 2 001.jpg
rocławia z 1942 roku. Niestety więcej nie obejmuje, a pochodzi z biuletynu informacyjnego pt "Węzeł kolei żelaznej Jaworzyna Ślaska-przyczynki do historii komunikacji na Śląsku" z 2014 roku, kupiona w jaworzyńskim Muzeum za 20 zł jak pamiętam cenę
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Druga część mapy kolejowej W Zobacz załącznik 350390 rocławia z 1942 roku. Niestety więcej nie obejmuje, a pochodzi z biuletynu informacyjnego pt "Węzeł kolei żelaznej Jaworzyna Ślaska-przyczynki do historii komunikacji na Śląsku" z 2014 roku, kupiona w jaworzyńskim Muzeum za 20 zł jak pamiętam cenę
Czy w tej publikacji były też inne części ww. mapy?

http://www.oberschlesisches-landesm...chienen&catid=9:aktuelle-meldungen&Itemid=327
 
Ostatnio edytowane:

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
676 9 1
Niestety nie, co do Wrocławia są tylko te dwa kawałki które załączyłem... Reszta to dość ogólna część kolejowa Dolnego Śląska spotykana w internecie z czasów międzywojennych :)
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
247 2 0
Jakoś nie mogłem się zebrać, żeby fotki wrzucić.
To co napiszę nie jest odkrywcze, ani jakieś super, hiper. Tylko przypomnienie że kolej i przemysł były kiedyś ściśle połączone.
kolej=transport=handel=rozwój takie grafomańskie przypomnienie.
Ostatnio na terenie należącym niegdyś do Archimedesa we Wrocku zaczęto remontować część zabytkowej hali. Nie wiem co było przyczyną: zmiana właściciela czy tylko chęć rearanżacji. Tak czy siak zaczęto pruć jej wnętrze a także elewację i teren wokół. To ostatnie to akurat spowodowane chęcią wygospodarowania miejsc parkingowych i wewnętrznej drogi wzdłuż hali.
remontowana hala.jpg


No i tak jakoś, przechodząc tamtędy trafiłem na coś takiego wydłubanego z ziemi przez robotników:
podkłady przy remontowanej hali.jpg

Generalnie wiedziałem, że tam gdzieś biegła bocznica zakładowa i pamiętałem, że gdzieś widziałem mapę z zaznaczeniem przebiegu torów na terenie Archimedesu.
Jednakże ten podkład mnie zaintrygował, bo podkładki wskazywały, że to nie zwykły podkład a podrozjezdnica.
Poniżej reprodukcje znalezione na http://dolny-slask.org.pl/
49681.jpg

Wzmiankowana hala, widok z przeciwnego końca. Jak widać obiekt pełnił kiedyś funkcję magazynową.

410560.jpg
A tutaj to z jakiegoś folderu reklamowego jak się domyślam. Po lewej mamy naszą halę i badabim, badabum tory kolejowe. Rycina dosyć ładnie ilustruje przyłączenie bocznicy do linii biegnącej z Dworca Dolnośląsko-Marchijskiego. Można się domyślać, że lokalizacja zakładu była nieprzypadkowa. Z jednej strony obrzeża miasta (ceny niskie) a dodatkowo tory kolejowe po drugiej stronie ulicy.

Trochę trwało zanim dokopałem się do mapy, która by przybliżała przebieg torów na terenie zakładu, ale udało się. W sumie to zasługa @yahya. Podrzucił link do takiej mapy, by zobrazować coś innego, ale przydało się i w moim przypadku.
Poniżej fragment mapy ze strony http://igrek.amzp.pl
Rysunek1.jpg

Tutaj mamy właściwie wszystko co nas interesuje, halę, tory i rozjazd.

A tak to wygląda obecnie z lotu ptaka (ze strony http://gis.um.wroc.pl):
Rysunek2.jpg

Zaznaczona hala z torem faktycznie wciąż ma (dane sprzed 2 lat) tor biegnący przez środek hali.
 

Podobne wątki