Jakoś nie mogłem się zebrać, żeby fotki wrzucić.
To co napiszę nie jest odkrywcze, ani jakieś super, hiper. Tylko przypomnienie że kolej i przemysł były kiedyś ściśle połączone.
kolej=transport=handel=rozwój takie grafomańskie przypomnienie.
Ostatnio na terenie należącym niegdyś do Archimedesa we Wrocku zaczęto remontować część zabytkowej hali. Nie wiem co było przyczyną: zmiana właściciela czy tylko chęć rearanżacji. Tak czy siak zaczęto pruć jej wnętrze a także elewację i teren wokół. To ostatnie to akurat spowodowane chęcią wygospodarowania miejsc parkingowych i wewnętrznej drogi wzdłuż hali.
No i tak jakoś, przechodząc tamtędy trafiłem na coś takiego wydłubanego z ziemi przez robotników:
Generalnie wiedziałem, że tam gdzieś biegła bocznica zakładowa i pamiętałem, że gdzieś widziałem mapę z zaznaczeniem przebiegu torów na terenie Archimedesu.
Jednakże ten podkład mnie zaintrygował, bo podkładki wskazywały, że to nie zwykły podkład a podrozjezdnica.
Poniżej reprodukcje znalezione na
http://dolny-slask.org.pl/
Wzmiankowana hala, widok z przeciwnego końca. Jak widać obiekt pełnił kiedyś funkcję magazynową.
A tutaj to z jakiegoś folderu reklamowego jak się domyślam. Po lewej mamy naszą halę i badabim, badabum tory kolejowe. Rycina dosyć ładnie ilustruje przyłączenie bocznicy do linii biegnącej z Dworca Dolnośląsko-Marchijskiego. Można się domyślać, że lokalizacja zakładu była nieprzypadkowa. Z jednej strony obrzeża miasta (ceny niskie) a dodatkowo tory kolejowe po drugiej stronie ulicy.
Trochę trwało zanim dokopałem się do mapy, która by przybliżała przebieg torów na terenie zakładu, ale udało się. W sumie to zasługa
@yahya. Podrzucił link do takiej mapy, by zobrazować coś innego, ale przydało się i w moim przypadku.
Poniżej fragment mapy ze strony
http://igrek.amzp.pl
Tutaj mamy właściwie wszystko co nas interesuje, halę, tory i rozjazd.
A tak to wygląda obecnie z lotu ptaka (ze strony
http://gis.um.wroc.pl):
Zaznaczona hala z torem faktycznie wciąż ma (dane sprzed 2 lat) tor biegnący przez środek hali.