• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
Nieporozumienie wynika stąd, że były dwa prowizoryczne dworce W-wa Śródmieście. Pierwszy, zaraz po wojnie, był w miejscu mniej więcej obecnego Śródmieścia (czyli w miejscu przedwojennego Głównego). Właśnie ten pierwszy dworzec widać na zdjęciu z parowozem (także w powyższym poście kolegi Jarząbka), zrobionym przez Edwarda Dziewońskiego z kamienicy w Al. Jerozolimskich na wprost obecnego Pałacu Kultury i Nauki (w 1949 roku jeszcze go nie było) - do obejrzenia tu: http://www.1944.pl/fototeka/kolekcja/edward-dziewonski,103.html#5352. Zwracam uwagę na sąsiednie zdjęcie, zrobione z tego samego okna wzdłuż Al. Jerozolimskich w kierunku Wisły. Drugi, późniejszy prowizoryczny Dworzec Śródmieście, później służący jako Dworzec Centralny, był między Emilli Platter a Marchlewskiego (dzisiaj Jana Pawła II) i był odsunięty od Al. Jerozolimskich. Widać go doskonale na pierwszym zdjęciu wrzuconym przez kolegę map69.
Kolejne zdjęcie sugeruje że parowóz i platforma są "uwięzione", na poziomie Chmielnej, bo nie ma już torów "pod górkę".
Mim zdaniem nie jest uwięziony i tor pod górkę cały czas jest, choc na fotce nie bardzo widoczny. Nie wyobrażam sobie pozostawienia tam parowozu, a innego dojazdu chyba nie było.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Na dachu "Kolejówy" ledwo widoczne litery SZD (Sowieckie Żelazne Drogi) neonu, który świecił wprost w moje okna. Był na tym neonie jeszcze zarys wieży Kremla z mrugającą czerwoną gwiazdą, a na dole zapalały się i gasły sylwetki wagonów imitując ruch pędzącego pociągu.
Specjalnie dla Ciebie.
Przypomniałem sobie, że dostałem kiedyś w prezencie od Kolegi, który przez wiele lat był Naczelnikiem Centralnego, broszurę o budowie dworca. Jest ten neon, :)ale nie widać gwiazdki. :(
Ale ... za dwa miesiące już będzie ... :)

Centralny-Budowa (3).jpg
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.423 110 1
Panowie,
to jest w pobliżu Marszałkowskiej. :)
Teraz i dla mnie jest to jasne jak słońce. Wielkie dzięki Jarząbku drogi. Zwłaszcza że w świetle powyższego, moje "offtopowe" kolorowe foty z "nadtorza" okazały się jak najbardziej na temat.
Mim zdaniem nie jest uwięziony i tor pod górkę cały czas jest, choc na fotce nie bardzo widoczny. Nie wyobrażam sobie pozostawienia tam parowozu, a innego dojazdu chyba nie było.
Oczywiście, że tak. Dlatego pisałem o sugestii, a słowo uwięzienie "uwięziłem" w cudzysłowiu ;) Tam zawsze rosła gęst trawa, czasem bardzo wysoka, a do tego ruch był już zapewne sporadyczny. Pewnie dlatego nie widać błyszczących szyn.
Zwracam uwagę na sąsiednie zdjęcie, zrobione z tego samego okna wzdłuż Al. Jerozolimskich w kierunku Wisły.
Coś niesamowitego. Fantastyczna perspektywa Alei Jerozolimskich
Zawstydziłeś mnie drogi Kolego Andrzeju. Wygląda na to, że dupa ze mnie a nie warsawianista amator. Po pierwsze nie widziałem tych zdjęć, po drugie nie posądzałem Dudka Dziewońskiego o takie zacięcie dokumentalisty. Dalsze zdjęcia (min z cudowną Aliną Janowską) są też arcyciekawe.


Specjalnie dla Ciebie.
Przypomniałem sobie, że dostałem kiedyś w prezencie od Kolegi, który przez wiele lat był Naczelnikiem Centralnego, broszurę o budowie dworca. Jest ten neon, :)ale nie widać gwiazdki. :(
Ale ... za dwa miesiące już będzie ... :)
Jarząbku drogi, nie ma gwiazdki bo i wieży Kremla na zdjęciu nie widać (była skrajnie po prawej stronie neonu). Natomiast przypomniałeś mi napisy "z warszawy do moskwy..." i syrenkę i ten kolejarski znaczek po lewej stronie litery "S".
Nomen omen, to na tym napisie Tatuś mnie uczył by na wszystko co Radzieckie mówić Zdradzieckie:gwizd:

Wypełniliście mi dziś Panowie kilka bolesnych luk w pamięci:)
Stokrotne dzięki(y)
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Jarząbku drogi, nie ma gwiazdki bo i wieży Kremla na zdjęciu nie widać
Wiem, wiem. :) Dlatego napisałem "nie widać". Doskonale pamiętam ten neon.
Wypełniliście mi dziś Panowie kilka bolesnych luk w pamięci:)
Może się jeszcze coś znajdzie ... po wieczornym spacerku z pieskiem. :)

A zdjęcia autorstwa E.Dziewońskiego - Super. Szczególnie kolejka budowlana na Krakowskim Przedmieściu i zniszczony Most Kierbedzia a za nim widać w oddali nietknięty budynek stacyjny Warszawa Most. Mógł stać do dnia dzisiejszego, nikomu nie przeszkadzał. Zburzono go, gdyż planowano w tym miejscu budowę ślimaka umożliwiającego zjazd z Mostu Śląsko-Dąbrowskiego na Wybrzeże Szczecińskie.
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
112 0 0
Bardzo dziękuję kolegom: Adam66, Jarząbek, Andrzej Harassek za cenne informacje. Dzięki Wam uporządkowałem nieco moją skromną wiedzę o warszawskich dworcach. Dotychczas nie miałem pełnej świadomości istnienia Dworca Śródmieście urządzonego zaraz po wojnie w miejscu dawnego Dworca Głównego i myliłem go z tymczasowym Centralnym, stąd umieściłem w poprzednim wpisie zdjęcie E. Dziewońskiego.

Poniżej dwie fotografie dworca Warszawa Śródmieście pochodzące z tygodnika Stolica nr 28 z 10 lipca 1949:
Fot: Władysław Piotrowski
stolica1949nr281007s1ma.jpg


Fot: Film Polski
Stolica 1949 nr28 s7a .jpg


Dworzec ten można także zobaczyć w klimatycznych urywkach Polskiej Kroniki Filmowej:

PKF 28/49
Tytuł pełny: Nowy most Warszawy
Data wydania: 1949-07-06
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/5381

PKF 2/51
Tytuł pełny: Stację obsługuje brygada kobieca. Dworzec Warszawa Śródmieście obsługiwany przez kobiety
Data wydania: 1951-01-03
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/7139
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Świetne zdjęcia. Jak masz czas to poszukaj w Stolicy z początku lat pięćdziesiątych zdjęcia MD Praga z widocznym par. Ty45 z kabinowym tendrem. Kiedyś to widziałem w antykwariacie w Al. Ujazdowskich, odłożyłem do zakupu, czymś innym przykryłem i ... zapomniałem. :(Po kilku dniach próbowałem odszukać ... niestety ... :(
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.423 110 1
@map69
Kolejne bardzo ciekawe fotki. Wielkie dzięki.
NA dworcu PKS na Marszałkowskiej widać kilka Fiatów 626RN, ale także sporo kultowych Chaussonów AH-48 (rewelacyjna konstrukcja), a więc chyba nie tylko dworzec PKS, ale i przystanek (albo raczej spora pętla) autobusów miejskiej komunikacji była tam usytuowana.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.423 110 1
Jarząbku, jaka piękna "baba". A i kamienica klimatyczna, choć już za chwilę jej nie będzie, bo pętla autobusowa powstanie, koło której za kilka lat rozegra się scena
;)
BTW - "Brunet wieczorową porą" to bodaj najlepszy dokument o "Centralniaku" i jego otoczeniu z pierwszych lat po oddaniu do użytku.

Dla kolegów spoza Warszawy dodam taki link, choć oczywiście nie odpowiada on idealnie miejscu z którego zrobiono drugie zdjęcie zamieszczone, przez nieocenionego Jarząbka.
https://www.google.pl/maps/@52.2293...4!1sjev2carD_tQeOfLMLL1lHA!2e0!7i13312!8i6656
 
Ostatnio edytowane:

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
Opis jest prawidłowy - widać dzwonnicę kościoła Św.Anny.
Jest jakaś mapa która pokazuje wszystkie bądź większość historycznych linii kolejowych (miejsc gdzie były tory) w Warszawie z nałożeniem mapy obecnego układu torowego Warszawy?
Fajnie tak wydrukować sobie fotkę lub wgrać na tablet i stanąć w miejscu które teraz wygląda zupełnie inaczej i widzieć tą "podróż w czasie"

Przykładowo: ma ktoś fotki linii kolei Radomskiej po jej dawnym przebiegu w ciągu ulicy 17 Stycznia i przejazdu przez Al. Krakowską?
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
112 0 0
Koledzy, jak to jest z nazwą tymczasowego dworca pomiędzy Emilii Plater a Marchlewskiego? Wy używacie zgodnie nazwy Warszawa Śródmieście:
Drugi, późniejszy prowizoryczny Dworzec Śródmieście, później służący jako Dworzec Centralny, był między Emilli Platter a Marchlewskiego (dzisiaj Jana Pawła II)
1. To nie jest jeszcze budowa Dw. Centralnego - to jest Warszawa Śródmieście.
Na fotografiach Zbyszka Siemaszki prezentowanych wcześniej w tym wątku nie ma jeszcze neonu / napisu na pawilonie od Marchlewskiego.
Z kolei na późniejszych zdjęciach widać nazwę Warszawa Centralna zarówno na pawilonie przy E. Plater (foto: Kicman powyżej) jak i na drugim przy Marchlewskiego.
893137_620072671400878_654975834597749716_o_zps392803bb.jpg

Czy nazwa tego dworca ewoluowała w czasie? Może był nazywany Śródmieściem w trakcie budowy obecnego dworca Warszawa Śródmieście a później po jego oddaniu do użytku przejął rolę tymczasowego Centralnego? Może ma ktoś jakieś zdjęcie tego dworca z nazwą Śródmieście?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Koledzy, jak to jest z nazwą tymczasowego dworca pomiędzy Emilii Plater a Marchlewskiego? Wy używacie zgodnie nazwy Warszawa Śródmieście:
Czy nazwa tego dworca ewoluowała w czasie? Może był nazywany Śródmieściem w trakcie budowy obecnego dworca Warszawa Śródmieście a później po jego oddaniu do użytku przejął rolę tymczasowego Centralnego?
Tak właśnie było. Może bezpośrednio tego nie wyraziliśmy, ale dawne "drewniane" Śródmieście to późniejszy tymczasowy dworzec Warszawa Centralna. Od momentu oddania "nowego" Śródmieścia do chwili uruchomienia tymczasowego Centralnego minęło około czterech lat. Dopiero po oddaniu do użytku torów dalekobieżnych.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.423 110 1
Powiem szczerze, że jakbym był z Trójmiasta albo ze Śląska, uznałbym, że Warszawiacy to co najmniej dziwni ludzie. Na kilku przecznicach wzdłuż Alejerozolimskich (pisownia warsiaska;)) czyli od Towarowej do Marszałkowskiej (w sumie ledwie ok 1650 metrów) mieliśmy następujące dworce:
Towarowy, Główny, Ochota, Kaliski, Pocztowy, Centralny, Śródmieście i Wiedeński. Do tego jeszcze można dodać WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa) bo jej stacja końcowa mimo bliskości Centralnego, nadal jest autonomiczna, ze swoimi kasami i peronem. Teraz jeszcze nam metro doszło ze swoją stacją "Centrum". Szczyt komplikacji, zważywszy, że niektóre dworce zmieniały nazwy nie zmieniając miejsca "postoju".

Jak znam Kolegę Jarząbka, to właśnie siedzi przed komputerem:podstepny: i liczy na palcach, czy jeszcze czegoś nie przeoczyłem;)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Jak znam Kolegę Jarząbka, to właśnie siedzi przed komputerem:podstepny: i liczy na palcach, czy jeszcze czegoś nie przeoczyłem;)
Chyba przeoczyłeś... choć dwa pierwsze przykłady są troszkę z boczku :)a trzeci trochę ... niesławny. :(
1. Warszawa Nowogrodzka WKD,
2. Warszawa Chałubińskiego WKD,
3. Warschau Hauptbahnhof. :( ale to tylko przejściowo. (za chwileczkę w innym poście też coś będzie o przejściowości ;)).

czy jeszcze czegoś nie przeoczyłem
.
Abym nie przeoczył:

Taka zamglona budowa ...

Centralny-Budowa (7).jpg


No ... i pojechali...

Centralny-Budowa (6).jpg


Z tej broszurki to już raczej wszystko, na zdjęciach pozostały zbrojenia, kraty i mury. :(
[DOUBLEPOST=1477575839,1477575399][/DOUBLEPOST]
Szczyt komplikacji, zważywszy, że niektóre dworce zmieniały nazwy nie zmieniając miejsca "postoju".
Były też odmienne przypadki. Nazwa pozostawała ta sama, ale miejsce się zmieniało ... tak na szybciutko: 3 Centralne, 3 Śródmieścia i 2 Główne. (ten drugi Główny już na Towarowej).

Ale mnie się marzył w Warszawie taki Centralny Wąskotorowy, z którego by można było dojechać do: Karczewa, Jabłonny, Grójca, Góry Kalwarii, Radzymina i Konstancina. ;)
Szcżątkowo uczyniono to na Pradze, gdy z dworca Warschau Weichselbahnhof można było jechać zarówno do Karczewa i Jabłonny jak i do Radzymina. :)
 

Podobne wątki