• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.935 531 30
Tym bardziej mi przykro. Tam były jakieś tory, może do dawnej fabryki lokomotyw? Bo faktycznie odejście do poczty było chyba dalej w stronę Marszałkowskiej. Ale nie będę dalej zgadywał...
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
jeszcze raz rzucisz okiem na pierwsze zdjęcie i powiesz, czego na tym zdjęciu już nie ma a czego jeszcze nie ma? Chodzi mi tylko o tory.
Cnym afektem ulubiony Jarząbku drogi. Jako rocznik 66 (i do tego grudzień jak towarzysz Grudzień), nie mam prawa pamiętać czego już na fotografii nie ma, zwłaszcza że w życiu płodowym, Mama nosiła mnie głównie w rejonie Placu Narutowicza. Na Chmielnej wylądowałem dopiero w 69tym i wtedy zacząłem regularnie uczęszczać do przedszkola 239 w rejonie Dworca W-wa Ochota idąc z Tatą albo wiaduktem ul. Żelaznej, albo właśnie kładką koło Ochoty (nieopodal były kultowe punkty gastronomiczne - "Zajazd" w Alejach a zwłaszcza "Rożen" koło dworca (gdzie z lubością wciągałem kiełbę z papierowej tacki, a Tatko małe jasne w pękatej butelce).

Będę strzelał - w obu przypadkach brakuje torów po lewej. Już nie ma pary torów prowadzących za wiaduktem w lewo "lekko pod górkę" do starego dworca i brakuje torów "dalekobieżnych" omijających W-wa Ochota.
[DOUBLEPOST=1477248030][/DOUBLEPOST]Mówię o tej parze torów:
tunel średnicowy1.jpg

[DOUBLEPOST=1477248877,1477247850][/DOUBLEPOST]
tunel średnicowy2.jpg

Zdjęcia muszą być wcześniejsze niż 64ty rok, bo "Kolejówa" dopiero się buduje (fragment na pierwszym zdjęciu po lewej stronie).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.935 531 30
Ale te tory są zelektryfikowane, widać słup trakcyjny i jego cień na skarpie. Na drugiej fotce widać, że to są tory do starego Śródmieścia, później czasowo Centralnej, a to wszystko jest już między Żelazną a ówczesną Marchlewskiego (dziś Jana Pawła II). Na zdjęciu, o które pyta kolega Jarząbek widzimy odcinek od kładki nad końcem peronu Ochoty do Żelaznej.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Dobrze, że ująłeś w cudzysłów. Lekko nie było. Chodzi mi o tor wychodzący z Dworca Głównego, m/w w okolicy końca peronu "reprezentacyjnego" (patrząc od strony ul. Towarowej). Tor ten schodził na poziom torów średnicowych, przechodził równolegle z nimi pod wiaduktem na ul. Żelaznej i rozpoczynał wspinaczkę (tak jak widać na Twoim zdjęciu) aby za chwileczkę przeciąć w poziomie ul. Emilii Plater. To był tor do budowy PKiN. Kilka razy widziałem tam Tp2 z platformami. Ówczesny Dworzec Główny od strony wykopu linii średnicowej był otoczony betonowym płotem. W celu wyprowadzenia toru do wykopu linii średnicowej usunięto kilka przęseł.
I właśnie tego toru już nie ma na zdjęciu.

tunel średnicowy1.jpg


były kultowe punkty gastronomiczne - "Zajazd" w Alejach a zwłaszcza "Rożen" koło dworca ...
... też ... bywałem. Obowiązkowym punktem "programu" była też pobliska Balbinka.:)
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Już miałem pisać ale kolega Andrzej mnie uprzedził.
Dla porządku, jako warsawianista amator dodam, że w tle widać tylko jedną (wschodnią) dzwonnicę kościoła Wszystkich Świętych. Druga od kampanii wrześniowej czekała na odbudowę.
tunel.jpg

Linia, którą zaznaczył Andrzej na fotce z góry, odpowiada linii wykopu pod tory. Tamta skarpa była kilkakrotnie modyfikowana w trakcie budowy Dworca Centralnego, bo był tam magazyn materiałów sypkich. Okna mego mieszkania wychodziły na ten właśnie plac (ku rozpaczy mojej Mamy, bo latem potwornie się kurzyło). Wcześniej jeszcze było to stałe miejsce gdzie rozbijano namioty cyrkowe (być może znacie sprawę głośnego ataku tygrysa na treserów) a zimą tradycyjnie organizowano tam lodowisko.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.935 531 30
Ja sobie ściągnąłem do komputera i powiększyłem - dopiero wtedy zobaczyłem ten parowóz. Ale przyznam, że się trochę gubię w tych torach, a że nie mam dostępu do literatury, to chyba tylko kolega Jarząbek może to rozjaśnić: na zdjęciu, którego dotyczyło konkursowe pytanie nie ma torów dalekobieżnych. Tymczasem one przecież były już wcześniej, co widać na zdjęciach wrzuconych przez kolegę Adama i były w trakcie budowy Ochoty, Śródmieścia i Śródmieścia WKD. Dlaczego nie ma ich na "konkursowej" fotce? Były zdjęte do przebudowy? Bo nawet widoczna na tej fotce bramka trakcyjna jest szeroka na tyle, że jest na te tory miejsce.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Z przyjemnością odpowiem.
Na pierwszym zdjęciu ( tym, o które pytałem) nie ma jeszcze torów dalekobieżnych. Po prostu jeszcze ich nie zbudowano. Widać tory EKD już skierowane do wykopu i wspólne tory dla ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego już przez nowe Śródmieście.
Natomiast na zdjęciu z parowozem (wykonane wcześniej niż poprzednio) ruch podmiejski i dalekobieżny był prowadzony przez stare Śródmieście.

Zdjęcia, które wstawił Adam w drugim poście zostały wykonane wcześniej niż te z pierwszego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.935 531 30
Nie przekonuje mnie to, bo stare Śródmieście było czynne jeszcze przed budową nowego. A na zdjęciu z parowozem widać na dole drugą parę zelektryfikowanych torów. Czy gdzieś w okolicy wiaduktu ulicy Żelaznej był jakiś prowizoryczny posterunek odgałęźny? A jak był prowadzony ruch w czasie budowy p.o. Ochota?
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Mam jeszcze takie zdjęcie, na którym widać ślad po torze "kolejki górskiej" prowadzący na poziom Chmielnej (dawniej pewnie na teren parowozowni), a poniżej zelektryfikowaną linię wchodzącą do tunelu po lewej stronie "białego domku".
am-064a-jpg.316360.jpg
 
Ostatnio edytowane:

map69

Znany użytkownik
Reakcje
102 0 0
Super ciekawa dyskusja, piękne zdjęcia :)
Ślad tego toru widać chyba do dziś (zdjęcie z Mapy Google).

Dla ścisłości, wydaje mi się, że widoczny na Mapach Google ślad to miejsce połączenia betonowego stropu tunelu z wierzchołkiem nasypu. Nie zmienia to jednak faktu, że tor o którym mówimy musiał przebiegać bardzo blisko - skrajem tego właśnie nasypu. Na potwierdzenie tej tezy załączam fotografię autorstwa Kicman, gdzie widoczna jest linia nasypu a toru już nie ma:
64870_609700465712373_176501383_n.jpg

Dodam jeszcze 2 fotografie znakomitego warszawskiego fotoreportera Zbyszka Siemaszki z 1955 roku (wykonane w tej samej sesji co prezentowane powyżej) na których widoczny jest pnący się ku górze tor oraz zbliżenie na parowóz:
PIC_51-580-2.jpg

PIC_51-529-6.jpg


Wcześniej jeszcze było to stałe miejsce gdzie rozbijano namioty cyrkowe
Autora niestety nie znam.
1MPWIP4981.jpg
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Cholera, wstyd się przyznać, ale nie znalazłem tych zdjęć, a wydawało mi się że przetrząsnąłem NAC wyszukując także po autorze zdjęć, legendarnym i niezastąpionym Zbyszku Siemaszce (powienien mieć plac swego imienia w Warszawie, a nie ma nawet swojej ulicy:mad:). Może ostatnio te fotki dodali do archiwum.

Na pierwszym zdjęciu z postu kolegi @map69 na placu o jakim mowa widać ustawione dokoła pojazdy cyrkowe i ledwo widoczne kratownicowe maszty na których rozpinano czaszę namiotu. Piękna fotografia. Jest to chyba zdjęcie z sprzed prac nad Centralniakiem, choć trwają roboty ziemne w wykopie. Po tych robotach koło mojego bloku na Chmielnej 106B powstała dość spora góra do jazdy na sankach. Potem ją zniwelowano.
Na dachu "Kolejówy" ledwo widoczne litery SZD (Sowieckie Żelazne Drogi) neonu, który świecił wprost w moje okna. Był na tym neonie jeszcze zarys wieży Kremla z mrugającą czerwoną gwiazdą, a na dole zapalały się i gasły sylwetki wagonów imitując ruch pędzącego pociągu.

Drugie zdjęcie jest FENOMENALNE. Widać tramwaj wyjeżdżający z Żelaznej i stojący na wiadukcie(na Lindleya była maluteńka pętla tramwajowa), nieotynkowany jeszcze dom kolejowy i "wąskie" Aleje Jerozolimskie. BRAK stacji Warszawa Ochota:eek:. No jak dla mnie coś absolutnie przepysznego. Szkoda że tylko jeną ocenę można dać, bo za to jedno zdjęcie należy się ze dwieście pozytywów(y). W tle bardzo daleko widać zbiorniki gazowni.

Kolejne zdjęcie sugeruje że parowóz i platforma są "uwięzione", na poziomie Chmielnej, bo nie ma już torów "pod górkę". Ale co ważniejsze wiadomo skąd cała sekwencja zdjęć została zrobiona. DO tej pory myślałem, że z dachu lub wieży zegarowej Drukarni Wojskowej (choć układ cieni na to nie wskazywał), a tymczasem to z dachu tej posesji
https://www.google.pl/maps/place/Aleje+Jerozolimskie,+Warszawa/@52.2269847,20.9987405,3a,75y,122.23h,114.7t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZvagDZRBJ3GESGgvSpLFkQ!2e0!6s//geo2.ggpht.com/cbk?panoid=ZvagDZRBJ3GESGgvSpLFkQ&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=207.18822&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x471935a99eae5e57:0x67aff6f90336938!8m2!3d52.2116896!4d20.9519629

Natomiast ostatnie zdjęcie to moim zdaniem skrzyżowanie z Emilii Plater, a może nawet z Marszałkowską i na pewno jest dużo wcześniejsze. Zapewne z czasu (lub sprzed) budowy Pałacu Kultury im Józefa Stalina. Widać w każdym razie, że wykop się zwęża przed wjazdem do Tunelu średnicowego.

Boże jaka błoga ulga:)
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Widać tramwaj wyjeżdżający z Żelaznej i stojący na wiadukcie(na Lindleya była maluteńka pętla tramwajowa),
Czy chodzi Tobie o tą istniejącą do dnia dzisiejszego przy Placu Starynkiewicza ?
Natomiast ostatnie zdjęcie to moim zdaniem skrzyżowanie z Emilii Plater, a może nawet z Marszałkowską i na pewno jest dużo wcześniejsze.
Trochę się na to zdjęcie nagapiłem i co spojrzałem to mi ta ulica Emilii Plater nie pasowała. :(Aż wreszcie spojrzałem ... z góry ... to jest w pobliżu Marszałkowskiej. :)

Tunel-Porównanie.jpg

[DOUBLEPOST=1477317704][/DOUBLEPOST]
Na potwierdzenie tej tezy załączam fotografię autorstwa Kicman, gdzie widoczna jest linia nasypu a toru już nie ma.
To zdjęcie jest już znacznie późniejsze. W/g mnie początek lat siedemdziesiątych. Widać dwa dworce: Centralny i Śródmieście. Druga para torów i Dw. Centralny została uruchomiona w roku 1967.
 

Podobne wątki