• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Czy widzicie koledzy jakiekolwiek przesłanki, że zdjęcie zaprezentowane przez kol. Szwed1978 przedstawia Warszawę / Polskę?
Przyznam szczerze, że takie wątpliwości miałem już wczoraj, po napisaniu i zamieszczeniu zdjęcia porównawczego. Ale nie sam budynek spowodował moje wątpliwości. Po prawidłowym ustawieniu zdjęcia, zgodnie z kierunkiem północnym, w lewym górnym rogu pojawiają się nasypy, których na Pradze w tym miejscu raczej być nie powinno.

Dworzec Petersburski lata -Północ.jpg



Dziś po wstawieniu zdjęcia przez Kolegę Map69 widzę różnicę w budowie dachu i zupełnie inną wieżę wodną. Oczywiście, od wykonania jednego zdjęcia do drugiego minęło trzydzieści lat. Kominy mogły zostać przebudowane, dach też. Ale wątpliwości są nadal.

Okrąglak-Porównanie.jpg
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Pierwsze i najważniejsze: Parowozownie praskie były po WSCHODNIEJ stronie torów!
Mapa z roku 1943 http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P39-S32-H_WARSZAWA-PRAGA_BOM_1943.jpg a na niej widać rotundę, fragment hali wachlarzowej (reszta mogła spłonąć w 1939 r.) i na lewo od nich halę prostokątną lub coś na jej fundamentach.
Zatem co to za stacja na zdjęciu kol. Szwed1978? Wychodzi na to, że nic z Warszawy.

Bez nazwy.jpg
 
Ostatnio edytowane:

map69

Znany użytkownik
Reakcje
102 0 0
Poniżej prezentuję fragment planu Warszawy z 1913 roku przedstawiający parowozownię Warszawa Praga. Widać już halę wachlarzową i warsztaty Kolei Nadwiślańskiej oraz oczywiście tory po zachodniej stronie rotundy.
2120068a.jpg

źródło: Trasbus

Także zagadka:
Zatem co to za stacja na zdjęciu kol. Szwed1978?
czeka na rozwiązanie. Może pójść za opisem zdjęcia "Dworzec Petersburski Towarowy" i szukać w innych miastach / krajach?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Poniżej prezentuję fragment planu Warszawy z 1913 roku przedstawiający parowozownię Warszawa Praga.
Ja zrobiłem takie porównanie z planem z 1917 roku.

Plan Praga - Porównanie.jpg

pójść za opisem zdjęcia "Dworzec Petersburski Towarowy" i szukać w innych miastach / krajach?
Wychodzi na to, że nic z Warszawy.
Też tak uważam, może to Ryga, Tallin, Mińsk ... czort wie. Nad Moskwę chyba nie latali.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
...i jeszcze dworzec Główny lata wojny II światowej
Jak dla mnie arcyciekawa sekwencja fotografii Warszawy zrobionych z pokładu samolotu rozpoznawczego typu Fw189.
Warto jeszcze "pociągnąć" kolejowy temat bardziej na zachód czyli w rejon dzisiejszego Dworca Głównego.
http://warszawa.fotopolska.eu/22192,foto.html
Zwracają uwagę pomalowane w łaty kamuflażowe dachy w rejonie ulicy Żelaznej (A), charakterystyczny budynek mieszkalny pracowników kolei przy skrzyżowaniu z Chmielną (B) końcówki torów w rejonie ulicy Kolejowej (C) i bocznice wzdłuż Towarowej (D).
foto.jpg

Jako informację dla kolegów spoza Warszawy, nieznających topografii miasta, dodam że lecąc dalej na zachód (w dół fotografii) za chwilę zobaczylibyśmy warszawską fabrykę parowozów, potem gazownię i wreszcie zakłady Lilpopa.
Jako mały bonus - filmik z fabryki:
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=en/node/8147
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Warto dodać, że jest to Centralny Dworzec Pocztowy
Do tego jeszcze warto dodać, że w tamtym okresie byłby to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Europie. Do zadań projektowych powołano specjalne biuro, którego głównym architektem był Józef Szanajca.
Dzięki odpowiednim układom torowym możliwe było włączenie i wyłączenie wagonów pocztowych na stacjach Warszawa Główna i Zachodnia. Hala wagonowa miała mieć powierzchnię ok. 7 tys. m2.
Budowę rozpoczęto w roku 1936. Do roku 1939 wzniesiono jeden z budynków u zbiegu ulic Al. Jerozolimskich i Żelaznej. Niestety wybuch wojny przerwał budowę tego zaprojektowanego z rozmachem urzędu dworcowego. W czasie działań wojennych część budynków uległa zniszczeniu. W odbudowanej po wyzwoleniu części przez wiele lat mieścił się Urząd Wymiany Poczty Warszawa 3, do chwili przeniesienia na Wyczółki, do nowego Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielczego, które przejęło dotychczasowe zadania w zakresie opracowywania poczty krajowej z Urzędu Przewozu Poczty Warszawa 2 z Towarowej i wspomnianego UWP Warszawa 3 w zakresie poczty zagranicznej.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Do tego jeszcze warto dodać, że w tamtym okresie byłby to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Europie
Do tego warto dodać, że Dworzec Pocztowy powstał częściowo w miejscu dawnego "szerokotorowego" Dworca Kaliskiego, zniszczonego w 1915tym roku przez wycofujących się z Warszawy Rosjan, a po I wojnie zlikwidowanego całkowicie po tym jak przestał być potrzebny, bo zlikwidowano szeroki tor, a właściwie go "znormalizowano".
kaliski3.jpg
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Warto dodać, że jest to Centralny Dworzec Pocztowy
Do tego jeszcze warto dodać, że w tamtym okresie byłby to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Europie.
Dziś natknąłem się na fotografię, która może postawi kropkę nad wojennymi losami dworca pocztowego. Poniższe zdjęcie pokazuje go w formie powojennej i takiej jaką pamiętam z dzieciństwa. Gdyby fotografujący obrócił się w lewo uwieczniłby szopy i warsztaty mechaniczne "prywatnej inicjatywy", znane z filmu "Do przerwy 0:1". W tle stary budynek kolejowy przy Żelaznej porośnięty bluszczem, wzbogacony o nowe skrzydła (tak zwana
Kolejówa"). Z tyłu nie ma jeszcze oczywiście Dworca Centralnego bo przy władzy jeszcze trzyma się dzielnie towarzysz "Wiesław". W tle jaśnieje budynek Uniwersalu i ledwo widoczny wysokościowiec na tyłach Ściany Wschodniej. Pewnie mamy do czynienia z rokiem 64/65tym. W 66tym (na paradę tysiąclecia) wszystko już było zapięte na ostatni guzik. Zdjęcie wykonane z kładki dla pieszych nad peronem dworca Warszawa Ochota, którego kraniec peronu widać na dole zdjęcia.
tunel średnicowy7.jpg

Jako dodatek zamieszczam też fotkę z tego samego okresu (może nawet z tego samego dnia) wykonaną z ocienionego peronu kolejki WKD. W tle ciemniej dach starego dworca drewnianego.
tunel średnicowy8.jpg

Narażając się na przyganę, że offtopuję, pociągnę temat z "nadtorza" Tunelu Średnicowego z tamtego okresu. Mam nadzieję, że jako sentymentalny tubylec, zostanę łagodnie potraktowany:rolleyes:
Marszałkowska bez ściany wschodniej, ale już Rotunda się buduje. Piękna scenka rodzajowa.
Universal.jpg
Universala.jpg

Obie fotki - gazeta.pl
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.935 531 30
Czy chodzi o tory po lewej stronie pociągu jadącego w kierunku zachodnim, prowadzące do dawnego dworca pocztowego? Bo czego jeszcze nie ma to chyba oczywiste: torów dalekobieżnych.

co do WKD to się trochę zdiwiłem- aktualnie jest zupełnie.inny układ torowy
Czy chodzi o to przejście krzyżowe, zastąpione teraz trapezem?
 

Podobne wątki