• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej wąskotorowa na tor 5” skala 1:4,7 ( kolej ogrodowa )

OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#82
… no wiecie jest to wykład z uczelni, a nie wiedza pasjonata,
pan bazuje na danych które zdobył, a one mogą być czasem przekłamane,
ogólnie uważam, że merytorycznie jest ok - przedstawiona wiedza jest uporządkowana
pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.520 512 30
#83
jest to wykład z uczelni, a nie wiedza pasjonata
Ani też wiedza fachowca w sprawach kolejnictwa. Nie miałem cierpliwości wysłuchać ponadgodzinnego wykładu, ale link skierował mnie na moment, kiedy wykładowca opowiada o kolei Gór Harzu (nie wiem dlaczego na slajdach pisane przez "c": Harc). Gość opowiada o tym, że "kolej ta jest sterowana nowoczesnymi urządzeniami ruchowymi, ... przynajmniej częściowo automatycznie". A chwilę wcześniej oznajmia ciekawostkę, że "w Szwajcarii kolej wąskotorowa, oprócz kilku wielkich miast, do których dociera kolej normalna, jest koleją narodową, podstawowym przewoźnikiem". Po takich rewelacjach odechciało mi się oglądać ten film.

PS. Tak w ogóle, to jaki to ma związek z koleją ogrodową na tor 5''? Cała ta dyskusja powinna znaleźć się w dziale "Prawdziwa kolej wąskotorowa". Proponuję przeniesienie tych wpisów do tamtego działu.
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#86
W okresie jesiennym wznowiłem pracę nad wagonem towarowym.

Bardzo chciałbym by w tym sezonie cieszył oko na torach.
Zajmowałem się projektowaniem, dorabianiem i zamawianiem części.

Już niebawem będzie próbny montaż zawieszenia.

wag kryt 12.jpg
wag kryt 13nn.jpg


Maźnica w projekcie została podzielona na "plasterki" które później wypalił laser - to takie eksperymentalne wykonane.
Pozwoliło to no dość wierne odwzorowanie. Biorąc części do ręki, w przypadku grubszej blachy widać ślady po cięciu
ale po zabudowie w wagonie niedoskonałości zgubią się.
wag kryt 14.jpg


Resor wykonany jest z taśmy sprężynowej, górne piórko to już kombinacja spawania płaskowniczka stalowego i tulejki.
Resor będzie funkcjonalny.

wag kryt 15.jpg
wag kryt 16.jpg
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#89
Sądząc po fakturze i kolorze materiału to raczej zwykła stal konstrukcyjne, nie resorowa. Więc to tu raczej dużego uginania nie będzie... :niepewny:
Tak jak pisałem powyżej resor jest z taśmy sprężynowej, tylko ostatnie pióro z przyspawanymi tulejkami jest ze stali konstrukcyjnej.

Początkowo ostatnie pióro miło być gięte by uzyskać zawinięcie / jak w oryginale/ , ale by tak wygiąć to trzeb grzać palnikiem /trochę to kłopotliwe jednak/- wycofałem się z tego i pospawałem jak na zdjęciu.

Jeżeli to się nie sprawdzi to resor przerobię i tyle. Wszystko jest rozbieralne.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#92
A jak to jest rozwiązane w "prawdziwych" wagonach ?
Tak jak podał kolega powyżej.

a tu zdjęcie resoru z wagonu którego model buduję.

wag kryt 17.JPG


Czasami trzeba iść na kompromis by nie było kosmicznie drogo lub bardzo czasochłonnie.
Maźnice można odlać i obrobić frezarką - ale jakie to to będą koszty lub jak warsztat trzeba mieć - zwłaszcza, że produkcja jest jednostkowa.o_O
Wolę czasem iść na skróty, ale projekt zrealizować:)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.502 19 9
#93
Jeżeli to się nie sprawdzi to resor przerobię i tyle. Wszystko jest rozbieralne.
No właśnie obawiam się, że to się nie sprawdzi. :niepewny:
Ten płaskownik ze stali konstrukcyjnej praktycznie uniemożliwia pracę sprężystym elementom tego "resoru". Jeśłi dojdzie do ugięcia takiego "resoru" na skutek działania obciążenia, to będzie to odkształcenie trwałe - zegnie się ten płaskownik z uchami i resor będzie wymagał naprawy.

Jeśli problemem jest zawinięcie stali sprężynowej w tuleję, to możesz zastosować nieco inne rozwiązania koziołka resorowego, które nie wymagają zwijania pióra:

resor.png

W takich układach resor będzie działał jak resor - wszystkie pióra będą sprężynowały. Oczywiście trzeba zapewnić im odpowiedni luz.
Inny wygląd koziołka można zamaskować np. dospawując od zawnątrz imitacje wieszaków.
 
Ostatnio edytowane:

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
645 3 0
#94
poglądowo....pas blachy z zawiniętymi końcami...
Chodziło mi właśnie o to czy to ostatnie pióro z mocowaniami też jest wykonane z blachy sprężynującej ale to wydaje się konieczne aby resor działał, opisał to t_domagalski. Chociaż było już w jakimś innym wątku coś o resorach i technologii ich wykonania, trzeba by poszukać.
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#95
Przedstawiam fotki z próbnego montażu zawieszenia wagonu.
Coś tam trzeba jeszcze poprawić, ale ogólnie jest ok.

/ Chłopaki - resor zostawiam teraz bez zmian - zobaczymy jak to będzie funkcjonować, dzięki za wypowiedzi /

wag kryt 18.jpg
wag kryt 19.jpg
wag kryt 20.jpg
wag kryt 21.jpg
wag kryt 22.jpg
wag kryt 23.jpg
wag kryt 24.jpg
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
226 0 0
#99
Pomału, ale do przodu.
Przedstawiam parę fotek z cotygodniowych wyjazdów do warsztatu.

Trwa przycinanie, wiercenie, pasowane, kształtowanie, spawanie kątowników.

Stosuję stalowe kątowniki precyzyjne 12x12x2, 15x15x2 (na dzisiejszych zdjęciach) i 20x20x2.

wag kryt 25.jpg
wag kryt 26.jpg

wag kryt 27.jpg

A tu przymiarka konstrukcji dachu
wag kryt 29.jpg
wag kryt 28a.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M.A.feldbahn

M.A.feldbahn

Użytkownik
Reakcje
226 0 0
Trwa mozolne dorabianie części.
Raczej uruchomię wagon niekompletny - a detale dokończę później....

Przedstawiam ciekawostkę z warsztatu - gięcie blach - zastrzałów.
Blacha gr 1,5mm gięta przyrządem w imadle.

wag kryt 30.jpeg


wag kryt 31.jpeg

wag kryt 32.jpeg


I widok jak zastrzał wygląda w oryginale.

wag kryt 33 org.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Inne ciekawostki 472

Podobne wątki