Poniżej film z wizyty w Paku Kolejowym w Ogrodzieńcu i jazdy kolejką wąskotorową 5"
Film autorstwa: Jurka D.
Tematem wyjazdu były :
Próby z zastosowaniem sterowania radiowego oraz symulatora dźwięku w lokomotywie
Zastosowane zostały standardowe elementy systemu sterowania radiowego jakie są wykorzystywane w modelarstwie RC.
Regulator sinika z większego samochodu RC, a generator dźwięku z modelu kutra.
Są jednak problemy - regulator inaczej się zachowuje przy jeździe do przodu a inaczej do tyłu.
Jadąc do przodu mamy funkcje hamulca (gdy cofniemy dźwignię podczas jazdy jest hamowanie (silnikiem) a po wypośrodkowaniu dźwigni i ponownym cofnięciu dopiero jedzie do tyłu. Jadąc do tyłu gdy przestawimy dźwignię na przód natychmiast rusza do przodu (wtedy koła rolują i przeciążają regulator i siniki co nie jest dobre). Przy jeździe do tyłu jeden z dwóch testowanych regulatorów podaje niższe napięcie i lokomotywa nie osiąga pełnej prędkości. Wynika to z przeznaczenia tej elektroniki do samochodów.
Generator dźwięku daje piękne i wiarygodne odgłosy starego silnika Diesla. Niestety też nie działa symetrycznie w dwuch kierunkach jazdy.
Ma za to piękny dźwięk rozruchy i wygaszania.
odgłos rozruchu - po minimalnym przestawieniu dźwigni gazu w nadajniku
odgłos wygaszenia - po około 10 sek bezczynności
Właściwie problemy te ze sterowaniem RC podobne są gdy w realu użyli silnika spalinowego wraz ze skrzynia biegów z ciężarówki w wagonie motorowym (nie mógł jeździć z jednakową prędkością do tyłu i do przodu) -
Wtedy często dodawano do napędu rewers. Może też zastosuję "rewers elektryczny" na przekaźnikach a dźwignię gazu przeprogramuję na wychył w pełnym zakresie w jedną stronę - jak prze sterowaniu silnikiem samolotu a hamulec ...(nie będę zanudzać)
Raczej GLS-ka będzie już sterowana radiowo. Spodobało mi się zdalne kierowanie bo można można bawić się w manewry i patrzeć na skład, można jechać na kolejce w środku lub na końcu składu, ale można i też zara za lokomotywą. Jest możliwość telemetrii i wtedy nadajnik może kontrolować stan akumulatora co będzie chronić go przed jego nadmiernym rozradowaniem i uszkodzeniem.
Żeby płynnie jeździć lokomotywą trzeba przy radiu więcej przecyji niz przy obecnym regulatorze (regulator stopniowo dodajemocy - nie da się ruszyć na max w jednej chwili)
Dodam jezcze, że przed wyjazdem do parku było kilka prób w garażu gdzie sterowanie było potestowane i ustawione. Testowane było jeszcze radiowe sterowanie świałtłem i klaksonem.
Próby sterowania RC będą trwały dalej.
Z tego miejsca dziękuje koledze Jurkowi za wypożyczenie sterowania RC do testów.