• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Kolej u mnie

OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#41
Które masz na myśli? Ja przeglądam i wszystko jakoś widać. Jasność zmniejszyłem do minimum i tak było dobrze. Rozwiniesz myśl?
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
130 1 0
#42
Ostatnio, tydzień temu na BWE dwa razy pojawiła się EP05-23. Puszczenie jednosystemowego loka było możliwe, ponieważ pociąg dojeżdżał wówczas tylko do Rzepina, dalej BUS - strajki. Szansa jedna na sto, kiedy następnym razem Czech będzie u nas? Tu zdjęcie z Ronda Kaponiera w Poznaniu.
Lekko odkopię wpis, żeby "zabić" ciekawość Kolegi;). EP05 pojechała dwukrotnie na BWE do/z Rzepina, ponieważ jedna para kończy/zaczyna tutaj bieg. I nie ze względu na strajki, chociaż takowe też były w tych dniach, ale po stronie niemieckiej trwają prace remontowe na jedym z mostów i pozostałe pociągi z Polski mają uruchomioną komunikację zastępczą z Frankfurtu nad Odrą do Berlina. A kolejna okazja do spotkania EP05 w Poznaniu ma być 3 czerwca, kiedy to razem z SU42 pociągnie Pirata do Kołobrzegu.
 
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#43
Ta, wiem że dwa razy na obiegu, to logiczne przecież. Co do strajków to widocznie źle skojarzyłem fakty, dzięki za uświadomienie.
O Turkolu to wiem, w kalendarzu zaznaczone, będzie na linii 354 łapane. Chodzi mi tutaj bardziej o to, kiedy znów będzie na zwykłym IC, nie na pociągu specjalnym.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
#44
Jasność zmniejszyłem do minimum i tak było dobrze. Rozwiniesz myśl?
A co tu rozwijać? Jak dla mnie zdjęcia są za ciemne, nie za jasne, więc jak kolega zmniejszył jasność do minimum, to może da się wrócić tak, żeby były jaśniejsze?
po stronie niemieckiej trwają prace remontowe na jedym z mostów i pozostałe pociągi z Polski mają uruchomioną komunikację zastępczą z Frankfurtu nad Odrą do Berlina
Ale do Frankfurtu też jakoś trzeba pociąg dociągnąć, a EP05 tam nie dojedzie.
 
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#47
A jednak zrobiłem to. Dzień pierwszy przy trójstyku granic, niekoniecznie ukierunkowany specjalnie pod kolej. Stacja Oybin Kurort, jedna z trzech czołowych na kolei. 99 731 manewruje po przyprowadzeniu pociągu osobowego.
IMG_20230415_150912_1.jpg

Wraca, aby podpiąć się do składu. I tu warto zauważyć, że lokomotywa ma sprzęg samoczynny, co bardzo usprawnia manewry.
IMG_20230415_151159_2.jpg

I już, do odjazdu jeszcze kilka minut. Swoją drogą, fajne to miasteczko, jednakże ciekawi mnie, jak wygląda w sezonie.
IMG_20230415_151234.jpg

Kto był w Oybinie ten wie, że na szczycie góry mieszczą się ruiny zamku - klasztoru. Dwie godziny później, 199 018 wjeżdża na stację z innym pociągiem, nie pamiętam dokąd. Swoją drogą, miło zobaczyć Lxd2 za granicą.
IMG_20230415_175103_1.jpg

Wyskakuje konduktor o wyglądzie podobnym do krasnoluda, leci w stronę zwrotki i podaje ,,do mnie".
IMG_20230415_175119.jpg
IMG_20230416_080213.jpg

Dzień drugi. Jedziemy do Jonsdorfu z przesiadką z Bertsdorfie. A więc przerzucamy egzystencję na stację Zittau Sud.
IMG_20230416_110739.jpg

Należy oczywiście zaznaczyć, że jest to stacja, jednak zamknięta dla potrzeb technicznych - semafory wjazdowe są unieważnione, prawy tor od strony Bertsdrofu przykryty rdzą, są jednak zdatne do użytku naprężacze i tym podobne.
IMG_20230416_110817.jpg

Dobrze jest w Niemczech robić foty tych tablic z nazwami stacji, żeby nie musieć szukać po internetach. Tak samo w Rumunii.
IMG_20230416_111038.jpg

I jest pociąg do Oybin Kurort (nie będę odmieniał na Oybinu, głupio to brzmi). Na czele 99 758.
IMG_20230416_111708.jpg

No i jedziemy. Mam trochę fotek zrobionych na szlaku, nie będę ich za dużo dawał. Stacja Olbersdorf Obersdorf, mijamy się z VT137 322.
IMG_20230416_113638_1.jpg

Niedługo będziemy w Bertsdorfie. Maszynista uruchamia dzwon.
IMG_20230416_114040.jpg

Wiatr przez otwarte okno. Łuk, pociąg zwalnia delikatnie, aż w końcu staje. Obok stoi już skład do Jonsdorfu. Stacja Bertsdorf. Przesiadka, drugi pociąg prawie pusty.
IMG_20230416_114304.jpg

Chwila postoju, obie lokomotywy stoją gotowe do odjazdu. W końcu dyżurny daje sygnał do odjazdu, pociągi ruszają równolegle, za nastawnią tory rozchodzą się. 99 758 czeka jeszcze około dwadzieścia minut jazdy w pięknych widokach, 99 731 dwadzieścia minut jazdy w pięknych widokach i walka z wzniesieniami.
IMG_20230416_114943_1.jpg

Zgiełk pociągu zagłusza leśną ciszę, przepłasza ptaki siedzące na sosnach. Maszynista wychyla się z budki. Rozlega się dzwon, przegania maruderów z toru. Znów zwalniamy, przystanek osobowy. Wyskakuje konduktor, wsiada kilka osób. Z zewnątrz dobiega dźwięk gwizdka, kolejarz unosi rękę. W odpowiedzi lokomotywa gwiżdże nisko.
IMG_20230416_115614_1.jpg

Pociąg znów rusza, zostawiając za sobą kłęby dymu. Kolejne wzniesienia i ostre łuki, znów gwizd parowozu. W oddali rysuje się już stacja końcowa.
IMG_20230416_120101_1.jpg

No i już te 16 zdjęć. Następne 16 podróż powrotna, to będą takie dynamiczne relacje. A potem jakieś inne rzeczy, detale, etc, szerzej to opiszę.
CDN.
Ps. a teraz dobrze z jasnością?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#49
I już Jonsdorf, stacja wręcz z bajki, około 451 metrów nad poziomem morza. 99 731 przed oblotem składu.
IMG_20230416_120238.jpg

W jakimś albumie zdjęciowym poświęconym kolejom wąskotorowym fota pewnie by miała podpis ,,Brodaty mężczyzna po lewej stronie nie może oderwać wzroku od monumentalnej maszyny".
IMG_20230416_120424.jpg

Jak tam stałem, to wydawało się, jakby za tym torem była przepaść. ,,Tam gdzie kończy się kraj" - to chyba kawałek Armii.
IMG_20230416_120523.jpg

Lokomotywa już podpięta, po lewej dwa wagony mieszkalne, o nich niedługo.
IMG_20230416_120659_1.jpg

Sama stacja, cud architektury, wygląda też jak jakiś pensjonat i słusznie, można chyba wynająć mieszkanie.
IMG_20230416_121004.jpg

Zeszliśmy z Jonsdorfskich skał, następny pociąg planowo za godzinę. A na stacji... VT137 322, który miał odjechać wcześniej. Coś nawaliło z hamulcami, krasnolud biegał zdenerwowany i co chwilę zaglądał pod wagon. Ostatecznie stał na balkonie i operował hamulcem ręcznie, pewno musiały zawieść przewody hamulcowe.
IMG_20230416_152418_1.jpg

Swoją drogą, wiecie jakiej jest produkcji?
Ogółem to taki Ryjek kolei w Żytawie.
IMG_20230416_152525.jpg

No i jedziemy, nastawnia Bertsdorf, ładuje się duża ilość emerytów, krasnolud nie pozwala wejść do wagonu za motorówką.
IMG_20230416_153735_1.jpg

Obok nasz koleżka, 99 731 z pociągiem do Oybinu.
IMG_20230416_153826.jpg

I ten Olbersdorf Obersdorf, tutaj chyba sporo ludzi wysiadło. 99 758, który wiózł nas z Zittau do Bertsdorfu.
IMG_20230416_154432_1.jpg

Jedna ze stacji w Zittau, skład transporterowy.
IMG_20230416_155208_1.jpg

Już Zittau, VT137 rusza, żegnamy się z koleją, wio do Zgorzelca na Flammkuchen.
IMG_20230416_155836_1.jpg
 

Załączniki

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
479 8 0
#50
Kolego @grek - wspaniały wątek i zdjęcia!
Mieliśmy w tym roku jechać z Żoną na Rugię i koleje były jednym z pomysłów na spędzenie tego czasu, jednakowoż z planów zrezygnowaliśmy z powodu zbliżających się narodzin drugiego dziecka i pewnych problemów logistycznych z tym związanych... :) Do tematu na pewno jeszcze wrócimy.

Jednakowoż w zeszłym roku byliśmy całą rodziną w Saksonii i wybraliśmy się na jedno z połączeń obsługiwanych przez saksońskie koleje parowe - https://www.sdg-bahn.de/, a dokładniej przejechaliśmy się w relacji Kipsdorf - Dippoldiswalde i z powrotem w ramach Weißeritztalbahn. Piękne górskie okolice i znany kurort.

Cudowna wycieczka, którą wspominamy do dziś. Dała nam dużo radości i frajdy :)
Mam mało zdjęć z podróży, bo skupiłem się na filmowaniu. Oto kilka kadrów z naszego wakacyjnego filmu. Na dalszym planie drugiego zdjęcia widać zabytkowy dworzec w Kipsdorfie. Przepiękne malowidła i drewniany wystrój.

Polecam!

1682324594924.png

1682324629026.png

1682324666934.png

1682324699845.png

Dworzec

1682324868443.png

https://www.kipsdorf.com/Buergerinformationen.htm
 
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#51
Dzięki, istnieją już plany wyjazdy do Brocken i Bad Muskau, szukamy następnych kolei. Plan to na kilka lat, aby odwiedzić wszystkie, może się uda. Rugię polecam, ale lepiej poza sezonem, nie jest to daleko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
#52
przejechaliśmy się w relacji Kipsdorf - Dippoldiswalde
Niestety, opuściliście najładniejszą część linii, od Dippoldiswalde przez pięknie położoną stację Rabenau, aż do początku linii we Freitalu (Freital-Hainsberg), gdzie wąskotorówka ma styk z normalnotorową linią z Drezna do Chemnitz i dalej w kierunku Norymbergi i Monachium. Sama ta linia też jest warta uwagi, są na niej wspaniałe mosty ceglane, najsłynniejszy Göltzschtalbrücke i nieco mniejszy, ale też imponujący Elstertalbrücke.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
#55
na Brocken jeszcze nie byłem
Warto, ale trzeba poświęcić ze dwa lub trzy dni, bo sam szczyt Brocken to nie wszystko. Ale trzeba mieć trochę szczęścia, bo pogada na Brocken jest bardzo kapryśna i często są chmury lub mgła i z widoków nici. Był gdzieś na forum specjalny wątek o tej kolei Harzer Schmalspur Bahnen (HSB).
 
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#56
Pozwolę sobie zrobić taką wrzutę sprzed pięciu lat, archiwalne spojrzenie na Stację Muzeum (może wtedy jeszcze Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, nie pamiętam). Pojechałem wtedy z ojcem do Wawy, żeby wymienić służbowe auto. Wzięliśmy taxi i pojechaliśmy gdzieś do centrum, odwiedziliśmy muzeum i pociągiem do Berlina wróciliśmy do Poznania. Swoją drogą, pociąg ten jechał tedy objazdem przez węglówkę, dalej przez Trzemeszno i Gniezno. Nowa Wawa Główna jeszcze wtedy nie istniała, muzeum prezentowało dość smutny obraz. Zdjęcia zrobiłem wtedy tych eksponatów, które były w dobrym stanie. Pu29-3.
SNAP_00206.JPG

Wszystkie diesle były w opłakanym stanie, a to, co wyglądało dobrze, często było w tych obrzydliwych barwach ,,warszawskich", jasna oliwka, tfu. Ty51-228.
SNAP_00208.JPG

Os24-7, z tego co kojarzę, to z tym oznaczeniem jest coś nie tak.
SNAP_00209.JPG

Pm3-5 zrobił na mnie największe wrażenie.
SNAP_00210.JPG

Taki smutny obraz tego, jak wyglądają polskie muzea kolei. Z tego co wiem, to jakoś to lepiej wygląda teraz, a w związku z budową Wawy Głównej coś przesunęli, wiecie, jak to teraz się ma?
Dajcie jakieś fotki, jeśli macie, jeśli mogę prosić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
#57
Byłem w na Stacji Muzeum w ubiegłym roku, bo chciałem zrobić parę zdjęć szczegółów Pm2-34 i innych lokomotyw nie fotografowałem. Przy okazji zrobiłem parę zdjęć ogólnych, ale za wiele nie widać. Teren muzeum jest trochę zmieniony i nieco uporządkowany, eksponaty jakoś tam odmalowane, ale dalej w tym, raczej niezbyt odpowiadającym dawnym realiom, zielonym kolorze. Kładka nad torami była jeszcze nieczynna, więc nie mogłem zrobić zdjęć z góry. Ale generalnie wielkiej poprawy nie widać...

IMG_9638.JPG

IMG_9641a.JPG
IMG_9639.JPG

20220807_104138.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
#58
OP
OP
grek

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
#60
Rumunia. Wakacje całkowicie nieukierunkowane pod kolej, ale przy różnych okazjach dało się coś tam zrobić. Pod względem kolei w Rumunii jest tragicznie, bardzo tragicznie, większość linii jest zamknięta/rozebrana. Tu jednostka 95 na odcinku Oradea - Huedin. Zdjęcie zrobione po chamsku z auta. Był to koniec wakacji '22.
IMG_20220830_075637.jpg

Kilka dni później w Huedin, po drodze do Jibou, żeby zobaczyć słynne palmiarnie. Znów 95, na wyjeździe. Swoją drogą tabor rumuński to demobil, mamy tu szynobusy niemieckie i francuskie. Pod względem linii w Banacie jest lepiej, niż w Transylwanii, ale cóż.
A palmiarnie w Jibou to kilka godzin zmarnowanych na dojeździe, tak samo jak kilka innych ,,największych atrakcji turystycznych w Rumunii". Jeśli mam coś polecić, to góry i kolej. Tylko to. Jako Polak zupełnie nie rozumiem ich żarcia. Wszędzie tylko ciorba, ciorba de la to, ciorba de la tamto - taka tam zupa, kwaśna dość i gęsta. Mamałyga - kaszka kukurydziana w jogurcie z boczkiem - może być, ale jak mam zjeść całą tego miskę, to przestaje być fajnie.
Za to papanasi - deser - jest po prostu przepyszny. Są to takie serowe pączki w polewie śmietanowo - owocowej.
Nie smakowało mi, przyznam się bez bicia. Była taka jedna restauracja, przez kilka dni tam przyłaziliśmy, żeby zapytać, czy otwarte, odpowiadali ,,jutro". Raz było otwarte, można było zjeść coś włoskiego, pizza, makarony.
IMG_20220903_090823.jpg

W końcu, gdzieś na końcu, Sibiu, po polsku Sybin. Jak tylko zjawiliśmy się na stacji, odjechał duet 060DA z pospiesznym. Nie zdążyłem zrobić zdjęcia. Tutaj pociąg dokąd nie pamiętam, na czele lokomotywa serii 65.
IMG_20220907_161357.jpg

I zdjęcie z wiaduktu. Bardzo było tam brzydko, oj bardzo.
IMG_20220907_162359_1.jpg

Odjazd. My idziemy do osławionego muzeum kolejnictwa, na mapsach dużo opinii, że można poczuć prawdziwy klimat kolei, starej, parowej kolei.
IMG_20220907_163125_2.jpg

Podchodzimy do kasy, gdzie być może powinno się płacić. Zagadujemy dziadka stojącego przy tej bramie.
-Hello, we...
-? - patrzył, nic nie rozumiał. Atakujemy innym sposobem.
-Hallo...
-? - znów brak odzewu.
-Privet, my... - znów brak zrozumienia.
Nic nie powiedział, w końcu machnął ręką i puścił, weszliśmy do środka. ,,Muzeum", to raczej ,,cmentarzysko". Jeszcze gorzej niż u nas. Parowozy stały na nieużywanych torach lokomotywowni wachlarzowej, która jest normalnie używana przez CFR. Są dziurawe i całe brązowe od rdzy. Stwierdziłem, że porobię zdjęcia lokomotyw, które są używane liniowo. Pierwsza jest LDH45.
IMG_20220907_163301.jpg

Rozglądam się wokół, obok są mieszkania kolejarzy, żony z dziećmi kręcą się na podwórku. Idę dalej, kolejny 95. Wypatrzyłem Kofa, lokomotywę manewrową. Wtedy ktoś zaczyna machać, że nie wolno, schodzę i idę w stronę parowozów.
IMG_20220907_163328.jpg

Nie robiłem im zdjęć, uznałem, że nie ma sensu. Odstawiona 060DA, z nią chyba LDH45.
IMG_20220907_163520_3.jpg

Kolejna 060DA, być może jeszcze eksploatowana. Za nią 65.
IMG_20220907_163536_2.jpg

Tak, z Rumunii tyko tyle.
Cześć.