• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Kolej piaskowa w miniaturze

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
589 117 2
Raszki przed tokarką wyszły super. U nas też stały beczki na wióry i odpady. Były też szafki na podręczne narzędzia i noże.
Jak było miejsce to małe regały i stoliki na materiał. Każdy tokarz i frezer miał swoją przestrzeń zagospodarowaną.
Koniecznie dołóż lampki do maszyn. Szlifierek nie montowało się na stołach, tylko na podpórkach przy ścianach, była lampka i pojemnik z wodą.
Skrzynie lub beczki na czyściwo.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
"INO" wiór brakuję jeszcze:) super robota(y)
Trudno będzie je zrobić w tej skali... powiedzmy, że bekę właśnie opróżniono ;)
Raszki przed tokarką wyszły super. U nas też stały beczki na wióry i odpady. Były też szafki na podręczne narzędzia i noże.
Jak było miejsce to małe regały i stoliki na materiał. Każdy tokarz i frezer miał swoją przestrzeń zagospodarowaną.
Koniecznie dołóż lampki do maszyn. Szlifierek nie montowało się na stołach, tylko na podpórkach przy ścianach, była lampka i pojemnik z wodą.
Skrzynie lub beczki na czyściwo.
Mam mikro żarówki od Kluby, które miałem wpakować w reflektory, ale nie pasowały. I tak myślałem zrobić te lampki świecące, ale mając na uwadze, że ten warsztat i tak będzie zamknięty, to nie wiem, czy jest sens się nad tym aż tak męczyć. Został mi jeszcze magazyn, biuro i kuźnia do skończenia. Do kuźni planuję coś ciekawego :p
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
509 0 0
Świetna robota, każdy szczegół dopracowany, po prostu bajka. Miło się na to wszystko patrzy. W ogóle ta hala i te warsztaty są niesamowicie klimatyczne i myśl, że będzie to można zobaczyć na makiecie jest ekscytująca. Mam nadzieje, że uda mi się kiedyś obok nich przejechać moim składem piaskowym ;). A może rozszerzysz działalność i również wagony na naprawę tam przyjmiesz:p będę miał kilka piętnastek do przeglądu.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
Świetna robota, każdy szczegół dopracowany, po prostu bajka. Miło się na to wszystko patrzy. W ogóle ta hala i te warsztaty są niesamowicie klimatyczne i myśl, że będzie to można zobaczyć na makiecie jest ekscytująca. Mam nadzieje, że uda mi się kiedyś obok nich przejechać moim składem piaskowym ;). A może rozszerzysz działalność i również wagony na naprawę tam przyjmiesz:p będę miał kilka piętnastek do przeglądu.
Dziękuję Maćku za tak pozytywny odbiór! Również mam nadzieję na wspólne jazdy kolei piaskowych dlatego ciągle nie potrafię podjąć ostatecznej decyzji ile torów będzie na wyjeździe w kierunku Czechowic… jeden, czy dwa. Niestety parowozownia wymusza bardzo duża szerokość całości, a to ogranicza ilość torów w stacji… pożyjemy, zobaczymy… ;)
Odnośnie napraw wagonów… może ktoś zbuduje zakłady w Dzierżnie :eek::p
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
Witom!
Czas biegnie nieubłaganie, ale zaplecze przyszłej parowozowni drgnęło coś tam do przodu... skupiłem się na wnętrzu, ale zadałem sobie jedno zasadnicze pytanie. Otóż, czy będzie cokolwiek widać wewnątrz tego obiektu kiedy go oświetlę. Zwolniłem ze środkiem i wskoczyłem na dach...

202409261844.JPG


Myślałem, że sam wykonam z miedzi blachy i pokryję nimi dach, jak padło wyżej. Przygotowałem kartonowe modele dachu, aby na nie ewentualnie nakleić blachy z miedzi. Jednak po przyjściu płytek stwierdziłem, że przy tak dużym obiekcie moje umiejętności mogę nie być wystarczające, aby zrobić to jak należy i płytki stały się dachem ostatecznym. Niestety są one bardzo grube dlatego po ukształtowaniu dachu szlifowałem krańce dachu z wszystkich stron, aby pocienić je maksymalnie. Na powyższym zdjęciu jeszcze ordynarne grubasy...
Dach nad warsztatami tworzy jedną płaszczyznę więc z dwóch płytek zrobiłem jedną plus usztywnienia i wzmocnienia...

202409302033.JPG


Całość zaczyna nabierać kształtu, ale pracy jeszcze ogrom. Do tego trzeba wymyśleć temat mocowania dachu, bo nie chcę go kleić na stałe, aby mieć dostęp do oświetlenia w przypadku usterki lub kiedy w środku coś odpadnie. Pewnie jakieś magnesiki i blaszki...

202410011741.JPG


No i przyszła pora na próbę oświetlenia... jeden LED, a efekt... hmmm... chyba wyszło nawet jako tako... na pewno trzeba wypełnić prześwitujące szczeliny między oknem i ścianą.

202410031839.JPG


Siadłem do dachu, to powalczymy z nim dalej... klejenie, wyrównanie wszystkiego, kolejne elementy konstrukcji poszycia z blachy miedzianej plus rynny.

202410061742.JPG


Dach planuję pomalować kolorem szarym i mocno przybrudzić. Jednak do tego etapu daleka droga...
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
Witom!
Czas biegnie nieubłaganie… przemyśleń masa, rozmów, analiz, znowu przemyśleń i… myślę, że mam ostateczną formę stacji kolei piaskowej Pyskowice, jaką będę chciał odtworzyć, stworzyć. Zacznę od rysunku, który mam nadzieję będzie wystarczający, aby zobrazować projekt. Na pewno nie zmieniłem zadnia, że do chwili zbudowania podstawowych budynków nie będzie budowy stacji jednak po zrobieniu zaplecza, a później parowozowni, co liczę ukończyć do końca przyszłego roku chciałbym już je umieścić na skrzynce. Ale do rzeczy… rysunek!

Pyskowice H0.jpg


Na stacji planuję rozjazdy 6 stopniowe tam, gdzie są angliki, aby zachować kąt 6 stopni budynku parowozowni względem osi podłużnej stacji. Jednak tam, gdzie to możliwe będą rozjazdy 8 stopniowe, aby wydłużyć długość torów nr 3 i 5 oraz obniżenie kosztu toru odstawiania wagonów na szlakę, żużel. Wychodzi kosmicznie:
- rozjazdy lewe 8 stopniowe – 6 sztuki ( 3 już mam),
- rozjazdy lewe 6 stopniowe – 4 sztuki (1 już mam),
- rozjazdy prawe 8 stopniowe – 3 sztuki,
- rozjazdy prawe 6 stopniowe – 4 sztuki,
- rozjazdy krzyżowe 6 stopniowe – 3 sztuki.

Przy głównych obiektach w kółkach naniosłem numery, aby zebrać cenne uwagi.
  1. Parowozownia. Obiekt zaprojektowany i sklejony, jako prototyp, ale do ukończenia daleka droga.
  2. Budynek warsztatowo-socjalny kończony w 75%.
  3. Nastawnia. Tutaj się zastanawiam, czy w ogóle powstanie, bo widoczny od tyłu traci swój urok, ale i inne argumenty o czym poniżej.
  4. Stanowisko obrządzania – kanał, suwnica, wyciąg Teufloffa. Czyli standardowe wyposażenie każdej parowozowni. Tutaj układ torowy został zmieniony tj. stracił jeden tor i mamy jednego anglika mniej. Niestety to efekt przebudów i zmian względem pierwotnego układu torowego. Najazd pod wyciąg byłby czasochłonny, a w ostatnich latach parowozy nawęglano ładowarką kołową, co było ohydne, odrażające i tego nie chcemy prawda?!
  5. Budynki gospodarcze – stolarnia i inne. Zobaczymy, ile z nich powstanie, ale jest tam kilka ciekawych obiektów na pewno urozmaicających teren.
  6. Mur oporowy.
    Jest to charakterystyczny obiekt i z jednej strony chcę go odtworzyć gdyż tworzy piękne tło, ale z drugiej między budynkiem socjalnym, a murem będzie tylko 50mm. W rzeczywistości było więcej, a pod murem były budynki warsztatowe. Jakbym go miął nie robić, to najzwyczajniej w świecie skarpa traci sens… dlatego wypadałoby, aby został. Problemem będzie tunel drogowy w module M6, gdzie droga wchodzi w niego i braknie miejsca na odtworzenie jego wnętrza… musiałby powstać tylko 1 cm na głębokość.
  7. Brama wjazdowa z posterunkiem. Tutaj też sztuka kompromisu… niestety między moduł M5 i M6 spokojnie zmieściłby się jeden moduł z kolejnymi budynkami, kortami tenisowymi, ale stacja nie może być dłuższa niż 5650mm, bo nie zmieści mi się w izbie.
  8. Plac parkingowy – stary, żuki, syreny…
  9. Posterunek przejazdowy.
  10. Peron pod pociągi pracownicze.
  11. Plac składu piasku budowlanego obsługiwany też koleją. Będzie z czym i gdzie manewrować.
  12. Waga dla samochodów ciężarowych istniejąca do dziś.
  13. Budynek mieszkalny pracowników piaskowni. Obiekt, który stoi pod kątem, a nie równolegle do drogi. Daję sobie tutaj wolną rękę, czy odtworzę go, jak istnieje, czy postawię górnośląski familok z komórkami…
  14. Przystanki autobusowe.
Wszystko jest sztuką kompromisu… zdaję sobie sprawę, że mimo prędkości na piasku Vmax 40km/h semafory wjazdowe będą za blisko głowic rozjazdowych, ale chcę móc manewrować za semafor może z tych 400 paru mm zrobimy 250 i lekko odsunę od głowic wjazdowych, ale nie widzę tego inaczej… nie chcę budować kolejnych modułów.
Szerokość całości spędza mi sen z powiek…. 1000mm to baaardzo dużo! Jednak chcąc zachować 250 mm od osi toru do krawędzi modułów nie da się inaczej. Ewentualnie wchodzi w grę jeszcze zmniejszenie tej odległości do 200mm, rezygnacja z nastawni dysponującej (3) i ograniczenie szerokości do 950mm ku czemu chyba się skuszę. Wcześniej Koledzy proponowali podział w osi podłużnej, ale nie przekonuje mnie ten pomysł.
W celu ograniczenia wielkości modułów myślę jeszcze, aby od zachodniej części stacji zrobić czoło na 500mm i do prawej górnej krawędzi modułu nr M3 ściąć wszystko, co jest od góry, ale czy ta „oszczędność” powierzchni jest warta zachodu… pociągnąłem tam linię.

Tyle z mojej strony na dziś. Liczę na merytoryczne uwagi i Wasze przemyślenia. Proszę jednak pamiętać, że stacja jest bardzo charakterystyczna i sposób wjazdu do parowozowni wraz z układem torowym musi oddawać jej charakter. Teren od wschodu będzie pewną formą kompromisu obecnych obiektów i ich lokalizacji jednak, czy stworzy spójną całość...

Temat budynku troszkę mnie męczy i postawiłem przy prototypie parowozowni, aby nacieszyć oko... pracy jeszcze masa... dach, okna w biurowcu, oświetlenie... o_O

202410151914.JPG


Myślę, że coś z tego będzie... INO PIOCH! :love:
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
509 0 0
Skoro się zastanawiasz nad nastawnią czy jest sens u stawiać ją w pierwotnym miejscu, to analizowałeś może żeby dać ją nad po drugiej stronie torów, między torem 4 a rozjazdem angielskim do lokomotywowni? Wygląda jakby mogła się tam zmieścić, a szkoda gdyby jej nie było na makiecie, bo zacny budynek z niej.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
Skoro się zastanawiasz nad nastawnią czy jest sens u stawiać ją w pierwotnym miejscu, to analizowałeś może żeby dać ją nad po drugiej stronie torów, między torem 4 a rozjazdem angielskim do lokomotywowni? Wygląda jakby mogła się tam zmieścić, a szkoda gdyby jej nie było na makiecie, bo zacny budynek z niej.
Na kanał 7 i 8 parowozowni wjazd jest przez rozjazd lewy. Powinien tam być anglik i między tymi torami powinien być garaż na drezynę i wózki. Obok niego stał jeszcze jeden budynek opisany gdzieś na mapie jako magazyn soli. Chyba tego nie zrealizuję i Twój pomysł jest bardzo ciekawy… będę nad tym myślał!
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
143 1 0
Ja bym ją zostawił w tym miejscu. Na wielu makietach widziałem budynki po stronie obserwujących, bardzo często właśnie nastawnie albo jakieś inne (np. stacje trafo murowane). Według mnie będzie ona fajnym urozmaiceniem płaskiego terenu od tej strony, a wcale nie będzie jakoś przeszkadzać w obserwowaniu co się na makiecie dzieje.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.808 29 2
Ja bym ją zostawił w tym miejscu. Na wielu makietach widziałem budynki po stronie obserwujących, bardzo często właśnie nastawnie albo jakieś inne (np. stacje trafo murowane). Według mnie będzie ona fajnym urozmaiceniem płaskiego terenu od tej strony, a wcale nie będzie jakoś przeszkadzać w obserwowaniu co się na makiecie dzieje.
Wszystko zależy ile całość ostatecznie będzie miała szerokości. Zobaczymy...
Semafory wjazdowe zaraz za ostatnim rozjazdem głowicy to błąd gruby. Nie zrobisz żadnych manewrów zgodnie ze sztuką.
Dominik toż to jakieś ogłupienie z mojej strony… tyle się człowiek naoglądał LL na wykładach i wkręciłem sobie, że manewry za semafor będę robił. Dlatego warto się konsultować. Mimo wszystko, jak semafory przesunę bliżej końca modułów, to i tak miejsca od rozjazdu do semafora nie będzie niestety za wiele może na długość parowozu…
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 19 9
Mimo wszystko, jak semafory przesunę bliżej końca modułów, to i tak miejsca od rozjazdu do semafora nie będzie niestety za wiele, może na długość parowozu…
Zastanów się nad wyniesieniem tego semafora na osobny segment. Albo taki, jak pokazał LL w jednym ze swoich artykułów:
https://pmmh0.pl/wp-content/uploads..._ruchu_kolejowego_na_makiecie_modulowej_2.jpg
...albo taki segment zredukowany do wąskiego "plasterka", który można włożyć pomiędzy dowolne dwa moduły.
Wszystko będzie zależało od tego, jak będziesz zamierzał połączyć stację z polem piaskowym i jak długimi składami będziesz zamierzał manewrować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.080 499 30
semafory wjazdowe będą za blisko głowic rozjazdowych, ale chcę móc manewrować za semafor
Nie wiem, czy na kolejach piaskowych obowiązywały te same zasady, ale na PKP manewry z wyjazdem na szlak za semafor wjazdowy są nie do przyjęcia. Wolno to robić tylko w wyjątkowych sytuacjach i to pod warunkiem uprzedniego zamknięcia szlaku, na którym nie może być żadnego pociągu. Zasadą jest manewrowanie wewnątrz stacji i wyjazd na szlak do wskaźnika W 5, stojącego w odległości drogi ochronnej przed (patrząc od stacji) semaforem wjazdowym. Logika tego jest oczywista: pociąg dojeżdżający ze szlaku do stacji musi mieć wolną drogę do semafora wjazdowego i nic tam nie może się pojawić. Dlatego manewry odbywają się wyłącznie wewnątrz stacji, czyli między semaforami wjazdowymi (z uwzględnieniem drogi ochronnej, wyznaczonej przez W 5). A przy okazji, niezależnie od powyższego, nie stawiałbym semafora wjazdowego w połowie długości peronu - albo przed, albo za peronem. Poza tym Tm koło peronu powinna być tuż przy ukresie anglika, a nie tak daleko, bo zmusza to zawsze do wyjazdu aż za przejazd, a jednocześnie bardzo skraca długość możliwych składów manewrowych. Podobnie jest na żeberku po lewej stronie stacji, Tm można przysunąć maksymalnie w prawo, tuż przez iglicami rozjazdu.
 
Reakcje
73 1 0
Z całym szacunkiem do przedmówcy, ale wyjazd z manewrami na tor szlakowo poza semafor wjazdowy jest jak najbardziej możliwy na PKP i wcale nie trzeba zamykać toru. Sam to czasami praktykuję.;)
 

Podobne wątki