• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Katastrofy i wypadki

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.445 58 3
http://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=wypadek1913
Katastrofa kolejowa. W czwartek rano [2 października 1913 roku - przyp. autora] wydarzył się w Cieszynie dosyć poważny wypadek kolejowy. Mianowicie pociąg ciężarowy, zdążający około godz. 9. w stronę Bielska, wykoleił się w pobliżu budki strażnika nad mostem, łączącym Saską Kępę z ulicami poza torem. Już od szeregu dni naprawiają tor linii Cieszyn-Bielsko. Roboty te wykonują aresztanci, a nie robotnicy zawodowi. Gdy pociąg przejeżdżał, szyny nie były ześrubowane, wskutek czego rozjechały się, lokomotywa wyskoczyła ze szyn, cały pociąg rozerwał się i wozy również wypadły ze szyn; jeden wóz zwalił się na trotuar, drugi (pocztowy) zatrzymał się tylko na słupie telegraficznym, dwa wozy obróciły się wpoprzek toru i zostały zdruzgotane. Z ludzi tylko konduktor prowadzący pociąg (Zugsführer) został ciężko skaleczony; doznał mianowicie połamania obydwóch nóg. Ruch na linii Cieszyn-Bielsko odbywa się przez przesiadanie.
Winę tego niebezpiecznego wypadku ponosi prawdopodobnie zarząd kolejowy, względnie zarząd nad robotami torowemi. Zaznaczyć wypada jeszcze, że kilka progów pod szynami, po których jechał pociąg, było zupełnie zbutwiałych.

Bibliografia:
Gwiazdka Cieszyńska rocznik 66, nr 79, dnia 3 października 1913
Wypadek kolejowy w Cieszynie 2 października 1913 roku.jpg
Wypadek kolejowy w Cieszynie 2 października 1913 roku1.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.445 58 3
http://historia.trojmiasto.pl/Historyczna-katastrofa-kolejowa-pociagu-widmo-w-Gdyni-n67304.html#
http://www.forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=2206&postdays=0&postorder=asc&start=390
W Archiwum Państwowym w Gdańsku zachował się szkic przedstawiający skutki katastrofy kolejowej w Wielkim Kacku.f.jpg
Katastrofa 1.jpg
Katastrofa 2.jpg


Oraz koszty katastrofy kolejowej w Wielkim Kacku. Dla porównania przeciętna płaca w tym czasie wynosiła 16 tys. zł, 1 Dolar na czarnym rynku kosztował 2,5 tys zł, a chleb żytni 35 zł (1,5 kg).

Katastrofa 3.jpg
 
Reakcje
2.827 79 12
Może nie wypadek a akcja profilaktyczna PKP PLK ...
Trochę mnie zdziwiło podejście do tematu ludków z działu odpowiedzialnego za tą akcję - sięgnęli po youtube'rów...:


W sumie filmik fajnie zrobiony ( chyba dali wolną rękę Marianowi), bo w końcu nie wali lokomotywa w styropian jak to bywało wcześniej, ale mogli podpiąć choćby puste węglarki dla lepszego wrażenia...( choć nie wiem jak to kręcili - prędkość najazdu oraz inne zabiegi montażowe potem...) Ogólnie jako filmik dla laików "łapa w górę" z mojej strony:D:D:D

Pozdrawiam z MMz:)
 

dominik07317

Nowy użytkownik
Reakcje
21 0 0
Aż 130 osób zginęło, a ponad 100 zostało rannych w największej katastrofie kolejowej w historii Polski. Wpływ na nią miał pośpiech, zmęczenie wojenne i działalność partyzantów.

Jesień 1944 r. była na Podhalu mroźna i szara. Mieszkańcy zmęczeni byli ciągnącą się wojną, partyzanci różnych denominacji coraz śmielej poczynali sobie w sabotowaniu wojsk okupanta. Wycofujące się powoli wojska niemieckie musiały mieć zapewnione szlaki zaopatrzenia i one właśnie najczęściej były atakowane przez 'leśnych'.

Jednym z uszkodzonych odcinków były tory między Kalwarią Zebrzydowską a Skawiną. Z tego powodu, 24 listopada 1944 r., pociąg relacji Zakopane-Kraków na stacji Kalwaria Zebrzydowska został skierowany okrężną drogą przez Wadowice i Skawinę. Dyżurny ruchu nie zorientował się, że tym samym torem z przeciwnej strony nadjeżdża ciężki pociąg towarowy z zaopatrzeniem dla wojska.
Kiedy dyżurny zdał sobie sprawę ze swej fatalnej pomyłki wysłał lokomotywę, która miała wrócić uwagę maszynisty i zatrzymać skład. Ten jednak nie usłyszał gwizdów.

O 15:30 w miejscowości Barwałd Średni koło Wadowic doszło do zderzenia składu towarowego wypełnionego ciężkim sprzętem z przeładowanym składem osobowym, w którym ludzie stłoczeni byli w wagonach, tzw. boczniakach, o drewnianej konstrukcji. Według relacji świadków, dwa wagony zostały całkowicie zmiażdżone.
W katastrofie zginęło 130 osób. 100 było rannych. Byli to głównie mieszkańcy Ziemi Wadowickiej.

Źródło: http://pulshistorii.pb.pl/4649457,57040,najwieksza-katastrofa-kolejowa-w-historii-polski

Czy wiadomo jakie parowozy uczestniczyły w tej katastrofie?
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
207 7 0
Zdjęcie słabe robione z daleka ale widać na nim, ze BR633 Link dedykowany dla DB Regio ma uszkodzony przód...
co się stało nie wiem ale Pesa raczej sama też się nie pochwali:LOL:
20161119_112607.jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.827 79 12
Escobar, wg mnie to wygląda jakby coś poszło pod pojazd lub na coś najechał (kłoda na torze lub coś w tym guście i gabarycie)...
Z tego co pamiętam to absorbery zdeka wystawały i robiły za zderzaki przy połączeniu z innym pojazdem za pomocą półsprzęgu.

Pozdrawiam z MMz:)
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
687 1 0
Lublin ulica Wrotkowska 28.02.1976r, foto Jan Trembecki (nie wiem czy już na forum gdzieś nie było tego zdjęcia, ale gdyby nawet, to taki ładny "poślizg" warto przypomnieć...)

Ty51 Lublin ul. Wrotkowska 28.02.1976.jpeg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 84

Podobne wątki