• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Katastrofy i wypadki

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.045 6 2
Podobna sytuacja jak z naszym ED250. Kierowca ciężarówki zignorował znak, wjechał na drogę z zakazem ruch dla ciężarówek i zawiesił naczepę na wyniesionym przejeździe. Efekt był podobny.
Zakładając że cały transport miał oficjalne zezwolenie na przejazd to nawet jeżeli tam był jakiś zakaz dla ciężarowych, to takie zezwolenie jednorazowo zezwala na wjazd mimo znaków zakazu. Więc w tym aspekcie raczej trudno doszukiwać się przyczyny.

EDIT - w Ozimku z tego co widzę, zestaw ciężarowy był w pełni normatywny, więc tu bez gadania wina kierowcy, który zignorował zakaz. Jak było w Czechach, tego na razie nie wiemy.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.614 13 6
/Kolego Stanisławie, dziękuję za życzenia. Wklejam filmik pokazujący transport naczepy 2 ciągnikami siodłowymi, jeden tą naczepę ciągnie, drugi pcha, pchający dostał obciążenie w postaci balastu. Ja uważam że nawet w tej sytuacji pomimo że może pojazd ten ma siodło to nie można nazwać go ciągnikiem siodłowym tylko ciągnikiem balastowym, nawet pomimo braku skrzyni ładunkowej. Te linki które podałeś pokazują ciągniki siodłowe z naczepami. To że ktoś podaje w opisie błędną definicję pojazdu, czasami tak się zdarza.
To jest mój ostatni wpis w tej sprawie. Pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.550 514 30
filmik pokazujący transport naczepy
Tylko czy to rzeczywiście jest naczepa? Praktycznie cały jej ciężar spoczywa na jej własnych kołach, a wyższa część z zaczepem, wchodzącym w siodło ciągnika służy chyba tylko do połączenia z ciągnikiem. Ciężar tej przedniej części co najwyżej dociąża ciągnik, pełniąc rolę balastu. Wydaje mi się, że nie można tego nazwać naczepą, a raczej przyczepą, tyle że wykorzystującą siodło do połączenia, a nie "zwykły" hak z tyłu ciągnika. Może koledzy zawodowo związani z tą branżą zechcą nam to wyjaśnić?
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.366 171 19
Przyczepa wieloosiowa do transportów gabarytowych.
Przyczepa jest podpięta do ciągnika balastowego za pomocą sztywnego holu od przodu i od tyłu.
Co nie jest trudne do zrozumienia, ciągnik balastowy od przodu ciągnie przyczepę a ten z tyłu pcha.


Film pokazuje transport ładunku.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.045 6 2
Jak widać, są pojazdy mocno specjalistyczne, i czasami naprawdę ciężko je jednoznacznie zakwalfikować. Wypadkowi uległa naczepa pięcioosiowa z osiami z tyłu, połączona z czteroosiowym ciągnikiem. Co nie zmienia faktu, że takie ciągniki tak ten, o którym rozmawiamy, nazywa się w branży ciągnikami balastowymi, bez względu na konfigurację i bez względu na to co akurat ciągną - przyczepę czy naczepę.

Masakra, żeby 80 tonowa lokomotywa tak się rozleciała, to tylko pokazuje jak potężna była siła zderzenia...
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.792 78 12
Albo jak bardzo starą miała konstrukcję (czy to aby nie modernizowana lokomotywa z lat 90-tych? Nasze EN57 "rozklejają" się podobnie. Postaram się znaleźć link.
https://images.app.goo.gl/hDtok63F9mrKmvDw6
... doprecyzuję... kontakt nastąpił przy 55-60 km/h...Finał EN57AKM-1623 do kasacji, 27WE 009 / SKMWA 409 wymiana pudła oraz wszystkich sprzęgów* międzywagonowych mających poza tym funkcję pochłaniacza energii...

Pozdr,...

*nazwa na potrzebę chwili i chyba prawidłowa, pewnosć 99%
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.526 34 1
To nie była czasem lokomotywa serii 371?
https://images.app.goo.gl/hDtok63F9mrKmvDw6
... doprecyzuję... kontakt nastąpił przy 55-60 km/h...Finał EN57AKM-1623 do kasacji, 27WE 009 / SKMWA 409 wymiana pudła oraz wszystkich sprzęgów* międzywagonowych mających poza tym funkcję pochłaniacza energii...
To już nawet nie chodzi o to, że teraz są inne klatkowe konstrukcje (choć nie wiem czy tu dałaby radę ochronić czeskiego maszynistę) ale o to, że do przebudowy bierze się lokomotywy w zadowalającym stanie technicznym. Jeżeli rzeczywiście jest to 371, to one powstały w latach 90 w ramach operacji plastycznej i rozbudowy "mięśni" swoich poprzedników. Po tylu latach ta stal, to pewnie już próchno.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.045 6 2
Patrzcie na to - nie tylko u nas są widowiskowe kolizje na przejazdach:

1706721743498.png


1706722337852.png 1706722349191.png

"Zderzenie samochodu osobowego z pociągiem w Sclaigneaux:

Niezwykły wypadek z udziałem pociągu i samochodu miał miejsce późnym piątkowym wieczorem na ulicy André Renarda, w Sclaigneaux (Belgia). Nikt nie odniósł obrażeń.

W piątkowy wieczór udało się uniknąć najgorszego. Z nieznanych powodów, które będzie dopiero musiało wyjaśnić dochodzenie, kierowca samochodu osobowego zatrzymał się na torach kolejowych na ulicy André Renard w Sclaigneaux. Natychmiast przybyli na miejsce świadkowie pomogli mu wydostać się z pojazdu. Kilka minut później w pojazd uderzył pociąg pasażerski, jadący w kierunku Namur w stronę Andenne. Po gwałtownym uderzeniu pojazd został przepchnięty na dystansie 300 metrów, po czym stanął w płomieniach. Ogień rozprzestrzenił się także na pociąg.

Strażacy z jednostek w Andenne i Namur, licznie przybyli na miejsce zdarzenia. Potrzebnych było także kilka karetek pogotowia. Ostatecznie, jakimś cudem, okazało się, że w zdarzeniu tym nikt nie został ranny.

Ruch kolejowy pomiędzy Namur i Statte został wstrzymany na wiele godzin, aby w ciągu nocy umożliwić oczyszczenie torów oraz naprawę zniszczonej infrastruktury. W sobotę rano ruch na jednym z dwóch pasów został wznowiony około godziny 6:30 – powiedziała Infrabel agencji Belga.

W akcji ratowniczej brało udział kilka zespołów Policji z Arches oraz kolejarze."

Żródło: https://www.dhnet.be/regions/namur/...rtielle-du-trafic-5KZVEQTZ4FCFJFRQXBTBRY4JBI/
 
Reakcje
3.623 30 0
Nie jest czymś przyjemnym, zamieszczenie wpisu w tym temacie, informującego o wypadku na przejeździe niestrzeżonym, jaki wydarzył się wczoraj, w dniu 8 lutego 2024 r., tuż przed godz. 16.00, w pobliżu miejsca mojego zamieszkania. Szynobus SA106-008 "Młody Kopernik", o którym całkiem niedawno wspominałem we wpisie #2 w temacie Kolej w Olsztynie, na Warmii i okolicach (a który powrócił do służby 4 stycznia tego roku), zderzył się z samochodem osobowym marki Volvo, na przejeździe w Nowej Wsi Małej obok Dobrego Miasta, oddalonym o ok. 1,5 km. od dobromiejskiej stacji. Dwie młode kobiety, kierująca, która zlekceważyła znak stopu, i pasażerka, w stanie ciężkim, zostały przetransportowane do szpitali. Z pracowników kolei i pasażerów szynobusa nikt nie ucierpiał. Na tę chwilę nie wiem jakich uszkodzeń doznał SA106-008.

https://www.nakolei.pl/dramatyczny-...m-wstrzymany-ruch-na-trasie-olsztyn-braniewo/

https://www.olsztyn.com.pl/artykul,...iag-relacji-braniewo-olsztyn,39780.html#pid=2

https://gazetaolsztynska.pl/1017679...ow-na-trasie-Olsztyn-Braniewo-wstrzymany.html

Miejsce wypadku, zlokalizowane jest w centrum widoku, na poniższym zdjęciu satelitarnym:

https://www.google.pl/maps/@53.9936926,20.3491496,213m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Ponieważ linia kolejowa nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo jest w gestii moich szczególnych zainteresowań, poniżej zamieszczam serię fotografii przejazdu na którym miał miejsce wczorajszy wypadek, wykonanych wiosną 2018 r., jeszcze sprzed rewitalizacji linii, która rozpoczęła się w 2020 r. (ruch pasażerski na LK 221 zawieszono 13 września 2019 r., przywrócono 9 grudnia 2023 r.). Po rewitalizacji przejazd wygląda nieco inaczej, położono nowe płyty przejazdowe, postawiono nowe oznakowanie pionowe itd.

Fot. 1. Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kierunku zachodnim (Ornety)

Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kirunku zachodnim (Ornety).jpg


Fot. 2. Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kierunku północnym. Z widocznej za torami drogi nadjechał w stronę torów samochód osobowy, nie zatrzymując się na znaku STOP.

Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kirunku północnym.jpg


Fot. 3. Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kierunku wschodnim (Dobrego Miasta) (1). Taki widok miał tuż przed zderzeniem maszynista SA106-008.

Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kirunku wschodnim (Dobrego Miasta) (1).jpg


Fot. 4. Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kierunku wschodnim (Dobrego Miasta) (2). Nieco dalsza perspektywa, ze szlaku kolejowego biegnącego w kierunku przejazdu.

Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kirunku wschodnim (Dobrego Miasta) (2).jpg


Fot. 5. Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kierunku płd.-zach. Pewnym paradoksem w tej tragedii jest to, że przejazd dawniej (do co najmniej lat 80- tych XX w.) osłaniany był przez dróżnika, który dyżurował w widocznym na poniższym zdjęciu budyneczku posterunku. Obok stoją dawny, kolejowy dom mieszkalny i zabudowania gospodarcze. Na dróżniczówce zachowany jest jeszcze kilometraż linii (i przejazdu): 25,632.

Przejazd w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem - widok w kirunku płd.-zach.jpg


Zbiegiem okoliczności szynobus SA106-008 "Młody Kopernik" utrwaliłem w dniu wypadku, 8 lutego 2024 r. na stacji Dobre Miasto, podczas jego pierwszego tego dnia obiegu na LK 221 (odjazd o godz. 5.02 z Olsztyna Gł. przyjazd do Braniewa o godz. 7.00; odjazd z Braniewa o godz. 7.26, przyjazd do Olsztyna Gł. o godz. 9.25, przy czym na dobromiejską stację szynobus przybył o 8.39 (dwie minuty przed czasem), a odjechał w kierunku Olsztyna o 8.47 (planowo). 6-minutowy postój wymuszony jest tym, że na stacji odbywa się mijanka z pociągiem jadącym do Braniewa (tego dnia w mijance z SA106-008 uczestniczył SA133-014).

Fot. 6 - 7. SA106-008 na stacji Dobre Miasto. 8.02.2024.

Dobre Miasto. SA106-008 jako poc. os. REGIO 95912 z Braniewa do Olsztyna Gł. 08.02.2024 (1).jpg


Dobre Miasto. SA106-008 jako poc. os. REGIO 95912 z Braniewa do Olsztyna Gł. 08.02.2024 (2).jpg


Drugi obieg tego dnia, na LK221, "Młody Kopernik" rozpoczął o godz. 12.18, meldując się w Braniewie o 14.11. W drogę powrotną ruszył o godz. 14.47 (jako REGIO 95916), o godzinie 16.46 miał wjechać na stację Olsztyn Gł. (rozkładowo). Niestety w Nowej Wsi Małej pod Dobrym Miastem, na niestrzeżonym przejeździe nastąpiło zderzenie z samochodem osobowym marki Volvo, którym jechały dwie młode kobiety. W Dobrym Mieście, szynobus miał być o godz. 16.02 - tu miała nastąpić druga tego dnia mijanka, SA133 który przyjechał z Olsztyna o 16.06, został zatrzymany na stacji, ponieważ po wypadku ruch na linii został wstrzymany. Szynobus, który uczestniczył w zderzeniu, do godzin wieczornych oczekiwał na przetransportowanie do Olsztyna. Młode kobiety trafiły do dwóch oddzielnych szpitali, ich stan jest poważny, miejmy nadzieję, że wrócą do zdrowia. Uszkodzeń SA106-008 nie znam, mam jednak nadzieję, że po naprawie powróci do służby. Szynobus, jak wspomniałem na wstępie, powrócił do służby nieco ponad miesiąc temu, po P4 ukończonej 4.01.2024.
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.045 6 2
Sądząc po nawierzchni tej drogi nie jest chyba ona jakoś szczególnie uczęszczana? A sam pociąg chyba nie jechał zbyt szybko, sądząc z odległości jaką pokonał od przejazdu do miejsca zatrzymania? Szkody w samochodzie też wcale jak na takie zdarzenie - zaznaczam jeszcze raz - jak na takie zdarzenie, duże nie są.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 84

Podobne wątki