Ale nawet jeśli nie masz technicznej wiedzy i się tym nie interesujesz to odwołam się do podstawowych praw fizyki wyniesionych ze szkoły.
Zastanawiam się skąd taka agresja? Tak to prawda. Nie mam technicznej wiedzy ale chętnie słucham tych, którzy ją posiadają, co nie zgadza się z tezą "że się tym nie interesuję". Osobista wycieczka jest tu niepotrzebna i pogarsza jakość dyskusji. Informację na temat tego jak kwalifikuje się tabor do modernizacji pozyskałem od osoby, która bezpośrednio uczestniczyła w tej procedurze (była też podobnie jak Ty bardzo dla mnie szorstka z nieznanego dla mnie powodu). Ale żeby zdobyć wiedzę czasem trzeba schować do kieszeni swoje smuteczki.
Wagony o kontrukcji stalowej były dużym postępem w stosunku do drewnianych i zapewniły większe bezpieczeństwo, ale są pewne granice w usztywnianiu konstrukcji, fizyki się nie oszuka, jak poniżej - a przecież to najnowszy tabor.
Całkowicie się z tym zgadzam. Dlatego przy budowie taboru stosuje się strefy kontrolowanego zgniotu, konstrukcje klatkowe i ograniczające spiętrzanie się wagonów. Wydaje mi się, że pokazane wyżej: EZT i SZT spełniają te kryteria. Od szorstkiej osoby, która pracowała przy modernizacji EN57 dowiedziałem się, że przy "modernizacji" generalnie ocenia się stopień skorodowania ostoi nie ingerując w nią. Byłem zbulwersowany co zwiększyło szorstkość informatora. Tak jak już tu było napisane. Żadna karoseria/pudło czy co tam jeszcze nie powinno odcinać rąk czy nóg maszyniście. Ma się zrobić harmonijka przed klatką.
Zdjęcie które przedstawiłeś niestety jest manipulacją. Ten skład wyleciał z torów przy prędkości ponad 200km/godz. a maszynista tego składu, który zresztą przeżył był znany z pobijania rekordów prędkości nawet tam, gdzie były jej ograniczenia.
Masz rację, że wiedzę na temat energii kinetycznej, siły odśrodkowej, modułach Younga wynosi się ze szkoły. Dlatego pokazałem zderzenie SA133 z elektrownią wiatrową. Ale czy naprawdę nie widzisz jak przednia część szynobusu zdławiła energię nie dopuszczając do zmiażdżenia przedziału pasażerskiego i jak to się ma do uszkodzeń w "zmodernizowanym" EN57?
****
Jeżeli agresja i nieprzyjazny ton wynika z czegoś, co kiedyś źle zrobiłem, to proszę o informację na "priw" abym mógł wszystko wyjaśnić
i zrozumieć o co chodzi.
Pozdrawiam wciąż miło Michał.